شاهد روز عطش

23 10 2012
کد خبر : 3309834
تعداد بازدید : 117
ویژه نامه روز شهادت امام باقر سلام الله علیه

جواهراتی از گنجینه فرهنگی باقرالعلوم

امام باقر

 

 


پنجمین امام شیعه، محمد فرزند امام سجاد است که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد. تولّد ایشان را در سال 57 ق ذکر کرده اند[1] که این تاریخ با روایتی که از آن حضرت رسیده هماهنگ است. یعقوبی از آن حضرت نقل می‌کند: «قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ وَ لِی اَرْبَعُ سِنینَ وَ اِنّی لَاَذْکُرُ مَقْتَلَهُ وَ ما نالَنا فی ذلِکَ الْوَقْتِ»؛ هنگامی که جدّم حسین علیه السلام به شهادت رسید من چهارساله بودم و جریان شهادت آن حضرت و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم
.[2]

 

یعقوبی سال شهادت امام را سال 117 ق ذکر کرده؛ اما سال 114 بیشتر روایت شده است. امام باقر علیه السلام به وسیله ابراهیم بن ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید و بدن مطهرش در بقیع به خاک سپرده شد.[3]

آنچه در ادامه می آید جواهراتی از گنجینه فرهنگی آن امام همام است که به ما ارث رسیده است.

 

تلاش برای معاش

محمد بن مُنْکَدِر یکی از حفّاظ قرآن عصر امام باقر علیه السلام، دیدار خود با آن حضرت را اینگونه روایت می کند:

روزی از مدینه بیرون آمدم و در صحرا محمد بن علی بن الحسین را دیدم که در کنار دو غلام سیاه مشغول کار کردن بود. پیش خود گفتم:

سبحان الله! پیرمردی از قریش در چنین ساعتی با این وضعیت برای به دست آوردن دنیا در تلاش است؛ باید بروم او را موعظه کنم. ‌نزد او رفته و به وی گفتم:

خداوند تو را حفظ کند آیا فکر کرده‌ای که اگر در این حالی که هستی اجلت برسد چه خواهی کرد؟ فرمود:

«لَوْ جَاءَنِی الْمَوْتُ وَ أَنَا عَلَى هَذِهِ الْحَالِ جَاءَنِی وَ أَنَا فِی [طَاعَةٍ مِنْ‏] طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»؛‏

اگر در این حالی که من هستم اجلم سر رسد ، در حالی که در اطاعت خدا بوده‌ام از دنیا رفته‌ام. من با کار کردنم خودم و عیالم را از محتاج بودن به تو و به مردم حفظ می‌کنم.

«وَ إِنَّمَا کُنْتُ أَخَافُ أَنْ لَوْ جَاءَنِی الْمَوْتُ وَ أَنَا عَلَى مَعْصِیَةٍ مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ»؛

وقتی از سر رسیدن اجل هراسناک خواهم بود که اجل مرا در حال نافرمانی خدا دریابد. گفتم: یابن رسول الله! حق با شماست. من ‌خواستم شما را موعظه کنم خود موعظه شدم. [4]

خدا به وسیله ما خانواده پیشینیان شما را هدایت کرد و پسینیان شما هم از برکت ما (هدایتشان) پایان یابد (یعنى در زمان ظهور امام قائم علیه السلام) اگر شما حکومتی شتابان و زود گذر دارید، ما حکومتی دیررس ولی جاودان داریم که بعد از حکومت ما دیگر حکومتی نیست ؛ زیرا ما اهل پایان و انجامیم

نوید به حکومت عدل، در برابر دشمن

روایت شده: زمانی که امام باقر علیه السلام را نزد هشام بن عبد الملک در شام بردند هشام قبل از ورود حضرت به اصحاب خود و حضار مجلس که از بنى امیه بودند گفت: همین که دیدید من محمد بن على را توبیخ کردم و ساکت شدم شما هم یک به یک او را سرزنش کنید. سپس به حضرت اجازه ورود داد.

