عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان به عنوان سرآمد علمی کشور در سال 1402 شناخته شد

07 10 2023
کد خبر : 5386490
تعداد بازدید : 117

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان؛ دکتر رضا انصاری خلخالی استاد تمام  دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان به‌ عنوان سرآمد علمی سال ۱۴۰۲ کشور انتخاب شد و لوح تقدیر خود را از معاون رئیس‌جمهور و وزیر علوم دریافت کرد.

لازم به ذکر است که در هشتمین آیین تجلیل از سرآمدان علمی کشور در سال 1402 که با حضور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و وزیر علوم برگزار شد، 110 دانشمند کشور به‌عنوان سرآمدان علم و فناوری ایران اسلامی معرفی شدند.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

07 05 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست شورای آموزش عالی استان: با همگرایی باید مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم

نشست هم اندیشی شورای آموزش عالی استان با حضور دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه های استان گیلان، رئیس بنیاد نخبگان، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و رئیس بسیج اساتید و دانشجویی استان به میزبانی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه معین استان برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک هفته معلم گفت: امیدواریم در جلسات ماهانه شورای آموزش عالی که از این پس به صورت دوره ای در یکی از دانشگاه های استان تشکیل خواهد شد با همگرایی و تبیین مباحث مرتبط با حوزه آموزش عالی ، مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم. دکتر دوستار گفت: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهت‌گیری کلی استان در بحث آمایش علمی است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند در قالب این نشست از ردیف‌های قانونی و جداول اعتباری و ظرفیت‌های برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند. وی ادامه داد: نشست شورای آموزش عالی استان باید به جهت‌گیری آموزش عالی استان و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالش‌ها منجربه تصمیم‌سازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهت‌گیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است. سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های شورای آموزش عالی می‌تواند در آسیب‌شناسی‌ها و رفع خلأهای قانونی کمک‌کننده باشد، زیرا مجلس می‌تواند در زمینه کاهش ورود به رشته‌های علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوق‌هایی تعیین شود تا خانواده‌ها به این رشته‌های تحصیلی گرایش یابند. دکتر دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک می‌کند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشته‌های تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست‌ هم‌اندیشی ظرفیت‌ها و چالش‌ها احصا شود و با هم‌افزایی ضمن رفع چالش‌ها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها اقدام کنیم. دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه تا زمانی روحیه جهاد و ایثار بین مسؤولان نهادینه نشود، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه آموزش وضعیت مطلوبی ندارد، باید متخصصان و دانشمندان در این حوزه ورود کنند. وی ادامه داد: باید در شورای آموزش عالی استان اولویت‌ها تبیین شود و از نظرات عالمان و نخبگان در این نشست‌ها بهره‌مند شویم، زیرا حرف آنها نافذ و راهگشاست، باید دبیرخانه‌ای ایجاد شود تا دستور و مصوبات جلسه مشهود باشد. عضو کمیسیون اصل نود گفت: در استان‌ ظرفیت‌های علمی و آموزشی بسیاری داریم که باید از این‌ها بهره‌مند شویم، اولویت‌های آموزش عالی در استان احصا و علت گرایش نداشتن به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس بیان کرد: باید از ظرفیت هر ۱۳ نماینده استان در رفع چالش‌ها و تقویت ساختار حوزه آموزش عالی بهره‌مند شویم. دکتر احمدی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی، اقتصاد دریامحور و نساجی ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که نیازمند اقدامات ارزشمند در حوزه آموزش عالی هستند، از نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد در دانشگاه بهره‌مند شویم. وی گفت: خیلی مهم است که تولید علم کارآمد باشد، آیا متناسب با هزینه‌هایی که برای علم می‌کنیم نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؟ علمی مفید است که در راستای پیشرفت کشور، انقلاب و نظام باشد و این امر با تربیت نیروهای کارآمد محقق می‌شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید در تصمیم‌سازی‌های استان حرف اول را بزند، افزود: باید برخی تصمیم‌گیری‌های استان را به دانشگاه بسپاریم، طرح و پیشنهادها در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی باید از پژوهش‌های دانشگاهیان باشد. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان هم در این نشست گفت: ظرفیت های آموزش عالی در استان بیش از آن چیزی است که داریم مشاهده می کنیم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورای آموزش عالی استان و شورای اندیشه ورز استانی ، چالش های استان در حوزه های مختلف شناسایی شود تا با کمک نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی مشکلات حل شود. شایان ذکر است در این نشست رئیس بنیاد نخبگان استان، رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی، فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، مسئول بسیج دانشجویی استان و چند تن از مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در ارتباط با مسائلی همچون عدالت آموزشی، توسعه رشته های کاربردی، بودجه، آمایش آموزش عالی، برنامه تحولی، تشکیل دبیرخانه شورا و ... به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و از دکتر دوستار در راستای برگزاری مجدد جلسات شورای آموزش عالی استان پس از حدود سه سال وقفه تقدیر کردند.  

