مجموعه نشست های ملی وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی » برگزار شد

16 05 2021
کد خبر : 3232093
تعداد بازدید : 376

مجموعه نشست­ های ملی وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی » از تاریخ سه شنبه 31 فروردین 1400 تا سه شنبه  21 اردیبهشت در قالب پنج نشست گفتگو به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف با حضور مخاطبانی متشکل از اعضای هیات علمی و با کارشناسان ادارات و سازمان های دولتی سراسر کشور در فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

نخستین وبینار در روز سه شنبه 31 فروردین 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر محسن اکبری دبیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی نکاتی بیان کرد. آنگاه حجت ­الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه گیلان با موضوع راه­های انس با قرآن به ایراد سخن پرداخت وی گفت: کسی که با قرآن انس داشته باشد باید زمینه­ های مثبت را برای خود فراهم کند. اولین زمینه مثبت انس با قرآن، شنیدن کلام حق است. کسی که خودش را در معرض شنیدن قرآن قرار ندهد یا به آن بی ­توجه باشد، آن کلام در او تأثیری نخواهد داشت.دومین زمینه مثبت انس با قرآن علم است. برای فهم بیشتر کلام وحی باید با کلام وحی آشنا شد سومین زمینه مثبت انس با قرآن فکر و در اندیشه سعادت بودن است. اگر انسان به فکر سعادت خود نباشد در برخورد با بهترین ابزار هم واکنشی از خود نشان نمی­دهد. چهارمین زمینه­­ های مثبت انس با قرآن عقل است. اگر در آیات و مفاهیم قرآن هم تعقل کند شیفته و مجذوب آیات می­شود. گاهی در فضای علمی دچار علم ­زدگی می­ شویم، شاید اشراف به مباحث علمی پیدا کنیم اما بهره بردن از کلام وحی مختصر باشد، گاهی آن را بدیهی می ­دانیم و حتی گاهی از یک تلاوت و روخوانی قرآن غافل هستیم که لازم است در این مورد دقت نظری صورت بگیرد. سخنران دوم این وبینار دکتر مهدی رفیعی ­موحد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با موضوع مفهوم شناسی گناه در قرآن بود وی به معناشناسی انواع مفاهیم مترادف گناه در قرآن اشاره کرد و به تفاوت ماهوی این مفهوم در قرآن و دانش جامعه شناسی اشاره کرد: اولین نتیجه­ ای که از مقایسه به دست می­ آید این است که منبع اصلی تعیین­ کننده ارزش یا ضد ارزش، انحراف یا هم نوایی، هنجار یا نابهنجاری در جامعه­ شناسی عبارت است از جامعه و اکثریت افراد جامعه، اما در متون اسلامی منبع اصلی تعیین­ کننده مفاهیم و مصادیق بنیادی جامعه و اکثریت افراد جامعه نیستند بلکه کلام وحی است. دومین نتیجه ­ای که از این بحث­ها می­ گیریم عبارت است از اینکه متون اسلامی در برخورد با گناه رویکردی توحیدی و معادی دارد، اما در مفاهیم جامعه ­شناسی گرایش دنیایی حاکم است که برگرفته از آن مکاتب فکری است.

دومین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی»  در روز سه شنبه  7 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد.  ابتدا دکتر علی یعقوبی مدیر وبینار به اهمیت بحثهای تبیینی قرآن در دانشگاه و مطالعات بین رشته ­ای آن اشار کرد. آنگاه دکتر علی شریفی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع روش شناسی ایزوتسو در تفسیر قرآن کریم به ایراد سخن پرداخت. وی گفت معنا شناسی ایزوتسو با روش تفسیر قرآن علامه طباطبایی در المیزان انجام داده­اند اندکی شباهت دارد. علامه در المیزان تلاش کرده که از غیر قرآن چیزی در تفسیر راه پیدا نکند؛ از یک آیه قرآن در تفسیر آیه دیگر استفاده کرده است. در معناشناسی هم شبیه همین کار انجام می ­شود، منتها مکانیزم ­ها و روش­هایی که در علم معناشناسی انجام می ­شود با تفسیر قرآن متفاوت است. ایزوتسو با توجه به زمینه ­های بافتی، واژگان مترادف و متضاد به تبیین امر قرآنی پرداخته است. آنگاه دکتر سعید عدالت­ نژاد، عضو هیأت علمی بنیاد دائره­المعارف اسلامی با موضوع «معناشناسی فهم قرآن»  برای فهم قرآن باید به سه اصل  معناشناسی توجه کرد اول اینکه کلمات معنا داشته باشند دوم به ساختار توجه شود سوم معنای قابل فهمی داشته باشد. معناشناسان به معنای اول می­گویند معنا و به آن معانی بعدی که به دلایل مختلف به وجود می­ آیند، مفهوم می­ گویند. ما باید بین مفهوم و معنا فرق بگذاریم و ببینیم که معنای کلمات در قرآن چیست و معانی دیگری که برآن بار شده و تفسیرها گفته­ اند را تشخیص دهیم. وقتی می خواهیم به تفسیر یا لغتی مراجعه کنیم باید از خودمان بپرسیم که این معنایی که این لغت­دان یا مفسر برای ما بیان می ­کند متعلق به چه دوره تاریخی است.

