مديركل فرهنگي وزارت علوم: دانشگاه‌ها براي تحقق دانشگاه تمدن‌ساز اسلامي – ايراني برنامه‌ريزي كنند

09 06 2007
کد خبر : 3338355
تعداد بازدید : 69
مديركل امور فرهنگي وزارت علوم اظهار داشت: « تهديد در حوزه فعاليت‌هاي دانشجويي بي‌معناست و نگاه مجموعه وزارت علوم به دانشجو، فرصت محور است.»

محسن اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين‌كه هيچ‌گاه برخورد با دانشجويان به خاطر پرسش و سوال اتفاق نمي‌افتد، گفت: « در طول مدتي كه از نزديك با بررسي در امور دانشجويان در جريان آن قرار گرفتيم متوجه اين موضوع كه نگاه نقادانه و سوال و پرسش در دانشگاه ترويج مي‌شود، شده‌ايم اما فضاي تعريف‌شده‌اي در خصوص نقد در دانشگاه وجود ندارد و به نوعي مي‌توان گفت كه ظرايف و اصولي كه بايد مورد توجه پرسش‌كننده و پاسخ‌دهنده و فضاي حاكم اعمال شود تعريف نشده است كه اين مسأله برخي اوقات باعث بروز چالش و مسائلي در دانشگاه‌ها شده است.»

نفس پرسش و نقد دانشجو محترم و ضروري است

وي نفس پرسش و نقد دانشجو را محترم و ضروري خواند و خاطرنشان كرد: « نقد جزء ضروريات يك فضاي دانشگاهي است اما عدم تعريف و شكل‌گيري فضاي نقد و گفتمان همواره باعث آسيب شده است و حتي برخي اوقات به دليل آن‌كه يك پرسش به حساب چيز ديگري گذاشته مي‌شود آن از مسير خود خارج خواهد شد و اين همان اشكال دانشگاه‌ها و صحنه‌ي نقد و پرسش و پاسخ در كشور است كه بايد به بررسي آن پرداخت.»

اسلامي ادامه داد: « به دليل فقدان يك تعريف مشترك، پرسش به صورت ديگري تعبير مي‌شود كه اين تعبير نيز باعث برخورد شده است؛ بنابراين بايد با كار در اين راستا و تعريف نقد صحيح و برپايي كرسي‌هاي نقد در جهت رفع اين مشكل اقدام كرد.»

مديركل امور فرهنگي وزارت علوم با بيان اين‌كه مبناي مجموعه‌ي فرهنگي وزارت علوم بعد از تصويب برنامه‌ي پنج ساله‌ي خود رسيدن به تمدن‌ساز نوين اسلامي - ايراني است، گفت: «‌مجموعه‌ي فرهنگي وزارت علوم بر اساس اين هدف و رويكرد كلان خود مجموعه‌ي فعاليت‌هايش را در اختيار دانشگاه‌ها قرار داده است. بنابراين نگاه اين مجموعه ترويج دانشگاه تمدن‌ساز با كاركرد تمدني به عنوان يك دانشگاه نمونه و مؤثر در دانشگاه است.»

دانشگاه‌ها براي تحقق دانشگاه تمدن‌ساز اسلامي – ايراني برنامه‌ريزي كنند

اسلامي وظيفه‌ي جامعه‌ي دانشگاه را راهبري جامعه‌ي عمومي كشور عنوان و تصريح كرد: « همواره بحث وجود فاصله بين فرهنگ مطلوب و فرهنگ موجود مطرح بوده است. بنابراين يكي از وظايف مجموعه‌ي فرهنگي دانشگاهي كشور نزديك كردن فرهنگ مطلوب كه در حوزه‌ي دانشگاه تحقق دانشگاه تمدن‌ساز اسلامي – ايراني است، به فرهنگ موجود است كه دانشگاه ها بايد با برنامه‌ريزي دقيق به سمت اين مهم حركت كنند.»

بحث انقلاب فرهنگي دوم از ناحيه‌ي وزارت علوم مطرح نشده است

وي با تأكيد بر اين‌كه بحث انقلاب فرهنگي دوم از ناحيه‌ي وزارت علوم مطرح نشده است، اضافه كرد: « به نظرم مقصود از طرح انقلاب فرهنگي دوم شالوده‌شكني و در نورديدن اساس‌ها و بنيادها نيست بلكه طرح اين بحث تلاش براي جدا شدن از فرهنگ و وضع موجود و رسيدن به فرهنگ و وضع مطلوب است.»

اسلامي تأكيد كرد: « مجموعه‌ي فرهنگي وزارت علوم با نوشتن برنامه‌ي پنج ساله‌ي خود و ارائه‌ي آن به دانشگاه‌ها وضعيت مطلوب را پيش‌بيني كرده است و اين موضوع به گونه‌اي است كه در حال حاضر دانشگاه‌ها با درك و تبيين فضا، هدف و برنامه‌ي موجود بر اساس آن به فعاليت مي‌پردازند.»

