صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، دانشجویان بیش از 2200 دانشگاه و مرکز آموزش عالی را تحت حمایت دارد

27 01 2013
کد خبر : 3308364
تعداد بازدید : 146
در نشست مشترک رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان گیلان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، مسائل رفاهی دانشجویان دانشگاه های استان گیلان مورد بررسی قرار گرفت .

 

 رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با اشاره به وظایف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه کشور در جهت واگذاری خدمات دانشجویی دانشگاه ها به بخش های خصوصی گفت : برون سپاری خدمات دانشجویی و واگذاری امور تغذیه و اسکان دانشجویان به بخش های خصوصی مطابق برنامه پنجم باعث افزایش توان دانشگاه ها و تمرکز بیشتر ظرفیت های دانشگاهی بر مأموریت های اصلی دانشگاه ها یعنی آموزش و پژوهشی خواهد بود . 

دکتر حاتم زاده افزود : البته این برون سپاری ها بایستی با برنامه ریزی و مدیریت درست و مطابق تکالیف تعیین شده در برنامه پنجم باشد و به گونه ای باشد که این برون سپاری باعث بهبود کیفیت خدمات به دانشجویان شود . وی ادامه داد : صندوق رفاه دانشجویان تاکنون حمایت های خوبی از دانشجویان دانشگاه ها داشته است و لازم است که نقش حمایتی از دانشجویان افزایش یابد . 

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز با استماع مسائل ، مشکلات و پیشنهادات مسئولین مراکز آموزش عالی استان اظهار داشت : سیاست اصلی وزارت علوم ، دولت و مجلس شورای اسلامی بر حمایت از جمعیت حدود چهارمیلیون نفری دانشجویی کشور به عنوان قشر نخبه و تأثیر گذار جامعه است و تلاش می شود تا این عزیزان در طی دوران تحصیل خود دغدغه کمتری از لحاظ شهریه های تحصیلی ، اسکان ، تغذیه و هزینه های تحصیلی داشته باشند .

مهندس کیوان مرادیان به تعامل خوب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و صندوق رفاه وزارت علوم اشاره کرد و گفت: نمایندگان محترم مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات با  اهداف و وظایف صندوق رفاه مشترکات زیادی دارد که همان کاهش دغدغه های دانشجویان و خانواده آنان در طی دوران تحصیل است . 

 

مهندس مرادیان در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی دبیر منطقه هفت دانشگاه های آزاد اسلامی گفت : رویکرد صندوق رفاه کمک و حمایت از تمام دانشجویان کشور است و دانشجویان دانشگاه آزاد نیز مشمول این کمک ها می شوند . وی اظهار داشت : از ده ماه گذشته کمک قابل توجهی به دانشگاه آزاد اسلامی شده است که در اختیار سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده شد تا در قالب های تعیین شده برای کمک به دانشجویان واحدهای دانشگاه  آزاد قرار گیرد .

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در بخش دیگری از سخنانش گفت اگر چه مسائل اقتصادی کشور در سال جاری مشکلات و محدودیت هایی را برای صندوق رفاه داشته است ولی با لطف خدا و اهتمام دولت و مجلس و برنامه ریزی مناسب برای منابع صندوق ، کمک های این صندوق نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است . وی گفت : در سال جاری هیچ مرکز آموزش عالی اعم دولتی یا غیر دولتی کمتر از سال گذشته اعتبارات یارانه ای نمی گیرد ، مگر آنکه دانشجویان این مراکز کمتر شده باشد .


مهندس مرادیان با اشاره با اقدامات صندوق مرتبط با اقتصاد مقاومتی گفت : استفاده از بخش خصوصی توانمند برای واگذاری خدمات خوابگاهی از جمله مواردی است که کمک زیادی می کند تا دانشگاه ها ظرفیت های خود را در بخش آموزش و پژوهش انجام داده و مصروف اسکان دانشجویان نشود و از سوی دیگر خدمات اسکان دانشجویان با کیفیت بهتری صورت گیرد . وی از تصمیمات دولت و برنامه های صندوق برای ارائه تسهیلات 4 درصد به خوابگاه سازان خبر داد و گفت : ساز و کار ارائه این تسهیلات مشخص شده است و هماهنگی های لازم با دولت و بانک مرکز انجام شده است و راهکار های اجرایی مشخص شده است . وی ادامه داد : قرار شده است تا مبلغ 160 میلیارد تومان با مدیریت صندوق رفاه برای تسهیلات مورد نیاز خوابگاه سازان در نظر گرفته شود . وی افزود : در همین رابطه نیز  کارگروه ساماندهی خوابگاه های دانشجویی در استانداری ها شکل گرفته و این کارگروه از سوی وزیر کشور به استانداری ها ابلاغ شده است . در این کارگروه نماینده مسکن و شهرسازی ، سرپرستان بانک های استانی ، روسای دانشگاه های مادر استان ، شهرداران و فرمانداران ، اوقاف و امور خیریه و نماینده خیرین استان حضور دارند.