05 05 2024

در نشست سرپرست دانشگاه گیلان با نماینده جوان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی عنوان شد / دانشگاه باید در همه امور مرجع استان باشد

دقایقی قبل سرپرست دانشگاه گیلان میزبان نماینده جوان رشت و خمام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که در این نشست در ارتباط با زمینه های مختلف استفاده از ظرفیت های نمایندگان در راستای توسعه دانشگاه و مرجعیت دانشگاه در مسائل مختلف استان و کشور بحث و تبادل نظر شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه انتظار از نمایندگان مجلس بالاست گفت: ما باید از ظرفیت های کلیه نمایندگان استان و به طور خاص نمایندگان مرکز استان در مجلس شورای اسلامی در راستای اعتلای نام و جایگاه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر دوستار گفت: هر زمان سازمان ها و شرکت های استان در راستای حل مشکلات خود به دانشگاه رجوع کردند آن زمان می توانیم بگوییم که دانشگاه در ماموریت ها و رسالت های خود موفق عمل کرده است. سرپرست دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه زمینه ساز رونق تولید، اشتغال و جهش تولید است تصریح کرد: درب های دانشگاه به روی صنایع استان باز است تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و متخصصین دانشگاهی ما برای حل مشکلات راهکار عملی ارائه نمایند. نماینده مقام عالی وزارت علوم در استان گیلان همچنین در این نشست بر اهمیت مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی ما می بایست در کنار دروس تئوری، مهارت آموزی را نیز به عنوان یک اصل به دانشجویان یاد دهد. دکتر مهدی فلاح نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دانشگاه را خانه خود دانست و گفت: امیدوارم با همگرایی با سایر نمایندگان بتوانیم از ظرفیت های ملی و استانی برای رشد و توسعه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر فلاح با اشاره به شعار سال و راهکارهای افزایش تولید و تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ما با تمام توان آماده پیگیری مسائل دانشگاه در سطح ملی هستیم. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد: که ماحصل برگزاری این نشست ها توسعه و ارتقای دانشگاه شود.  

05 05 2024

حضور دانشگاه گیلان در بین برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 2024

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، در آخرین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی تایمز 2024،  دانشگاه گیلان رتبه 400-351 را کسب کرد. در سال جاری 75 دانشگاه از کشور ایران حضور دارند، این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته 65 دانشگاه بوده است که 9 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. روش‌شناسی رتبه‌بندی آسیایی تایمز همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین‌المللی (7.5) بهره گرفته است. امسال در رتبه‌بندی آسیایی تایمز 739 دانشگاه از 31 کشور حضور دارند که دانشگاه‌ شینهوا ، دانشگاه پکن ، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه توکیو  در رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.  ​​​​​​​

04 05 2024

با حضور دانشگاه گیلان، بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی برگزار شد

بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 با حضور 14 نفر از روسا و نمایندگان اتحادیه در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد. در این نشست نقش آفرینی فعال دانشگاه­ها در تدوین اسناد مرتبط با توسعه دریامحور، برگزاری نشست با وزیر و معاونان وزارت عتف،  توجه به توسعه همکاری و تعاملات در سطح ملی و بین المللی، به روز رسانی بانک اطلاعات متخصصان دریایی کشور، انتشار نشریه بین المللی و همکاری دانشگاه ها در بهره برداری از کاوشگر خلیج فارس نیز  از سوی حاضران پیشنهاد شد و در ادامه اقدامات دانشگاه ها در راستای سیاست های توسعه دریامحور از جمله توجه و تمرکز دانشگاه­ها به مزیت­ های منطقه­ ای بویژه بهره ­برداری پایدار از دریا در استان های ساحلی، راه اندازی رشته های جدید یا به روز رسانی سرفصل ها،  برگزاری همایش هایی علمی مانند همایش توسعه دریامحور، تاریخ و تمدن خلیج فارس، شناورهای تندرو، و اقتصاد آبی تشریح شد. در این نشست که با حضور روسا و نمایندگان پژوهشگاه ملی اقیانوس ­شناسی و علوم جوی و علوم و فنون دریایی خرمشهر، خلیج فارس، مازندران، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی(ره)، گنبد کاووس، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی برگزار شد، مشکلات دانشگاه های عضو در جذب دانشجو، تمرکزایی در سیاست گذاری ها، عدم دریافت آموزش­های تجربی در رشته های دریایی، نبود بازار کار مناسب و حمایت ناکافی از دانش آموختگان این رشته ها و ضرورت جذب نخبگان دانشگاهی در رشته های دریایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و یکی از راه های مهم فائق آمدن به این مشکلات توجه به حرکت به سمت نسل چهارم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین از طریق حمایت از موضوع توسعه فناوری های دانش بنیان و توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به منظور ایجاد کانون های جذب دانش آموختگان دانشگاه عنوان شد. اتحادیه دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی ضمن تجلیل از تدبیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابلاغ سیاست­های کلی توسعه دریامحور، اجرای آن را به عنوان گام مهمی در تحقق راهبرد تمدن نوین اسلامی ارزیابی می کند و آمادگی کامل اعضا را برای همکاری در تدوین برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها اعلام می نماید. اعضای اتحادیه با توجه به محور مندرج در سیاست­های کلی توسعه دریامحور مبنی بر «تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی» که ناظر بر فعالیت­های پژوهشگاه و دانشگاه­های عضو این اتحادیه می­باشد، مجموعه ­ای از اقدامات مشتمل بر اجرای برنامه­ های تحقیقاتی عملیاتی و پایش ­های مستمر در حوضه ­های آبی پیرامونی،  راه ­اندازی رشته­ های جدید دریایی و دوره های تحصیلات تکمیلی و پسادکتری و توسعه پارک­ ها و مراکز رشد، را در دستور کار قرار داده است تا در نهایت با «افزایش تولید با مشارکت جامعه دریایی کشور»، سهم تولید دانش­ بنیان دریایی را از تولید ناخالص داخلی به جایگاه قابل قبولی در سطح منطقه و جهان برساند. اعضای شورای­ عالی اتحادیه حمایت قاطع خود را از اقدامات امنیت­ ساز و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اعمال حاکمیت ملی اعلام می­نماید و اقدام مهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در اجرای طولانی ترین دریانوردی تاریخ ایران و دور زدن کره زمین توسط ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران را ارج می نهد. اعضای اتحادیه با هدف صیانت از نام خلیج فارس، با انجام تحقیقات علمی مستمر تولید مدارک علمی و انتشار آن در مجلات معتبر علمی، غنی ­سازی بانک داده­ها و اطلاعات اقیانوس­ شناسی خلیج فارس، و گردآوری مستندات تاریخی مرتبط با آن را به عنوان یکی از اصلی ­ترین رسالت­ های خود تعریف نموده و حمایت از تحقیقات مرتبط با خلیج فارس را به عنوان یکی از موضوعات محوری در دستور کار اعضا مدنظر قرار می دهد. اتحادیه حمایت خود را از اقدامات ارزشمند در زمینه تحقیقات علمی جنوبگان اعلام می نماید و خواستار پشتیبانی از این فعالیت ها به عنوان یکی از اولویت­های تحقیقاتی کشور است.

01 05 2024

در آئین بزرگداشت مقام معلم، از 33 استاد و کارمند نمونه آموزشی دانشگاه تقدیر به عمل آمد

