شیوه نامه آموزشی دانشگاه گیلان ویژه نیمسال اول سال‏‎ ‎تحصیلی 1400-1399‏ (اطلاعیه شماره 4)

16 12 2020
کد خبر : 3235551
تعداد بازدید : 742

ضمن تشکر از همراهی شما با نظام آموزشی الکترونیکی و با عنایت به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور توجه دانشجویان عزیز را به ‏موارد مندرج در این شیوه نامه جلب می کنیم:

  شیوه نامه زیر در چهار بخش به تفکیک کلیات، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است. در این شیوه نامه سعی شده است تا با در نظر گرفتن شرایط ویژه ناشی از انتشار ویروس کرونا در کشور، بر اساس سند ابلاغی (موضوع نامه شماره 2/863 مورخ 99/01/11 و شماره 2/190175 مورخ 99/09/08) و آئین نامه های آموزشی دانشگاه به نحوی اصلاح گردند که ضمن ارائه تسهیلات لازم به دانشجویان، کمترین آسیب به امر آموزش وارد شود.

ضوابط مندرج در این شیوه نامه به دانشجویانی که پذیرش آنها بر پایه آموزش الکترونیکی بوده است، قابل تعمیم نمی‌باشد.

  بخش اول :کلیات

  1.   از آنجا که کلاسهای نظری نیمسال اول سال تحصیلی 1400- 1399 بصورت غیرحضوری برگزار می شوند لازم است دانشجویان برای موفقیت در تحصیل در این نظام آموزشی با مراجعه مستمر به سامانه تبادل محتوای الکترونیکی به آدرس ecent2.guilan.ac.ir (با کلمه کاربری و رمز ورود: شماره دانشجویی) و استفاده از فایل های بارگذاری شده در کلاسهای ضبط شده و حضور در کلاسهای برخط در طول ترم نسبت به یادگیری دروس اهتمام ورزند.
  2. نحوه برگزاری کلاسها بصورت ترکیبی از جلسات ضبط شده و برخط در بستر سامانه تبادل محتوای الکترونیکی دانشگاه (ecent)  است و کلاس های رفع اشکال حضوری نیمسال اول سال تحصیلی 1400 – 1399 به علت رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت عزیزان دانشگاهی برگزار نخواهند شد.
  • تعداد جلسات بارگذاری شده برای دانشجویان ورودی­های 98 و ماقبل در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399،  حداکثر 10 جلسه  آفلاین  و حداقل 5 جلسه آنلاین است.
  • تعداد جلسات بارگذاری شده برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1400-1399 و نیز درس های مشترک دانشجویان ورودی ماقبل 1399 با دانشجویان نوورود به صورت حداکثر 9 جلسه آفلاین و حداقل 3 جلسه آنلاین (مجموعا 12 جلسه) می باشد.
  • با توجه به اینکه زمان پایان کلاس های دانشجویان ورودی جدید 24 دی ماه 1399  تعیین شده است (سه هفته دیرتر از پایان کلاس های دانشجویان ورودی سال های قبل)، استادان محترم لازم است فایل های تهیه شده را به تدریج تا تاریخ فوق به طور کامل (حداکثر 9 جلسه آفلاین و حداقل 3 جلسه آنلاین) بارگذاری نمایند.
  • درصورت ضرورت، در برخی از هفته ها امکان بارگذاری دوجلسه یا بیشتر از محتوای تولید شده دروس توسط استادان نیز وجود دارد.
  • استادان می توانند از سایر سامانه های مورد تایید نیز برای برگزاری کلاسهای آنلاین استفاده نمایند؛­­ در هر صورت می بایست محتوای کلاس برگزار شده در سامانه ecent بارگذاری شود.

3. دانشکده­ ها موظفند بر ارائه کامل کلیه دروس نظری توسط استادان در کلاسهای آنلاین و آفلاین نظارت نمایند و گزارشات هفتگی را براساس اطلاعات موجود در سامانه الکترونیکی تهیه و پس از جمع ­بندی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنند.

4. غیبت دانشجویان درکلاسهای آنلاین در نیمسال جاری، موجه تلقی می­شود.

