سلسله آل بویه

30 11 2007
کد خبر : 3334725
تعداد بازدید : 184
به نام خدا سده چهارم هجری از برجسته ترین دوران تحولات همه جانبه اجتماعی و فرهنگی است. فروپاشی وحدت و سلطه سیاسی خلفای عباسی از یک سو و اوج گیری جنبشهای استقلال خواهانه از سوی دیگر موجب شکل گیری دوران طلایی برای دوست داران اهل بیت (ع) گردید. اتحاد سخت استوار سه فرمانروای نخست سلسله آل بویه مهمترین عامل پیشرفت آنها بوده است. آنان در چندین دهه فرمانروایی خود، نقش فعال حاکمان وقت بغداد را به نقش انفعالی مبدل ساخت. دولت شیعی آل بویه توانست در فرصتی کوتاه در بخش مهمی از ممالک اسلامی از اصفهان، اهواز، فارس، کرمان گرفته تا بغداد ـ مقرر خلیفه عباسی ـ و مرزهای شمالی شام فرمان برانند. دیلمیان در طی دوران کوتاه یک قرن و نیم حکومت بر بلاد ایران و عراق خدمات شایسته ای را به اسلام و ایران نموده اند؛ ترویج فرهنگ شیع یکی از خدمات بزرگ این حاکمان شیعه بوده است. هنوز بیش از دو دهه از چیرکی عمادالدوله بر فارس نگذشته بود که در بغداد به نام او سکه زدند و این آغاز فعالیت آزادانه شیعیان پس از سه قرن سکوت در شرق اسلامی است. پیشگیری از سب آل علی ( ع ) ، برگزاری بزرگداشت مراسم عزاداری ماه محرم ، احیاء رسم زیارت قبور ائمه (ع)، مقام نقابت علویان و صدور فرمان معز الدوله دیلمی بر برپایی جشن و شادی در عید غدیر خم از جمله آنها است. حمایت و پشتیبانی از دانشمندان اسلامی از دیگر خدمات این امرا شیعی مذهب بوده است. از مشهور ترین بزرگان دوره حکومت آل بویه، شریف رضی گرد آورنده نهج البلاغه و شریف مرتضی متکلم بزرگ شیعی و نویسنده کتاب « امالی» را می توان نام برد. در زمان رکن الدوله دیلمی بود که که مذهب شیعه رسمیت یافت وشیخ صدوق ـ ابن بابویه ـ کتاب معروف خود یعنی ـ « من لا یحضره الفقیه »را که جزء کتب اربعه در فقه شیعه است را در تالیف کرد . فرمانروایان آل بویه در توسعه و آبادانی حوزه ولایات خود نیز نقش بسزایی داشتنه اند. عمران و آبادانی در عراق از جمله تعمیر سد بادوریا بر رود الفیل ، ساخت بیمارستان عضدی به توصیه محمد زکریای رازی در بغداد، فیلخانه عضدی، کتابخانه عضدی در شیراز و بند امیر بر رود کر از بناهای معروف دیلمیان است. به دستور عضد الدوله دیلمی، خانه ها، بازارها و مساجدی که در فتنه های بغداد دستخوش آتش سوزی و آسیب شده بود باز سازی گردید. او صاحبان خانه ها را وا داشت که آنها را به زیبا ترین شکل بسازند و آنان را که دست تنگ بودند بر این کار وام می داد. در روزگار او شیراز چنان آباد و پر جمعیت شد که جای لشکر نماند و مجبور شد تا مکان دیگری را برای استقرار لشکریان معین کنند.در میان اروند رود و کارون برای عبور کشتیها و وصول از دجله و فرات به کارون آبراهه ای بنیاد کرد. یکی از برجسته ترین فعالیتهای دوران دیلمیان ظاهر ساختن مرقد امیر المومنین علی (ع) وبنای آرامگاهی در اآنجا بود. هر چند جنگهای متوالی در میان حاکمان وقت و نفوذ ترکان سلجوقی در دستگاه خلیفه عباسی باعث تضعیف این سلسله شد. ولی نمی توان این دوران 130 ساله حیات فرهنگ فارسی و تشیع را از یاد برد. اکنون که در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی قرار داریم، ضمن ارج نهادن به فرمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، به نوبه خود از تمامی دست اندرکاران این همایش بویژه پژوهشگران و اندیشمندان که با حضور خود و یا ارائه مقاله به غنای معنوی و علمی این همایش عنایت داشته اند، قدردانی می نمایم. امید واثق دارم با تشکیل چنین همایش هایی ، خدمات گیلانیان سرافراز در طول تاریخ ایران زمین بویژه دوران انقلاب اسلامی همواره در یادها ماندگار گردد. دکتر عبدالله حاتم زاده رئیس دانشگاه گیلان سلسله آل بویه
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.