مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران دانشگاه گیلان

21 12 2013
کد خبر : 3303654
تعداد بازدید : 341
مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر با حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه گیلان برگزار شد. سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم گفت : نیروهای انسانی و فکری دانشگاه بزرگترین سرمایه دانشگاه می باشند

دکتر رضی سرپرست دانشگاه گیلان ضمن عرض تبریک هفته پژوهش به کلیه اساتید ،دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که مجموعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی در محیط دانشگاهی با نسبتی منطقی و در راستای هم، موجبات رشد و ترقی دانشگاه را فراهم آورد و دانشگاه گیلان را به جایگاه واقعی نزدیکتر کند.
دکتر احمد رضی با بیان اینکه همینک نسبت منطقی بین میزان فعالیت های پژوهشی و میزان فعالیت های آموزشی در دانشگاه بر قرار نیست ابراز داشت:از  استادان دانشگاه انتظار می رود حلقه آموزش و پژوهش را توأمان دنبال کنند و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان هم انتظار می رود با رویکردی پژوهشی به درس های دانشگاهی نگاه کنند.
سرپرست دانشگاه گیلان تقویت رویکرد پژوهشی در دانشگاه را نیازمند سه چیز دانست: داشتن نگرش پژوهشی، برخورداری از دانش پژوهشی و افزایش توان مهارتی.  وی اضافه کرد: ما باید نگاه کاوشگرانه و پژوهش محور را گسترش دهیم و دیدِ افراد جامعه را نیز نسبت تحقیق و محققان اصلاح کنیم. ایشان افزایش دانش پژوهشی افراد را یکی دیگر از عوامل تقویت رویکرد پژوهشی دانسته و اظهار کرد: آموختن مبانی پژوهش ، توجه به روش شناسی تحقیق و آموختن مدل ها و الگوهای پژوهشی موجب افزایش توانایی افراد در تحقیق می شود. دکتر رضی با اشاره به لزوم افزایش توان مهارتی پژوهشگران به ویژه دانشجویان گفت: عرصه پژوهش عرصه عمل است و پژوهشگر موفق باید مهارت به کارگیری الگوها و ابزارهای تحقیق را نیز در خود تقویت کند. وی دانشگاه توانمند را دانشگاهی خواند که در حوزه پژوهش برای تقویت سه مورد بالا برنامه داشته باشد. 

سرپرست دانشگاه گیلان به لزوم نگاه آسیب شناسانه در جامعه دانشگاهی تاکید نمود و گفت: ما با شناسایی مزایا و معایب کارها در دانشگاه می توانیم برنامه ریزی بهتری برای آینده داشته باشیم.
وی نیروهای انسانی و فکری دانشگاه را بزرگترین سرمایه دانشگاه خواند و اذعان داشت: ما اگر بخواهیم به افق های علمی دست یابیم باید وضعیت موجود را ارزیابی کنیم و برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه مدون داشته باشیم. او افزود ما تلاش می کنیم تا اعتبارات پژوهشی دانشگاه را افزایش یابد و اعتبار تخصیص یافته صرفاً برای فعالیت پژوهشی هزینه گردد ، نه برای فعالیت های دیگر.

دکتر رضی اصلاح فرآیندها در حوزه معاونت پژوهشی، اصلاح و تثبیت شاخص ها ی انتخاب پژوهشگر برتر،  توجه بیشتر به اجرای طرح های تحقیقاتی برای حل مسائل استان، ایجاد مراکز رشد درون دانشگاهی و پیگیری برای تأسیس پژوهشکده های جدید و ایجاد قطب های علمی را خواستار شد.

ایشان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید دانشگاهیان کانون توجه دولت هستند و از آنان انتظار می رود که با استفاده از تخصص خود حلّال مشکلات کشور باشند تصریح نمود که بحمدالله این دیدگاه همینک در استان و در مسئولین استان گیلان حاکم است که از پتانسیل دانشگاهی برای حل مشکلات استان استفاده نمایند.

سرپرست دانشگاه گیلان همچنین از باز بودن شبانه روزی کتابخانه مرکزی دانشگاه در ایام امتحانات برای دانشجویان پسر و کتابخانه خوابگاه بنت الهدی تربیت بدنی برای دانشجویان دختر دانشگاه خبر داد و گفت از معاون محترم پژوهشی می خواهم  مطالبات پژوهشی دانشجویان را در همین هفته پرداخت نمایند.


دکتر علیرضا صدر ممتاز معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان هم در مراسم اختتامیه تقدیر از پژوهشگران دانشگاه گیلان گفت: هفته پژوهش فرصتی است تا ما بتوانیم از زحمتکشان عرصه پژوهش دانشگاه تقدیر و تشکر نمائیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان هفته پژوهش را بهانه ای دانستند برای تقدیر نمادین از کسانی که عمرشان را صرف اقتدار علمی و اقتصادی و اجتماعی کشور می کنند تا جمهوری اسلامی ایران با اقتدار و پشتوانه علمی بتواند حضوری پررنگ تر در جهان داشته باشد.

وی گفت:تعداد مقالات در نشریات دانشگاه گیلان در سال 1391 نسبت به سال 1390، 20 %  افزایش داشته است بطوریکه از 719 مقاله به 868 مقاله رسیده ایم و در قسمت مقالات ارائه شده در همایش ها رشد 11 درصدی داشته ایم به طوری که از تعداد 1043 مقاله در سال 90 ،  به 1169 مقاله در سال 91 رسیده ایم.

دکتر صدرممتاز بیشترین رشد تعداد مقالات در مجلات را مختص دانشکده علوم انسانی با 57% رشد و بالاترین رشد مقالات در همایش ها را در دانشکده منابع طبیعی با 90%  رشد دانست.

معاون پژوهش و فناوری در ادامه با بیان اینکه در سال 91، 46 طرح خاتمه یافته، 50 طرح مصوب و 176 طرح در درست اجرا داشته ایم که بیشترین آنها در دانشکده علوم پایه و علوم کشاورزی با 33 طرح در دست اجرا بوده است و در قسمت انتشارات هم، 17 مورد تألیف، 14 مورد ترجمه و 3 مورد تدوین داشته ایم

دکتر صدرممتاز گفت: در انتخاب اعضای هیأت علمی بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه،فعالیت علمی یکساله اخیر (شامل کتاب، چاپ مقاله در مجلات بین‌المللی، همایش ها و...) ملاک عمل بوده و انتخاب دانشجویان، پژوهشگران براساس رزومه یکساله و ارایه مقاله در هفته پژوهش براساس نظر کمیته داوران زیرنظر معاون پژوهشی دانشکده‌ها صورت گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: از اعضای هیأت علمی که در یکسال اخیر به مرتبه استادی نائل آمده‌اند و نیز از افرادی که در جشنواره‌های بین‌المللی انتخاب شده‌اند در این مراسم نیز تقدیر بعمل خواهیم آورد.

شایان ذکر است در انتهای این مراسم هم از پژوهشگران برتر دانشگاه در دو بخش اساتید و دانشجویان تقدیر بعمل آمد.

 

دیدن تصاویر مراسم اختتامیه هفته پژوهش در دانشگاه گیلان

 

اسامی پژوهشگران برتر     اساتید دانشجویان

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.