مراسم گرامیداشت هفته آموزش و روز معلم در دانشگاه گیلان برگزار شد

05 05 2013
کد خبر : 3307134
تعداد بازدید : 183
مراسم گرامیداشت هفته آموزش و روز معلم با حضور اساتید دانشگاه گیلان و با حضور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

رییس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن تبریک روز معلم از تمامی اعضای هیأت علمی که با تلاش خود موجبات رشد و توسعه دانشگاه و همکاری برای افزایش دانشجو و رشته های تحصیلی را فراهم نموده اند تشکر و قدردانی نمود .

دکتر حاتم زاده در بخش دیگری از سخنانش به ارائه گزارشی اجمالی از دستاوردهای علمی - پژوهشی دانشگاه گیلان در سالهای اخیر پرداخت و گفت : 7500 دانشجو در سال 84 در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل بوده که این تعداد در سال 91 به 18000 دانشجو افزایش یافت. همچنین از 102 رشته - گرایش دایر در سال 84 به 360 رشته - گرایش در سال 91 ارتقا یافتیم . وی افزود : این مهم در دانشگاه گیلان محقق نمی شد مگر با همکاری خوب و تلاش دو چندان اعضای هیأت علمی دانشگاه که امیدوارم بیش از پیش ادامه یابد .

 

رییس دانشگاه گیلان اجرای طرح های برون دانشگاهی را یکی از مولفه های موفقیت و پیشرفت دانشگاه و صنعت کشور دانسته و گفت: در طی سال گذشته تفاهم نامه ها و قراردادهای همکاری های علمی و پژوهشی با سایر وزارت خانه ها و دستگاه ها داشته ایم که وزارت فنآوری اطلاعات و ارتباطات ، وزارت دفاع ، کشاورزی و نیرو از جمله آن است . 

 

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در این مراسم یکی از مهم ترین وظایف معلم را رفع جهل از انسان دانست و گفت: هنر معلم در این است که بتواند اسماء و صفات باری تعالی را در شاگردان ظهور بدهد.حجت الاسلام سعید مهدوی دانشگاه و نظام آموزشی اسلامی را زمینه ساز تولد تمدن و پیشرفت اسلامی دانست.

 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در این سند کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی، انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی است.
 
دکتر محمد مهدی زاهدی برخورداری از دانش پیشرفت، توانا در تولید علم و فناوری، متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید را از جمله برخی از ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی عنوان کرد و گفت: برای تحقق حماسه اقتصادی متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید هستیم.
 
دکتر زاهدی با بیان اینکه در افق 1404 ایران باید به عنوان کشور اول در منطقه باشد، یادآور شد: برای رسیدن به این هدف باید با تاکید بر جنبش نرم افزاری و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی حرکت کنیم.  وی پیشتازی در منابع دانش با مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و توانایی در توسعه و تولید علم و فناوری را از دیگر ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی برشمرد و گفت: استقرار جامعه دانش بنیان، عدالت محور و با برخورداری از انسانهای شایسته و نخبه و نیز افزایش سهم محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری به بیش از 50 درصد تولید ناخالص کشور از دیگر این ویژگی هاست.
 
این نماینده مجلس  فقدان یا کمبود  و در هم تنیدگی بین صنعت و دانشگاه را از دیگر چالش های آموزش عالی کشور عنوان و بیان کرد: دانشگاه و صنعت هر کدام راه خودشان را می روند در حالیکه تعامل بین صنعت و دانشگاه مهم و حائز اهمیت است. وی گسترش روز افزون آموزش عالی بدون توجه به آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی را به عنوان دیگر چالش های آموزش عالی نام برد و گفت: گسترش آموزش عالی باید براساس نیاز، تقاضا محوری، مقتضیات و شرایط منطقه باشد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه و تقاضا را موضوع مهم در توسعه آموزش عالی در ایجاد رشته ها و تربیت دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: بایستی هرچه سریعتر موضوع آمایش سرزمین در آموزش عالی با توجه به تقاضا، استعداد و مقتضیات محلی معرفی و مورد حمایت قرار گیرد. 

 

در پایان این مراسم از سه نفر از اعضای هیأت علمی آقایان دکتر اسفندیار علیزاده ، استادیار گروه شیمی ، خانم  پروین رمضانی مربی گروه شیمی و آقای سید علی روضاتی مربی گروه زیست شناسی که در سال 91 به کسوت بازنشستگی نائل شده اند تقدیر به عمل آمد . 

 

 

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.