مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه گیلان برگزار شد

18 12 2013
کد خبر : 3303699
تعداد بازدید : 224
مراسم تودیع دکتر حاتم زاده و معارفه دکتر احمد رضی بعنوان سرپرست جدید دانشگاه گیلان طی مراسمی با حضور پرشور اساتید ،کارمندان، دانشجویان و دکتر عبداالحسین فریدون مشاور وزیر علوم و مدیر کل حوزه وزارتی و سایر مسئولین استانی برگزار شد.

 

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی : ايجاد فضای نشاط در دانشگاه ها از ويژگی های مهم توسعه علمی دانشگاههاست

 


دکتر عبدالحسين فريدون مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوری و مديرکل حوزه وزارتی در این مراسم ،دانشگاه  گیلان را يکی از دانشگاه های مهم کشور دانست و گفت: تحولات عظيم علمی و پژوهشی يکی از دستاوردهای مهم دانشگاه گیلان است.
 
مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوری و مديرکل حوزه وزارتی با اشاره به سياست وزارت علوم در قبال دانشگاهها گفت : در سالی که به نام حماسه سياسی و حماسه اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، نيازمنديم که حماسه اقتصادی که مسئوليت اصلی آن بر عهده دانشگاهيان است، تحقق يابد.

دکتر فریدون با بيان اينکه برای توسعه علمی دانشگاهها کارهای خوبی صورت گرفته است افزود: برای توسعه اقتصادي، چرخه دانش بايد به کمک توليد بيايد.
 ایشان با بيان اينکه توسعه پايدار کشور بر پايه توسعه علمی بنا شده است تصريح کرد: برای ايجاد توسعه علمی دانشگاهها بايد آمادگی لازم از سوی مسئولين دانشگاهی اقدام پذيرد.
 وی نيروی انسانی کارآمد، فضای فيزيکي، آزمايشگاهها و ايجاد فضای نشاط را از ويژگی های مهم توسعه علمی دانشگاهها دانست و گفت: احساس امنيت اساتيد و نشاط دانشجويان يکی از سياست های اصلی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در تعيين مديريت های دانشگاههای کشور است.
 دکتر فريدون با بيان اينکه وزارت علوم به دنبال تامين استقلال واقعی در دانشگاههاست اضافه کرد: مسئوليت اصلی استقلال در دانشگاهها بر عهده مديران است.
وی همچنين خطاب به مديران دانشگاهها افزود: بايد فضايی را برای دانشجويان ايجاد کنند تا آنان بتوانند فعاليت های خود را در چارچوب انجمن ها و گروههای دانشجويی انجام دهند.

 

رییس سابق دانشگاه گیلان : دانشکده فناوری‌های نوین می‌تواند امید دانشگاه گیلان باشد

دکتر حاتم زاده رئیس سابق دانشگاه گیلان هم در این مراسم با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه در طی تصدی مدیریت دانشگاه سال گذشته  گفت: در این مدت علیرغم مشکلاتی که از جهات مختلف از نظر مادی و امکانات وجود داشت ولی شاهد موفقیت‌های چشمگیر و ارزشمند بودیم و لذا از تمامی اساتید ، کارکنان و دانشجویان دانشگاه گیلان که با تلاش خود موجب ارتقای دانشگاه شده اند تشکر و قدردانی می نمایم . 

دکتر عبدالله حاتم‌ زاده، تاسیس دانشکده‌های علوم ریاضی، فنی مهندسی شرق گیلان  و پردیس دانشگاهی را از جمله اقدام‌های صورت گرفته در طول مدیریت خود عنوان کرد و یادآور شد: دانشکده‌ مکانیک و پژوهشکده حوضه آبی خزر در حال ساخت است و دانشکده اقتصاد و مدیریت و دانشکد شیمی به تصویب هیأت امنای دانشگاه رسیده است و در آینده به واحدهای آموزشی دانشگاه افزوده خواهد شد .

 

وی ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها را از مهم‌ترین دستاوردهای هشت سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت : در این مدت تعداد دانشجویان 2.5 برابر افزایش داشتته و به 18 هزار نفر رسیده است و با توجه به رویکرد دانشگاه مبنی بر گام نهادن در جهت توسعه تحصیلات تکمیلی ، نسبت دانشجویان کارشناسی به کل دانشجویان از 91 درصد در سال 84 به 60درصد در سال 92 کاهش یافته است . همچنین نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان از حدود 8درصد در سال 84 به نزدیک 40 درصد در سال 92 افزایش یافته که البته این نسبت در سالهای آینده بایستی بیش از آنچه بدست آمده ارتقاء یابد . 

