شبهای فرهنگی دانشگاه
پخش فیلم مصلحت
چهارشنبه 3 آبان ماه ساعت 18:30 تالار حکمت
طی حکمی از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر حامد محدث دیلمی عضو هیأت علمی گروه حرارت و سیالات به سمت سرپرست دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان منصوب شد. شایان ذکر است طی نشستی ضمن معارفه دکتر محدث دیلمی، از تلاشهای دکتر محمدعلی میرزازاده حسنکیاده عضو هیأت علمی گروه علوم مهندسی و رئیس پیشین این دانشکده، تقدیر به عمل آمد. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاشهای دکتر میرزازاده، برای دکتر محدث دیلمی آرزوی موفقیت مینماید.
مراسم اختتامیه سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان در مجتمع شهید مطهری انزلی برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه ریزی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه که بستر خوبی برای تبادل نظر و بحث و گفتگوی اعضای هیأت علمی را فراهم کرده گفت: کتاب «اندیشه تمدن ساز» که برگرفته از دیدگاه های مقام معظم رهبری در سال 1353 در مشهد است، نگاه امیدوارانه ای به زندگانی مسئولانه و متعهدانه دارد و تلاش می کند ما را برای ساختن جامعه آرمانی به تکاپو وا دارد تا بدانیم تمدن نوین و پرشتاب کنونی را باید با گام هایی سرشار از امید و بالندگی بر پایه اندیشه های ناب اسلامی پیمود. آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نه فقط الگوی شیعیان بلکه میتواند الگوی کل موحدان عالم و بشریت باشد، تصریح کرد: نگاه کلامی با نگاه فقهی در این زمینه مقداری تفاوت دارد. آیت الله رمضانی گفت: در نگاه کلامی ما میگوییم امام انسانها و جنّیان است اما در نگاه عملیاتی ما امام حسین (ع) را مختص خود میدانیم. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی بر اساس فهم، درک و نگاه خود از حوزههای اعتقادی میتواند بهره بگیرد، اضافه کرد: شیعیان چون امام را معصوم میدانند نگاهشان مقداری جامعتر است و ما سه نوع مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی داریم. وی با اشاره به اینکه پرداختن به بحثهای قرآنی هنر خاص میخواهد که شخصیت مقام معظم رهبری با مبانی کلامی و نسبت به حوزههای فلسفی آشنایی خاص و کامل دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ با برداشت از آیات قرآنی منظومه فکری را ارائه دادند که با داشتن این منظومه فکری جامعه به سمت تحول میرود. از این منظومه فکری به تمدن اسلامی تعبیر میکنیم. آیت الله رمضانی ادامه داد: در تمدن اسلامی نیاز به فکر و اندیشه داریم و اگر در حوزههای مختلف حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمیتوانیم نرمافزار تمدن اسلامی را خوب معرفی کنیم. وی با بیان اینکه تمدن اسلامی نیاز به سختافزار دارد که همان حاکمیت و حکومت است، خاطرنشان کرد: هنرمندی امام خمینی (ره) این بود که بحث ولایتفقیه را در نجف به صورت مستقل احصا و در ذیل بحث امامت آوردند. دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به حوزه نبوت بیشتر پرداختند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اثبات میکند تا روز قیامت به شریعت نیاز داریم چون عقل نمیتواند مجموعه قوانین مربوط به حیات انسان را فراروی انسان قرار دهد. آیتالله رمضانی با بیان اینکه عدهای در گذشته میگفتند قرآن قانون نیست و امروزه نیز روشنفکران قائل به این هستند که بخشی از قرآن مانند مقاومت و جهاد باید کنار گذاشته شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد قرآن میگویند: «قرآن برنامه به هم پیوسته است» و از خود آیات قرآن در این زمینه استفاده کردند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه یک متفکر و اندیشمند دینی هستند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم به مباحث علمی اشاره دارد، اظهار کرد: برای اینکه یک انسان بخواهد تربیت شود باید ایمان به عالم غیب و عالم شهادت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عقل انسان حکم میکند که باید با دین خدا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشیم، افزود: فقه مسیر زندگی و بایدهایی که در آن مصلحت و نبایدهایی که در آن مفسده است را برای ما مشخص میکند. آیتالله رمضانی با بیان اینکه نماز در اصلاح جامعه در مسیر تمدن اسلامی اثرگذار است و میتواند اثر اجتماعی داشته باشد، اضافه کرد: ایمان باعث میشود با عالم غیب ارتباط پیدا کنیم و پیامبر الهی راه را به انسان نشان میدهد. دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با تاکید بر اینکه قرآن دو زبان مکالمه و زبان فهم دارد که زبان فهم قرآن عقل و فطرت است، ابراز کرد: قرآن یک کتاب فراعصری و فرازمانی میباشد چرا که زبان آن زبان عقل و فطرت است. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دوره های پیشین پرداخت و از استقبال خوب اعضای هیأت علمی برای شرکت در این دوره تقدیر کرد. گفتنی است این طرح با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزههای دینی، فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) برگزار شد که در پایان این مراسم نیز، از چندین تن از استادان و مربیان دوره تقدیر به عمل آمد.
بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت میکنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمونهای سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت میکنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبانهای خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند. نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.
باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینههای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربهنگاری طرحهای پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیرانکل و نمایندگان سازمانهای استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربهنگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغالزایی گفت: برخی از سازمانها در اجرای طرحهایی که مسئولیت دارند موفقتر از سایر سازمانها عمل میکنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیتها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظاممند، علتیابی شود تا آثار آن را در برنامهریزی آینده کشور شاهد باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرحها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزشگذاری به فعالیتهای دانشبنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیتهای اجرایی کشور اثرگذار است. وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمانهای موفق در انجام طرحها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمانها، تولید دانشی است که میتوان در محیطهای علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریهپردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد. دکتر دوستار درخصوص چالشهای برخی طرحهای درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزههای مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد میشود که ضروریست طرحها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد. در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایدهها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.
دومین نشست تخصصی روشها و راهکارهای بهرهبرداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانشبنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوقهای معافیتهای مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دربهای دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما میخواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهرهبرداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانشبنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکتها نشاندهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکتها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشستهایی را در راستای رفع مشکلات شرکتها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعهای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولتها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی میتواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گرههای صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکتها خواست چالشها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمانهای مرتبط و استفاده از ظرفیتهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.
در کمال اندوه باخبر شدیم همکار عزیزمان محمدرضا مسچیان رئیس اداره رفاه معاونت دانشجویی دانشگاه دار فانی را وداع گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان نیز در پیامی ضمن تسلیت به دانشگاهیان دانشگاه گیلان، فقدان این همکار دانشگاهی را به خانواده مرحوم مسچیان تسلیت گفت و برای آن مرحوم آرامش الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت کرد. روحش شاد و یادش مانا...
سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسیهای آزاداندیشی) با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل وزارتی، معاونین فرهنگی و اجتماعی برخی دانشگاهها، کارشناسان و دانشجویان منتخب جشنواره در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این جشنواره، دانشگاه گیلان در بخش مناظره با دریافت شش عنوان، یک رتبه دوم، دو رتبه سوم و سه رتبه چهارم (شایسته تقدیر) در میان دانشگاههای برتر از نظر دریافت تعداد رتبه و جایزه، قرار گرفت. عناوین کرسیهای برگزارشده و دانشجویانی که حائز مقام شدند به شرح زیر میباشد: - خطر تجزیه ایران؛ شایعه یا واقعیت، زینب شهبازی زاده، رتبه دوم، لوح سیمین - حجاب امری شخصی یا اجتماعی، محمد رضا اسفندیاری، رتبه سوم، لوح برنزین - مردم سالاری دینی یا دموکراسی غربی، علی حجامی، رتبه سوم، لوح برنزین - عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مفاسد اقتصادی، سارگل حق پرست، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - آزادی بیان در ایران، شعار یا واقعیت، مرتضی مظفری، رتبه چهارم (شایسته تقدیر) - تحدید یا ترغیب جمعیت، فرصت ها و چالش ها،مهسا ساقی بیرق، رتبه چهارم (شایسته تقدیر)
طی حکمی از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر احمد باقری عضو هیأت علمی گروه دینامیک، کنترل و ارتعاشات به سمت سرپرست دانشکده مهندسی مکانیک منصوب شد. شایان ذکر است طی نشستی ضمن معارفه دکتر باقری، از تلاشهای دکتر سید روحالله کاظمی عضو هیأت علمی گروه طراحی جامدات و رئیس پیشین این دانشکده، تقدیر به عمل آمد. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاشهای دکتر کاظمی، برای دکتر باقری آرزوی موفقیت مینماید.
رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی پیامی از حضور حماسی ملت ایران تقدیر کرد. متن پیام بدین شرح است. خداوند بزرگ را شاکریم که حماسه حضور پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، صفحه درخشان دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی ایران افزود. از همه مردم ایران و به طور خاص از کلیه اعضای خانواده بزرگ دانشگاهیان استان گیلان که با حضور خود موجب افزایش شور و نشاط انتخاباتی و رقم زدن درصد بالایی از مشارکت مردم شدند، سپاسگزاری نموده و انتخاب دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رییس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نمایم و توفیق و سربلندی ایشان را در سایه وفاق و وحدت ملی از خداوند منان خواهانم. دکتر محمد دوستار رئیس ستاد دانشگاهیان استان گیلان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ۱۴۰۳
آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان به تفکیک دانشکده های دانشگاه برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این آئین، رشد متوازن در همه ابعاد توسعه یافتگی را، نیازمند انسان توسعه یافته دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با تبریک دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گفت: تحصیل در دانشگاه لذت و شیرینی خاص خود را دارد و امروز مرحله دیگری از مراحل زندگی شما، در حال رقم خوردن است. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در سال 1399 و آموزش غیرحضوری دانشجویان گفت: دوران دانشجویی به سرعت سپری می شود و مهم این است که ما چه توشه ای از دوران دانشجویی برای خود اندوخته می کنیم. دکتر دوستار با تاکید بر اینکه موفقیت امروز شما دانش آموختگان در پشت سر گذاشتن مقطعی از مقاطع تحصیلیتان، مرهون تلاش های خودتان، استادان، کادر علمی و اجرایی و به طور خاص والدین شما است گفت: خوشا به حال کسی که توانسته از لحظات زندگی خودش، بهرهبرداری موثر و کارآمد داشته باشد و برای مسیر زندگیش هدف داشته باشد. وی با بیان اینکه درزمان ورود دانشجویان ورودی جدید، برای دانشجویانم دو سوال مطرح می کنم یکی اینکه در طول دوران تحصیل چه توانمندی کسب می کنید که جامعه به شما مراجعه کند و دیگری اینکه چه نیازمندی هایی در جامعه بشریت وجود دارد که تاحالا کسی به فکر برآورده شدن آن نبوده و شما می توانید آن ها را برآورده کنید تصریح کرد: در زمان دانش آموختگی نیز مجدد این سوالات را از آنها می پرسم که اگر کسی به یکی از این دو سوال هم پاسخ دهد، نشان دهنده این است که زمینه کارآفرین شدن در وجودش قرار دارد. دکتر دوستار تصریح کرد: ما به انسان توسعه یافته ای نیاز داریم که در همه ابعاد توسعه یافتگی همچون علمی، تربیتی، اجتماعی، مهارتی و معنوی به رشد متوازن برسد. رئیس دانشگاه گیلان تفاوت کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته را فرای منابع زیرزمینی و روی زمینی دانست و گفت: مدیریت منابع است که کشور را در مسیر توسعه پرشتاب قرار می دهد. شایان ذکر است آئین دانش آموختگی دانشجویان ورودی 1399 دانشگاه گیلان، طی روزهای 12 تا 14 تیر ماه 1403 به تفکیک دانشکده های دانشگاه در تالار اجتماعات حکمت، استاد معین دانشکده تربیت بدنی و شهید کریمی علوم پایه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که بیش از 1823 تن از دانشجویان، دانش آموخته شدند.