آیین بزرگداشت مقام معلم و دهه سرآمدی آموزش و تجلیل از استادان و کارشناسان نمونه آموزشی دانشگاه، با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه و دانشگاهیان دانشگاه در تالار حکمت برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم با تبریک روز معلم، یاد و خاطره شهید مطهری را گرامی داشت و به آثار ارزشمند شهید مطهری در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: وقتی از امام راحل درباره آثار شهید مطهری پرسیدند امام گفت: آثار شهید مطهری بلا استثنا همه خوبند. سرپرست دانشگاه گیلان به چندین ویژگی شخصیتی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: شهید مطهری فردی بصیر بود و نسبت به زمان خودش شناخت کامل داشته و نسبت به مسائل موضع می گرفت. دکتر دوستار مطالعه عمیق و نقد عالمانه و روش شناسی منحصر به فرد را از دیگر ویژگی های شخصیتی شهید مطهری برشمرد. سرپرست دانشگاه گیلان خطاب به استادان دانشگاه گفت: ما باید انسان مداری و حفظ کرامت انسانی را در کلاس های درس رعایت کنیم و اینکه ما تلاش کنیم انسان ها را تخصصی بار بیاوریم که خروجی آن چاپ مقالات و مجلات و ... شود یک بعد علم است   اما بعد مهمتر بعد مهارت است و دانشگاه باید بتواند بعد مهارت آموزی را ایجاد کند. وی در ادامه به ساحت اجتماعی اشاره کرد و تصریح کرد: خروجی نظام آموزشی نباید نسبت به رخدادهای پیرامونی بی تفاوت باشد. دکتر دوستار با اشاره به اهمیت ساحت تربیتی و معنوی و اخلاقی گفت: اخلاق گمشده بشریت است و ما اگر هزاران قانون و بخشنامه برای مهار و کنترل نظام اداری تنظیم کنیم اما اگر اخلاق چاشنی آن نباشد بی فایده است. سرپرست دانشگاه گیلان تاکید کرد: از تجسس در زندگی شخصی افراد دست برداریم تا در دانشگاهی که موصوف به دانشگاه اسلامی است در راستای کمال انسانیت قدم برداریم. وی در پایان با ذکر سخن رهبر کبیر انقلاب مبنی بر اینکه، سازمان ها محلی هستند برای ارتقای رشد معنوی انسان ها گفت: دنبال روزنه ای برای انجام دادن کارها باشیم نه برعکس آن عمل کنیم و اظهار امیدواری کرد که با همفکری و اولویت بندی مسائل بتوانیم چالش های پیش رو را حل کنیم و اثرگذاری آن را در جامعه ببینیم. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم با تبریک روز معلم و تقدیر از تلاشگران عرصه علم و آموزش، به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرد که  به سراغ جوان ها بروید که هر جا کار خیری و ثوابی است جوان ها سبفت می گیرند. حجت الاسلام عباسی با اشاره به حضور جوانان و فرهیختگان در دانشگاه گفت: باید از این فضا و فرصت استفاده کرد. وی در ادامه تولید علم و دانش، تربیت عالم و جهت دهی به این دو مقوله را از انتظارات رهبری از دانشگاه ها دانست. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به خیزش دانشجویان امریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و با بیان اینکه اگر فطرت ها بیدار شود دنیای ما دنیای دیگری خواهد شد گفت: در حمایت از مظلوم، استاد و دانشجو قیام می کنند و از جایگاه خودشان می گذرند.   دکتر محسن محمدی گلنگش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی هم در این مراسم ضمن تبریک روز معلم و گرامی داشت مقام شامخ استاد به شاخص های معلم و اخلاق مداری اشاره کرد و گفت: اینکه چه می گوییم مهم نیست چقدر به دانسته هایمان باور داریم و عمل می کنیم ما را به عنوان الگو قرار می دهد و اگر الگو شدیم معلم می شود بخشی از زندگی دانش آموز یا دانشجو و آن زمان برای همیشه در طول تاریخ زنده خواهیم ماند. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی همچنین به ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت در یکسال اخیر پرداخت. شایان ذکر است در انتهای این مراسم نیز از 33 استاد و کارمند نمونه آموزشی دانشگاه با اهدای لوح و هدیه، تقدیر به عمل آمد.

01 05 2024

نامه سرپرست دانشگاه گیلان به ۳۸ تن از رؤسای دانشگاه های ایالات متحده / به دانشجویان و استادان غیور خود فرصت اعتراض بدهید

در پی دستگیری صدها دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس آن کشور، سرپرست دانشگاه گیلان در حمایت از دانشجویان دستگیرشده و جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به 38 تن از رؤسای دانشگاه های ایالات متحده از جمله هاروارد، اموری، کلمبیا نامه‌ای ارسال کرد. متن نامه دکتر محمد دوستار، سرپرست دانشگاه گیلان به رؤسای دانشگاه های ایالات متحده به شرح زیر است: خبر تأسف‌بار دستگیری ده‌ها تن از دانشجویان و استادان دانشگاه شما توسط پلیس آمریکا موجب احساس نگرانی شدیدی در جامعه دانشگاهی شده است. همان‌گونه که مستحضرید دانشجو و استاد باید بتواند روحیه عدالت‌خواهی خود را حداقل در محیط علمی دانشگاه، آزادانه به نمایش گذارد. در چند ماهه اخیر رژیم غاصب اسرائیل بیش از 34 هزار انسان بی‌گناه از جمله هزاران کودک و هزاران زن را به طور عمدی به قتل رسانده است. مسلماً دانشجویان و استادان عدالت‌خواه در هر جایی که باشند نمی‌توانند رواج ظالمانه‌ی چنین رفتار و برخورد ددمنشانه‌ای را تحمل کنند. همانگونه که هیچ انسان آزاده‌ای مطابق با فطرت پاک خود نمی‌تواند آن را تحمل نماید. سکوت شما در برابر چنین رفتار ددمنشانه و نظاره‌گر بودن این صحنه‌های دلخراش موجبات حیرت فرهیختگان دانشگاهی را فراهم آورده است. از شما به عنوان یک دانشمند انتظار می‌رود که این جنایات را محکوم کرده و به دانشجویان و استادان غیور خود فرصت اعتراض بدهید. با توجه به استقلال جامعه دانشگاهی و منع ورود نیروهای امنیتی به این مراکز، سزاوار نیست که دانشجویان و استادان  را به دست مأموران سرکوبگر بسپارید. لطفاً به احترام انسانیت دستور دهید همه دانشجویان و استادان آزاد شده و به نحوه مقتضی از آنها دلجویی شود. ​​​​​​​  

