مراسم هفته جهانی فضا با حضور (( الکساندر بالاندین )) فضانورد روسی در دانشگاه گیلان

12 10 2010
کد خبر : 3319649
تعداد بازدید : 247
همزمان با هفته جهانی فضا و به منظور آشنایی دانشجویان با مسائل و ویژگی های فضا ، مراسمی با حضور فضانورد روسی (( الکساندر بالاندین )) در دانشگاه گیلان برگزار شد .

در این برنامه علمی که از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد دانشجویان و علاقمندان علوم فضا ضمن آشنایی با برخی از مسائل فضا با تجربیات و شواهد عینی یک فضانورد آشنا شدند .

 

در آغاز برنامه ، معاون پژوهشی دانشگاه ضمن تشکر از حضور الکساندر بالاندین در دانشگاه ، مسائل هوا فضا ، نجوم و کیهان شناسی را از جمله علوم و دانستنیهایی برشمرد که جوانان و دانشجویان ایرانی علاقمندی زیادی به آن دارند . دکتر صدر ممتاز افزود : برگزاری سمینارهای علمی و حضور دانشمندان و متخصصان داخلی و خارجی در دانشگاه از برنامه های ما است و این می تواند به افزایش دانایی و آگاهی دانشجویان و اساتید کمک نماید . 

 

در ادامه جلسه سیروس برزو  استاد ادبیات فارسی در روسیه که در زمینه فرهنگ عمومی فضانوردی مطالعه و تحقیق می کند گفت :  فضانوردی آنچنانکه برخی تصور می کنند یک تکنولوژی فانتزی نیست بلکه ارتباط مستقیم با زندگی بشر دارد . وی گفت توسعه علوم و تکنولوژی فضا  نه تنها موجب توسعه سایر علوم و فنون می شود بلکه  افق جدیدی را بر روی انسان برای کشف شگفتی ها و واقعیت جهان هستی می گشاید .

سیروس برزو گفت : قدم نهادن به این عرصه و کشف فضا و توسعه تکنولوژی هوا فضا نیاز به تلاش ، سرمایه گذاری و برنامه ریزی بسیار منسجم دارد و مستلزم هزینه های آن از سوی ملت خواهد بود  لذا اگر هر کشوری بخواهد در این جهت گام بردارد بایستی فرهنگ عمومی آن نیز افزایش یافته و به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری برای مردم کشور تبیین شود . که معرفی ویژگی های کاربردی هوا فضا و نقش آن در رشد و توسعه سایر علوم نظیر محیط زیست ، کشاورزی ، مهندسی و ... به طرق مختلف بایستی در مجامع مختلف به ویژه مجامع دانشگاهی صورت پذیرد . 

 

در ادامه جلسه الکساندر بالاندین فضانورد و مهندس سازمان فضایی روسیه به سئوالات اساتید و دانشجویان شرکت کننده در این برنامه پاسخ داد . 

 

 

الکساندر بالاندین که در سال 1991 با سفینه سایوز 9  به ایستگاه فضایی میر پیوست و مدت شش ماه در این ایستگاه بود در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مأموریت ایستگاه فضایی میر چه بود و آیا به اهداف خود رسیده گفت :

 

برای ايستگاه فضايی مير در ابتدا  اهداف و مأموریت های علمی و نظامی در نظر گرفته شد ولی به تدریج اهداف غیر نظامی آن افزایش یافت و  در زمینه های محیط زیست ، پزشکی ، فیزیک و مهندسی طرح های تحقیقاتی مختلفی انجام شد . وی گفت معالجه بیماری های مختلف و یا پیشرفتهای بعدی برخی فنآوری ها در روسیه و سایر کشورها ، نتیجه تحقیقات انجام شده در ایستگاه فضایی میر است .

