لزوم بازنگری دروس دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی

16 03 2009
کد خبر : 3326941
تعداد بازدید : 52
گفتگو با دکتر طاهری رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان امروزه بحث کارآفرینی یکی از مسائل اساسی و روز جوامع مختلف شده است . به ویژه موضوع کسب و کار یکی از مهمترین مقوله ها و دغدغه های کشور های مختلف منجمله کشور ما است . دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در طی سالهای اخیر توانسته اند تقاضای زیاد جامعه برای کسب تحصیلات عالیه را پاسخگو باشند و ظرفیت های دانشگاه رو به افزایش است ، اما این سئوال مطرح است که اشتغال پویای این جوانان و دانش آموختگان چه خواهد شد . امروز شرایط کشور و جامعه به سمتی می رود که فقط داشتن مدرک دانشگاهی ضامن اشتغال نخواهد بود بلکه همراه با تحصیلات بایستی دانش آموختگان از مهارت های عملی برخوردار باشند و بالاتر از آن باید بدانند که چگونه به طریق صحیح برای خود کسب درآمد سالم نموده و از فرصت های شغلی موجود در جامعه به خوبی استفاده نمایند. در همین راستا به سراغ آقای دکتر طاهری رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان رفتیم تا بیشتر با اهداف و برنامه های این مرکز در رابطه با افزایش خلاقیت و روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان مطلع شویم .

دکتر طاهری متولد سال 1346 در شهرستان رشت است . تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در منطقه تالش و دوره دبیرستان را در مدرسه شریعتی رشت به اتمام رسانده است. وی در سال 1364 در دانشگاه گیلان در مقطع کاردانی منابع طبیعی پذیرفته شد و پس از اتمام این دوره در سال 1366 با کسب رتبه نخست کنکور کاردانی به کارشناسی در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان مدرک کارشناسی گرفت . دکتر طاهری پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تربیت مدرس به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گروه جنلگداری مشغول به کار شد . این عضو هیأت علمی دانشگاه از خرداد سال 1387 مسئولیت مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان را بر عهده دارد  و پیش از این نیز مدیریت گروه جنگلداری را بر عهده داشت .

 

آقای دکتر طاهری شاید برخی از مخاطبین ما با مفهوم کارآفرینی آشنایی نداشته باشند . به طور خلاصه کارآفرینی چیست ؟

امروزه کارآفرینی با تولید و کسب و کار آمیخته گردیده ولی در واقع کارآفرینی فراتر از شروع و راه اندازی کسب و کار است . کارآفرینی قدمت تاریخی دارد یونانیان باستان برای اولین بار به این نوع فعالیت ها ( فعالیت های مخاطره آمیز از نوع تجارت دریایی) اشاره نموده اند . کار آفرینی در اصل یک لغت فرانسوی است این واژه برای اولین بار در سال 1437 میلادی در لغت نامه زبان فرانسه دیده شده در این تعریف به سه مفهوم اشاره شده است : الف - تعهد کاری ب - فعالیت ج- ریسک پذیری
در زبان انگلیسی نیز نزدیکترین واژه ماجراجویی و خلق فرصت را می توان در نظر گرفت .

 

اهداف مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان  چیست؟
مهمترین هدفت مرکز کارآفرینی  دانشگاه گیلان اهداف آموزشی است که بر اساس آن  آموزش افراد علاقمند و افزایش مشارکت دانشجویان در توسعه اجتماعی - اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد تا پس از فراغت از تحصیل دانش آموختگان توانایی کسب و کار را دارا باشند و بتوانند یک کسب و کار کوچک را راهبری نمایند .


 

به نظر شما چرا فارغ الحصیلان دانشگاه در بازار کار نمی توانند به خوبی ظاهر شوند و قابلیت های خود را نشان دهند؟
بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور به علت عدم آشنایی با حوزه مهارت و کارآفرینی پس از فارغ التحصیلی توان علمی خود را نمی توانند در بخش عملی اجرایی نمایند به همین دلیل بسیاری از آنان حتی اگر موفق به کسب اشتغال چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شوند از توان مهارتی کمتری برخوردارند لذا بنظر می رسد باید در نوع دروس دانشگاهی بازنگری بنیادی به عمل آید و دانشجویان در دوران تحصیل ،بیشتر با رویکردهای عملی آشنا شوند . البته اختصاص دو واحد تئوری کارآفرینی شاید پاسخگوی آشنایی دانشجویان با این مفاهیم باشد ولی کافی بنظر نمی رسد در بسیاری از کشورها انجام کار دانشجویی در بخش های صنعتی ، خدماتی و تولیدی علاوه بر افزایش مهارت در کمک به هزینه تحصیل دانشجویان نقش بسزایی دارد ، این در حالی است که دانشجویان کشور ما کمتر با کار عملی در دوره تحصیل مواجه اند و بیشتر به صورت تئوری مطالب را می آموزند.