01 05 2024

تالیف کتاب "فروپاشی یک امپراتوری: جامعه شناسی تاریخی ایران عهد ساسانی" توسط عضو هیات علمی دانشگاه

کتاب "فروپاشی یک امپراتوری: جامعه شناسی تاریخی ایران عهد ساسانی" توسط دکتر هادی نوری عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تالیف شد. این پژوهش که ماحصل رساله دکتری مولف است به‌‌دنبال ارائه تبیینی جامعه‌‌شناختی درباره «فروپاشی امپراتوری ساسانی» است. تاکنون آثار زیادی در خصوص تاریخ و جامعه ایرانی عهد ساسانی نوشته شده است. با این همه، حجم پژوهش‌های موجود درباره موضوع خاص فروپاشی امپراتوری ساسانی بسیار اندک شمار است. این امر در حالی است که مسائل مختلفی در رابطه با فروپاشی امپراتوری ساسانی وجود دارد. آیا این فروپاشی ماهیتی «سیاسی» داشت یا «اجتماعی»؟ آیا این فروپاشی باید یک فرایند بلندمدت تغییر اجتماعی تلقی گردد یا یک رویداد کوتاه‌‌مدت سیاسی؟ آیا باید از ساختار اجتماعی به‌‌عنوان عامل علّی فروپاشی یاد کرد یا کارگزاران انسانی؟ نقش عوامل خارجی مانند امپراتوری روم و حمله اعراب مسلمان در روند فروپاشی ساسانیان چگونه است؟ نقش نیروهای اجتماعی درون جامعه ساسانی مانند روحانیون، کشاورزان، اشراف زمین‌دار و ارتباط آن‌ها با دولت ساسانی در روند فروپاشی ساسانیان چگونه است؟ و سرانجام، آیا بازیگران ایرانی شاهدان منفعل تاریخ کشور خود بودند یا عاملان فعال رویدادهای آن؟ برای این منظور، به‌سان فیلم‌بردار عمل کرده و در «زمان اجتماعی» مورد نظر فرنان برودل تا قرن آخر پارتیان به‌عقب بر می‌گردیم تا فروپاشی ساسانیان را با ردیابی تحولات نهادهای اجتماعی اواخر عصر پارتی جستجو کنیم نه چون یک تاریخ فرجام‌گرایانه بلکه تاریخی حال‌محور که بر پیوست تاریخی غیرفرجام‌گرایانه تأکید دارد. حالی تاریخی که درک اکنونیت آن تنها در پرتو فهم ریشه‌های تنومندش میسر خواهد بود. پس «جامعه‌شناسی تاریخی ساختارگرا» تولید می‌شود که از حیث نظری در چارچوب کارکردگرایی ساختاری قرار می‌گیرد و از حیث تاریخی در چارچوب منطق «آنالی» که هم ساختارگراست، هم تاریخ جامع است و هم تاریخی بلندمدت. از این روست که فروپاشی ساسانیان در لحظه قرن 7.م جستجو نمی‌شود بلکه به قرن 3.م برمی‌گردد تا سه شاخص ساختار، جامعیت و بلندمدتی در امتزاج نظریه ساختاری به مبنای تحلیل فروپاشی تبدیل شوند. یعنی جامعه‌شناسی تاریخی ساخت‌گرا، کلیت‌باور و بلندمدت تولید می‌شود که در آن علل ساختاری نظم و تغییر اجتماعی در قالبی نظام‌مند طی بستر تاریخی بلندمدت 500 ساله مورد کاوش قرار می‌گیرند، ویژگی‌های خاص ساختار و الگوی تغییر جامعه ساسانی برجسته می‌شود، با تأکید بر دو استراتژی تبیینی قابلیت‌های زیربنایی و تناقضات سیستمی در حد واسط نظریه‌پردازی و تحقیق تاریخی قرار می‌گیرد و در دسته جامعه‌شناسی تاریخی «کلان» جای می‌گیرد که علاقه‌مند به استفاده از تحلیل نظام‌مند برای بررسی دگردیسی‌های بزرگ‌مقیاس است. بر این اساس، مسأله «چرایی و چگونگی» فروپاشی در قالب علل داخلی و خارجی/ شروط لازم و کافی دنبال می‌شود. آیا فروپاشی امپراتوری ساسانی محصول تحولات درونی نظام ساسانی بود یا حمله اعراب مسلمان؟ و سهم هر کدام در این فروپاشی چگونه است؟ این پرسش به فروپاشی فقط در حد «علیت» ورود می‌کند و «پیامد» را به اثری آتی فرومی‌گذارد. از آن‌جا که نظم و تغییر دو مقوله به‌هم متصل تلقی می‌گردند درک نحوه تغییر در کیفیت نظم جستجو می‌شود و پیوستی تاریخی دنبال می‌گردد. درک ما از کیفیت نظم به مثابه وحدت ساختاری ملازم با پویایی در قالب مفهوم «تعادل پویا» است که عناصر جامعه را در تعاملات متقابل با هم به‌منزله فرایندهای داخلی و نظام‌های بیرون به‌مثابه محیط خارجی می‌بیند و انتظار دارد در صورت عدم توازن به پیامد بی سازمانی و تجزیه و فروپاشی منتهی شود.​​​​​​​

