قائم مقام وزیر علوم در دانشگاه گیلان: دانشگاه ها باید نقش پر رنگ تری نسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند

06 09 2018
کد خبر : 3352329
تعداد بازدید : 85
دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت های اُمنا و هیئت ممیزه مرکزی در جلسه با اعضای شورا و هیأت ممیزه دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه باید نقش پر رنگ تری نسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند. دکتر باقری، در جلسه با اعضای شورا و هیأت ممیزه دانشگاه گیلان که در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد اظهار داشت: هر دانشگاهی در هر استانی متناسب با نیازها، مشکلات و پتانسیلهای آن استان، باید مدل خاص دانشگاهی خودش را برای نقش آفرینی هرچه بیشتر در رفع مشکلات آن داشته باشد تا ارتباط بین دانشگاه و جامعه، بیش از پیش، تقویت شود. قائم مقام وزیر علوم گفت: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که دردوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای دانشگاه ها و مراکز علمی - پژوهشی نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت. وی با بیان اینکه امروز از دانشگاه‌ها علاوه برتامین نیروی انسانی، برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود، افزود: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است. دکترباقری گفت: دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال باشند. دکتر باقری تصریح کرد: دانشگاهها در استان‌ها باید نقش مهمی در رفع مشکلات استان داشته باشند و راه‌حلهای علمی کاربردی ارائه کنند. وی در ادامه گفت: گسترش و توسعه کیفی رشته‌های تحصیلی مهم‌تر از گسترش کمی است و ارتقای کیفی رشته‌های تحصیلی از اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. وی خاطر نشان کرد: طبیعتاً به منظور ارتقای کیفی دانشگاه‌ها، بهادادن به ایده‌های دانشجویان و فراهم کردن زمینه‌های خلاقیت و نوآوری دانشجویان باید مدنظر قرار گیرد و بهتر است از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای انجام پروژه‌های کارشناسی استفاده کنیم. قائم مقام وزیر علوم، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های ارتقا در جهت حمایت از کارآفرینی و تجاری‌سازی و تقویت مقالات با کیفیت‌تر اصلاح شده‌اند که یک گام مهم در راستای کیفی‌سازی است. دکتر باقری با بیان اینکه ایده‌هایی که در صورت حمایت و پیگیری می‌توان به دانش و فناوری تبدیل شوند، افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند. رئیس مرکز هیئت های اُمنا و هیئت ممیزه مرکزی در ادامه گفت: همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در دانشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود. در ابتدای این نشست نیز دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان به معرفی ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه در حوزه های مختلف پرداخت و برخی از اعضای جلسه نیز به بیان دیدگاه ها و نظرهای خود پرداختند. شایان ذکر است بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، ساختمان های خیرساز، نمایشگاه توانمندی های پژوهشی دانشگاه و شرکت در اولین نشست از دور پنجم هیأت امنای دانشگاه نیز از دیگر برنامه های دو روزه حضور دکتر باقری در دانشگاه گیلان بود.    
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.