مجموعه نشست های ملی وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی » برگزار شد

16 05 2021
کد خبر : 3232093
تعداد بازدید : 151

مجموعه نشست­ های ملی وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی » از تاریخ سه شنبه 31 فروردین 1400 تا سه شنبه  21 اردیبهشت در قالب پنج نشست گفتگو به اهتمام معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان، با پشتیبانی دفتر سیاستگذاری فرهنگی وزارت عتف با حضور مخاطبانی متشکل از اعضای هیات علمی و با کارشناسان ادارات و سازمان های دولتی سراسر کشور در فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

نخستین وبینار در روز سه شنبه 31 فروردین 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر محسن اکبری دبیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی نکاتی بیان کرد. آنگاه حجت ­الاسلام والمسلمین علی محمد عباسی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه گیلان با موضوع راه­های انس با قرآن به ایراد سخن پرداخت وی گفت: کسی که با قرآن انس داشته باشد باید زمینه­ های مثبت را برای خود فراهم کند. اولین زمینه مثبت انس با قرآن، شنیدن کلام حق است. کسی که خودش را در معرض شنیدن قرآن قرار ندهد یا به آن بی ­توجه باشد، آن کلام در او تأثیری نخواهد داشت.دومین زمینه مثبت انس با قرآن علم است. برای فهم بیشتر کلام وحی باید با کلام وحی آشنا شد سومین زمینه مثبت انس با قرآن فکر و در اندیشه سعادت بودن است. اگر انسان به فکر سعادت خود نباشد در برخورد با بهترین ابزار هم واکنشی از خود نشان نمی­دهد. چهارمین زمینه­­ های مثبت انس با قرآن عقل است. اگر در آیات و مفاهیم قرآن هم تعقل کند شیفته و مجذوب آیات می­شود. گاهی در فضای علمی دچار علم ­زدگی می­ شویم، شاید اشراف به مباحث علمی پیدا کنیم اما بهره بردن از کلام وحی مختصر باشد، گاهی آن را بدیهی می ­دانیم و حتی گاهی از یک تلاوت و روخوانی قرآن غافل هستیم که لازم است در این مورد دقت نظری صورت بگیرد. سخنران دوم این وبینار دکتر مهدی رفیعی ­موحد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با موضوع مفهوم شناسی گناه در قرآن بود وی به معناشناسی انواع مفاهیم مترادف گناه در قرآن اشاره کرد و به تفاوت ماهوی این مفهوم در قرآن و دانش جامعه شناسی اشاره کرد: اولین نتیجه­ ای که از مقایسه به دست می­ آید این است که منبع اصلی تعیین­ کننده ارزش یا ضد ارزش، انحراف یا هم نوایی، هنجار یا نابهنجاری در جامعه­ شناسی عبارت است از جامعه و اکثریت افراد جامعه، اما در متون اسلامی منبع اصلی تعیین­ کننده مفاهیم و مصادیق بنیادی جامعه و اکثریت افراد جامعه نیستند بلکه کلام وحی است. دومین نتیجه ­ای که از این بحث­ها می­ گیریم عبارت است از اینکه متون اسلامی در برخورد با گناه رویکردی توحیدی و معادی دارد، اما در مفاهیم جامعه ­شناسی گرایش دنیایی حاکم است که برگرفته از آن مکاتب فکری است.