سومین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی»  در روز سه شنبه  14 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد.  ابتدا دکتر مهیار خانی مقدم، با ارایه مقدمه و ضمن تشکر از برگزاری این وبینار در شبهای قرآنی  به معرفی  سخنرانان پرداخت.  سپس دکتر نوروز امینی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان سخنرانی خود را با عنوان «زندگی معنوی و معنای زندگی از نظرگاه قرآن» آغاز کرد. وی گفت حیات طیّبه (زندگی معنوی) در پرتو ولایت خدای تعالی و از طریق ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تحقق می یابد و جز از طریق آنها، که معدن علم و منزل نور و مهبط وحی الهی اند، نمی توان به سرچشمه حیات طیّبه و محضر الهی بار یافت. آنها نشانه های راه و بلکه خود راه و از این فراتر، عین عالم عنداللّه و کامل ترین درجات نزد خدای تعالی هستند و معرفت آنها کمال معرفت حق تعالی است. معنای(هدف) زندگی نیز، زندگی معنوی در بستر حیات مادی، در پرتو ولایت خدا و معصومان است. آنگاه دکتر مسعود فکری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «اهمیت و ارزش خردورزی در قرآن کریم» به ایراد سخن پرداخت. وی گفت ما در هندسه معرفتی قرآن با شش مفهوم روبرو هستیم، البته از این شش مورد، دو تا نقش نتیجه­ ای و چهار تا نقش توجیهی دارند. ما وقتی می­ خواهیم به متن مقدس مراجعه کنیم ناگزیر هستیم که ابتدا گزاره­ هایی را که یک سنخیتی با هم دارند کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم از همنشینی میان اینها به یک مدل ابتدایی برسیم و اگر توانستیم این مدل را معتبرسازی کنیم آن وقت می­گوییم این مدل در فلان موضوع در قرآن قابل کشف است و شاید این همان روشی است که کسانی که قرآن را با قرآن تفسیر می ­کنند مانند مرحوم علامه طباطبایی از این روش استفاده می­کنند. اولین مفهوم تعقل است؛ نزدیک پنجاه آیه از قرآن کریم با تفاوت­های پیکره واژگانی آن راجع به اندیشیدن و تعقل به کار رفته است. واژه دوم فکر، تفکر و اندیشیدن از مفاهیم پایه در هندسه معرفتی قرآن کریم است. سومین واژه تدبر است و واژه چهارم علم است. واژه پنجم معرفت است و واژه ششم تفقه است. این شش واژه می­تواند ما را به اسکلت و ساختاربندی نگاه قرآن به چگونه اندیشیدن و سامان­دهی نظام شناختی و معرفتی مخاطبان خودش رهنمون کند.

چهارمین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی »  در روز یک شنبه  19 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر جواد نظری مقدم به عنوان مدیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی در فضای دانشگاه، مقدمه ای بیان کرد. سپس دکتر ابوالفضل خوش­منش، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «زن و حیات جسم و جان در بیان اسطوره و قرآن» سخنران نخست این نشست بود. وی گفت: هرچند وجود اسطوره بسیار کهن و به قبل از اسلام بر می­گردد اما نگاه اسطوره­ای بویژه اسطوره زن در همه حوزه ­های فرهنگی از جمله دین نیز انعکاس داشته است. در داستان پیغمبر اکرم، کوثر پیغمبر، صدرالمنتهی، شجره طوبی، سیب بهشتی پیغمبر، کوثر در دنیا و آخرت و دو زن؛ اول خدیجه کبری و دوم فاطمه زهرا (س) هستند. سخنران دوم مهندس محمدتقی میرزایی، مدرس بازنشسته دانشگاه­ های استان گیلان با موضوع «مبانی اولیه تفسیر تدبری قرآن» بود وی تأکید کرد: تفسیر تدبری در مقابل تفسیر قرآن به قرآن قرار دارد.  تصور ما از تفسیر قرآن با قرآن تصور نادرستی است و تصور درست این است که این تفسیر بر اساس تدبر در قرآن است چون همیشه تفاسیر افراد یا از حیث سند ضعیف است یا با بلاغت آمیخته است.