5. واحدهای عملی ارائه شده در نیمسال اول سال تحصیلی 1400- 1399 که امکان برگزاری بصورت غیرحضوری را دارا هستند همانند نیمسال گذشته طبق برنامه اعلامی توسط گروه ها اجرا می شوند. تاریخ و نحوه اجرای درسهای عملی که اجبارا نیاز به برگزاری به صورت حضوری دارند پس از برنامه ریزی به اطلاع دانشجویان رسانده خواهد شد. ضمنأ، درخصوص دانشجویانی که در ترم جاری درس کارآموزی را اخذکرده اند و شرایط خاص کشور روند فعالیت ایشان را مختل کرده است، زمان کارآموزی به نحو مقتضی تمدید خواهد شد.

6. حذف اضطراری یک یا چند درس نظری یا عملی در نیمسال اول سال تحصیلی 1400 -1399 قابل انجام است. بدین منظور، دانشجو می بایست درخواست خود را تا قبل از امتحان آن درس از مسیر فرم های درخواست – درخواست حذف اضطراری در سامانه سادا ارسال نماید و نیازی به مراجعه حضوری دانشجو نیست.

- برای درخواست حذف کلیه دروس، می ­بایست از گردش حذف ترم استفاده شود.

7. درخواست حذف/ مرخصی بدون احتساب در سنوات نیمسال اول سال تحصیلی 1400 -1399) تا قبل از امتحانات پایانی نیمسال تحصیلی، از مسیر گردش مربوطه در سامانه سادا برای بررسی در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطابق قوانین آموزشی قابل انجام می باشد.( (درخواست مرخصی بدون احتساب از مسیر: کارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست مرخصی ترم-انتخاب نوع مرخصی- انتخاب وضعیت شهریه مرخصی و انتخاب دکمه "ارسال بدون احتساب"؛ درخواست حذف بدون احتساب از مسیر: کارتابل آموزشی دانشجو-مکاتبات اداری-فرم های درخواست-درخواست های متفرقه-انتخاب گزینه حذف ترم بدون احتساب در سنوات در قسمت  نوع درخواست، الصاق مستندات و سپس انتخاب دکمه "ارسال حذف ترم")

 الف- درصورت ارائه درخواست پس ازاین تاریخ، حذف/مرخصی ترم با احتساب درسنوات صورت خواهد گرفت.

ب- توجه به این نکته ضروری است که از نظر مقررات وظیفه عمومی (موضوع بخشنامه شماره33/23/05/94/149 مورخ 1394/08/26 معاونت وظیفه عمومی) مرخصی تحصیلی بدون احتساب و حذف ترم بدون احتساب جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می گردد. لذا در صورت اتمام سنوات اولیه یا ارفاقی(مدت مجاز تحصیل) لازم است دانشجویان بر اساس مفاد بند 14 همین شیوه نامه از طریق سامانه سادا در خصوص سنوات ارفاقی یا مجوز ادامه تحصیل اقدام نمایند.

ج- آیین­ نامه ­هایی مانند ممتازی، استعداد درخشان و غیره به قوت خود باقی است و بابت حذف ترم، امتیازی برای دانشجو در نظر گرفته نخواهد شد؛ مگر در صورت ابلاغ دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت عتف

8. در صورتی که درخواست حذف ترم/ مرخصی بدون احتساب در سنوات دانشجویان متقاضی به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، به منظور رعایت نکات بهداشتی تا پایان نیمسال مورد درخواست یا انتهای شرایط ویژه (هرکدام زودتر حاصل گردد) اجازه حضور در دانشگاه برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی را نخواهند داشت.

9. امتحانات نهایی کلیه درس هایی که برای دانشجویان نوورود ارائه شده اند و همزمان دانشجویان ورودی ماقبل 1399 نیز در آن ها ثبت نام کرده اند در بازه زمانی پیش بینی شده برای دانشجویان ورودی 1399 (شنبه 27 دی ماه تا چهارشنبه 8 بهمن ماه) برگزار خواهند شد. ضمنا امتحانات درس هایی که فقط برای دانشجویان ورودی 1398 و ماقبل ارائه شده اند در بازه زمانی شنبه 6 دی تا چهارشنبه 24 دی ماه انجام می شود.

10. با توجه به اینکه در نیمسال جاری نیز حداقل بخشی از نمره درس ها براساس ارزشیابی مستمر تعیین می شود، دانشجویان الزاما بایستی در این نوع ارزشیابی ها شرکت نمایند.