دومین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی»  در روز سه شنبه  7 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد.  ابتدا دکتر علی یعقوبی مدیر وبینار به اهمیت بحثهای تبیینی قرآن در دانشگاه و مطالعات بین رشته ­ای آن اشار کرد. آنگاه دکتر علی شریفی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع روش شناسی ایزوتسو در تفسیر قرآن کریم به ایراد سخن پرداخت. وی گفت معنا شناسی ایزوتسو با روش تفسیر قرآن علامه طباطبایی در المیزان انجام داده­اند اندکی شباهت دارد. علامه در المیزان تلاش کرده که از غیر قرآن چیزی در تفسیر راه پیدا نکند؛ از یک آیه قرآن در تفسیر آیه دیگر استفاده کرده است. در معناشناسی هم شبیه همین کار انجام می ­شود، منتها مکانیزم ­ها و روش­هایی که در علم معناشناسی انجام می ­شود با تفسیر قرآن متفاوت است. ایزوتسو با توجه به زمینه ­های بافتی، واژگان مترادف و متضاد به تبیین امر قرآنی پرداخته است. آنگاه دکتر سعید عدالت­ نژاد، عضو هیأت علمی بنیاد دائره­المعارف اسلامی با موضوع «معناشناسی فهم قرآن»  برای فهم قرآن باید به سه اصل  معناشناسی توجه کرد اول اینکه کلمات معنا داشته باشند دوم به ساختار توجه شود سوم معنای قابل فهمی داشته باشد. معناشناسان به معنای اول می­گویند معنا و به آن معانی بعدی که به دلایل مختلف به وجود می­ آیند، مفهوم می­ گویند. ما باید بین مفهوم و معنا فرق بگذاریم و ببینیم که معنای کلمات در قرآن چیست و معانی دیگری که برآن بار شده و تفسیرها گفته­ اند را تشخیص دهیم. وقتی می خواهیم به تفسیر یا لغتی مراجعه کنیم باید از خودمان بپرسیم که این معنایی که این لغت­دان یا مفسر برای ما بیان می ­کند متعلق به چه دوره تاریخی است.

سومین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی»  در روز سه شنبه  14 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد.  ابتدا دکتر مهیار خانی مقدم، با ارایه مقدمه و ضمن تشکر از برگزاری این وبینار در شبهای قرآنی  به معرفی  سخنرانان پرداخت.  سپس دکتر نوروز امینی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان سخنرانی خود را با عنوان «زندگی معنوی و معنای زندگی از نظرگاه قرآن» آغاز کرد. وی گفت حیات طیّبه (زندگی معنوی) در پرتو ولایت خدای تعالی و از طریق ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تحقق می یابد و جز از طریق آنها، که معدن علم و منزل نور و مهبط وحی الهی اند، نمی توان به سرچشمه حیات طیّبه و محضر الهی بار یافت. آنها نشانه های راه و بلکه خود راه و از این فراتر، عین عالم عنداللّه و کامل ترین درجات نزد خدای تعالی هستند و معرفت آنها کمال معرفت حق تعالی است. معنای(هدف) زندگی نیز، زندگی معنوی در بستر حیات مادی، در پرتو ولایت خدا و معصومان است. آنگاه دکتر مسعود فکری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «اهمیت و ارزش خردورزی در قرآن کریم» به ایراد سخن پرداخت. وی گفت ما در هندسه معرفتی قرآن با شش مفهوم روبرو هستیم، البته از این شش مورد، دو تا نقش نتیجه­ ای و چهار تا نقش توجیهی دارند. ما وقتی می­ خواهیم به متن مقدس مراجعه کنیم ناگزیر هستیم که ابتدا گزاره­ هایی را که یک سنخیتی با هم دارند کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم از همنشینی میان اینها به یک مدل ابتدایی برسیم و اگر توانستیم این مدل را معتبرسازی کنیم آن وقت می­گوییم این مدل در فلان موضوع در قرآن قابل کشف است و شاید این همان روشی است که کسانی که قرآن را با قرآن تفسیر می ­کنند مانند مرحوم علامه طباطبایی از این روش استفاده می­کنند. اولین مفهوم تعقل است؛ نزدیک پنجاه آیه از قرآن کریم با تفاوت­های پیکره واژگانی آن راجع به اندیشیدن و تعقل به کار رفته است. واژه دوم فکر، تفکر و اندیشیدن از مفاهیم پایه در هندسه معرفتی قرآن کریم است. سومین واژه تدبر است و واژه چهارم علم است. واژه پنجم معرفت است و واژه ششم تفقه است. این شش واژه می­تواند ما را به اسکلت و ساختاربندی نگاه قرآن به چگونه اندیشیدن و سامان­دهی نظام شناختی و معرفتی مخاطبان خودش رهنمون کند.