30 04 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست با رئیس کل دادگستری استان، خواستار استفاده از ظرفیت های استادان و دانشجویان دانشگاه شد

صبح امروز طی نشستی که به میزبانی اداره کل دادگستری استان گیلان برگزار شد تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دادگستری گیلان منعقد شد و سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست خواستار استفاده از ظرفیت های استادان و دانشجویان دانشگاه شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با بیان اینکه ما نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم گفت: ما تصمیم داریم دانشجویان را مهارت محور تربیت کنیم. سرپرست دانشگاه گیلان با تاکید بر هم افزایی دانشگاه و دادگستری گفت: خواسته ما این است که حضور قضات در دانشگاه گیلان و حضور دانشجویان رشته حقوق در دادگستری استان گسترش یابد. دکتر دوستار همچنین از رئیس کل دادگستری استان خواست تا در شورای حل اختلاف از ظرفیت های دانشجویان رشته حقوق استفاده نمایند. حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان هم در این نشست با تبریک روز معلم و تقدیر از جایگاه و شان رفیع معلم و استاد  و اهمیت علم آموزی تصریح کرد: امنیت و آرامش دانشجو باید مورد توجه دانشگاه قرار گرفته و حتی الامکان از دسته بندی و گروه بندی در دانشگاه ها اجتناب شود. رییس شورای قضایی استان ضمن اعلام آمادگی دادگستری گیلان در راستای حل مشکلات قضایی دانشگاه افزود: دادگستری این توانایی را دارد که در کنار پژوهش های حقوقی زمینه استفاده از ظرفیت همکاران قضایی با حضور در بین دانشجویان را فراهم نماید و انتظار می رود دانشگاه نیز با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل های کارشناسی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه موثر باشد. در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در ارتباط با موضوعات مختلف، تفاهم نامه همکاری مشترک علمی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه گیلان و دادگستری استان گیلان به امضای دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان و حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان رسید. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مورد نیاز دادگستری کل استان گیلان توسط پژوهشگران، ایجاد کمیته مشترک بین دادگستری کل استان گیلان و دانشگاه گیلان به‌منظور ارائه راهکارهای کاربردی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، هدايت و حمايت از پایان‌نامه‌های تحصيلات تکمیلی در راستای نيازهای تحقيقاتی دادگستری کل استان گیلان، همکاری مشترک در زمینه کارهای پژوهشی در ارتباط با موضوعات و چالش های قضایی در سطح استان گیلان، اجرای سمینارها، کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی به‌صورت مشترک طبق ضوابط و مقررات، از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

29 04 2024

سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز در دانشگاه گیلان برگزار شد

مراسم افتتاحیه سومین دوره  طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان  با حضور سرپرست دانشگاه، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان و بیش از 100 نفر از اساتید شرکت کننده در سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان در تالار شهدای گمنام  دانشگاه برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست گفت: با عنایت به اینکه این طرح با محوریت اندیشه رهبر فرزانه انقلاب مقام معظم رهبری طراحی شده است و معظم له نیز مبدع این نوع نگاه تفسیری در قبل از انقلاب در مشهد می باشند، شایسته است اساتید دانشگاه ها با گفتگو پیرامون این اندیشه، زمینه ترویج گفتمان اصیل انقلابی را در بستر آکادمیک دانشگاه فراهم آورند.  حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان نیز در این نشست ضمن بیان ضرورت شکل گیری گفتگو و مباحثه بین اعضای هیأت علمی دانشگاه گفت: مأموریت دانشگاه را رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان تولید علم، تربیت عالم و جهت گیری علمی قرار داده اند و وظیفه قشر استادی برای حرکت در این مسیر در ابتدا فهم درست از علم و عالم پروری و جهت گیری و همچنین حرکت در این مسیر است. در پایان این افتتاحیه استادان  به بیان نظرها و پیشنهادهای خود برای ادامه هر چه بهتر این طرح پرداختند و دکتر مهدی هدایتی شهیدانی دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه گیلان نیز توضیحاتی پیرامون شیوه برگزاری طرح ارائه کرد.