چه اقداماتی تاکنون در این مرکز انجام شده تا مهارتهای کارآفرینی برای دانشجویان حاصل شود؟
مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان از سال 1382 راه اندازی گردیده و اقدام به انجام سه دوره کارگاه های آموزشی کارآفرینی و کسب و کار برای دانشجویان دانشگاه گیلان نموده است در سابقه مدیریتی این مرکز جناب آقای دکتر امانی فرد و سرکار خانم دکتر امیری زحمات بسیاری برعهده داشته اند ولی تا انجام آموزش مهارتهای کارآفرینی برای دانشجویان این دانشگاه (با جمعیت دانشجویی یازده هزار نفر) فاصله زیادی باقی مانده است .

 

اهداف و برنامه های آینده مرکز و مشکلاتی که برای نیل به این اهداف دارا هستید چیست؟

مرکز کارآفرینی دانشگاه گیلان در نظر دارد با همکاری مراکز و سازمانهای متفاوت دولتی و غیردولتی استان امکان آموزش و همچنین ایجاد فرصت کسب مهارتهای متفاوت را برای تعداد بیشتری از دانشجویان دانشگاه گیلان ایجاد کند ولی مشکل بزرگ این مرکز فقدان بودجه مشخصی در کلیت بودجه دانشگاه گیلان است . در سالهای 1386 و 87 بودجه قابل توجهی به این مرکز پرداخت نشده و متاسفانه کمکهای مالی حاصل شده از قراردادهای این مرکز تنها آورده مالی محسوب می شود .اگر چه ریاست محترم دانشگاه، معاون محترم آموزشی و معاون محترم اداری و مالی تا کنون هرگونه حمایت و پشتیبانی را از این مرکز داشته اند ، ولی به دلیل نو پا بودن مرکز کارآفرینی و مشخص نبودن اعتبارات آن مشکلات همچنان کم و بیش وجود دارد .

 

آقای دکتر طاهری شما از مشکلی صحبت کردید که بعضا از بسیاری از مسئولین بخشهای دولتی می شنویم ، با توجه به اینکه مرکز کارآفرینی خود بایستی رهبری تفکر کسب درآمد و سرمایه باشد ، این مرکز چقدر تلاش نموده تا درآمد خود را برای پیشبرد اهدافش افزایش دهد .  

 مرکز کارآفرینی در سال 87 موفق گردید در طی قراردادی با موسسه کار و تامین اجتماعی کشور آموزش 150 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان را عهده دار گردد. این دوره کارآفرینی در دو دانشکده فنی و دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا انجام شد و جشنواره پایانی این دوره در 20/12/87 در تالار شهید مطهری دانشکده کشاورزی با حضور ریاست محترم موسسه کارتامین امور اجتماعی (جناب آقای دکتر سپهری) و جمعی از مسئولین دانشگاه و مسئولین استان برگزار گردید. این مرکز آمادگی دارد تا در صورت همکاری مسئولین دانشگاه اهداف بزرگتری در جهت هر چه بهتر نمودن آموزشهای کارآفرینی را بعهده گیرد . 

 

به صورت مشخص تر می خواهم این سئوال را مطرح کنم آیا مرکز کارآفرینی به دنبال این نیست تا فعالیت های عملیاتی بیشتری را با کمک دانشجویان دنبال کند تا هم برای مرکز و دانشجویان منبع درآمدی باشد و هم دانشجویان به صورت عملی و شهودی شیوه های کسب و کار را یاد بگیرند . به عنوان نمونه مرکز برخی از فعالیت های دانشگاه نظیر ایجاد و نگهداری فضای سبز یا موارد اینچنینی را بر عهده بگیرد .

ببینید همانگونه که عرض کردم مرکز کارآفرینی بیشتر به دنبال اهداف آموزشی کارآفرینی و یاد دادن شیوه های کارآفرینی و افزایش خلاقیت است نه اینکه خودش مستقیم وارد شود چه بسا در این صورت ممکن است از اهداف اصلی خود دور شود . البته مواردی را که شما به آن اشاره کردید  اینگونه دنبال می کنیم که مرکز فضا و بستر لازم را برای بروز خلاقیت و حضور دانشجویان در فعالیت ها آماده می کند . اگر چه با توجه به جدید بودن تفکر و رویکرد کارآفرینی در دانشگاه ها ممکن است چند سالی طول بکشد تا دانشجویان با ریسک پذیری و اعتماد به نفس وارد اینگونه فعالیت ها در حین تحصیل شوند .

علی ایحال در سال جاری این بستر را فراهم کردیم تا دانشجویان بتوانند برخی از همایشها یا نمایشگاه ها را برگزار نمایند و از از طریق آن درآمد کسب نمایند . همچنین از فعالیت های آنان که منجر به کسب و کار و درآمد می شود به صورت هدف مند حمایت می شود .

 

 

با تشکر از شما  و  از  اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید  سپاسگزاری می نمایم .

     
  

دسته بندی :
گفتگو ها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.