رییس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تبریک روز معلم از تمامی اعضای هیأت علمی که با تلاش خود موجبات رشد و توسعه دانشگاه و همکاری برای افزایش دانشجو و رشته های تحصیلی را فراهم نموده اند تشکر و قدردانی نمود .
دکتر حاتم زاده در بخش دیگری از سخنانش به ارائه گزارشی اجمالی از دستاوردهای علمی - پژوهشی دانشگاه گیلان در سالهای اخیر پرداخت و گفت : 7500 دانشجو در سال 84 در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل بوده که این تعداد در سال 91 به 18000 دانشجو افزایش یافت. همچنین از 102 رشته - گرایش دایر در سال 84 به 360 رشته - گرایش در سال 91 ارتقا یافتیم . وی افزود : این مهم در دانشگاه گیلان محقق نمی شد مگر با همکاری خوب و تلاش دو چندان اعضای هیأت علمی دانشگاه که امیدوارم بیش از پیش ادامه یابد .
رییس دانشگاه گیلان اجرای طرح های برون دانشگاهی را یکی از مولفه های موفقیت و پیشرفت دانشگاه و صنعت کشور دانسته و گفت: در طی سال گذشته تفاهم نامه ها و قراردادهای همکاری های علمی و پژوهشی با سایر وزارت خانه ها و دستگاه ها داشته ایم که وزارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات ، وزارت دفاع ، کشاورزی و نیرو از جمله آن است .
مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در این مراسم یکی از مهم ترین وظایف معلم را رفع جهل از انسان دانست و گفت: هنر معلم در این است که بتواند اسماء و صفات باری تعالی را در شاگردان ظهور بدهد.حجت الاسلام سعید مهدوی دانشگاه و نظام آموزشی اسلامی را زمینه ساز تولد تمدن و پیشرفت اسلامی دانست.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در این سند کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی، انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی است.
دکتر محمد مهدی زاهدی برخورداری از دانش پیشرفت، توانا در تولید علم و فناوری، متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید را از جمله برخی از ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی عنوان کرد و گفت: برای تحقق حماسه اقتصادی متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید هستیم.
دکتر زاهدی با بیان اینکه در افق 1404 ایران باید به عنوان کشور اول در منطقه باشد، یادآور شد: برای رسیدن به این هدف باید با تاکید بر جنبش نرم افزاری و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی حرکت کنیم. وی پیشتازی در منابع دانش با مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و توانایی در توسعه و تولید علم و فناوری را از دیگر ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی برشمرد و گفت: استقرار جامعه دانش بنیان، عدالت محور و با برخورداری از انسانهای شایسته و نخبه و نیز افزایش سهم محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری به بیش از 50 درصد تولید ناخالص کشور از دیگر این ویژگی هاست.
این نماینده مجلس فقدان یا کمبود و در هم تنیدگی بین صنعت و دانشگاه را از دیگر چالش های آموزش عالی کشور عنوان و بیان کرد: دانشگاه و صنعت هر کدام راه خودشان را می روند در حالیکه تعامل بین صنعت و دانشگاه مهم و حائز اهمیت است. وی گسترش روز افزون آموزش عالی بدون توجه به آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی را به عنوان دیگر چالش های آموزش عالی نام برد و گفت: گسترش آموزش عالی باید براساس نیاز، تقاضا محوری، مقتضیات و شرایط منطقه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه و تقاضا را موضوع مهم در توسعه آموزش عالی در ایجاد رشته ها و تربیت دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: بایستی هرچه سریعتر موضوع آمایش سرزمین در آموزش عالی با توجه به تقاضا، استعداد و مقتضیات محلی معرفی و مورد حمایت قرار گیرد.
در پایان این مراسم از سه نفر از اعضای هیأت علمی آقایان دکتر اسفندیار علیزاده ، استادیار گروه شیمی ، خانم پروین رمضانی مربی گروه شیمی و آقای سید علی روضاتی مربی گروه زیست شناسی که در سال 91 به کسوت بازنشستگی نائل شده اند تقدیر به عمل آمد .