مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه گیلان برگزار شد

21 09 2012
کد خبر : 3310344
تعداد بازدید : 110
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید ، صبح امروز و با حضور استاندار گیلان و جمعی از مدیران ، اساتید و دانشجویان دانشگاه در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

رییس دانشگاه گیلان  در ابتدای این مراسم ضمن عرض تبریک سال تحصیلی جدید و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر دفاع مقدس  که جانشان را نثار نظام مقدس جمهوری اسلامی نمودند ، به ارائه گزارش مختصری از وضعیت آموزشی دانشگاه گیلان در سال جاری پرداخته و گفت : در سال های اخیر دانشگاه گیلان با تلاش و همت دانشجویان و اساتید در عرصه های آموزشی و پژوهشی توانسته است از جایگاه خوبی در سطح کشور برخوردار باشد.

دکتر عبدالله حاتم زاده اظهار داشت : در سال جاری دانشگاه گیلان  شش هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی  (2700 نفر) کارشناسی ارشد (3100 نفر ) و دکتری (200 نفر) برای دوره های روزانه ، شبانه، مجازی و بین الملل  پذیرش نموده است و مطابق برنامه ها و سیاست های دانشگاه نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان بیش از پذیرش در مقطع کارشناسی می باشد و تعداد دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی جاری به 18 هزار نفر افزایش یافت .

 

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص نقش دانشگاه ها در رشد و شکوفایی کشور ، تربیت و پروش دانشمندان کمال گرا ، ولایت مدار و مذهبی مانند دکتر چمران و ترویج اخلاق و معنویت را از وظایف مهم دانشگاه ها برشمرد .

دکتر حاتم زاده با اشاره به اقتصاد مقاومتی آن را موضوع مهمی دانست که بایستی در دانشگاه ها و محافل علمی مورد تبیین قرار گیرد . وی اقتصاد مقاومتی را اقتصادی پویا دانسته و توسعه مشاغل کوچک ، مشاغل خانگی، مردمی کردن اقتصاد ، اقدامات اقتصادی برنامه محور ،عدم واگذاری بی منطق ارز و تبدیل تهدیدها به فرصت ها را از جمله مولفه های وابسته به اقتصاد مقاومتی دانست .

 

رییس دانشگاه گیلان در پایان به تشکیل شرکت های دانش بنیاد اشاره داشته و گفت: امیدواریم در سال جدید و با توجه به سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و با کمک پارک علم و فناوری در تاسیس شرکت های دانش بنیاد در جهت تولیدات ملی با محوریت علم گام های موثری برداریم.

 

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در این مراسم گفت:  گام نهادن در راه علم همانند قدم گذاشتن بر بال فرشتگان می باشد. حجت الاسلام سعید مهدوی  علم را ابزاری کمال آفرین برشمرد و گفت: دانشمندانی که نور ولایت در قلبهایشان تابیده شده باشد علاوه بر علم جویی به دنبال حقیقت جویی و عزت مردم و مملکتشان خواهند بود . شهید چمران ، و شهدای هسته ای ما در زمره چنین دانشمندانی می باشند.

 

استاندار گیلان در این مراسم و در  جمع دانشجویان گفت: هرگونه علم آموزی و تلاش در این راه باید در مسیر اتصال به ذات الهی صورت گیرد. علم باید در زمینه خدمت به خدا و بندگان خدا قرار گیرد  و علمی که در این راستا نباشد جز وسوسه ، ارمغان دیگری نخواهد داشت. کیهان هاشم نیا ضمن توصیه به دانشجویان گفت: در راهی که علم می آموزید ، جهت داشته باشد. دانشمندی که جهت ندارد ، عالم نیست .

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.