فناوری نانو چیست؟

04 02 2007
کد خبر : 3341970
تعداد بازدید : 75
فناوری نانو چیست؟ امروزه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در بسیاری از مجامع علمی، برای گرفتن بودجه، به نحوی کلمه نانو را به کنفرانس یا فعالیتهایشان اضافه می کنند، اما چرا همه محققان ما به دنبال نانو هستند؟

 اولین جرقه فناوری نانو(البته در آن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در این سال ریچارد فاینمن طی یک سخنرانی با عنوان " فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد "  ایده فناوری نانو را مطرح ساخت. وی این نظریه را ارائه داد که در آینده ای نزدیک می توانیم مولکول ها و اتم ها را به صورت مستقیم دست کاری کنیم. علم و فناوری نانو(نانوعلم و تکنولوژی ) توانایی به دست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری (مولکولی) و بهره برداری از خواص و پدیده های این بعد در مواد ، ابزارها و سیستم های نوین است. این تعریف ساده خود در برگیرنده معانی زیادی است، به عنوان مثال فناوری نانو با طبیعت فرا رشته ای خود، در آینده در برگیرنده همه فناوری های امروزین خواهد بود و به جای رقابت با فن آوری های موجود، مسیر رشد آنها را در دست خواهد گرفت. بنابراین نظر، اگر ما تصوراتمان را گسترش دهیم می توانیم تکنولوژی هایی را متصور شویم که متفاوت از تکنولوژی های فعلی خواهند بود به عنوان مثال پردازش و ذخیره اطلاعات می تواند بر پایه بیت های اطلاعاتی انجام گیرد که به عنوان ذرات واحدی(الکترون ها یا فرتون ها) تعریف شده اند. بنابراین تغییرات عظیمی در چگالی و مصرف برق ایجاد می گردد. مراقبت های بهداشتی و بیوتکنولوژیکی می توانند طوری ساخته شوند که دارو را در بدن ما به محل دقیق مورد نیاز آن می فرستند و یا تومورهای سرطانی را در آغاز تکوین ردیابی می نمایند. انسان می تواند موتورها و یخچال هایی برپایه مواد ترموالکتریک نانو را متصور شود که نه تنها قابلیت عملکرد بالاتری از دستگاه های امروزی خواهند داشت بلکه از نظر زیست محیطی نیز بی خطرتر هستند .  نانو همچنین خواص مکانیکی فلزات و سرامیک ها را تنظیم می کند که این امر می تواند تاثیر عظیمی بر صنایع حمل و نقل و صنایع فضایی داشته باشد. اگر تمامی این اهداف برآورده شوند، یک پایه تکنولوژیکی جدید پدید خواهد آمد که اثرات اجتماعی و اقتصادی اساسی خواهد داشت. قابل توجه است که در حال حاضر این تکنولوزی در اغلب زمینه ها موجود نمی باشد. کلید تکنولوژی تنها در دانش آن نیست، بلکه در ترکیب دانش و مهندسی می باشد. بنابراین نانو مهندسی یکی از مهم ترین ارکان موفقیت نانوتکنولوژی می باشد. از طرفی شاید بتوان گفت تسخیرکنندگان علم و فناوری آینده در سه گروه فناوری اطلاعات، نانو فناوری و زیست فناوری خلاصه می شوند. اگر ابزار توسعه فناوری نانو در یک کشور را به دو بخش سخت افزار و انسان افزار تقسیم کنیم، کشور ما در این زمینه در حدی قابل قبول و در حال رشد است. در زمینه سخت افزار ، بیش از 80 آزمایشگاه از نقاط مختلف ایران اطلاعات و تجهیزات خود را در سال 1383، به شبکه زیرساخت آزمایشگاهی فناوری نانو ارسال کرده و متقاضی عضویت در شبکه شده اند. همچنین از لحاظ نیروی انسانی با توجه به کسب مقام 42 جهانی و دوم کشورهای اسلامی در زمینه چاپ مقالات مرتبط با فناوری نانو در مجلات معتبرISI در سال 2004 می توان ادعا کرد که ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد.  از سوی دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، جنبش نرم افزاری و بهبود سطح کیفیت و امنیت زندگی مردم، دستیابی به جایگاه مناسب در بین 15 کشور برتر فناوری نانو ماموریت خود را در یک افق 10 ساله ترسیم کرده است. از طرفی بسیار از صاحب نظران و محققان، نانو تکنولوژی را مساوی آینده دانسته اند. به عنوان نمونه کمیته مشاوران رئیس جمهور آمریکا در علوم و فناوری، در تایید برنامه ملی نانو تکنولوژی برای سال 2001، از نانو تکنولوژی به عنوان محور آینده جهان یاد می کند. به دلیل تاثیرات این فناوری بر اکثر فناوری های موجود، عقیده صاحب نظران این است که متخصصان رشته های مختلف بدون گرایش به مباحث مقیاس نانو در دهه های آینده فرصتی برای رشد نخواهند داشت و شکوفایی بسیار از فناوری های مهم از جمله فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی به عنوان دو دستاورد بسیار عظیم قرن بیستم بدون بهره گیری از نانوتکنولوژی دچار اختلال خواهند شد. از این جهت این مسئله برای دانشگاهیان ، محققان و مسئولان هر کشور امری حیاتی است. در بیانی کوتاه علوم و فناوری نانو، عنصری اساسی در درک بهتر طبیعت در دهه های آتی خواهد بود، از جمله موارد مهم در آینده ، همکاریهای تحقیقاتی میان رشته ای ، آموزش خاص و انتقال ایده ها و افراد به صنعت خواهد بود.  همچنین نانو تکنولوژی یک فرایند تولید مولکولی است. همان طور که طبیعت، مجموعه ها را بطور خودکار مولکول به مولکول ساخته و روی هم مونتاژ کرده است. ما هم باید برای تولید محصولات جدید، با این اعتقاد که هرچه در طبیعت تولید شده، قابل تولید در آزمایشگاه نیز هست، نظیر طبیعت راهی پیدا کنیم.

 

روابط عمومی دانشگاه گیلان از تمامی اساتید و دانشجویان محترم  درخواست می نماید تا مقالات خود را در این زمینه برای استفاده سایر همکاران برای ما ارسال فرمایند .

 

   

دسته بندی :
مقالات

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.