سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری با حضور قائم مقام وزیر علوم در دانشگاه گیلان تبیین شد

26 07 2016
کد خبر : 3277623
تعداد بازدید : 594

سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری طی نشستی با حضور دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم،تحقیقات و فناوری، رؤسای دانشگاه های استان و مدیران دانشگاهی و اساتید دانشگاه،در تالار حکمت دانشگاه گیلان تبیین شد. دکتر محمدسعید تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با تأکید بر نقش کلیدی آموزش و پژوهش در توسعه جوامع گفت: هیچ جامعه ای بدون سیستم آموزشی و پژوهشی مناسب توسعه نمی یابد.

دکتر تسلیمی با اشاره به سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری کشور، این سند را سندی جامع و در عین حال مختصر و بدون زیاده گویی و مقدمه سازی خواند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت تدوین برنامه عملیاتی مناسب پس از اسناد راهبردی، خواهان توجه و همکاری مدیران آموزش عالی برای تدوین این گونه برنامه ها شد. وی در پایان با اشاره به نگاه آسیب شناسانه موجود به مشکلات آموزش عالی در این سند، حرف مشترک حاضران در نشست را رساندن ظرفیت فعلی آموزش عالی به ظرفیت اسمی آن دانست و خواهان همکاری همه اعضای خانواده آموزش عالی برای تحقق آن شد. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان نیز در ابتدای این نشست ضمن تشکر از تلاش های مدیران دانشگاهی و اعضای هیأت علمی در سال تحصیلی گذشته و خوش آمد گویی به دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جهت حضور در این کارگاه و با ابراز خرسندی از برگزاری اولین کارگاه آموزشی سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری در دانشگاه گیلان، سند راهبردی را یکی از اسناد مهمی دانست که جهت گیری آموزش عالی در سال های آینده را مشخص می کند. دکتر رضی در ادامه سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری کشور را سندی با زبان تخصصی، دقیق و در عین حال فشرده خواند که نیاز به تفسیر و توضیح دارد. دکتر رضی با اشاره به نیاز سندهای راهبردی به برنامه های اقدام و عمل، هدف از تشکیل چنین جلساتی را عملیاتی شدن این اسناد خواند.

شایان ذکر است بعد از تبیین مقدماتی این سند، اعضای حاضر در چهار کارگروه؛ – آموزش عالی عرصه محور و ضعف در پاسخگویی به تقاضای بازار در نیازهای جامعه و توسعه کشور – گستره پهناور آموزش عالی و پژوهش کشور در یک نظام بسته و بدون انتظام بخشی لازم – نظام حکمروایی واگرا در عرصه آموزش عالی و پژوهش کشور و – کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف در کارآیی رویکردهای فرهنگی، در ارتباط با چگونگی اجرایی کردن این سند به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیدن تصاویر این نشست و کارگروه ها

                                                                                      ***************

مطلع شدن از آخرین اخبار و رویدادهای دانشگاه گیلان در  کانال تلگرام دانشگاه http://telegram.me/university_of_guilan

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
اطلاعیه های روابط عمومی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.