پنجمین و آخرین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی »  در روز سه شنبه  21 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر نوروز امینی به عنوان مدیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی در فضای دانشگاه، مقدمه ای بیان کرد. آنگاه آقای اردشیر منصوری، پژوهشگر فرهنگی با موضوع «نیایش در قرآن» به ایراد سخن پرداخت وی گفت: نیایش هسته و محور اصلی دین­ورزی است می ­تواند سه کارکرد مهم داشته باشد. کارکرد اصلی نیایش، کارکرد اجتماعی آن است که هویت مؤمنان را تحکیم می ­بخشد. دومین کارکرد نیاش تحکیم خصلت ­های اخلاقی است. اگر فرد مؤمنی با واژگان و مفاهیمی گفتگو کند، آن مفاهیم می­تواند درونی شود؛ ما در ماه رمضان در تلویزیون می ­شنویم که اسماء حسنی را تکرار می­ کنند همین که مؤمنی کلمه ستار را زمزمه می­کند می­تواند این عیب­پوشی در او نهادینه شود. سومین کارکرد استعلای معنوی است؛ یعنی از سطح عالم ماده و لذت­های دنیوی بالاتر رفتن. البته من ماده و زندگی مادی را چیز منفی نمی ­دانم، برخلاف برخی گروه­های افراطی، در زندگی پیشوایان دینی اهتمام به زندگی دنیا چیز مضمومی نیست اما غرق شدن در دنیا و فاصله از تعالی گرفتن مضموم است. سپس آقای سید محمدصدیق قطبی، پژوهشگر قرآنی با موضوع «رستگاری در قرآن» طی سخنانی گفت: رستگاری در قرآن، بیشتر مبتنی بر «روحیات معنوی» و «ارزش‌های اخلاقی» است که وجه مشترک همه‌ی ادیان است. رستگاری یعنی؛ رستن از نوعی رهیدن و آزاد شدن می ­آید، کسی که از قید و بندها آزاد می شود. در قرآن یکی از رسالت­ هایی که برای پیامبر اسلام تعریف شده است این است که غل و زنجیر را از دست و پا و گردن انسان­ها برمی­ دارد و این یک مأموریت رهایی­ بخش است که در قرآن برای پیامبر اسلام(ص) به تصویر کشیده شده است.


