محفل انس با قرآن کریم درمسجد باقرالعلوم ( علیه السلام ) دانشگاه

08 04 2024
کد خبر : 11487958
تعداد بازدید : 290

دسته بندی :
تصاوير

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

13 11 2022

آیت الله فلاحتی: در عرصه جهاد تبیین باید بیش از پیش تلاش کنیم

نماینده ولی فقیه در استان گیلان در نشست هم اندیشی با رؤسای دانشگاه ها و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان که دقایقی قبل به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد به اهمیت جهاد تبیین و و تلاش وافر در این حوزه تاکید کرد. آیت الله فلاحتی در این نشست با بیان اینکه دشمن در صدد نا امید کردن جوانان این مملکت است گفت: پیشرفت های جوانان این مرز و بوم مایه یاس دشمنان است که به هر طریق ممکن در حال اختلال در جریان رشد و شکوفایی این نظام هستند. نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه پیشرفت ها و موفقیت های کشور در حوزه های علمی، انرژی هسته ای، صنایع مختلف و ... قابل کتمان نیست یادآور شد: دشمن به دنبال ترویج ولنگاری، مایوس کردن ملت نسبت به آینده، سیاه نمایی و بدبین کردن مردم نسبت به مسولان هست. وی تصریح کرد: کسی که دارای بینش سیاسی و اجتماعی باشد در تجزیه و تحلیل ها گمراه نمی شود و افق ها رو می بیند و ما باید سعی کنیم در محیط علمی هیچ چیزی جای علم را نگیرد. آیت الله فلاحتی در ادامه بر اهمیت وفاق عملی و میدانی مدیران اشاره کرد و گفت: ما باید از ظرفیت های غنی منابع انسانی خود استفاده کنیم که دشمن به دنبال ضربه زدن به این منابع هست. وی همچنین به نقش پدرانه مدیران اشاره کرد و اذعان کرد که مدیریت در سطح خرد تا کلان می بایست همواره نقش پدرانه داشته باشد و بر اهمیت سعه صدر مدیران در کنار نقش پدرانه تاکید کرد. آیت الله فلاحتی با تاکید بر جریان سازی رسانه ای و جریان سازی میدانی به نقش و اهمیت فضای مجازی و تلاش رسانه های معاند در راستای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دشمن با پروژه های مختلف همچون کشته سازی و صرف هزینه های هنگفت سعی در ایجاد اغتشاش و نا امیدی بین مردم دارد که همچون گذشته در این امر موفق نخواهد شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست به صورت اجمالی به تشریح وضعیت دانشگاه در ایام اخیر پرداخت و به نامه 53 نهج البلاغه؛ نامه امام علی (ع) به مالک اشتر با محوریت ضرورت خودسازی، مردم‌گرایی، حق‌گرایی، شناخت افکار گوناگون اجتماعی و ... اشاره کرد و گفت: اگر مدیران ما در حوزه های مختلف به مفاد این نامه توجه کنند بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد. شایان ذکر است در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان، رؤسای دانشگاه های استان و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود در حوزه های مختلف همچون جهاد تبیین، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، کم کردن فاصله مدیریتی با مخاطبین، فضای مجازی، اقناع سازی و روشنگری پرداختند.      

04 05 2024

با حضور دانشگاه گیلان، بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی برگزار شد

بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 با حضور 14 نفر از روسا و نمایندگان اتحادیه در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد. در این نشست نقش آفرینی فعال دانشگاه­ها در تدوین اسناد مرتبط با توسعه دریامحور، برگزاری نشست با وزیر و معاونان وزارت عتف،  توجه به توسعه همکاری و تعاملات در سطح ملی و بین المللی، به روز رسانی بانک اطلاعات متخصصان دریایی کشور، انتشار نشریه بین المللی و همکاری دانشگاه ها در بهره برداری از کاوشگر خلیج فارس نیز  از سوی حاضران پیشنهاد شد و در ادامه اقدامات دانشگاه ها در راستای سیاست های توسعه دریامحور از جمله توجه و تمرکز دانشگاه­ها به مزیت­ های منطقه­ ای بویژه بهره ­برداری پایدار از دریا در استان های ساحلی، راه اندازی رشته های جدید یا به روز رسانی سرفصل ها،  برگزاری همایش هایی علمی مانند همایش توسعه دریامحور، تاریخ و تمدن خلیج فارس، شناورهای تندرو، و اقتصاد آبی تشریح شد. در این نشست که با حضور روسا و نمایندگان پژوهشگاه ملی اقیانوس ­شناسی و علوم جوی و علوم و فنون دریایی خرمشهر، خلیج فارس، مازندران، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی(ره)، گنبد کاووس، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی برگزار شد، مشکلات دانشگاه های عضو در جذب دانشجو، تمرکزایی در سیاست گذاری ها، عدم دریافت آموزش­های تجربی در رشته های دریایی، نبود بازار کار مناسب و حمایت ناکافی از دانش آموختگان این رشته ها و ضرورت جذب نخبگان دانشگاهی در رشته های دریایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و یکی از راه های مهم فائق آمدن به این مشکلات توجه به حرکت به سمت نسل چهارم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین از طریق حمایت از موضوع توسعه فناوری های دانش بنیان و توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به منظور ایجاد کانون های جذب دانش آموختگان دانشگاه عنوان شد. اتحادیه دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی ضمن تجلیل از تدبیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابلاغ سیاست­های کلی توسعه دریامحور، اجرای آن را به عنوان گام مهمی در تحقق راهبرد تمدن نوین اسلامی ارزیابی می کند و آمادگی کامل اعضا را برای همکاری در تدوین برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها اعلام می نماید. اعضای اتحادیه با توجه به محور مندرج در سیاست­های کلی توسعه دریامحور مبنی بر «تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی» که ناظر بر فعالیت­های پژوهشگاه و دانشگاه­های عضو این اتحادیه می­باشد، مجموعه ­ای از اقدامات مشتمل بر اجرای برنامه­ های تحقیقاتی عملیاتی و پایش ­های مستمر در حوضه ­های آبی پیرامونی،  راه ­اندازی رشته­ های جدید دریایی و دوره های تحصیلات تکمیلی و پسادکتری و توسعه پارک­ ها و مراکز رشد، را در دستور کار قرار داده است تا در نهایت با «افزایش تولید با مشارکت جامعه دریایی کشور»، سهم تولید دانش­ بنیان دریایی را از تولید ناخالص داخلی به جایگاه قابل قبولی در سطح منطقه و جهان برساند. اعضای شورای­ عالی اتحادیه حمایت قاطع خود را از اقدامات امنیت­ ساز و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اعمال حاکمیت ملی اعلام می­نماید و اقدام مهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در اجرای طولانی ترین دریانوردی تاریخ ایران و دور زدن کره زمین توسط ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران را ارج می نهد. اعضای اتحادیه با هدف صیانت از نام خلیج فارس، با انجام تحقیقات علمی مستمر تولید مدارک علمی و انتشار آن در مجلات معتبر علمی، غنی ­سازی بانک داده­ها و اطلاعات اقیانوس­ شناسی خلیج فارس، و گردآوری مستندات تاریخی مرتبط با آن را به عنوان یکی از اصلی ­ترین رسالت­ های خود تعریف نموده و حمایت از تحقیقات مرتبط با خلیج فارس را به عنوان یکی از موضوعات محوری در دستور کار اعضا مدنظر قرار می دهد. اتحادیه حمایت خود را از اقدامات ارزشمند در زمینه تحقیقات علمی جنوبگان اعلام می نماید و خواستار پشتیبانی از این فعالیت ها به عنوان یکی از اولویت­های تحقیقاتی کشور است.

07 05 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست شورای آموزش عالی استان: با همگرایی باید مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم

نشست هم اندیشی شورای آموزش عالی استان با حضور دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه های استان گیلان، رئیس بنیاد نخبگان، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و رئیس بسیج اساتید و دانشجویی استان به میزبانی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه معین استان برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک هفته معلم گفت: امیدواریم در جلسات ماهانه شورای آموزش عالی که از این پس به صورت دوره ای در یکی از دانشگاه های استان تشکیل خواهد شد با همگرایی و تبیین مباحث مرتبط با حوزه آموزش عالی ، مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم. دکتر دوستار گفت: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهت‌گیری کلی استان در بحث آمایش علمی است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند در قالب این نشست از ردیف‌های قانونی و جداول اعتباری و ظرفیت‌های برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند. وی ادامه داد: نشست شورای آموزش عالی استان باید به جهت‌گیری آموزش عالی استان و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالش‌ها منجربه تصمیم‌سازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهت‌گیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است. سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های شورای آموزش عالی می‌تواند در آسیب‌شناسی‌ها و رفع خلأهای قانونی کمک‌کننده باشد، زیرا مجلس می‌تواند در زمینه کاهش ورود به رشته‌های علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوق‌هایی تعیین شود تا خانواده‌ها به این رشته‌های تحصیلی گرایش یابند. دکتر دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک می‌کند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشته‌های تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست‌ هم‌اندیشی ظرفیت‌ها و چالش‌ها احصا شود و با هم‌افزایی ضمن رفع چالش‌ها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها اقدام کنیم. دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه تا زمانی روحیه جهاد و ایثار بین مسؤولان نهادینه نشود، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه آموزش وضعیت مطلوبی ندارد، باید متخصصان و دانشمندان در این حوزه ورود کنند. وی ادامه داد: باید در شورای آموزش عالی استان اولویت‌ها تبیین شود و از نظرات عالمان و نخبگان در این نشست‌ها بهره‌مند شویم، زیرا حرف آنها نافذ و راهگشاست، باید دبیرخانه‌ای ایجاد شود تا دستور و مصوبات جلسه مشهود باشد. عضو کمیسیون اصل نود گفت: در استان‌ ظرفیت‌های علمی و آموزشی بسیاری داریم که باید از این‌ها بهره‌مند شویم، اولویت‌های آموزش عالی در استان احصا و علت گرایش نداشتن به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس بیان کرد: باید از ظرفیت هر ۱۳ نماینده استان در رفع چالش‌ها و تقویت ساختار حوزه آموزش عالی بهره‌مند شویم. دکتر احمدی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی، اقتصاد دریامحور و نساجی ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که نیازمند اقدامات ارزشمند در حوزه آموزش عالی هستند، از نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد در دانشگاه بهره‌مند شویم. وی گفت: خیلی مهم است که تولید علم کارآمد باشد، آیا متناسب با هزینه‌هایی که برای علم می‌کنیم نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؟ علمی مفید است که در راستای پیشرفت کشور، انقلاب و نظام باشد و این امر با تربیت نیروهای کارآمد محقق می‌شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید در تصمیم‌سازی‌های استان حرف اول را بزند، افزود: باید برخی تصمیم‌گیری‌های استان را به دانشگاه بسپاریم، طرح و پیشنهادها در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی باید از پژوهش‌های دانشگاهیان باشد. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان هم در این نشست گفت: ظرفیت های آموزش عالی در استان بیش از آن چیزی است که داریم مشاهده می کنیم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورای آموزش عالی استان و شورای اندیشه ورز استانی ، چالش های استان در حوزه های مختلف شناسایی شود تا با کمک نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی مشکلات حل شود. شایان ذکر است در این نشست رئیس بنیاد نخبگان استان، رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی، فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، مسئول بسیج دانشجویی استان و چند تن از مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در ارتباط با مسائلی همچون عدالت آموزشی، توسعه رشته های کاربردی، بودجه، آمایش آموزش عالی، برنامه تحولی، تشکیل دبیرخانه شورا و ... به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و از دکتر دوستار در راستای برگزاری مجدد جلسات شورای آموزش عالی استان پس از حدود سه سال وقفه تقدیر کردند.  

05 05 2024

در نشست سرپرست دانشگاه گیلان با نماینده جوان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی عنوان شد / دانشگاه باید در همه امور مرجع استان باشد

دقایقی قبل سرپرست دانشگاه گیلان میزبان نماینده جوان رشت و خمام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که در این نشست در ارتباط با زمینه های مختلف استفاده از ظرفیت های نمایندگان در راستای توسعه دانشگاه و مرجعیت دانشگاه در مسائل مختلف استان و کشور بحث و تبادل نظر شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه انتظار از نمایندگان مجلس بالاست گفت: ما باید از ظرفیت های کلیه نمایندگان استان و به طور خاص نمایندگان مرکز استان در مجلس شورای اسلامی در راستای اعتلای نام و جایگاه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر دوستار گفت: هر زمان سازمان ها و شرکت های استان در راستای حل مشکلات خود به دانشگاه رجوع کردند آن زمان می توانیم بگوییم که دانشگاه در ماموریت ها و رسالت های خود موفق عمل کرده است. سرپرست دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه زمینه ساز رونق تولید، اشتغال و جهش تولید است تصریح کرد: درب های دانشگاه به روی صنایع استان باز است تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و متخصصین دانشگاهی ما برای حل مشکلات راهکار عملی ارائه نمایند. نماینده مقام عالی وزارت علوم در استان گیلان همچنین در این نشست بر اهمیت مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی ما می بایست در کنار دروس تئوری، مهارت آموزی را نیز به عنوان یک اصل به دانشجویان یاد دهد. دکتر مهدی فلاح نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دانشگاه را خانه خود دانست و گفت: امیدوارم با همگرایی با سایر نمایندگان بتوانیم از ظرفیت های ملی و استانی برای رشد و توسعه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر فلاح با اشاره به شعار سال و راهکارهای افزایش تولید و تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ما با تمام توان آماده پیگیری مسائل دانشگاه در سطح ملی هستیم. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد: که ماحصل برگزاری این نشست ها توسعه و ارتقای دانشگاه شود.  

05 05 2024

حضور دانشگاه گیلان در بین برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 2024

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، در آخرین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی تایمز 2024،  دانشگاه گیلان رتبه 400-351 را کسب کرد. در سال جاری 75 دانشگاه از کشور ایران حضور دارند، این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته 65 دانشگاه بوده است که 9 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. روش‌شناسی رتبه‌بندی آسیایی تایمز همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین‌المللی (7.5) بهره گرفته است. امسال در رتبه‌بندی آسیایی تایمز 739 دانشگاه از 31 کشور حضور دارند که دانشگاه‌ شینهوا ، دانشگاه پکن ، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه توکیو  در رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.  ​​​​​​​