نمره نهایی هر درس متشکل از نمره امتحان پایان ترم(حسب نظر استاد درس) و ارزیابی مستمر (شامل مواردی همچون پرسش و پاسخ، امتحان کوتاه(کوئیز) و انجام سایر تکالیف محول شده توسط استادن محترم) می باشد.

11. در صورت تمایل استادان محترم به برگزاری امتحان پایان ترم، لازم است امتحانات مربوط به درس های مقطع کارشناسی در همان تاریخ و ساعت از قبل اعلام شده، برگزار شود.  در مورد درس های دوره های تحصیلات تکمیلی برگزاری امتحان در ساعت و روز دیگر (در بازه زمانی تعیین شده برای امتحانات و با توافق تمامی دانشجویان) امکان پذیر است.

12.  از آنجاکه امتحانات دانشجویان نوورود از روز شنبه 27 دی­ماه لغایت چهارشنبه 8 بهمن ماه برگزار خواهد شد و انتخاب واحد این عزیزان از شنبه 11 بهمن شروع می شود، استادان محترم لازم است در ایام امتحانات و قبل از شروع انتخاب واحد اقدام به ثبت موقت و نهایی نمرات نمایند.

13. با تقلب و تخلف در آزمون های الکترونیکی براساس آئین نامه جدید انضباطی ابلاغی از طرف وزارت علوم (که متعاقبا توسط معاونت محترم دانشجویی دانشگاه ابلاغ خواهد شد) برخورد می شود و گزارش استاد درس در این زمینه و یا اثبات آن از طریق نرم افزارهای موجود ملاک صدور احکام کمیته انضباطی خواهد بود.

14. از نظر مقررات وظیفه عمومی دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی ورودی 94 و93، کارشناسی ارشد ورودی 96و95 و دکتری ورودی 93و92 که به هر دلیل تا پایان شهریورماه سال 99 موفق به فراغت از تحصیل یا دفاع نشده اند، می بایست از طریق سامانه سادا حداکثر تاپایان آذرماه سال جاری، درخواست سنوات ارفاقی نیمسال اول 99 را ثبت و ارسال نمایند لذا در صورت موافقت کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه یاشورای تحصیلات تکمیلی، نامه درخواست سنوات ارفاقی به آدرس محل سکونت دانشجو پست خواهد شد و در ادامه دانشجویان می توانند درخواست سنوات را در مراکز پلیس+10 شهرمحل سکونت ثبت و نتیجه را مطابق رونوشت نامه به دانشگاه فکس نمایند. لازم به ذکر است در صورت سپری شدن مهلت فوق، مراکز پلیس+ 10 با ادامه تحصیل آنان در نیمسال مذکور مخالفت می نمایند و مسئولیت آن بر عهده دانشجو خواهد بود. ضمنا از نظر مقررات وظیفه عمومی مرخصی تحصیلی و حذف ترم جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می گردد.

توضیح: دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی مقاطع کارشناسی وروی 94، ارشد ورودی 96 و دکتری ورودی 93 که به هر دلیل تا پایان بهمن ماه سال جاری(1399/11/30) موفق به فراغت از تحصیل یا دفاع نشوند لازم است ضمن رعایت تقویم آموزشی دانشگاه و مفاد همین بند جهت اخذ مجوز ادامه تحصیل درنیمسال دوم سال تحصیلی 1400-1399(سنوات ارفاقی دوم) حداکثر تا پایان فروردین ماه سال1400 اقدام نمایند.

15. از آنجا که به درخواست های حضوری ترتیب اثر داده نخواهد شد، دانشجویان می توانند جهت برقراری ارتباط و ارسال درخواستهای آموزشی، از طریق سامانه سادا اقدام نمایند.

16. انتخاب واحد نیمسال دوم 1400-1399 کلیه دانشجویان دانشگاه از روز شنبه مورخ 1399/11/11 لغایت چهارشنبه مورخ 1399/11/15 است.(چنانچه دانشجویان ورودی جدید به هر دلیلی موفق به انتخاب واحد در بازه زمانی یادشده نشوند، امکان انتخاب واحد مجدد، بدون محدودیت در زمان حذف و اضافه را خواهند داشت).

17. شروع کلاسهای نیمسال دوم 1400-1399 از روز شنبه مورخ 1399/11/18 خواهد بود.

