سمینار برق صنعت و اشتغال در دانشگاه گیلان برگزار شد

30 11 2014
کد خبر : 3294337
تعداد بازدید : 248
رییس سازمان انرژی های نو ایران در سمینار برق ، اشتغال و صنعت که در دانشگاه گیلان برگزار شد گفت : توسعه نیروگاه های تولید انرژی های نو ، اشتغال و فرصت کسب و کار ایجاد می کند به طوری که به ازای نصب هر سیستم مگاوات برق از انرژی های نو، 15 فرصت شغلی ایجاد می شود.

دکتر یوسف آردمولی توسعه کاربرد انرژی های نو را مهم و ضروری دانست و اظهار کرد : توسعه انرژی های تجدید پذیر در پدافند غیرعامل، ارتقاء سطح جایگاه راهبردی ایران در دیپلماسی و رفع مشکلات محیط زیست و عدم انتشار گازهای گلخانه ای نیز نقش مهمی دارد.

رییس سازمان انرژی های نو ایران خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، بیش از 15 هزار مگاوات پتانسیل اقتصادی و بیش از 40 هزار مگاوات پتانسیل فنی در کشور شناسایی شده است.

وی ظرفیت نیروگاه های بادی در کشور را بیش از 40 هزار مگاوات عنوان و تصریح کرد : نیروگاه منجیل یکی از بزرگترین نیروگاه ها در خاورمیانه است.

دکتر آردمولی ساخت جرثقیل 'آسان ساز' برای توربین های بادی 660 کیلو وات برای اولین بار ، دستیابی به دانش فنی و توانایی طراحی توربین بادی مگاواتی ، طراحی ، ساخت و راه اندازی نیروگاه نمونه سهموی خطی خورشیدی حرارتی و برق رسانی فتوولتائیک به روستاها (برقرسانی به یک هزار خانوار روستایی) را اهم فعالیت ها و دستاوردها نام برد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان گیلان نیز در این سمینار با بیان این که صنعت برق را بسیار سرمایه بر، تخصصی و زمان بر است ، گفت : برای ساخت نیروگاه در کشور به طور میانگین چهار سال طول می کشد.

مهندس کریم آزادگان با بیان این که برای تولید هر کیلووات برق دو هزار دلار سرمایه نیاز است ، افزود: برای این کار تخصص نیز ضروریست و باید افرادی با تخصص و متناسب با این تکنیک در اداره صنعت برق مشارکت کنند.

وی اظهار داشت: تولید انرژی های پاک ، توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی و تبدیل انرژی های حرارتی از این نیروگاه ها و استفاده بیشتر از انرژی های تجدید پذیر از برنامه های وزارت نیرو است.

وی با بیان این که در صنعت برق روش های ایجاد اشتغال پیش گرفته شده، خاطر نشان کرد : برون سپاری بخشی از فعالیت ها از جمله توسعه ، احداث ، بهره برداری و نگهداری به بخش خصوصی از جمله اقدامات انجام گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز در این سمینار گفت : فقدان رقابت در بازار کسب و کار و لذا عدم نیاز به طراحی ، نوآوری و ارتقاء فناوری، عدم چرخش اقتصاد کشور بر پایه علم و دانش ، افزایش سطح انتظارات در بین تحصیلکرده ها و عدم پذیرش هر کار پیشنهادی و عدم ارتباط میان نیازهای صنعت و آموزش فارغ التحصیلان از جمله دلایل بیکاری در بین دانش آموختگان کشور است.

دکتر سید مسعود مقدس تفرشی افزود: عدم تامین منابع مالی کافی برای رفع نیازهای زندگی ، نداشتن جایگاه اجتماعی ، احساس حقارت در جامعه ، کاهش مزایا و امنیت شغلی ، بی قیدی و مسوولیت ناپذیری افراد فاقد اشتغال و گسترش اوباشی گری و ناامنی اجتماعی از پیامدهای عدم اشتغال برای نیروی کار است.

وی توسعه و بازسازی زیرساخت های شبکه برق گیلان با ملاحضات هزینه های اجتماعی، افزایش بهره وری انرژی در سطح استان ، توسعه و یکپارچه سازی منابع تجدید پذیر و فناوری های ذخیرسازی انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها با حفظ استاندارد در زندگی را از جمله فرصت های ایجاد اشتغال در گیلان در بخش انرژی عنوان کرد.

شایان ذکر است 'سمینار برق ، اشتغال و صنعت' از سوی انجمن علمی گروه برق دانشگاه گیلان با هدف بررسی موانع موجود در ارتباط دانشگاه و صنعت، یافتن راه حل های رفع این مشکل و فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد تعاملات علمی و صنعتی پویا در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.