مراسم بزرگداشت پروفسور فضل الله رضا از سوی خيرين مدرسه ساز

10 10 2007
کد خبر : 3336225
تعداد بازدید : 240
ایران زمین مهد اندیشه و هنر و سرزمین باورهای آسمانی است . دیاری که بزرگان زیادی را به ساحت علم و فرهنگ جهانی تقدیم کرده تا همگان از وجود این گوهرهای ناب بهره مند گردند .

پروفسور فضل الله رضا  با بیش از پنجاه سال سابقه فعالیت های علمی و فرهنگی در عرصه های مختلف فنآوری و فرهنگ و ادب فارسی در زمره پر افتخارترین دانشمندان معاصر ایران محسوب می شود .

این دانشمند بزرگوار گیلانی علاوه بر فعالیت های علمی گسترده ای که در سطح دنیا داشته است یکی از خیرین مدرسه ساز برجسته در استان گیلان بوده و در ساخت و تجهیز چندین مدرسه و موسسه آموزشی گیلان نقش به سزایی ایفا نمود .

به منظور تجلیل از این دانشمند برجسته از سوی مجمع خیرین مدرسه ساز و سایر سازمانهای علمی و آموزشی استان مراسم بزرگداشتی با حضور این استاد بزرگوار  برگزار می گردد .

از عموم اساتید و دانشجویان علاقمند به علم و فرهنگ این مرز و بوم جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده است .

مکان :  انزلی -  دهکده ساحلی ،  تالار اجتماعات مجتمع فرهنگیان

زمان : یکشنبه 22/7/86   ساعت 15:30

روابط عمومی دانشگاه گیلان


آشنايی با پروفسور فضل الله رضا

وی فرزند «شیخ اسدالله رضا»  و از نبیرگان امیر «هدایت‌الله‌خان فومنی» در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در رشت به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان برد و دیپلم را در تهران و ليسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت. در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه كلمبیا در امریکا و دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد

وی  از نوجوانی به مطالعه شعر و ادب، فلسفه، حکمت، عرفان و ریاضی پرداخت و در حالیکه تنها 25 سال داشت، کتاب هایی چون راز آفرینش، هندسه علمی و رادیو به زبان ساده را تالیف کرد. 

پروفسور رضا در سال 1323 راهی آمریکا شد و به ادامه تحصیل پرداخت و از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک دکترای الکترونیک گرفت و پس از آن تا سال 1346 در امریکا ماندگار شد و به تدریس پرداخت در این دوران اهمیت و کثرت مقاله های چاپ شده او درنشریات مختلف دنیا از وی چهره ای جهانی ساخت. 

وی پس از بازگشت به ایران به ریاست دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن به ریاست دانشگاه تهران رسید. پس از آن به عنوان سفیر ایران در یونسکو راهی پاریس شد و در دانشگاه سوربن به تدریس پرداخت. پنج سال بعد به عنوان سفیر ایران به کانادا اعزام شد و از آن سال ها تاکنون در دانشگاه های مک گیل و کنکوردیا کانادا به تدریس مشغول است. 

ریاست دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۷ ریاست دانشگاه تهران سفیر ایران در یونسکو، ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۳ سفیر ایران در کانادا، ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷

پروفسور رضا طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون امریکا بود و بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت. پروفسور رضا در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ استاد مهمان در دانشگاه‌های مرکزی سوییس، کپنهاک دانمارک و دانشگاه کلرادو در بولدر امریکا و پاریس بوده است.

پروفسور رضا از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گيل مونترئال است. او همچنین رییس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رییس انجمن علمی ایرانیان در امریکای شمالی، رییس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بوده است. پروفسور رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده است. او همچنین معتقد است که نباید سنت‌های ملی و دینی را آسان از دست داد و در وضع كنونی جهان، خردگرایی به تنهایی نمی‌تواند جوامع جهان سوم را با جهش یک روزه به رده اول اقتصاد و تکنولوژی برساند. استاد رضا یکی از دانش آوران و مفاخر علمی ایران است، علاوه بر این در حوزه فرهنگ و شعر و ادب نیز از جمله صاحب نظران به شمار می آید. از وی مقالات و کتب متعددی به چاپ رسیده که از جمله آنان می توان به نگاهی به شاهنامه و محمد اقبال لاهوری اشاره کرد.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.