مهندس مرادیان در پاسخ به سئوالات و پیشنهادات مطرح شده از سوی تعدادی از روسای مراکز آموزش عالی مبنی بر مشکلی که دانشجویان در معرفی ضامن برای دریافت وام دارند گفت : صندوق رفاه بیش از 2200 مرکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی را  اعم از مراکز و واحدهای دانشگاه های آزاد ، پیام نور ، فنی و حرفه ای و غیر انتقاعی تحت حمایت دارد. لذا منابع صندوق به صورت وام های مختلف در اختیار دانشجویان سراسر کشور قرار می گیرد و بازگشت این وام ها برای تداوم این فعالیت های حمایتی ضروری است .

وی افزود اگر چه در بازپرداخت وام ها بسیار تسهیل شده است به گونه ای که دانشجو چندین ماه پس از فراغت از تحصیل یا انجام خدمت نظام وظیفه با اقساط بسیار کم بایستی وام ها را تسویه نماید ولی به هر روی کسانی هستند که وام های خود را بازپرداخت نکرده اند و این موضوع توان صندوق را برای پرداخت وام های بعدی ضعیف می سازد . وی از مراکز آموزش عالی خواست تا چنانچه روش و راهکار بهتری با ضمانت اجرایی در نظر دارند پیشنهاد شود تا پس از بررسی های کارشناسی اعمال شود .

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با تشریح مبنای پرداخت یارانه و وام به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت : مبنای پرداخت وام و تسهیلات به صورت سرجمع اعتبارات است و اگر در یک دانشگاه یا موسسه آموزش عالی برای افزایش سقف وام حداکثر تا 70 درصد شهریه برنامه ریزی کنند این امکان وجود دارد ولی در این حالت به تعداد کمتری وام و تسهیلات تعلق می گیرد .

 

مهندس مرادیان گفت : سیاست های حذف یارانه ها و آزاد سازی قیمت ها نبایستی بر دانشجویان که از بضاعت مالی کمتری برخوردار هستند فشار بیاورد و برای این منظور صندوق رفاه نقش حمایتی خود را افزایش می دهد . وی با اشاره به شیوه اختصاص و توزیع وام تغذیه دانشجویان گفت : این کمک برای این است که عقیده داریم هیچ دانشجویی نباید در مراکز آموزش عالی از جهت تغذیه در ایام آموزشی مشکل داشته باشند .


مهندس مرادیان به موضوع بیمه های درمانی دانشجویان اشاره کرد و گفت : علاوه بر بیمه های عادی دانشجویان ، بیمه تکمیلی برای سایر نیازهای درمانی دانشجویان در نظر گرفته شده است که با پرداخت ماهانه 6 هزار تومان و در سال 72 هزار تومان از سوی دانشجو ، دانشجویان بیمه تکمیلی می شوند . برای این کار نیز با چهار شرکت بیمه گذار تفاهم نامه هایی بسته شده و در فضای رقابتی شرکت هایی که خدمات بهتری به دانشجویان با هزینه کمتر بپردازند قرارداد بیمه تکمیلی منعقد می شود . وی ادامه داد : البته دانشجویان نیازمندی وجود دارند که ممکن است توان پرداخت حق بیمه تکمیلی را نداشته باشند ، لذا صندوق رفاه به دنبال جذب منابع جدیدی است تا بتواند برای این دسته از متقاضیان وام بیمه تکمیلی پرداخت نماید .

 

مهندس کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه کار صندوق رفاه یک کار پیچیده ، گسترده و فنی است گفت :  صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هم اکنون ، خدماتی را به جمعیت حدود 4 میلیون دانشجوی ایرانی می دهد و لذا بخش مهمی از شهروندان ایرانی که برای آینده کشور نیز بسیار موثر هستند مورد حمایت صندوق قرار می گیرند .

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد : نمایندگان با تمام اقشار مردم در ارتباط هستند و از مشکلات دانشجویان و خانواده  آنها کاملا مطلع هستند و لذا از برنامه های مناسب و مؤثری که بتواند در جهت کمک به این عزیزان باشد استقبال می کنیم . وی افزود : مطابق ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه ها قرار بود بخشی از منابع به مسائل آموزشی تعلق گیرد و لذا به دنبال این موضوع هستیم که از این جهت منابع لازم در اختیار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد .

شایان ذکر است در این نشست  رئیس دانشگاه گیلان ، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ، دبیر منطقه هفت دانشگاه آزاد اسلامی ،
رئیس دانشگاه پیام نور استان ،نماینده دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان ، رئیس موسسه آموزش عالی فنی و حرفه ای شهید چمران و روسای مؤسسه های  آموزش غیر انتفاعی قدر ، مهر آستان ،احرار و  جابربن حیان حضور داشتند .     

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.