دسته بندی :
اخبار

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

12 07 2024

سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه سومین دوره طرح اندیشه تمدن ساز دانشگاه گیلان با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان در مجتمع شهید مطهری انزلی برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه ریزی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه که بستر خوبی برای تبادل نظر و بحث و گفتگوی اعضای هیأت علمی را فراهم کرده گفت: کتاب «اندیشه تمدن ساز» که برگرفته از دیدگاه های مقام معظم رهبری در سال 1353 در مشهد است، نگاه امیدوارانه ای به زندگانی مسئولانه و متعهدانه دارد و تلاش می کند ما را برای ساختن جامعه آرمانی به تکاپو وا دارد تا بدانیم تمدن نوین و پرشتاب کنونی را باید با گام هایی سرشار از امید و بالندگی بر پایه اندیشه های ناب اسلامی پیمود.  آیت الله رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) هم در این مراسم با اشاره به اینکه امام حسین (ع) نه فقط الگوی شیعیان بلکه می‌تواند الگوی کل موحدان عالم و بشریت باشد، تصریح کرد: نگاه کلامی با نگاه فقهی در این زمینه مقداری تفاوت دارد. آیت الله رمضانی گفت: در نگاه کلامی ما می‌گوییم امام انسان‌ها و جنّیان است اما در نگاه عملیاتی ما امام حسین (ع) را مختص خود می‌دانیم. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر کسی بر اساس فهم، درک و نگاه خود از حوزه‌های اعتقادی می‌تواند بهره بگیرد، اضافه کرد: شیعیان چون امام را معصوم می‌دانند نگاه‌شان مقداری جامع‌تر است و ما سه نوع مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی داریم. وی با اشاره به اینکه پرداختن به بحث‌های قرآنی هنر خاص می‌خواهد که شخصیت مقام معظم رهبری با مبانی کلامی و نسبت به حوزه‌های فلسفی آشنایی خاص و کامل دارند، ابراز کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ با برداشت از آیات قرآنی منظومه فکری را ارائه دادند که با داشتن این منظومه فکری جامعه به سمت تحول می‌رود. از این منظومه فکری به تمدن اسلامی تعبیر می‌کنیم. آیت الله رمضانی ادامه داد: در تمدن اسلامی نیاز به فکر و اندیشه داریم و اگر در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن نداشته باشیم نمی‌توانیم نرم‌افزار تمدن اسلامی را خوب معرفی کنیم. وی با بیان اینکه تمدن اسلامی نیاز به سخت‌افزار دارد که همان حاکمیت و حکومت است، خاطرنشان کرد: هنرمندی امام خمینی (ره) این بود که بحث ولایت‌فقیه را در نجف به صورت مستقل احصا و در ذیل بحث امامت آوردند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح کلی اندیشه اسلامی به حوزه نبوت بیشتر پرداختند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری اثبات می‌کند تا روز قیامت به شریعت نیاز داریم چون عقل نمی‌تواند مجموعه قوانین مربوط به حیات انسان را فراروی انسان قرار دهد. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه عده‌ای در گذشته می‌گفتند قرآن قانون نیست و امروزه نیز روشنفکران قائل به این هستند که بخشی از قرآن مانند مقاومت و جهاد باید کنار گذاشته شود‌، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد قرآن می‌گویند: «قرآن برنامه به هم پیوسته است» و از خود آیات قرآن در این زمینه استفاده کردند. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به معنای واقعی کلمه یک متفکر و اندیشمند دینی هستند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم به مباحث علمی اشاره دارد، اظهار کرد: برای اینکه یک انسان بخواهد تربیت شود باید ایمان به عالم غیب و عالم شهادت داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عقل انسان حکم می‌کند که باید با دین خدا، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشیم، افزود: فقه مسیر زندگی و بایدهایی که در آن مصلحت و نبایدهایی که در آن مفسده است را برای ما مشخص می‌کند. آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه نماز در اصلاح جامعه در مسیر تمدن اسلامی اثرگذار است و می‌تواند اثر اجتماعی داشته باشد، اضافه کرد: ایمان باعث می‌شود با عالم غیب ارتباط پیدا کنیم و پیامبر الهی راه را به انسان نشان می‌دهد. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه قرآن دو زبان مکالمه و زبان فهم دارد که زبان فهم قرآن عقل و فطرت است، ابراز کرد: قرآن یک کتاب فراعصری و فرازمانی می‌باشد چرا که زبان آن زبان عقل و فطرت است. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم به ارائه گزارشی از برگزاری دوره های پیشین پرداخت و از استقبال خوب اعضای هیأت علمی برای شرکت در این دوره تقدیر کرد. گفتنی است این طرح با هدف آشنایی با اندیشه های جامعه سازان رهبر انقلاب، ایجاد و گسترش نگرش تحول آفرین و تمدن ساز در میان استادان، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی، فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) برگزار شد که در پایان این مراسم نیز، از چندین تن از استادان و مربیان دوره تقدیر به عمل آمد.

10 07 2024

رقابت بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در کنکور ۱۴۰۳

بیش از ۲۵ هزار داوطلب گیلانی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی فردا و پس فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: ۳ هزار و ۱۵۰ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۶ هزار و ۹۳۷ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح فردا، ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در ۱۵ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت می‌کنند. دکتر ارسلان دمیرچی افزود: عصر فردا هم هزار و ۱۸۵ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۴۲۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. دکتر دمیرچی با اشاره به اینکه گروه آزمایشی علوم تجربی بیشترین داوطلبان را دارد بیان کرد: ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر هم در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه با یکدیگر رقابت میکنند. وی افزود: ۶۵ درصد از داوطلبان کنکور سراسری در گیلان زن و مابقی مرد هستند.  نتیجه نهایی کنکور پس از صدور کارنامه و انتخاب رشته داوطلبان هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

10 07 2024

در دومین نشست طرح ملی مستندسازی استانی، بر ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شد