وقتی امام باقر علیه السلام وارد مجلس شد، با دست به همگان اشاره کرد و فرمود: السلام علیکم و با این کار همگان را مشمول سلام خود ساخت و نشست. چون به هشام با عنوان خلیفه و امیرالمۆمنین سلام نکرد و بى‏ آنکه از او اجازه بگیرد نشست؛ کینه و خشم هشام بیشتر شد. پس به امام رو کرد و زبان به توبیخ و سرزنش گشود. از جمله سخنانش این بود:

اى محمد بن على! همیشه مردى از شما خاندان میان مسلمین اختلاف انداخته و آنها را به سوى خود دعوت کرده و از روى بی خردى و نادانی گمان کرده که او امام مردم است.

به این ترتیب هشام هر چه دلش خواست آن حضرت را توبیخ کرد. وقتی او ساکت شد، حاضران یکى پس از دیگرى تا نفر آخر به حضرت رو کردند و زبان به سرزنش گشودند. وقتی ماموریتشان تمام شد و همگى ساکت شدند، حضرت برخاست و فرمود:

«أَیُّهَا النَّاسُ أَیْنَ تَذْهَبُونَ وَ أَیْنَ یُرَادُ بِکُمْ»؛

اى مردم! کجا می روید و شیطان شما را به کجا می برد؟! (یعنى حقیقت کجا هست و شما کجایید؟ خدا براى سعادت خود شما، پیروى کردن از ما را از شما خواسته و شما با ما مخالفت و دشمنى مى‏کنید؟!)

آنگاه فرمود:

امام باقر

 

«بِنَا هَدَى اللَّهُ أَوَّلَکُمْ وَ بِنَا یَخْتِمُ آخِرَکُمْ فَإِنْ یَکُنْ لَکُمْ مُلْکٌ مُعَجَّلٌ فَإِنَّ لَنَا مُلْکاً مُۆَجَّلًا وَ لَیْسَ بَعْدَ مُلْکِنَا مُلْکٌ لِأَنَّا أَهْلُ الْعَاقِبَةِ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ».

خدا به وسیله ما خانواده پیشینیان شما را هدایت کرد و پسینیان شما هم از برکت ما (هدایتشان) پایان یابد (یعنى در زمان ظهور امام قائم علیه السلام) اگر شما حکومتی شتابان و زود گذر دارید، ما حکومتی دیررس ولی جاودان داریم که بعد از حکومت ما دیگر حکومتی نیست؛ زیرا ما اهل پایان و انجامیم و خداى متعال می‌فرماید:  «سرانجام کار از آن پرهیزگاران است». [5]

 

نتیجه بی توجهی به قرآن

امام باقر علیه السلام در نامه ای به سعد بن عبد الملک‏ معروف به سعد الخیر درباره پیامدهای بی توجهی مردم به قرآن کریم می نویسند:

«وَ کُلُّ أمَّة قَد رَفَعَ اللَّهُ عَنهُم عِلمَ الکِتابِ حِینَ نَبَذُوهُ و وَلّاهُمْ عَدُوَّهُم حِینَ تَوَلَّوه‏»؛

هر امتی که کتاب (قرآن) را پشت سر انداخت (به معارف آن بی توجهی کرد) خداوند دانش (فهم) آن را از ایشان گرفت و هنگامی که از آن کتاب روی برگرداندند دشمنانشان را بر آنها مسلط کرد.

آنگاه امام به مواردی اشاره می کنند که هر یک مصداقی از بی توجهی به کتاب خدا به شمار می رود. حضرت فرمودند:

«یکى از نشانه‏هاى دور افکندن کتاب خدا این است که حروف (الفاظ) آن ‏را پاس می دارند؛ اما حدود (احکام و قوانین) آن را به سود خود دگرگون می کنند. آن ‏را بازگو ‏مى‏کنند؛ ولی به کارش نمى‏ بندند و نادانان از حفظ و خواندن آن برای دیگران، دلشادند و علما از به کار نبستن آن، اندوهگین ...». [6]

 

سفارشی به شیعیان

امام باقر علیه السلام در نامه ای خطاب به شیعیان اینگونه آنها را سفارش می کند:

کمک

 

«یا مَعشَرَ شیعَتِنا! اسمَعوا وَ افهَموا وَصایانا و عَهدَنا إلى أولِیائِنَا ؛

اى شیعیان ما! توصیه‏ها و سفارش ما به دوستانمان‏ را بشنوید و نیک دریابید. بعد فرمودند:

 اصدُقوا فی قَولِکُم و بَرّوا فی أیمانِکُم لِأَولِیائِکُم و أعدائِکُم ...

