صنعت چاپ بازوی پرتوان در گسترش فرهنگ و افزایش مطالعه دانشگاهی است

31 08 2015
کد خبر : 3287067
تعداد بازدید : 328
11 شهریور ماه در تقویم کشور به عنوان روز چاپ نامگذاری شده است و به همین بهانه روابط عمومی دانشگاه گیلان فرصت را غنیمت شمرده و ساعتی میهمان رئیس اداره چاپ و انتشارات دانشگاه گیلان بود که حاصل آن گفتگویی در قالب چند سوال است که با دکتر افشین عموزاده سرپرست اداره چاپ و انتشارات دانشگاه ترتیب داده شد که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می نمائیم.

- اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان از چه سالی فعالیت خود را شروع کرده و سیر رشد آن تا به امروز چگونه بوده است؟

اداره چاپ و نشر دانشگاه گيلان فعاليت خود را از سال ۱۳۶۶ آغاز نمود و اولین کتاب توسط بزرگمرد عرصه ادبیات کشور یادنامه دکتر معین به چاپ رسید. این اداره افتخار این را دارد که تاکنون بالغ بر ۵۵۷ عنوان کتاب چاپ و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است به طوری که کتب متعددی از این اداره به عنوان مرجع درسی دانشگاههای کشور قرار گرفته است.بهره‌مندی از پشتوانه اعضای هیأت علمی و حمایت مدیران دانشگاهی در گذشته و حال و نیز تلاش مجدانه مدیریت و کارکنان اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان، موجب کسب افتخار ناشر برتر در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال ۱۳۸۸ و نیز ناشر برتر در جشنواره کتاب سال فنی مهندسی و علوم کاربردی وزارت علوم در سال ۱۳۹۰ گردیده است. این اداره همچنین علاوه بر چاپ سالانه حداقل 22 عنوان کتاب، در راه‌اندازی مجلات علمي- پژوهشی در رشته‌های مختلف فعاليت نموده است که تاکنون ۲۰ عنوان نشریه علمی- پژوهشی به صورت فصلنامه یا دوفصلنامه در حال فعالیت داردو حداقل سالانه در امور برگزاری و تهیه کتابچه خلاصه مقالات و کتابچه مقالات کامل 15 همایش ملی و بین المللی در دانشگاه گیلان تلاش می کند.

- آیا در جوامع دانشگاهی نیاز به توسعه صنعت چاپ و نشر کتاب وجود دارد؟

بله حتما اینگونه هست چند وقت پیش شنیدم در آلمان که در صنعت چاپ از کشورهای پیشرو این صنعت محسوب می شود دستگاهی طراحی و ساخته شده تا اگر شما کتابی رو برای خرید در نظر دارید آن را در همان لحظه چاپ و با جلد مناسب در اختیار شما قرار می دهد این یعنی ارائه مستقیم یعنی صرفه جویی در هزینه پخش و نگه داری و انبار و از همه مهمتر کمک به مصرف کمتر کاغذ.

بسیاری از دانشجویان مایلند برای مطالعه از کتاب چاپ شده استفاده کنند این مهمترین مانع بر الکترونیکی شدن روند کتاب در جامعه دانشگاهی هست به قوا خودشان دلشان می خواهد زیر مطالب مهم خط بکشند و برجسته سازی کنند که هر دوی اینها در نسخ های الکترونیک هم ممکن هست ولی خوب لذت مطالعه کتاب در دست ما شاید چیز دیگری باشد.

- با دیجیتالی شدن صنعت چاپ و الکترونیکی شدن کتابها چه تحولی در سیستم نشر و چاپ دانشگاه گیلان رخ خواهد داد؟

یکی از مشکلات اصلی چاپ کتاب به شیوه سنتی فراهم آمدن کاغذ هایست که در اقلیم مرطوب گیلان از زمان تولید کتاب تا رسیدن به دست مخاطب دانشگاهی دچار مشکلات رنگ پریدگی در اثر رطوبت نشود یا مشکل دیگر بحث استفاده از دو نوع چسب گرم و سرد در شیرازه کتاب های دانشگاهی هست چرا که دانشجویان علاقه دارند کتاب را در حالت نشسته و غیره مطالعه کنند که در صورت استفاده از چسب های بی کیفت کتاب قوام خود را بعد از چندبار مطالعه از دست می دهد ولی امروزه با پیشرفت دستگاهی موجود در گیلان این مشکل برطرف شدن و کیفیت جلد کتابهای دانشگاه گیلان بسیار نسبت به گذشته بهتر شده است.