باتوجه به مسئولیت استان گیلان در راستای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی با مشارکت نخبگان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دومین نشست هماهنگی برای چگونگی زمینه‌های اجرای طرح ملی مستندسازی استانی در دانشگاه گیلان و نیز تجربه‌نگاری طرح‌های پیشرو استانی با حضور رئیس دانشگاه، رئیس اتاق تعاون استان، جمعی از مدیران‌کل و نمایندگان سازمان‌های استان و نیز مدیر پروژه ملی تجربه‌نگاری استانی، در دانشگاه گیلان برگزار شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز قدردانی از پیگیری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان برای اجرای طرح ملی مستندسازی استانی؛ پیرامون دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه در زمینه اشتغال‌زایی گفت: برخی از سازمان‌ها در اجرای طرح‌هایی که مسئولیت دارند موفق‌تر از سایر سازمان‌ها عمل می‌کنند که ضروریست این موفقیت و عدم موفقیت‌ها توسط اهل خبره با مطالعه منسجم و نظام‌مند، علت‌یابی شود تا آثار آن را در برنامه‌ریزی آینده کشور شاهد باشیم.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ضرورت ترسیم نقشه راه برای اجرای موفق طرح‌ها در استان، تصریح کرد: ابتکار عمل سازمان امور اقتصادی و دارایی با نگاه به ارزش‌گذاری به فعالیت‌های دانش‌بنیان، در رشد مسیر توسعه فعالیت‌های اجرایی کشور اثرگذار است.  وی ضمن تأکید به تمرکز بر عملکرد سازمان‌های موفق در انجام طرح‌ها افزود: مستندسازی مناسب از تجربیات سازمان‌ها، تولید دانشی است که می‌توان در محیط‌های علمی و پژوهشی ارائه کرد و نتایج نظریه‌پردازی این تجربیات را در اختیار صنعت و جامعه قرار داد.  دکتر دوستار درخصوص چالش‌های برخی طرح‌های درحال اجرا در استان گفت: در برخی از این طرح ها در حوزه‌های مختلف که وابسته به فرد است، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ضروریست طرح‌ها به نحوی انجام شود که با مشکلات مجری، طرح اثر خود را از دست ندهد.   در این نشست همچنین سایر اعضا نیز به بیان ایده‌ها و نظرهای خود در ارتباط با چگونگی اجرای طرح ملی مستندسازی استانی پرداختند.  

10 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با مدیران صنایع استان: پیشرفت هر جامعه ای مدیون کارآفرینان آن است

دومین نشست تخصصی روش‌ها و راهکار‌های بهره‌برداری از ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف امکان برخورداری عملی صنایع از مشوق‌های معافیت‌های‌ مالیاتی با حضور نمایندگان صنایع فعال استان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان، پیشرفت هر جامعه ای را مدیون کارآفرینان آن دانست. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تسلیت ایام ماه محرم و تقدیر از مدیران صنایع استان گفت: ما می خواهیم از طریق صنعت دانشگاه را به یک کارگاه آموزشی تبدیل کنیم و تجربه صنعت در اختیار دانشجویان قرار گیرد. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه درب‌های دانشگاه به روی همه باز است گفت: ما می‌خواهیم پای دانشجوی دانشگاه به صنعت باز شود و تجارب شما فعالان عرصه صنایع به دانشجویان ما منتقل شود. دکتر دوستار با اشاره به برگزاری نشست راهكارهاي بهره‌برداري از ماده ١٣ قانون جهش توليد دانش‌بنيان که هفته گذشته با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری گیلان برگزار شد تصریح کرد: برگزاری مجدد این نشست با صاحبین صنایع و شرکت‌ها نشان‌دهنده این است که دانشگاه به طور جدی پای کار است و ما بخشی از مشکلات شرکت‌ها را رصد کردیم و قبل از برگزاری این جلسات، با مدیران کل اقتصادی و دارایی، امور مالیاتی و ... نشست‌هایی را در راستای رفع مشکلات شرکت‌ها داشتیم. وی با تأکید بر اینکه پیشرفت هر جامعه‌ای مدیون کارآفرینان آن جامعه است یادآور شد: در همه کشورها دولت‌ها در ایجاد اشتغال خیلی موفق نیستند اما بخش خصوصی می‌تواند در کشور رشد ایجاد کند که رشد نیز نیازمند ایده و فکر است. رئیس دانشگاه گیلان با مهم خواندن رفع مشکلات صنایع گفت: معتقدم هر گره از گره‌های صنایع حل شود منجر به تولید هزاران شغل خواهد شد. دکتر دوستار از صاحبین صنایع و شرکت‌ها خواست چالش‌ها و موانع کاری خود را اعلام کنند تا با پیگیری از سازمان‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تغییر قانون، بتوانیم زمینه ساز اشتغال در کشور شویم.