راست گفتار باشید.

به سوگندتان با دوستان و دشمنانتان وفادار باشید.

با اموالتان به مدد یکدیگر بشتابید.

قلباً یکدیگر را دوست بدارید.

به مستمندانتان صدقه دهید.

در کار خود متحد باشید.

به هیچ کس دغل و خیانتی روا مدارید.

بعد از یقین [در عقیده به حقّانیت ما] دچار شکّ و تردید نشوید.

بعد از پیشروى، از ترس، گام واپس ننهید.

هیچ یک از شما به دوستدار خود پشت نکند.

مبادا به دوستى با غیر خود میل ‏کنید.

به بیگانگان دست دوستی و همدلی ندهید.

کارتان جز براى پروردگارتان و ایمان و عقیده ‏تان به کسى جز پیامبرتان نباشد.

از خدا یارى بطلبید و شکیبا باشید که «زمین از آنِ خداست و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد به ارث مى‏دهد و فرجام کار از آن پرهیزگاران است». زمین از آنِ خداوند است و او آن را به بندگان شایسته‏اش، به ارث مى‏دهد».[7]

یکى از نشانه‏هاى دور افکندن کتاب خدا این است که حروف (الفاظ) آن ‏را پاس می دارند؛ اما حدود (احکام و قوانین) آن را به سود خود دگرگون می کنند. آن ‏را بازگو ‏مى‏کنند؛ ولی به کارش نمى‏ بندند و نادانان از حفظ و خواندن آن برای دیگران، دلشادند و علما از به کار نبستن آن، اندوهگین ...

توضیح اینکه:

1. سند وفاداری به پیمانها و قراردادهایی که با بیگانگان منعقد می گردد و لزوم وفاداری به آن که در این روایت شریف آمده است آیه هشتم از سوره مبارکه ممتنحه است که می فرماید:

«خدا شما را از نیکى کردن و عدالت نسبت به کسانى که در کار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمى‏دارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.»

2. منظور از بیگانه ای که در این روایت شریف از دوستی و ارتباط صمیمی با او نهی شده است کسانی هستند که آشکارا یا در نهان کمر به نابودی اسلام و مسلمین بسته اند و اهل پایبندی به تفاهم نامه ها نیستند. آیات زیر بیانگر این گروه است:

الف. آیه نهم سوره ممتحنه: خدا شما را از دوستى با کسانى نهى مى‏کند که در کار دین با شما جنگیدند و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانى که با آنان دوستى کنند، پس دوستى کنندگان همان ستمکارانند.

ب. آیه دوازدهم سوره توبه: و اگر پیمان‏هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویى گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان‏هایشان‏] هیچ تعهدى نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنى‏] باز ایستند.

3. آیه 118 سوره آل عمران به روشنی اوصاف این بیگانگان نامحرم که نباید دست دوستی به آنها داد را بیان می کند:

اى اهل ایمان! از غیر خودتان براى خود محرم راز نگیرید آنان از هیچ توطئه و فسادى درباره شما کوتاهى نمى‏کنند شدت گرفتارى و رنج و زیان شما را دوست دارند تحقیقاً دشمنى [با اسلام و مسلمانان‏] از لابلاى سخنانشان پدیدار است و آنچه سینه‏هایشان [از کینه و نفرت‏] پنهان مى‏دارد بزرگ‏تر است. ما نشانه‏ها [ىِ دشمنى و کینه آنان‏] را اگر مى‏اندیشید براى شما روشن ساختیم.

 

پی نوشت:

1.       کشف الغمّة، 2/118 ؛ بحارالانوار، 46/217 .

2.       تاریخ یعقوبی، 2/320.

3.       الفصول المهمة، ص 221.

4.       کافی، 5/73.

5.       کافی، 1/471.

6.       کافی، 8/52.

7.       دعائم الإسلام، 1/ 64.

 

 

 

                                                                                                               زلال معرفت

                                                           

                                                                    شاهد روز عطش

                                                                      

                                                                       کلیپ های ویژه شهادت امام باقر علیه السلام

دسته بندی :
مقالات و نکات فرهنگی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.