 


بالاندین در  پاسخ به سئوالی مبنی بر زیر سئوال بردن سفر فضانوردان آمریکایی به کره ماه از طریق برخی رسانه ها و یا مجامع  گفت:

من مطئمن هستم که فضانوردان آمريکايی به کره ماه رفته بودند . در آن زمان دستگاههای و رادارهای گيرنده اطلاعاتی را مخابره نموده و حتی بعدها سفینه فضانوردان ژاپنی با گردش به دور ماه نشانه هایی را بر سطح ماه از خود به جا گذاشتند .

سیروس بروز با توضیح بیشتر در مورد این سئوال گفت : در بحث های مختلف مربوط به فضا معمولا این سئوال مطرح می شود ولی بایستی به این نکته توجه داشت که  در رسانه ها و جراید و برخی افراد به خاطر مشهور شدن حرفهایی را می زنند و حتی در برخی رسانه های امریکایی این موضوع زیر سئوال برده شده که درست نیست و فقط یک هیاهوی رسانه ای است . این مسائل را بایستی با مستندات علمی نگاه کرد و جنجال های رسانه ای نگرش ما را در مسائل علمی شکل ندهد . 

 

اين فضانورد در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که پرسید به هنگام حضور در فضا چه حسی داشتيد گفت:

 

من تقريبا شش ماه در فضا بودم و ما برای هر ساعتمان برنامه داشتيم و طبق آن عمل می کرديم تا مشکلی پيش نيايد .و در زمانی که مجاز بودم کارهای مورد علاقه خودم را انجام دهم عکاسی می کردم و يا با آنکه نقاشی و شعر بلد نبودم اما حسی مرا به نقاشی ،شعر گفتن و حتی نواختن موزیک ترغيب می کرد .وی در ادامه به بیان خاطراتی از مدت حضور خود در فضا ارائه کرد .

 

الکساندر بالاندین در نشستی که با تعدادی از اعضای هیأت علمی داشت گفت : من اولین بار است که به ایران می آیم و طی برنامه هایی که در پژوهشگاه هوافضا و دیگر دانشگاه ها داشتم از رشد و توسعه علمی ایران شگفت زده شدم . وی در خصوص بیان دیدگاهش به عنوان یک مهندس متخصص در خصوص پیشرفت های فضایی ایران گفت :  پیشرفت های اخیر ایران در زمینه فضایی نظیر پرتاب ماهواره و یا ساخت موشک های ماهواره بر بسیار حیرت انگیز است و از آن مهمتر اینکه ایران این تکنولوژی را خود به تنهایی کسب نموده است . بالاندین دانشجویان ایرانی را به مسائل هوا فضا بسیار علاقمند توصیف کرد و گفت این علاقمندی اگر درست هدایت شود می تواند پیشرفت های قابل ملاحظه ای را برای ایران پدید آورد .  

 

 

شایان ذکر است الکساندر بالاندین در سال  1953 در مسکو متولد و پس از اتمام تحصیلاتش در رشته فوق لیسانس  مهندسی مکانیک در سازمان فضایی روسیه مشغول به فعالیت شد . وی به همراه دیگر فضانورد روسی «آناتولی سالاویف» در سال 1991 با فضاپیمای «سایوز تی.ام-9» به فضا پرتاب شدند و سفینه آنها حدود دو روز بعد به ایستگاه فضایی «میر» پیوست.

آنها ایستگاه فضایی را از گروه قبلی تحویل گرفته و حدود شش ماه در میر به سر بردند. در جریان این سفر که 179 روز ‏  طول کشید، کیهان نوردان به پژوهش های صنعتی پرداختند. سالاویف و بالاندین در روزهای 16 و 26 ژوئیه، دو راه پیمایی به مدت 7 و 5/3 ساعت انجام داده که طی آنها به رفع برخی اشکال های فنی مجتمع پرداختند. آنان پس از اتصال سایوز تی ام -10 مجتمع مداری را به ماناکف و استرکالف تحویل دادند و در 9 اوت به زمین بازگشتند. 

 

 

  

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.