وي با بيان اين‌كه دانشگاه‌ها با استقبال از برنامه‌ي پنج ساله مجموعه‌ي فرهنگي وزارت علوم براي تحقق دانشگاه تمدن‌ساز با مبنا قرار دادن زيرساخت‌ها در حوزه‌ي فرهنگي به فعاليت در راستاي اين برنامه مي‌پردازند، گفت: « در طول يك سال و نيم گذشته با بررسي زيرساخت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌ها به استاندارد كردن مواردي كه زير خط استاندارد هستند پرداخته شده است كه اين از مهمترين اقداماتي است كه يك بار براي هميشه بايد روي دهد؛ چراكه ما بايد يك بار براي هميشه با ارائه‌ي امكانات به دانشگاه اين حس را به دانشجو كه هر‌آنچه در ذهن آن است را مي‌تواند ببيند، القاء كنيم و دانشجو با ذهني آزاد از تمام امكانات فرهنگي در دانشگاه برخوردار باشد.»

هــمــه كـمــك كـنـنـد

مديركل امور فرهنگي وزارت علوم با بيان اين‌كه همه‌ي مجموعه‌ي دانشگاه اعم از نشريات، تشكل‌هاي دانشجويي و . . . به نوعي در حوزه‌ي فرهنگي وزارتخانه به عنوان يك نگرش رو به جلو به شمار مي‌روند، افزود: « برنامه‌ي پنج ساله‌ي مجموعه‌ي فرهنگي وزارت علوم نبايد تنها از اين ناحيه دنبال شود چراكه در اين صورت اين برنامه به نتيجه نخواهد رسيد. بنابراين بايد قسمتي از اين كار توسط دانشجو، قسمتي توسط استاد و قسمتي ديگر توسط مسوولان دانشگاه و وزارتخانه دنبال شود كه با تقسيم اين كارها اعلام شده است كه رسيدن به وضعيت مطلوب منوط به همكاري دانشجو، استاد، كارشناس و كارمند دانشگاه‌هاست.»

اسلامي با اشاره به فعاليت دانشجويان در جشنواره تئاتر و حضور گسترده‌ي آن‌ها با وجود پيش‌شرطي كه متن‌هاي تئاتر بايد بومي باشند، گفت: «‌مسائلي از اين قبيل نشان‌دهنده‌ي اين موضوع است كه پتانسيل دانشجويي قابل تحليل و كار است و اين نگاه همان نگاه فرصت است.»

تهديد در حوزه‌ي فعاليت‌هاي دانشجويي معنا ندارد

وي با تأكيد بر اين‌كه تهديد در حوزه‌ي فعاليت‌هاي دانشجويي معنا ندارد، تصريح كرد: «اگر كسي نگاه تهديدي به حوزه‌ي دانشجويي داشته باشد بدان معناست كه اين فرد نتوانسته به خوبي شرايط دانشگاه را تحليل كند، چراكه دانشجو با ورود به دانشگاه قصد ايجاد فرصت براي خود را دارد و به نوعي ورود دانشجو به دانشگاه به معناي هزينه‌ي فرصت دادن يعني هزينه‌هاي مالي و زماني است.»

نگاه مجموعه‌ي وزارت علوم به دانشجو، فرصت‌محور است

اسلامي نگاه مجموعه‌ي وزارت علوم به دانشجو را نگاه فرصت‌محور دانست و با تأكيد بر اين‌كه موفقيت برنامه‌ي وزارت علوم در گرو نگاه فرصت‌محوري به دانشجوست، بيان كرد: « دانشجويان با حضور در مجموعه‌ي وزارت علوم هيچ‌گاه با كدورت از اين‌جا خارج نشده‌اند چراكه نگاه به دانشگاه بايد نگاه محل رشد باشد.»

مديركل امور فرهنگي وزارت علوم با بيان اين‌كه در تعريف فضاي مشترك آكادميك مشكل وجود دارد، افزود: « گروه‌هاي مختلف بايد با تعريف اين فضا و برگزاري جلساتي در جهت ايجاد فضاي مشترك تلاش كنند چراكه بهترين راه‌حل در جوامعي مثل ايران قرار گرفتن گروه‌هاي مختلف در كنار هم و آشنا شدن مواضع يكديگر است كه در اين هنگام آسيب هرگونه فعاليت بالا نخواهد رفت.»

اسلامي ادامه داد: « با توجه به اين موضوع به دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي پيشنهاد استفاده از بسته‌هاي پژوهشي براي آشنايي با فضاي تحليلي سياسي را ارائه كرده‌ايم كه اين موضوع تنها براي تقويت فضاي تحليل سياسي دانشجو است.»

وي با اشاره به بحث تشكيل خانه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي، گفت: « مقصود از خانه‌ي تشكل‌هاي دانشجويي نقد يكديگر و صحبت اين تشكل‌ها در رابطه با مسائل مختلف است بدان معنا كه گروه‌ها با صحبت و اعلام مواضع‌شان در جهت شكل‌گيري فضاي آكادميك و تحليل سياسي كمك كنند كه شايد اين همان مقصودي است كه مقام معظم رهبري در بحث‌هايشان بسيار مطرح مي‌كنند.»

اسلامي در پايان ابراز اميدواري كرد كه اين فضاي آموزشي و مشترك در مجموعه‌ي دانشگاهي براي نهادينه شدن آن در سال‌هاي آينده شكل بگيرد.

     

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.