چهارمین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی »  در روز یک شنبه  19 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر جواد نظری مقدم به عنوان مدیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی در فضای دانشگاه، مقدمه ای بیان کرد. سپس دکتر ابوالفضل خوش­منش، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع «زن و حیات جسم و جان در بیان اسطوره و قرآن» سخنران نخست این نشست بود. وی گفت: هرچند وجود اسطوره بسیار کهن و به قبل از اسلام بر می­گردد اما نگاه اسطوره­ای بویژه اسطوره زن در همه حوزه ­های فرهنگی از جمله دین نیز انعکاس داشته است. در داستان پیغمبر اکرم، کوثر پیغمبر، صدرالمنتهی، شجره طوبی، سیب بهشتی پیغمبر، کوثر در دنیا و آخرت و دو زن؛ اول خدیجه کبری و دوم فاطمه زهرا (س) هستند. سخنران دوم مهندس محمدتقی میرزایی، مدرس بازنشسته دانشگاه­ های استان گیلان با موضوع «مبانی اولیه تفسیر تدبری قرآن» بود وی تأکید کرد: تفسیر تدبری در مقابل تفسیر قرآن به قرآن قرار دارد.  تصور ما از تفسیر قرآن با قرآن تصور نادرستی است و تصور درست این است که این تفسیر بر اساس تدبر در قرآن است چون همیشه تفاسیر افراد یا از حیث سند ضعیف است یا با بلاغت آمیخته است.

پنجمین و آخرین نشست وبیناری «جامعه، دانشگاه و گفتگوهای قرآنی »  در روز سه شنبه  21 اردیبهشت 1400، ساعت 21 برگزار شد. ابتدا دکتر نوروز امینی به عنوان مدیر وبینار به اهمیت بحث های قرآنی در فضای دانشگاه، مقدمه ای بیان کرد. آنگاه آقای اردشیر منصوری، پژوهشگر فرهنگی با موضوع «نیایش در قرآن» به ایراد سخن پرداخت وی گفت: نیایش هسته و محور اصلی دین­ورزی است می ­تواند سه کارکرد مهم داشته باشد. کارکرد اصلی نیایش، کارکرد اجتماعی آن است که هویت مؤمنان را تحکیم می ­بخشد. دومین کارکرد نیاش تحکیم خصلت ­های اخلاقی است. اگر فرد مؤمنی با واژگان و مفاهیمی گفتگو کند، آن مفاهیم می­تواند درونی شود؛ ما در ماه رمضان در تلویزیون می ­شنویم که اسماء حسنی را تکرار می­ کنند همین که مؤمنی کلمه ستار را زمزمه می­کند می­تواند این عیب­پوشی در او نهادینه شود. سومین کارکرد استعلای معنوی است؛ یعنی از سطح عالم ماده و لذت­های دنیوی بالاتر رفتن. البته من ماده و زندگی مادی را چیز منفی نمی ­دانم، برخلاف برخی گروه­های افراطی، در زندگی پیشوایان دینی اهتمام به زندگی دنیا چیز مضمومی نیست اما غرق شدن در دنیا و فاصله از تعالی گرفتن مضموم است. سپس آقای سید محمدصدیق قطبی، پژوهشگر قرآنی با موضوع «رستگاری در قرآن» طی سخنانی گفت: رستگاری در قرآن، بیشتر مبتنی بر «روحیات معنوی» و «ارزش‌های اخلاقی» است که وجه مشترک همه‌ی ادیان است. رستگاری یعنی؛ رستن از نوعی رهیدن و آزاد شدن می ­آید، کسی که از قید و بندها آزاد می شود. در قرآن یکی از رسالت­ هایی که برای پیامبر اسلام تعریف شده است این است که غل و زنجیر را از دست و پا و گردن انسان­ها برمی­ دارد و این یک مأموریت رهایی­ بخش است که در قرآن برای پیامبر اسلام(ص) به تصویر کشیده شده است.