 

رئیس سابق دانشگاه گیلان در ادامه گزارش خود به وضعیت دانشگاه از نظر کادر هیأت علمی اشاره کرد و گفت : با توجه به افزایش دانشجو در سالهای اخیر نیازمند آن هستیم که کادر هیأت علمی متخصص خود را نیز افزایش دهیم . لذا تعداد هیأت علمی در هشت سال اخیر  از تعداد 302 نفر به 484 نفر افزایش یافته است . وی افزود : افزایش هیأت علمی با ارتقای شاخص های کیفی از نظر بهبود مرتبه علمی همراه بوده است و در این مدت تعداد مربی از 35درصد به 17 درصد کاهش یافته و نسبت دانشیار و استاد دارای از رشد خوبی برخوردار گردیده است .  وی اضافه کرد : البته علیرغم افزایش تعداد هیأت علمی ولی شاخص نسبت دانشجو به استاد در سال جاری عدد 37 را دارد که با استاندارهای مورد نظر دانشگاه همچنان فاصله دارد و برای بهبود آن بایستی تلاش شود .

 

استاد گروه باغبانی دانشگاه گیلان ،  در گزارش خود به اقدامات دانشگاه برای توسعه فعالیت های پژوهشی و تولید دانش اشاره کرد و گفت : اعتبارات پژوهشی دانشگاه در سال 84 به مبلغ حدود 5 میلیارد ریال و هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یافت به طوری که در سال گذشته این رقم به 38 میلیارد ریال رسیده است . وی افزود البته این اعتبارات برای گسترش فعالیت پژوهشی دانشگاه که یکی از مهمترین مأموریت های آن است مناسب نیست و بایستی بیش از آنچه هست افزایش یابد . 

 

دکتر حاتم‌ زاده بخش پایانی گزارش خود را به وضعیت پروژه های عمرانی و اعتبارات دانشگاه اختصاص داد و گفت :  با توجه به حمایت ها و سیاست های دولت نهم و دهم بر توسعه آموزش عالی کشور ، اعتبارات دانشگاه گیلان افزایش داشته است و از حدود 151 میلیارد بودجه دانشگاه در بخش های جاری ، عمرانی ، استانی و درآمد در سال 84  به مبلغ حدود  846 میلیارد ریال در سال 92  افزایش یافته است . وی تمرکز دانشگاه بر افزایش درآمد از فعالیت های اموزشی و پژوهشی را از فعالیت های دانشگاه برشمرد و گفت : دانشگاه گیلان در هشت سال گذشته توانسته است درآمد دانشگاه را از 15 میلیارد ریال به حدود 140 میلیارد ریال در سال جاری افزایش دهد.

رئیس سابق دانشگاه گیلان سیاست دانشگاه را در بخش عمرانی تأمین فضای آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی مورد نیاز را از ضروریات توسعه دانشگاه برشمرد و گفت : فعالیت های دانشگاه در صورتی می تواند ارتقاء یابد که فضای فیزیکی مورد نیاز به تناسب افزایش یابد . لذا تکمیل پروژه های نیمه تمام که حاصل تلاش و برنامه ریزی مدیران قبلی دانشگاه است در دستور کار قرار گرفت و پروژه های عمرانی جدید نیازسنجی و اجرا شد که برخی از این پروژه های جدید به اتمام رسیده و برخی در حال اجرا یا در دست مطالعه می باشد.

دکتر حاتم زاده اتمام و بهره برداری از سلف سرویس مرکزی ، فازدوم ساختمان مرکزی ، مجموعه ورزشی فجر ، ساختمان گیلان شناسی ، ساختمان آموزشی علوم پایه ، یک بلوک خوابگاه دختران و مسجد دانشگاه را از اقدامات دانشگاه برای اتمام پروژه های نیمه تمام برشمرد و افزود : دانشکده معماری ، طرح توسعه دانشکده کشاورزی ، دانشکده فنآوری نوین ، دانشکده مکانیک ، پژوهشکده حوضه آبی خزر ، آزمایشگاه هیدرولیک ، یلک بلوک خوابگاه ، یادمان شهدای گمنام ، توسعه زیرساخت ها و فضای سبز ، بازارچه دانشگاه و نوسازی مجموعه ورزشی دانشکده تربیت بدنی از جلمه پروژه های جدیدی است که در هشت سال گذشته به اجرا گذاشته شده است به طوریکه برخی به پایان رسیده ، برخی پیشرفت فیزیکی بین 10 تا 85 درصد دارد و برخی در حال مطالعه می باشد . 

دکتر حاتم زاده از بین پروژه های در حال اجرای دانشگاه بر ضرورت تسریع در تکمیل دانشکده فناوری‌های نوین تأکید کرد و متذکر شد: دانشکده فناوری‌های نوین می‌تواند امید دانشگاه گیلان باشد.

 

سرپرست جدید دانشگاه گیلان: تقویت فضای همگرایی و همدلی بین اقشار دانشگاهی از اصلی‌ترین سیاست‌های مدیریتی ام خواهد بود

دکتر احمد رضی سرپرست جدید دانشگاه گیلان هم در این مراسم  با تبریک هفته پژوهش و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح، اظهار کرد: شهید مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه در کشور است.

وی افزود: خداوند را شاکرم که در فضای دانشگاهی مورد اعتماد مدیران وزارتخانه و حسن نظر دانشگاهیان این مسئولیت خطیر را به‌عهده گرفته‌ام.

