مراسم افتتاحییه نوزدهمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران برگزار شد

13 09 2016
کد خبر : 3276426
تعداد بازدید : 351

نوزدهمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران با همکاری دانشگاه گیلان و انجمن شیمی ایران با حضور اعضای انجمن شیمی ایران و محققان امروز به میزبانی دانشگاه گیلان در مجتمع فرهنگی زیباکنار برگزار شد.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در مراسم افتتاحییه این همایش برگزاری این کنفرانس را فرصتی مغتنم برای پژوهشگران و محققان شیمی فیزیک دانست تا ضمن اشتراک تازه ترین یافته های پژوهشی و نقد و ارزیابی دیدگاه های عرضه شده، درباره مهمترین مسائل مرتبط به این حوزه تحقیقاتی با هم به تبادل نظر بپردازند و برای حل مسائل و مشکلات این رشته چاره اندیشی و ایده پردازی کنند.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه ارتباط چهره به چهره محققان دانشگاهی با مدیران و صاحیان صنایع و شرکت های تولیدی که زمینه ساز مشارکت بیشتر دانشگاهیان در حل تخصصی مسائل مربوط به این صنایع و شرکت هستند را از دیگر مزیت برگزاری این کنفرانس برشمرد.

وی علم شیمی را به عنوان یکی از دانش های بنیادین خواند که همواره نتایج آموزشی و پژوهشی آن تاثیری مستقیم در بهبود کیفیت زندگی بشر دارد که به طور عینی این تاثیر را می توان در اقتصاد،صنایع نفتی، صنایع غذایی، کشاورزی، پزشکی ، داروسازی و محیط زیست لمس کرد.

دکتر رضی با تاکید بر اهمیت مطالعات میان رشته ای، حل اغلب مسائل به ویژه مسائل پیچیده را مستلزم رویکرد بین درشته ای دانست و این امر را عاملی برای همزیستی مسالمت آمیز متخصصان علوم مختلف برشمرد.

ایشان در ادامه از یک سو به نقش علم شیمی در زندگی مردم و و از سوی دیگر نگرش و نگاه مثبت فرهنگ ما به علم شیمی اشاره کرد و از نقش آفرینی های مسلمانان از جمله شخصیت هایی نظیر جابربن حیان و محمدبن زکریای رازی در گسترش این علم گفت.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه به قدمت رشته شیمی در دوره جدید آموزش در ایران اشاره کرد و یادآور شد ما می توانیم نتیجه توجه و حمایت مراکز علمی از این رشته را در رقابت تحسین برانگیز دانشمندان ایرانی این رشته را با دانشمندان سایر کشورها ببینیم.

وی همچنین از توانمندی ها و ظرفیت های رشته شیمی در دانشگاه گیلان سخن گفت و تصریح کرد: رشته شیمی در دانشگاه گیلان از اولین رشته های دایر شده است که نزدیک چهار دهه فعالیت علمی و پژوهشی دارد که با پنج گرایش در هر سه مقطع دانشجو دارد هم اکنون نیز بیش از صد دانشجوی دکتری دارد و جزو اولین رشته هایی است که توانسته دانشجوی پست دکتری بگیرد.

دکتر رضی در انتها نقش دانشکده علوم پایه و به طور خاص گروه شیمی را در قرار گرفتن نام دانشگاه گیلان در بین ده دانشگاه برتر جامع کشور و در فهرست یک درصد دانشگاه های برتر دنیا را نقشی برجسته و تعیین کننده خواند و ماحصل این ظرفیت را موافقت شورای گسترش وزارت علوم نسبت به ارتقاء گروه به دانشکده شیمی دانست.

دکتر علی قنادزاده گیلانی دبیر علمی نوزدهمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران نیز در این همایش گفت: برگزاری کنفرانس ها و نشست های علمی و آموزشی بی شک نقشی بی دلیل در رشد و اعتلای فرهنگ  دارند.

دکتر قنادزاده گفت: ما از بهمن ماه 1394 که فراخوان همایش را آغاز کردیم تعداد 479 مقاله با موضوعات مرتبط به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری 30 مقاله به صورت شفاهی و 434 مقاله نیز به صورت پوستر در مدت برگزاری کنفرانس ارائه می شود.

عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان محورها و زمینه های کنفرانس را شامل ترمودینامیک ، سنتیک شیمیایی، مکانیک آماری، شیمی کوانتومی، طیف سنجی، شیمی فیزیک کاربردی، شیمی محاسباتی، نانوشیمی فیزیک، بیوشیمی فیزیک، مهندسی شیمی، آموزش شیمی، الکتروشیمی، شیمی سطح و حالت جامد برشمرد.

شایان ذکر است نوزدهمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران طی سه روز و تا 25 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

مطلع شدن از آخرین اخبار و رویدادهای دانشگاه گیلان در  کانال تلگرام دانشگاه http://telegram.me/university_of_guilan

 
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.