مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان: یکی از مهمترین موتورهای محرکه پیشرفت بشریت کارآفرینی است

27 07 2015
کد خبر : 3287787
تعداد بازدید : 346
6 مرداد ماه در تقویم کشور ما به عنوان روز کارآفرینی نامگذاری شده است و به همین بهانه روابط عمومی دانشگاه گیلان گفتگویی با دکتر فرید نجفی مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه انجام داده است که توجه خوانندگان را به آن جلب می نمائیم.

- لطفاً توضیحاتی در خصوص کارآفرینی و مفهوم آن ارائه بفرمایید. کلمه " کارآفرینی " از کلمه فرانسوی entreprendre به معنی " متعهد شدن و آغاز نمودن " گرفته شده است. به نظر بنده این مفهوم در ذات بشر بوده و از ابتدا ، انسانها کارآفرين بوده اند ، زیراکه خود کشاورزی ، صنعت و خدمات را آغاز نمودند و متعهدانه آنها را به انجام می رساندند . امروزه با توجه به توسعه جوامع و تغییراتی که در طی سالیان اتفاق افتاده ، یکی از مهمترین موتورهای محرکه پیشرفت بشریت همین کارآفرینی است. ویژگی های مهم کارآفرينی وجود خلاقیت ، نوآوری ، پویایی ، برنامه ریزی و نظم و انضباط می باشد. کارآفرینی خلق ارزش با استفاده از بهره گیری از این موارد و استفاده درست از فرصتها و منابع است. مفاهیم خلاقيت ، نوآوری و همچنین خطرپذیری در کارآفرينی از ضروريات است . همچنین در اینجا لازم است به تفاوت اساسی " کارآفرینی " و " اشتغالزایی " توجه شود ، کارآفرینی یک روحیه ، فرهنگ و خصلت افراد است که منشا ایجاد تحولات بزرگ در جوامع می گردد ، ولی اشتغالزایی یک فرآیند ایجاد شغل برای افراد است و یکی از نتایج کارآفرینی می باشد. - کارآفرینی دانشگاهی به چه معناست؟ اگر به حوزه دانشگاهی و نقش دانشگاه ها در اینخصوص توجه نماییم ، می توان روند تکامل و توسعه دانشگاه ها را به سه دوره و یا سه نسل تقسیم نمود. دانشگاه های اولیه که از بدو پیدایش تا اواخر قرن نوزدهم میلادی فعالیت می کردند، به دانشگاه های نسل اول معروف بوده و ماموریت و وظیفه آنها صرفا " آموزش " بود. در اواخر قرن نوزدهم انقلاب اول در دانشگاه ها به وقوع پیوست و دانشگاه ها وارد نسل دوم شدند ، به دانشگاه های نسل دوم علاوه بر ماموریت و وظیفه آموزش ، ماموریت دومی اضافه شد، که ماموریت " پژوهش " بود . این نسل تا زمان جنگ جهانی دوم ادامه داشته و بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به شرایط جدید دنیا ، در دانشگاه ها انقلاب دوم رخ داده و دانشگاه ها وارد نسل سوم شدند . به دانشگاه های نسل سوم علاوه بر دو ماموریت قبلی ، ماموریت و وظیفه سومی اضافه گردید ، که آن ماموریت " توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه " بود . به دانشگاه های نسل سوم امروزی ، " دانشگاه های کارآفرین " نیز گفته می شود. ویژگی های کارآفرینی ذکر شده باید در دانشگاه کارافرین وجود داشته باشد ، به عبارتی دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در آن خلاقیت ، نوآوری ، پویایی ، برنامه ریزی درست و نظم و انضباط در تمام حوزه های دانشگاه ، اساس آنرا تشکیل می دهد و با توجه به این ابزارها به نقش افرینی در جامعه می پردازند . دانشگاه کارآفرین نقش اساسی و جدی در حل مشکلات و معضلات جامعه ایفا نموده و به صورت جزیره مجزا رفتار نمی کند. در جامعه امروز ما با توجه به مشکلات موجود ، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ، یکی از راهه حلهای برون رفت از آنها توسعه کارآفرینی ، اقتصاد دانایی محور و دانش بنیان در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی می باشد ، که در این خصوص وجود دانشگاه های کارآفرین از اهمیت کلیدی و بسیار مهم برخوردار هستند. - چگونه می توان به دانشگاه کارآفرین تبدیل شد؟ اگر به روند توسعه نسلهای دانشگاهی توجه شود ، مشاهده می شود دانشگاه های خوب نسل اول به دانشگاه های خوب نسل دوم تبدیل شده و دانشگاه های خوب نسل دوم به دانشگاه های نسل سوم ، که همان دانشگاه های کارآفرین ، هستند ، مبدل شده اند ، لذا داشتن پایه های آموزشی و پژوهشی مناسب در دانشگاه شرط لازم برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است و ایجاد مجموعه ای تحت عنوان " مرکز کارآفرينی " در دانشگاه ها به معنی تبدیل شدن انها به دانشگاه نسل سوم نبوده و لازم است اولا پایه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه مستحکم بوده (زیرا که ماموریت سوم روی پایه های آموزش و پژوهش مستحکم قابل بنا شدن است) و تغییرات متناسب با آنچه که بیان شد در دانشگاه به وقوع بپیوندد. مجددا تاکید می کنم ، وجود خلاقیت ، نوآوری ، پویایی و . . . در تمام حوزه های دانشگاه کارآفرین باید به روشنی مشاهده گردد. از ویژگی های دانشگاه کارآفرین توانایی تبدیل علم به ثروت و ایجاد رفاه عمومی در جامعه و عدم وابستگی جدی به منابع مالی دولتی می باشد . - با توجه به موارد مطروحه فوق ، نقش مدیریت ارتباط دانشگاه با جامعه چگونه خواهد بود ؟ همانطورکه عرض کردم ، در حال حاضر حل مشکلات جامعه و نقش دانشگاه در این خصوص از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ما در تلاش هستیم ، پژوهشهای دانشگاهی را به سمت برطرف نمودن نیازهای جامعه و خصوصا نیازهای استان گیلان سوق داده و نقش دانشگاه را برجسته نماییم . در این راستا تفاهم نامه ها و قراردادهای مختلفی با مجموعه ها و سازمانهای استان ، وزارت خانه ها (نظیر سازمان محیط زیست ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، اداره کل اقتصاد و دارایی و . . . ) منعقد شده اند ، که در حال بسط و توسعه آنها می باشیم. همچنین سعی می شود پایان نامه های دانشجویان دانشگاه نیز در راستای حل نیازهای استان و کشور تعریف و اجرا شوند.

دسته بندی :
خبرهای مهم
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.