18. سایر تاریخ ­های اعلام شده در تقویم آموزشی 1400-1399 به قوت خود باقیست.(دریافت فایل تقویم آموزشی)

بخش دوم : مقطع کارشناسی

  1. دفاع پروژه کارشناسی با تایید استاد پروژه و معاون آموزشی دانشکده، به صورت الکترونیکی برگزار می شود.
  2. درصورتی که حذف واحدهای درسی  دانشجو، منجر به کاهش تعداد واحدهای دانشجو به کمتر از حدنصاب شود، نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل جزء سنوات تحصیلی وی محسوب می شود و در صورت مشروط شدن با هر تعداد واحد، ضمن محاسبه این نیمسال در تعداد نیمسالهای مشروطی، دانشجو حق انتخاب بیش از 14 واحد درسی در نیمسال بعد را نخواهد داشت. لازم به ذکر است در این شرایط اگر معدل دانشجو 17 و یا بالاتر شد، تاثیر آن در ممتازی محسوب نمی شود.
  3. از نیمسال دوم 1400-1399 دانشجویان در صورت داشتن نمره مردودی در درس یا دروس پیشنیاز می توانند دروس بعدی را بدون رعایت پیشنیازی و محدودیت تعداد دروس، اخذ کرده و بگذرانند.
  4. صرفا دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از تثبیت نمرات کلیه دروس نیمسال جاری( 991)  نسبت به اخذ حداکثر 4 درس نظری با رعایت سقف 12 واحد بصورت معرفی به استاد در ابتدای ترم بعد (992) اقدام نمایند.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 94 و 93 می بایست مطابق مفاد بند 14 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

بخش سوم: مقطع کارشناسی ارشد

  1. صرفا دانشجویان در شرف فراغت از تحصیل می توانند با رعایت سایر مقررات و پس از ثبت نمرات کلیه دروس، نسبت به اخذ حداکثر 2 درس نظری (حداکثر در مجموع 6 واحد) به صورت معرفی به استاد در نیمسال بعد اقدام نمایند.
  2. ضروری است پروپوزال دانشجویانی که در مرحله تصویب عنوان پایان نامه هستند، با هماهنگی بین دانشجو و استاد راهنما از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  3. از تاریخ 1399/09/01 برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از طرح پیشنهادی پایان نامه صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری  یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال اول 1400-1399 طبق تقویم آموزشی تا تاریخ 99/11/30 می باشد.
  4. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری و نیمه حضوری صرفا تا زمان بهتر شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  5. برگزاری دفاع نیمه­ حضوری می ­بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت انجام شود.
  6. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 96 و 95 می بایست مطابق مفاد بند 14 بخش اول (کلیات) اقدام نمایند.

بخش چهارم: مقطع دکتری

  1.  برگزاری آزمون جامع در صورت صلاحدید گروه آموزشی مربوطه می تواند به صورت شفاهی و غیرحضوری انجام شود.
  2. درصورتیکه گروه آموزشی تمایل به برگزاری آزمون جامع بصورت شفاهی غیرحضوری نداشته باشد، این مرحله به عنوان عدم حضور و غیبت دانشجو تلقی نمی شود.

توضیح: دانشجویانی که در نیمسال جاری آزمون جامع را اخذ نموده ا­ند، اما به هر دلیل شرایط شرکت در آن را نداشته و یا برگزاری جلسه آزمون از سوی دانشکده مربوطه لغو گردد نیز می­توانند درخواست حذف اضطراری برای آزمون جامع و یا حذف ترم (بدون احتساب در سنوات) خود را از طریق گردش کار حذف ترم در سامانه سادا برای طرح در کمیسیون موارد خاص ارسال نمایند.

  1. لازم است طرح پیشنهادی رساله دانشجویانی که در مرحله تصویب پروپوزال هستند، طی جلسات مجازی بین دانشجو و استاد راهنما آماده و از طریق فرایند گردش تصویب پروپوزال در سامانه سادا جهت بررسی در گروه در اختیار دانشکده قرار گیرد.
  2. از تاریخ 1399/09/01 برگزاری جلسات ارائه سمینار و دفاع از طرح پیشنهادی پایان نامه صرفا با رعایت کلیه مقررات آموزشی به صورت غیرحضوری  یا نیمه حضوری انجام خواهد شد و مهلت دفاع نیمسال اول 1400-1399 طبق تقویم آموزشی تا تاریخ 99/11/30 می باشد.
  3. برگزاری دفاع به شیوه غیرحضوری و نیمه حضوری صرفا تا زمان عادی شدن شرایط براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان پذیر است.
  4. برگزاری دفاع نیمه ­حضوری می­ بایست با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و طبق پروتکل های وزارت بهداشت انجام شود.
  5. دانشجویان مشمول معافیت تحصیلی ورودی 93 و 92 می بایست مطابق مفاد بند 14 بخش اول کلیات اقدام نمایند.