دسته بندی :
اخبار

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

01 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تفویض اختیار، لازمه توسعه و پویایی دانشگاه است

سومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید، دقایقی قبل در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست از ضرورت به‌ صف‌سپاری امور و تفویض اختیار به دانشکده ها و واحدها برای سرعت تصمیم‌گیری و رشد و توسعه دانشگاه در همه حوزه ها سخن گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از کلیه کارمندان و اعضای هیات علمی در راستای برگزاری امتحانات دانشجویان گفت: برای توسعه،  تحرک و پویایی دانشگاه نیاز است ما امور را به صف در دانشکده ها و واحدها واگذار کنیم و ستاد کار تصمیم گیری و پشتیبانی از صف را انجام دهد تا شاهد شتاب و سرعت بیشتری در انجام امور دانشگاه باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در دانشگاهی با این حجم از دانشجو و وسعت، انجام تمامی فعالیت ها در یک معاونت صرفا با چند نیروی آن معاونت قابل انجام نیست تصریح کرد: ما باید از ظرفیت های کلیه دانشکده ها در راستای انجام امورات مرتبط با حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... استفاده کنیم. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: نیم قرن از فعالیت دانشگاه گیلان می گذرد و ما در نیمه دوم سال جاری برنامه ای در راستای 50 سالگی دانشگاه خواهیم داشت که یکی از برنامه های دانشگاه در این زمینه، برپایی نمایشگاهی از 50 سال خدماتی که دانشگاه در زمینه های مختلف به جامعه ارائه کرده است خواهد بود. وی با اشاره به تغییرات مدیریتی انجام شده در دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریتی برای ارتقاء سیستم لازم است. دکتر دوستار همچنین به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در روز جمعه 16 تیر ماه 1403و حساسیت و اهمیت آن اشاره کرد و تاکید کرد: هر کسی هر تریبونی در اختیار دارد برای تبیین ضرورت شرکت در انتخابات از آن استفاده کند و امیدواریم با مشارکت مردم و حضور پرشور در صندوق های رای برگ زرینی دیگر از حماسه حضور مردم را شاهد باشیم. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن تبریک روز مباهله و ایام غدیریه، به نقش اسوه و الگو بودن اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم استادان دانشگاه در کنار رشد علمی، نگاه ویژه ای نیز به رشد و تعالی دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با مهم خواندن نقش آفرینی مردم برای حضور حداکثری در انتخابات گفت: امیدواریم همچون گذشته در روز جمعه شاهد عزت و سربلندی ایران عزیز باشیم. شایان ذکر است موافقت با راه اندازی چهار رشته - گرایش جدید در دانشکده های فنی، معماری و هنر و مهندسی مکانیک از جمله مصوبات شورای دانشگاه بود. ​​​​​​​      

01 07 2024

نشست رئیس دانشگاه با مدیران کل امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی استان برگزار شد

صبح امروز رئیس دانشگاه گیلان به همراه معاونین اداری مالی و مدیریت منابع و پژوهش و فناوری در اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان حضور یافت و با علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان در ارتباط با مولدسازی دارایی‌های دانشگاه در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی و توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل دانشجویی و... بحث و گفتگو کرد. همچنین در نشست دیگری که با حسن صیاد مدیرکل امور مالیاتی استان برگزار شد، در ارتباط با برخورداری از اعتبار مالیاتی برای قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه با هدف فراهم‌کردن فرصت مناسب برای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت، جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی و حمایت از نخبگان دانشگاهی برای رفع نیازهای استان، بهره‌مندی شركت‌های دانش‌بنیان و مركز رشد دانشگاه از معافیت مالیاتی و... بحث و تبادل نظر شد. شایان ذکر است در این نشست بر تقویت همکاری مشترک در راستای مهارت آموزی و آموزش دانشجویان دانشگاه با مباحث مالیاتی نیز تأکید شد.     

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان از پردیس دانشگاهی بازدید کرد

رئیس دانشگاه گیلان عصر امروز به همراه جمعی از مدیران دانشگاه از بخش های مختلف پردیس دانشگاهی بازدید کرد و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران پردیس برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن مهم خواندن متنوع سازی راه‌های درآمدی پردیس دانشگاهی، بر اهمیت مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی دانشگاه تأکید کرد. دکتر دوستار گفت: در کنار رسالت‌های آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی، باید از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای درآمدزایی دانشگاه استفاده بهینه کنیم. دکتر مرجان عباسی رئیس پردیس دانشگاهی هم در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای پردیس در حوزه‌های مختلف و مرکز آموزش های تخصصی و آزاد پرداخت. شایان ذکر است رئیس دانشگاه گیلان علاوه بر بازدید از پردیس دانشگاهی، از ستاد برگزاری آزمون های سراسری در دانشگاه که در پردیس دانشگاهی مستقر است بازدید کرد و قول مساعدت در خصوص رفع نیازهای این ستاد داد.

