مراسم وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه گیلان برگزار شد

23 12 2017
کد خبر : 3261732
تعداد بازدید : 202
به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه مراسمی با عنوان بررسی موانع و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه به همت همت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نهاد رهبری و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان برگزار شد. در این همایش که در روز شنبه، دوم دی ماه ۱۳۹۶ در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه،ریاست دانشگاه گیلان و سایر مسئولین دانشگاهی و حوزوی استان حضور داشتند. آیت الله دکتر رضا رمضانی نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ آلمان در این همایش، با اشاره به اینکه اهتمام به مقوله وحدت همواره باید در جامعه مهم تلقی شود اظهار داشت: توجه به مقوله وحدت با برگزاری جلسات متعدد و با عناوین مختلف باید در دانشگاه‌ها به‌صورت ویژه دیده‌ شود. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از مباحث مهم در جامعه امروز محسوب می‌شود افزود: بیانات مختلفی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه مطرح است اما منظور از وحدت بین این دو نهاد مهم، تغییر در هویت نیست. آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه وحدت در حوزه و دانشگاه به منظور تعاملات این دو نهاد مهم، در جامعه اصلی ضروری است خاطرنشان‌کرد: هیچ تعارضی مابین علم و دین وجود ندارد و این امر برای دنیای اسلام یک امر مشخص و روشن است. مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با اشاره به گستردگی دروس مختلف در دانشگاه و با بیان اینکه گستردگی دروس در دانشگاه بیشتر است افزود: رشته‌های تحصیلی در دروس حوزوی توسعه یافته و مقوله وحدت در مباحث پژوهشی این دو نهاد اساسی با یکدیگر درتعارض نیست. ایشان با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه یک واقعیت مهم نظام است و تاثیر مستقیمی بر تحوالات نظام دارد خاطر نشان کرد: درک مطلوب گفتمان نظام در جامعه امروز یک ضرورت است و سهم حوزه و دانشگاه در این گفتمان باید به‌درستی معرفی و تبیین شود. وی همچنین با بیان اینکه در مواجه با اجتماع کنونی ، با افزایش مطالبات حوزه و دانشگاه روبه‌رو هستیم افزود: شناسایی اولویت‌های مهم جامعه یک اصل اساسی است و فعالیت‌های حوزه و دانشگاه باید در راستای پاسخگویی به مطالبات اولویت‌دار جامعه برنامه‌ریزی شود. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه متاسفانه تبیین فلسفه دینی در جامعه امروز به درستی انجام نشده گفت: حوزه و دانشگاه در تبیین کاربردها و راهکارهای انقلاب اسلامی اثرگذار است و گفتمان انقلاب در عرصه‌های مختلف همواره به صورت متداوم نیازمند به روز رسانی است. وی با اشاره به اینکه  تعاملات بر مبنای هم‌افزایی همواره باید اهداف حوزه و دانشگاه باشد خاطرنشان کرد: در خصوص پذیرش مشکلات و اشتباهات در راهکارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه باید انعطاف‌پذیر بود و رسیدن به توسعه را مبنای تعاملات قرار داد. مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان با بیان اینکه گذر از تحولات مهم حوزه و دانشگاه موجب ناامیدی و یاس در جامعه  به ویژه نسل جوان می‌شود اظهار داشت: با پرداختن به اولویت‌های مهم فرهنگی جامعه به طور درست باید به معضلات موجود در کشور پرداخت. دکتر رمضانی با اشاره به اینکه تضعیف و زیر سوال بردن حوزه‌های مختلف در جامعه اقدامی ناپسند است بیان کرد: در حوزه  سیاسی و فرهنگی برخی افراد با  تغییرات ناگهانی راهکارها و راهبردهای تبیین شده را نمی‌پدیرند و به گسترش ناامیدی در جامعه کمک می‌کنند. ایشان مقام‌معظم رهبری را اندیشمندی فاضل و متفکر دنیای امروز عنوان کرده و با بیان اینکه امروز برخی در مسائل سیاسی و دینی توجیه نیستند افزود: نقدپذیری و پاسخگویی به سئوالات دانشجویان و طلبه یک ضرورت است تا در تبیین سیاست‌های دینی توفیق حاصل شود. وی با اشاره به اینکه به منظور تزریق امید، تقویت باورها و ایمان باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در حوزه و دانشگاه بهره برد خاطر نشان کرد: امروزه می بینیم سند و مبنای مباحث مطرح شده در جلسات مختلف ، مطالب منتشر شده در فضای مجازی بوده و این امر مقوله‌ای کاملا اشتباه است. آیت الله رمضانی با تاکید بر اینکه در افراد در عرصه‌های مختلف مدیریتی باید توجیه شده و مسیر حرکت خود را به درستی درک کنند تصریح کرد: حوزه و دانشگاه زمینه‌ساز  ایجاد وحدت در ابعاد وسیع جامعه هستند و این امر می‌تواند جامعه‌ای توسعه یافته را فراهم کند. نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از فضا سازی برخی افراد مبنی بر حذف بعضی از دروس اسلامی و انقلابی در فضای دانشگاه ، طرح چنین موضوعات را تاسف بار خوانده و افزود: برای بنده رنج آور است که چرا سیاست های پشت و درون صحنه ای وجود دارد که اصرار دارند برخی دروس مانند دفاع مقدس ، حذف و یا اختیاری شوند و یا شرایطی برای ارتقای علمی این دروس وجود نداشته باشد؟