 

کلیه موارد مسکوت در این شیوه نامه، در شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل طرح و تصمیم گیری است.

 

 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه


دسته بندی :
اطلاعیه ها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات و یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در راستای تحقق وعده های داده شده به دانشجویان، نشست سرپرست دانشگاه با مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان برگزار شد

ظهر امروز سرپرست دانشگاه گیلان به همراه تعدای از مدیران دانشگاه در اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان حضور یافت و با مدیریت این مجموعه در ارتباط با چگونگی استفاده از اموال تملیکی در راستای تجهیزات خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه، خوابگاه دانشجویان متأهل و سایر ملزومات اداری و آموزشی مورد نیاز دانشگاه رایزنی کرد. شایان ذکر است در بازدید ماه های اخیر دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه از خوابگاه های بنت الهدی (دختران)، میرزاکوچک خان (پسران)، اتقیاء و شهید انصاری(دختران) یکی از خواسته های پرتکرار دانشجویان داشتن ملزوماتی همچون کولر، ماشین لباسشویی و ... بود که در این نشست در ارتباط با فراهم کردن این تجهیزات رایزنی اولیه انجام شد و علاوه بر این رایزنی، سایر اقدامات لازم نیز توسط مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای رفاه حال دانشجویان در حال پیگیری است.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.

23 06 2024

ترجمه کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط دکتر هادی نوری، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان ترجمه شد.   از منظر رویکرد استعمارزدایی از جامعه‌شناسی، بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، جامعه‌شناسی «استعمار» نشد؛ بلکه از همان ابتدای کار خود همواره استعماری بود. مقصود این است که جامعه‌شناسی هم منطق معرفت استعماری را درونی کرد و هم خود آن معرفت را بازتولید و تقویت کرد. منظور از معرفت استعماری شیوه‌های مسلط اندیشه و دانستنی است که باعث تولید و بازتولید تفاوت استعماری شدند. از این رو، دنیای استعمار و امپراتوری‌ها تنها هیاهوی پس‌زمینه جامعه‌شناسی نبود، بلکه این رشته برای درونی‌سازی شیوه‌های استعماری اندیشه و بازنمایی جهان به‌وجود آمد. این سبک استعماری تولید دانش با گذشت بیش از یک قرن هم‌چنان در شکل‌گیری کردار جامعه‌شناختی اثرگذار است. در این راستا، کنش‌های مربوط به آینده جامعه‌شناسی نیازمند بررسی جدی گذشته این رشته است.

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در بین دانشگاه ها و مؤسسات کشور و حضور در بین دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

22 06 2024

مدیران پنج گروه آموزشی منصوب شدند

بنا به پیشنهاد رؤسای دانشکده های مهندسی مکانیک، منابع طبیعی، فنی و مهندسی شرق گیلان و علوم کشاورزی طی احکام جداگانه ای از سوی سرپرست دانشگاه گیلان، دکتر حامد محدث دیلمی به سمت مدیر گروه آموزشی حرارت و سیالات دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر مهرداد نیکوی به سمت مدیر گروه آموزشی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، دکتر مجتبی مرادی به سمت مدیر گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، دکتر فاطمه رحیمی اجداد به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی بیوسیستم و دکتر بهنام شفیعی ثابت به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی آب دانشکده علوم کشاورزی منصوب شدند. شایان ذکر است پیش از این دکتر جواد محمودی مهر، دکتر ایرج حسن زاد، دکتر سید حسین پیمان، دکتر سید امین بدری و دکتر افشین اشرف زاده به ترتیب مسئولیت گروه های حرارت و سیالات، جنگلداری، مهندسی بیوسیستم، مهندسی صنایع و مهندسی آب را عهده دار بودند. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران گروه پیشین، برای مدیران گروه های جدید منصوب شده آرزوی موفقیت می نماید.