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان، بر نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب اثرگذار است

نشست هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های استان گیلان پیرامون درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس استان با حضور استادان مرتبط با این درس، در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست، تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان را لازمه نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب دانست. دکتر دوستار رئیس دانشگاه در این نشست، با تأکید بر ضرورت تبیین ارزش های حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان اظهار کرد: نسل جوانی که با آن مواجه هستیم جبهه، جنگ و بحران های کشور را ندیده و با اخبار مبهم از سوی دشمنان روبروست که آشناکردن دانشجویان با فرهنگ دفاع مقدس و توصیف ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس حائز اهمیت است. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اهمیت ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تصریح کرد: آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بهانه‌ای است که این ارزش ها بصورت شفاف در کلاس درس به دانشجویان منتقل شود. دکتر دوستار ضمن اشاره به ضرورت تجلیل از چهره‌های ماندگار دفاع مقدس در استان در راستای دوام ارزش های انقلاب گفت: با مشارکت رؤسای دانشگاه‌های استان و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده گیلان‌شناسی برای مستندسازی و جمع‌آوری آثار خاطرات رزمندگان و فرزندان آنان می‌توان چهره‌های نام آور در حوزه دفاع مقدس در استان را شناسایی و نسبت به گرامیداشت این سرمایه‌های ارزشمند در مناسبات مختلف، اهتمام ورزید. رئیس دانشگاه گیلان ضمن اعلام آمادگی برای برنامه‌ریزی ترویج ارزش‌های انقلاب در میان نسل جوان دانشگاهی، آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در گلزار شهدای انقلاب، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان و استادان، انجام پایان نامه و فعالیت‌های دانشجویی به‌ویژه دانشجویان رشته‌های هنر و معماری در حوزه دفاع مقدس و... را از مهمترین اقدامات دانشگاهی در جهت گرامیداشت و ترویج نمادهای انقلاب و دفاع مقدس دانست. دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به نقش دانشگاه در اشاعه فرهنگ و گفتمان انقلاب گفت: باتوجه به مصوبه آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس جزو دروس عمومی الزامی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تاکنون استادان نام ‌آشنایی نیز برای ترویج این درس زحمت کشیده‌اند. دکتر حبیبی با اشاره به اهیمت پاسداشت ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به حدود چهار هزار و نهصد دانشجوی گیلانی توسط 28 استاد مجوزدار تدریس شده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و بکارگیری استادان جدید نیز در حال انجام است.

30 06 2024

تأکید بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان در سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی

سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان تأکید کرد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت برنامه‌های پیشگیرانه در حفظ و تأمین سلامت روانی جامعه دانشگاهیان، تعامل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را با مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه مهم خواند و اجرای برنامه‌های نشاط محور در برهه‌های زمانی خاص و مبتنی بر تقویم روانشناختیِ نرخ مراجعه و مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان را ضروری برشمرد. رئیس شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان ضمن ضروری دانستن تعامل متقابل و مؤثر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با عملکرد و اهداف پیشگیرانه مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی، بر لزوم ارائه درس مهارت‌های زندگی و تکمیل کارنامه سلامت دانشجویان در فرایند ثبت نام تأکید کرد. دکتر دوستار همچنین اجرای طرح‌های مرتبط با حوزه و عملکرد مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه همچون طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی) و طرح خدا قوت (هدایت تحصیلی برای امتحانات) را بسیار مهم و مؤثر دانست. دکتر عذرا زبردست رئیس مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت نیم‌رخ روانی دانشگاه در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست ۱۴۰۳ و همچنین گزارش مالی سال جاری ارائه کرد و سایر اعضای جلسه نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.