- مهمترین ابتکار عملی که اداره چاپ و نشر دانشگاه طی سال جاری انجام داده چیست؟

اول اینکه برای تشویق به مطالعه دانشجویان اقدام به راه اندازی کتابخانه مجازی از اساتید به صورت پی دی اف نموده ایم که به رایگان در کل کشور برای علاقمندان علم و فرهنگ دانلود شود. دوم سعی در کوتاه نمودن روند چاپ کتاب داریم و برای اول بار قصد تشکیل شورای تخصصی کتاب را در دانشگاه گیلان داریم. سوم اینکه کتابهای علمی از طرف دانشگاه گیلان به 16 دانشکده غیر انتفاعی و 13 موسسه های دانشگاهی استان اهدا می شود و خانه فرهنگ گیلان که یک موسسه عام المنفعه است اهدا شده است. چهارم اینکه از مهرماه طرحی آغاز می کنم که اگر از لیست کتابهای مورد نظر ما دانشجوی دانشگاه گیلان در هر مقطعی باشد فرقی نمی کند کتابی از ما هدیه بگیرد و بخواند و خلاصه ای دو صفحه ای از آن کتاب تهیه کند و بنویسد کتاب دیگری از لیست کتابهای ما به انتخاب خودش هدیه را دریافت می کند و این سلسله تشویق مطالعه ادامه خواهد داشت. پنجم اینکه نمایشگاهی از چهل کتابی که ویژگی منحصر به فردی دارند در آبان ماه همزمان با هفته کتاب خوانی به نمایش درخواهد آمد. ششم کتابچه ای جهت معرفی از تمام عنوان های موجودی در اختیار کتابفروشی های استان و کشور ارسال می شود تا با بیشترین تخفیف از طرف ما تشویق به فروش کتابهای دانشگاه گیلان بشوند و آنها درخواست خرید بیشتری داشته باشند. هفتمد قبل چاپ هر کتاب ابتدا در تهران بازار یابی کنیم که اگر تقاضا در بازار موجود است تعداد بیشتر و اگر تقاضای برای درخواست خرید کمتر است کتاب در تیراژ پایین چاپ شود تا کتاب در انبار کمتر صدمه بماند و صدمه ببیند

- مهمترین دستاورد اداره چاپ و نشر دانشگاه برای سال جاری چیست؟

فعلا در سه جشنواره انتخاب کتاب برتر دانشگاهی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و سازمان تبلیغات اسلامی شرکت نموده ایم تا انشااله کتاب های دانشگاه گیلان در این رقابت ها برگزیده شود و همچنین تسریع در زمان چاپ کتاب دانشگاهی و ایجاد فرصت های بیشتر برای عرضه کتاب های دانشگاه گیلان از طریق مراکز پخش کتاب دانشگاهی مانند کتاب ایران و غیره. همچنین در سال جاری نمایشگاه استانی کتاب گیلان را در پیش داریم که انشالله بسیار پرشمار و قوی در این نمایشگاه ظاهر خواهیم شد.

- آیا صنعت نشر و چاپ می تواند بعنوان بازوی فناوری و توسعه جامعه دانشگاهی عمل کند؟

امروزه یکی از مهمترین دغدغه های دولت، مسئله کارافرینی و ایجاد شغل پایدار است چرا که اگر برای فارغ التحصیل دانشگاهی بازار مناسب شغلی ایجاد شود تولید داخلی صورت می گیرد و این نیروی جوان بی شمار کشور ما که دیگر کشورهای اروپایی در حسرت آن به سر می برند تبدیل به پتانسیل آینده ما خواهد شد.صنعت چاپ و نشر به عنوان بازوی پرتوان در گسترش فرهنگ و افزایش مطالعه دانشگاهی می تواند پلی موثر برای ایجاد شغل در زمینه توسعه و هجوم فن آوری های نو به این بازار باشد.

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.