چنین مسائل و تصمیماتی را نمیپسندم و باتوجه به تجربه چندین ساله حضورخود در فضای دانشگاهی کشور وحتی دانشگاههای مطرح دنیا برای تک تک عرایض خود دلیل و منظق و توجیه دارم. مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان ضمن ابراز تمایل و آمادگی خویش برای حضور در همایش های آتی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان-مرکز گیلان به اهمیت طرح پرسش و پاسخ در چنین همایش هایی اشاره کرده و بیان داشت : عقیده بنده براین است که بایستی فرصتی چند کوتاه و ۲-۳ساعته در کنار این همایش ها برای تبیین هرجه بهتر مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه در نظر گرفته شود و پس از طرح سوالات حاضرین، با دقت و بدون اعمال سیاست گزینشی به آن سوالات پاسخ داده شود. آیت الله دکتر رمضانی در نهایت ضمن حمایت از فعالیت و شکل گیری حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در استان گیلان، خواستار توجه بیشتر مسئولان و ریاست دانشگاه گیلان گردیده و این حوزه را مرکزی فرهنگی و معنوی نامیده و خاطر نشان کرد : انتظار ما ازمسئولین محترم  بالاخص جناب دکتر رضی ریاست محترم دانشگاه گیلان این است که ، در بخش سخت افزاری حمایت خود را از این مجموعه مفید و معنوی و کاربردی دریغ نکنند و متوقعیم که در جهت رشد این مرکز تمامی مسئولین مربوطه غایت لازم را داشته باشند. حجت الاسلام دکتر هادی بصیری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این مراسم، ضمن خیر مقدم به حضار، توضیح مختصری درباره اهمیت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و ضرورت توجه به آن ارائه نمود. در ادامه برنامه دکتر فرهاد شیرینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح و هفته وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استاد شهید حضرت آیت الله مفتح از منادیان بزرگ وحدت حوزه و دانشگاه بود. ایشان با اشاره به لزوم وحدت در حوزه و دانشگاه خاطر نشان کردد : آنچه که مهم است وحدت در بینش و تفکر است و اگر چنین وحدتی ملاک قرار گیرد می توانیم اثر هم افزایی بسیار زیادی را در جامعه داشته باشیم. عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه وحدت را وظیفه ای ضروری برای همه اقشار حوزویان و دانشگاهیان دانست و افزود : وحدت وظیفه ای است که ضرورت دارد به آن توجه شود و در راستای رسیدن به آن حرکت شود. وی در ادامه و درتبیین مفهوم وحدت به تعابیر غلطی که برخی افراد نسبت به وحدت دارند اشاره کرده و تصریح کردند : ممکن است عده ای در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه این تعبیر را داشته باشند ، که وحدت یعنی یکی شدن همراه با تغییر هویت، اما این تعریف و بینش الزامأ نتیجه مطلوب نخواهد داشت و ممکن است گاهی اوقات سیستم را از وضعیت مطلوب خویش خارج نماید. دکتر شیرینی با اشاره به اینکه تفاوت و وجود ساختارهای متفاوت در عالم خلقت ، هم از منظر دین و هم از نظر عقل و علم به رسمیت شناخته شده است عنوان کرد: اینکه از وحدت حرف می زنیم ، الزامأ هدف ما یکی شدن توأم با تغییر نیست بلکه منظور وحدت آرمانی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و وحدت مبتنی بر تأثیر ها است،که در نهایت هم افزایی را در پی خواهد داشت. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان توجه به وحدت عملی حوزه و دانشگاه را بسیار مهم دانسته و افزود: برای اینکه وحدت عملی در حوزه و دانشگاه تحقق پیدا کند می بایست دانشگاه ها و حوزه ها در تولید علم، بخصوص در حوزه علوم انسانی و بخش هایی که روش مطالعه این دو بخش با هم همپوشانی جدی دارند، مشارکت داشته باشند. عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه سخنان خود هدف حوزه و دانشگاه را هدفی واحد عنوان کرده و اظهار داشت: همه ما به دنبال یک هدف هستیم و آن هدف تعالی انسان هم در جنبه مادی و هم در جنبه معنوی اش است. وی با اشاره به  نقش همایش های مشترک حوزویان و دانشگاهیان، آن را یکی از مهم ترین گام های رسیدن به هدف دانسته و خاطر نشان کرد: شاید یکی از مهم ترین گام ها در این مسیر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی مشترک حوزه و دانشگاه است. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به یکی از فرمایشات شاخص مقام معظم رهبری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کردند :‌همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ‍ وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و هدف این است که همه به سمت جامعه اسلامی پیشرفته مستقل و به تعبیر مقام معظم رهبری ، جامع امام و جامعه پیشاهنگ و الگو حرکت نماییم و این مقصود حاصل نخواهد آمد مگر با وحدت عمیق و علمی حوزه و دانشگاه ، روحانی و دانشجو و این یک ضرورت اجباری است گفتنی است پخش کلیپی از سخنرانی آیت الله بهجت در خصوص تهذیب نفس، اصلاح اخلاق و توجه به آخرت و همچنین کلیپی با موضوع دیدگاه های شهید فقید آیت الله مفتح در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه، از دیگر برنامه های این مراسم بود و گزارشی تصویری از فعالیت های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گیلان ارائه گردید.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.