29 04 2024

در راستای گسترش تعاملات دانش بنیان، راه های همکاری دانشگاه گیلان و اداره کل گمرک بندرانزلی بررسی شد

در راستای گسترش تعاملات دانش بنیان، نشست سرپرست دانشگاه دانشگاه گیلان با ناظر ستاد گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با محوریت نقش آفرینی دانشگاه در پروژه های نیاز محور گمرکات استان، ارائه خدمات آزمایشگاهی، گسترش تعاملات و پژوهش های دریا محور به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست با بیان اینکه کشور ما نیازمند نظارت بیشتر و دقیق تری برای ورود کالا از مناطق مرزی است خاطر نشان کرد: توسعه همکاری نظام مند دانشگاه و گمرکات استان در قالب تفاهم نامه های مشترک امری ستودنی است و بررسی راهکار های توسعه تعاملات دوجانبه بر محور کریدور شمال-جنوب را برای استان و کشور، آینده پژوهانه دانست. دکتر صادق برزگر ناظر ستاد گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندانزلی هم در این نشست با ابراز خرسندی از حضور یک آزمایشگاه در دانشگاه گیلان با رتبه ملی در استان گیلان که پتانسیل ارائه خدمات به استان های همجوار را نیز دارد بر گسترش تعاملات در حوزه فعالیتی آزمایشگاه و توسعه دامنه آزمایشگاه در راستای نیاز مندی های گمرکات استان و کشور تاکید نمود. پس از این نشست ناظر ستاد گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندانزلی به اتفاق مدیران همراه از توانمندی های زیرساختی و دانش بنیان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان بازدید کردند. شایانذکر است آزمایشگاه ایزو ISO/IEC 17025، آزمایشگاه همکار استاندارد، آزمایشگاه تعیین ماهیت کالا، آزمایشگاه معتمد غذا و دار، آزمایشگاه شناسایی و ردیابی تراریخته در غلات و ... با دامنه فعالیت در حوزه های مختلف استاندارد های اجباری، تشویقی و تعیین ماهیت کالا مانند: کشاورزی و غذایی،  شیمی و پلیمر، فلزات، نخ و الیاف، نساجی، فرآورده های گوشتی و لبنی، آرایشی و بهداشتی، تراریخته، مصروفات حلال و ... از جمله ظرفیت های آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان است که این آزمایشگاه ضمن آمادگی ارائه خدمات علمی به دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و مراکز علمی و صنعتی و تحقیقاتی منطقه و کشور، آمادگی عقد قرارداد و ارائه خدمات به تجار، شرکت های صنعتی و دستگاه های اجرایی استان، کشور و خارج از کشور را دارد.

28 04 2024

تجمع دانشگاهیان دانشگاه گیلان در حمایت از خیزش دانشجویان امریکا

دانشگاهیان دانشگاه گیلان امروز (یکشنبه) در اعلام همبستگی با خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تجمع کردند. بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجویان،استادان و کارمندان دانشگاه گیلان در اعلام همبستگی با دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی مردم غزه و فلسطین در محل مزار مطهر شهدای خوشنام دانشگاه گیلان اجتماع کردند. دانشگاهیان دانشگاه گیلان در این تجمع با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ضمن حمایت از خیزش دانشجویان اروپایی و آمریکایی؛ اقدام پلیس آمریکا را در ضرب و شتم و برخوردهای خشن و غیرانسانی پلیس و نیروهای ویژه آمریکا با دانشجویان محکوم کردند. سرپرست دانشگاه گیلان در این تجمع با اشاره به جنایات رژیم غاصب اسرائیل در غزه گفت: در چنین شرایطی که سازمان‌های بین المللی با سکوت تنها به خویشتنداری توصیه می‌کنند، مردم آزادیخواه و مسلمان ایران اسلامی همراه با کشورهای جهان به ایادی استکبار، آمریکا و کشورهای اروپایی و شرقی اعلام کردند که رژیم کودک کش اسرائیل را که به پایان حیات خود نزدیک شده، مهار کنند. دکتر محمد دوستار با اشاره به راهپیمایی گسترده مردم دنیا در روز جهانی قدس در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه اظهار کرد: مردم در این راهپیمایی از اقدامات رژیم صهیونیستی اعلام انزجار کردند و از سازمان‌های بین‌الملل خواستند تا جلوی این جنایات گرفته شود. وی به خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه و برخوردهای غیرانسانی پلیس آمریکا با آنان اشاره کرد و افزود: دانشگاهیان، اساتید آزادیخواه جهان به ویژه در کشور آمریکا بپاخواستند و عدالت‌طلبی که در ایران آغاز شده اکنون به کشورهای آمریکایی و آسیایی رسیده است.