سرپرست دانشگاه گیلان تقویت فضای همگرایی و همدلی بین اقشار دانشگاهی را اصلی‌ترین سیاست‌های مدیریت خود عنوان کرد و گفت: از کسانی که در این فضا حقوقشان به هر دلیلی نادیده گرفته شده است،  دلجویی می‌کنم.

دکتر رضی، بر ضرورت مشارکت هرچه بیشتر دانشگاهیان در فرآیند تصمیم‌سازی و کیفی‌گرایی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و پرهیز از حاشیه‌سازی تأکید کرد و یادآور شد: تلاش ما این است تا با همکاری مسئولان گامی موثر در تحقق اهداف عالیه دانشگاه برداریم.

ایشان همچنین بر لزوم اثر گذاری بیشتر دانشگاه در جامعه و حل تخصصی مشکلات استان و کشور تا کید نموده و ابراز امیدواری نمود که  با پشتیبانی و همراهی اعضای هیأت علمی ، کارمندان و دانشجویان  این امر تحقق یابد .

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران دانشگاهی، از روسای پیشین دانشگاه و به‌ ویژه دکتر عبدالله حاتم‌زاده رئیس قبلی دانشگاه گیلان قدردانی کرد و از دانشگاهیان خواست تا برای بهبود وضع دانشگاه با دادن ایده‌هایی نو، دست‌های یاری‌دهنده مسئولان دانشگاه باشند.

دکتر رضی از حاضران خواست تا عیوب شخصی افراد را عنوان نکنند و تنها با بیان نواقص موجود در کار، درصدد برطرف شدن آن برآیند.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان: دانشگاهیان در پیشرفت استان نقشی غیر قابل انکار دارند

مهندس محمد احمدی‌پور معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان هم در این مراسم اظهار کرد: هر جامعه‌ای نیاز به توسعه، رشد و پیشرفت دارد و وجود مکان‌های دانشگاهی فضای مناسبی برای این امر است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شیوه تحلیل با تفسیر سیاسی دز بخش زیادی از مجامع علمی مطرح بود، افزود: تاکنون نسبت به تحلیل و تفسیر اجتماعی کمتر توجه شده و پرداختن به تحلیل اجتماعی و دلایل حوادث می‌تواند چراغی برای راه آیندگان باشد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان با بیان اینکه انتظاراتی که از جامعه دانشگاهی داریم ایفای نقش موثر و ویژه برای توسعه و پیشرفت استان است، تصریح کرد: باید نگاهی دوسویه از روی اعتماد و نگرشی مثبت نیز در آن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به انتظار مسئولان از نهادهای دانشگاهی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با قوت و قدرت علمی نیازهای غفلت شده و یا کمتر توجه شده را مورد ارزیابی قرار دهند تا کاستی‌ها جبران شود.

مهندس احمدی‌پور، ضرورت بهره‌مندی از امکانات مالی به اهمیت نقش فرهنگ در عصر حاضر را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشت: دانشگاهیان پژوهش و تحقیق‌های جامع را در کنار همبستگی ملی و اجتماعی سرلوحه امور خود قرار دهند.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار گیلان با بیان اینکه با تدابیر مقام معظم رهبری و رویه دولت، امیدهای جدیدی در جامعه ایجاد شده، است خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها ایجاد فضای با نشاط همراه با پژوهش و تولید علم و دانش برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است.

 

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گیلان: ایجاد فضای معنوی در دانشگاه ها لازمه کار است
حجت الاسلام سعید مهدوی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه گیلان نیز در این مراسم گفت: مسئولیت امانتی در دست مسئولان است.

حجت الاسلام سعید مهدوی افزود: محیط دانشگاه باید سرشار از طراوت، علم خواهی و معنویت طلبی باشد.

 

 

دکتر یوسف پور عضو هیأت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان هم در این مراسم از طرف دانشگاهیان ضمن تقدیر از دکتر حاتم زاده برای دکتر رضی سرپرست جدید دانشگاه گیلان آرزوی توفیق نمود. وی با اشاره به رشد مدرنیته در ایران در دوران معاصر گفت : آنچه نباید از آن مغفول ماند این است که در کنار توسعه مادی اعم از گسترش جاده ها ، ساختمان ها و افزایش امکانات ، به رشد اخلاق ، معنویات و بهبود کیفیت امور و رفتارها و ارتباطات اجتماعی نیز بایستی توجه ویژه ای داشت .

 

شایان ذکر است در انتهای این مراسم هم دکتر فریدون مشاور وزیر علوم و مدیر کل حوزه وزارتی به نیابت از وزیر علوم از زحمات دکتر حاتم زاده با اهدا لوح و هدیه تقدیر بعمل آورد و حکم سرپرستی دانشگاه گیلان را تقدیم دکتر رضی نمود.

 

 

 

 

                                                   دیدن تصاویر مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید دانشگاه گیلان

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.