مراسم تجلیل از نخبگان بسیجی استان به مناسبت هفته بسیج برگزار شد

23 11 2009
کد خبر : 3323970
تعداد بازدید : 154
مراسم تقدیر از نخبگان بسیجی استان صبح امروز در تالار شهید مطهری دانشگاه گیلان برگزار شد. در این مراسم که با حضور ،مهندس قهرمانی استاندار، سردار هامون محمدی فرمانده سپاه قدس گیلان،دکتر حاتم زاده رئیس دانشگاه گیلان و جمعی از اساتید،دانشجویان و مدیران استان برگزار شد، از نخبگان بسیجی استان تقدیر به عمل آمد.  

دکتر حاتم زاده در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج بدنه فعال جامعه می باشد و بنا بر فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره)؛بسیج باید در تمامی عرصه ها تاثیر گذار باشد که اینچنین نیز است.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه افزود:بسیار موجب خرسندی است که دانشگاه گیلان با هماهنگی سپاه قدس گیلان ، سازمان نخبگان بسیجی را برای اولین بار تشکیل داده و در سال 86 اولین همایش هم اندیشی نخبگان را برگزار نمود. و در سال 87 سازمان بسیج نخبگان بصورت رسمی پایه گذاری شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از دست آوردهای نظامی،تولید صنایع و محصولات آزمایشگاهی حاصل تلاش این عزیزان بسیجی می باشد.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش سالانه بتواند تشویقی برای محققان و مخترعان باشد تا در سالهای آینده شاهد دست آوردهای بیشتری از نخبگان بسیجی باشیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان در این مراسم با اشاره به ابتکار سپاه گیلان در شناسایی نخبگان بسیجی در سال 86 گفت: در سال گذشته از 1000 نخبه  تقدیر و تشکر به عمل آمد و امسال نیز 800 نخبه معرفی خواهند شد.

وی با خاطر نشان کردن سالهای جنگ سرد و اساس درگیری دو ابر قدرت گفت: جنگ سخت که مبانی آن تولید سلاح،تکنولوژی و فناوری رزمی و جنگ افزاری بود بعد از جنگ دوم جهانی به فعل تبدیل نشد. و پدیده جنگ سرد که در آن سالها دو ابرقدرت جهان را در تقابل هم قرار داده بود همان جنگ نرمی بود که در آن زمان پایه گذاری شد و در آن تنها با الفاظ بازی می شد.

وی هدف جنگ نرم را تغییر در منش و روش های زندگی مردم دانسته و گفت:در سالهای مقرون به انقلاب اسلامی ،اروپا و آمریکا با شناسایی جوانان مستعد کشورهای عربی و دارای منابع ، هزینه تحصیل این جوانان را در بهترین دانشگاه های خود به عهده می گرفتند و بعد از تعلیم و آموزش، آنها را برای انجام هدف هایشان و استحاله فرهنگی به کشورهایشان برمی گرداندند. در این دوران بود که تفکر امام راحل در قالب انقلاب نرم شکل گرفت و تفکر جهان را به چالش کشید.

سردار محمدی مولفه های این تفکر را در اعتقاد مردم،خود مردم و قرار گرفتن آن در مسیر مشخص به رهبری امام خمینی دانسته و اظهار داشت: دشمن به وسیله جنگ سخت به پیکار با تفکرات انقلابی ما آمد و در این میان بسیج توانست در پنجه در پنجه قدرت های جهان وارد صحنه شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه امام راحل شاخص هایدر حال شکل گیری جنگ نرم دشمنان را به همه تذکر داده بودند؛این شاخص ها را در دنیا گرایی،اشرافی گری و ایجاد سیستم بوروکراسی که انقلاب اسلامی را به قهقرا می برد ، دانسته و افزود:در جریان انتخابات دشمن با مورد حمله قراردادن تفکرات انقلابی ما قصد داشت ولایت فقیه را تضعیف کند که نیروهای بسیجی وفادار به ولایت در بین مردم و نظام به عنوان یک حلقه اتصال، این توطئه را خنثی کردند.

وی در پایان سخنانش گفت: امروز بسیج باید با تولید علم ، جمهوری اسلامی ایران را به دنیا نشان دهد. و بصورت سازمان یافته به دنبال این موضوع باشد. جوانان هوشیار باشند که هدف جنگ نرم ، ماهیت و ارکان نظام و حذف ولایت می باشد که بسیج وظیفه دارد در این مبارزه با این تفکرات تلاش و کوشش کند.

در ادامه مراسم استاندار گیلان گفت:روزی که حضرت امام فرمان تشکیل بسیج را دادند،بسیار روز مهمی در تاریخ ایران بود چرا که باعث شد به مدد آن بسیاری از کارها انجام شود.

مهندس قهرمانی امام راحل را بسیجی نخبه ای نامید و تصریح کرد:تا روحیه بسیجی هست همه چیز می تواند محقق شود.

مهندس قهرمانی همچنین گفت:بسیج آنقدر جامع و فراگیر است و دارای جاذبه می باشد که همه اقشار بسیجی هستند. دانش آموزان،دانشجویان،اصناف،مهندسان ،پزشکان و... بسیجی بودن لباسی ست که به تن هرکسی باشد آنرا صرفه نظر از جلوه های دنیایی برازنده می کند.

وی افزود:ما از نظر علمی و شرکت در المپیادهای جهانی یکی از کشورهای مطرح جهان هستیم. و به جرات می توان گفت که خودکفاترین کشور در میان کشورهای در حال توسعه می باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تولید علم می بایستی به عنوان یک ضرورت محض مورد پیگیری قرار گیرد اظهار داشت:امروز دختران ما در ورود به دانشگاه ها علی الخصوص رشته های خاص و خوب  شرایط محیرالعقولی را ایجاد کرده و گوی سبقت را ربوده اند.

ایشان ضمن یاد آور شدن تمدن عظیم و پیشتازی ایران در عرصه های علمی،اخلاقی،یکتاپرستی و... گفت: همه ی این ها نشان دهنده ی این است که امروز هم می توانیم به همان توانمندی دست پیدا کنیم.

مهندس قهرمانی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که امکانات این محققان و مبتکران افزایش یابد و شرایط برای بروز ایده ها و استعداد ها بهتر شود. 

در پایان این مراسم از تعدادی  برگزیدگان و نخبگان استان تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در حاشیه مراسم نیز نمایشگاهی از دستاوردها و اختراعات نخبگان بسیجی استان در دانشکده کشاورزی جهت بازدید ارائه شد.

تصاویر این مراسم

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.