مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه گیلان برگزار شد.

24 09 2010
کد خبر : 3319934
تعداد بازدید : 113
مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور رییس دانشگاه گیلان ، اسدا... عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و جمعی از اساتید ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه صبح امروز در تالار حکمت دانشکده انسانی برگزار شد.

در این مراسم رییس دانشگاه گیلان ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی از دانشجویان خواست تا با همت و تلاش مضاعف نسبت به تحصیل علم اهتمام ورزند و از فرصت های جوانی که پیش رو دارند در جهت  افزایش علم و آگاهی و رشد استعدادهایی که خداوند در وجود انسان نهفته است استفاده نمایند .  همچنین از اساتید دانشگاه خواست تا با ارتقای آموزش و افزایش فعالیت های پژوهشی  مسیر توسعه علمی و فنآوری کشور را هموار سازند .

 

دکتر عبدا... حاتم زاده در ادامه به ارائه گزارشی از توفیقات بدست آمده در دانشگاه گیلان و  توسعه امکانات آموزشی و دانشجویی در سال های اخیر پرداخته و اظهار داشت : دانشگاه گیلان بر طبق آمار و شاخص های وزارت علوم جزء دانشگاه های برتر کشور به حساب می آید.

دکتر عبدا... حاتم زاده در ادامه گفت: امسال در هفته دولت کلنگ دو پروژه دانشکده علوم پایه و دانشکده فناوری های نوین در پردیس اصلی دانشگاه به زمین زده شد تا بتوانیم شاهد تحصیل دانشجویان در رشته های این دانشکده ها باشیم . وی گفت با ساخت دانشکده علوم پایه در پردیس اصلی دانشگاه فضای فیزیکی بیشتری برای توسعه این دانشکده به وجود خواهد آمد . وی ادامه داد : در دانشکده فنآوری نوین نیز رشته های جدیدی نظیر زیست فنآوری ، علوم و فنآوری نانو ، هوافضا و انرژی های نو دایر خواهد شد . رئیس دانشگاه گیلان افتتاح و بهره برداری دو بلوک خوابگاه دانشجویی جدید را نیز از طرح هایی برشمرد که در هفته دولت امسال در شهریورماه افتتاح شد . 

حاتم زاده به اجرای طرح آمایش آموزش عالی اشاره نموده و گفت : این طرح با هدف ارتقای آموزش عالی و توسعه آن متناسب با نیاز کشور و استان از سوی وزارت علوم اشاره نموده و گفت : کارگروه استانی آمایش آموزش عالی با عضویت مراکز آموزش عالی مهم استان تشکیل و امیدواریم با بررسی های کارشناسی انجام شده توسعه آموزش عالی در جهت توسعه فرهنگی ، اقتصادی کشاورزی و اشتغال استان باشد . 

رئیس دانشگاه گیلان توسعه تحصیلات تکمیلی را از اولویت های آموزشی دانشگاه گیلان برشمرد و گفت : با توجه به سیاست های وزارت علوم در خصوص اجرای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری توسط دانشگاه های بزرگ ، دانشگاه گیلان نیز در این راستا گام های خوبی برداشته به طوری که هم اکنون شاهد در 76 رشته کارشناسی ارشد و 37 رشته دکتری پذیرش دانشجو داریم . وی افزود : پردیس بین الملل دانشگاه گیلان نیز با هدف پاسخگویی به نیاز فزاینده داوطلبان تحصیلات تکمیلی ایجاد و در 13 رشته کارشناسی ارشد دانشجو می پذیریم . وی گفت : استقبال تحصیل در پردیس بین الملل دانشگاه گیلان بسیار زیاد است و تعداد زیادی از کسانی که برای تحصیل به کشورهای منطقه و یا سایر کشورها سفر می کردند امروز از این فرصت برای ادامه تحصیل استفاده می کنند . دکتر حاتم زاده ابراز امیدواری کرد که به زودی دوره های دکتری نیز در پردیس بین الملل راه اندازی شود . 

 

اسدا... عباسی هم در این مراسم گفت: در سال های اخیر با توجه به جهش های علمی در کشور ، در تدوین سند چشم انداز بیست ساله کشور دانشجویان و اساتید از جایگاه برجسته ای برخوردار می باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اشاره به وضعیت مطلوب علمی کشور در منطقه افزود: کشور ما در سال های اخیر در زمینه های مختلف علمی به موفقیت های چشمگیری دست یافته است که همین امر موجب توجه بیش از پیش دشمنان به کشور ما شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به تهدیدات دشمن اظهار داشت: عامل اصلی جهش علمی، سیاسی و اقتصادی کشور ریشه در  مبانی نظری اعتقادی ما داشته است که همین امر تهدیدات دشمن خارجی به دو شکل دین ستیزی و تحریم را برانگیخته است.

وی با اشاره به اراده آهنین ملت تصریح کرد: اراده ملت ما مشکل اصلی دشمنان است و ظرفیت ها و شکوفایی و اعتماد به نفس جوانان ما همه ی اهداف دشمن را نابود ساخته و به جهانیان ثابت خواهد کرد که ملت ما می تواند.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از بهره مندی توانمندی های دانشجویان در قالب یک اتاق فکر گفت: اتاق فکر می تواند مرکزی برای راهنمایی و ارائه ایده به دانشجویان جهت انجام تحقیقات مورد نیاز و کاربردی استان و حتی کشور باشد. دانشگاه گیلان با همه ظرفیت ها نه تنها در سطح ملی بلکه می باید در سطح بین المللی نیز مطرح شود که این امر در سایه تلاش دانشجویان و اساتید نخبه این دانشگاه امکانپذیر می باشد.


 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.