25 04 2024

سرپرست دانشگاه گیلان: بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

سرپرست دانشگاه گیلان با بیان اینکه بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد گفت: مهمترین مسئله این است که بسیج اساتید باید در بیرون و داخل دانشگاه چاره‌اندیشی کند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان امروز ۶ اردیبهشت‌ماه در نشست با مسئولین کانون‌های بسیج اساتید استان که با حضور رئیس بسیج اساتید کشور در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: بسیج شجره طیبه‌ای است که به ابتکار حضرت امام(ره) کارکردهای متعددی در حوزه‌های سازندگی، علمی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و غیره دارد و ابعاد مختلف آن بسته به شرایط زمانی و مکانی برجسته می‌شود. وی با تأکید بر اینکه بسیج سرمایه اجتماعی بوده که در همه اقشار نفوذ کرده است، افزود: در استان به همت همه همکاران که در بسیج اساتید دست در دست یکدیگر داده‌اند، همگرایی شکل گرفته و ان‌شاءالله تداوم داشته باشد. سرپرست دانشگاه گیلان با بیان اینکه بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد، گفت: مهمترین مسئله این است که بسیج اساتید باید در بیرون و داخل دانشگاه چاره‌اندیشی کند؛ در بیرون دانشگاه مسائلی نظیر اقتصاد، عفاف و حجاب و... نیاز به اندیشه محوری دارند و بسیج اساتید هم حاملان اندیشه هستند؛ همچنین در داخل دانشگاه هم چالش اساسی همگرایی دانشجویان و اساتید است که اساتید باید دانشجویان را همراه کنند. دکتر دوستار ادامه داد: حدود ۹۰ هزار دانشجو در استان گیلان داریم، پیشنهاد می‌کنم زمینه‌ای فراهم شود بین اساتید و دانشجویان در داخل دانشگاه همگرایی خوبی صورت گیرد، در این راستا باید با تمام توان و ظرفیت برنامه‌های کاربردی داشته باشیم و بتوانیم دانشجویان را جذب کنیم. دکتر محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در این نشست گفت: روحیه شهادت طلبی در بین جوانان گیلانی همواره وجود داشته و جوانان گیلانی با حضور در خط مقدم جبهه‌های مختلف انقلاب اسلامی، از عناصر اصلی جبهه حق علیه باطل و حفظ انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند و این روحیه باید از سوی اساتید دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وی ضمن اشاره به جواب دندان شکن ایران به رژیم صهیونیستی در عملیات غرورآفرین «وعده صادق» افزود: همانگونه که در جبهه نظامی تمام قد در مقابل دشمنان ایران اسلامی ایستادگی می‌کنیم در جبهه جنگ‌های ترکیبی هم باید این اقتدار را افزایش دهیم و این امر به نقش آفرینی اساتید بسیجی و تحول فضای فرهنگی دانشجویان نیاز دارد. شایان ذکر است در این نشست جمعی از استادان بسیجی و روسای دانشگاه‌های استان نظرها و پیشنهادهای خود را برای تقویت تفکرات سازنده بسیجی عنوان کردند.

25 04 2024

رقابت حدود 28 هزار داوطلب آزمون سراسری در استان گیلان آغاز شد

رقابت ۲۷ هزار و ۸۰۱ داوطلب آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ از صبح امروز (پنجشنبه) همزمان با سراسر کشور در ۱۴ حوزه امتحانی گیلان آغاز شد. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در امر برگزاری آزمون‌های سراسری عنوان کرد: رقابت داوطلبان از صبح امروز با برگزاری آزمون رشته ریاضی و فنی با شرکت سه هزار و ۶۸۲ داوطلب و علوم انسانی با هشت هزار و ۲۹۲ نفر آغاز شد. دکتر ارسلان دمیرچی با بیان اینکه هزار و ۲۱۹ داوطلب هنر و ۲ هزار و ۶۹۵ داوطلب در رشته زبان‌های خارجی عصر امروز با هم رقابت می کنند. اظهار کرد: رقابت ۱۱ هزار و ۹۱۳ نفر از داوطلبان رشته علوم تجربی آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ نیز صبح فردا (جمعه) برگزار خواهد شد. وی عنوان کرد: ۶۵ درصد از داوطلبان آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ زن و ۳۵ درصد مرد هستند. وی بیان کرد: داوطلبان نوبت نخست آزمون سراسری ۱۴۰۳ باید نیم ساعت قبل از آغاز آزمون در جلسه حاضر شوند، ساعت شروع آزمون‌های صبح و عصر به ترتیب ۸ و ۱۴:۳۰ است. آزمون سراسری نوبت دوم سال ۱۴۰۳ نیز هفتم و هشتم تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.