مروری بر آنچه که در سال 1396 در دانشگاه گیلان گذشت

29 07 2018
کد خبر : 3352902
تعداد بازدید : 363
دانشگاه گیلان در سال 1396  همانند سال های پیش با مشارکت اساتید،دانشجویان و کارمندان و با محور قرار دادن سند راهبردی و برنامه محوری، حرکت خود را به سمت افق های ترسیم شده ادامه داد. اما با مروری بر خبرهای مندرج در سایت دانشگاه، از شاخص ترین رخدادها می توان به موارد زیر اشاره کرد * قرار گرفتن  نام دانشگاه گیلان در جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا و دانشگاه های برتر نظام بین المللی و رتبه بندی جهانی تایمز و پیوستن به جمع دانشگاه های سبز دنیا و ۵۰۰ مؤسسه برتر مهندسی و فناوری جهان بخشی از موفقیت های دانشگاه گیلان در این سال بود. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان هم در این سال در جمع برترین دانشکده های ورزشی دنیا قرار گرفت * با حضور معاون رئیس جمهور دانشکده فناوری های نوین دانشگاه افتتاح شد* گرفتن دانشجوی مشترک و همکاری متقابل با دانشگاه های استراسبورگ و انسام فرانسه، لیریای پرتغال، اسپانیا، سوئد، گریفیت استرالیا، آتیرائو قزاقستان و  … ادامه پیدا کرد و تعدادی از دانشجویان دانشگاه گیلان به دانشگاه های کشورهای گوناگون برای انجام تحقیقات و گذراندن دوره های مختلف اعزام شدند * از سوی وزارت علوم دانشگاه گیلان مسئول کارگروه ملی هماهنگی و پیگیري همکاري هاي علمی با کشور سوئد شد. *  امکان تحصیل دانشجویان افغانستانی در دانشگاه گیلان مهیا شد * از اولین پروژه ملی شناور جمع آوری سنبل آبی و آزولا رونمایی شد * شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد چندین رشته گرایش در مقاطع مختلف تحصیلی دردانشگاه موافقت به عمل آورد * * سه عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند  *  روابط عمومی دانشگاه مقام برتر جشنواره روابط عمومی ها و پارک های علم و فناوری و جشنواره فیلم کوتاه را از آن خود کرد و از جامع ترین ربات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور و همچنین اولین رادیوی دانشگاهی با رویکردی متفاوت رونمایی کرد * کلنگ آزمایشگاه مرگزی دانشگاه با هزینه یکی از خیرین دانش آموخته دانشگاه گیلان به زمین زده شد و اهدای یک قطعه زمین و کمک های مادی دیگر هم از جنله کمک های خیرین نیک اندیش در این سال به دانشگاه گیلان بود * دانشجویان دانشگاه در سطح ملی و بین المللی و در جشنواره های مختلف علمی، فرهنگی، قرآنی و ورزشی حائز مقام های برتر شدند * مرکز مشاوره دانشگاه گیلان به عنوان مرکز مشاوره نمونه کشور در سال ۱۳۹۶ انتخاب شد *  گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان در دانشگاه گیلان برگزار شد * مقامات کشوری مختلفی نیز در دانشگاه حضور پیدا کردند و از نزدیک ازآخرین توانمندی های دانشگاه گیلان بازدید کردند. اما مروری نیز بر فعالیت های معاونت های مختلف دانشگاه و مدیریت روابط همکاری های علمی و روابط بین الملل و هیأت نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در طول سال گذشته نیز خواهیم داشت. فعالیتهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان در این سال منتهی شد به برگزاری 15 همایش ملی و 2 همایش بین المللی . اعضای هیات علمی دانشگاه با 13 نشریه علمی- پژوهشی و 1 نشریه ISI  به تولید علم در کشور کمک کردند. 19 عنوان کتاب جدید از اعضای هیأت علمی در سال 96چاپ شد و 56 عنوان کتاب نیز در حال آماده سازی مقدمات چاپ می باشد.آنان در سال1396، بیش از 1300 مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی چاپ و 700 مقاله نیز در کنفرانس های ملی و بین المللی ارائه کردند. همچنین از اهم اقدامات انجام شده در سال 96 در معاونت پژوهش و فناوری می توان به تصویب تعداد 11 طرح پژوهشی داخلی، اجرای 4 عنوان طرح پسا دکتری، برگزاری 129 عنوان کارگاه علمی – پژوهشی و نشست تخصصی، اعطای 4 فرصت مطالعاتی به اعضای هیات علمی دانشگاه، 10مورد شرکت اعضای هیات علمی در کنفرانسهای خارجی، فعالیت 8 گروه پژوهشی، راه اندازی اولین واحد تحقیق و توسعه در دانشگاه،  انعقاد 67  قرارداد پژوهشی با سازمانها و صنعت که تعداد 45 قرارداد به صورت پروژه های استانی و در جهت رفع نیازهای منطقه صورت گرفته  اشاره نمود. توجه ویژه به مرکز رشد دانشگاه و استقرار 32 شرکت در این مرکز و فعالیت 8 کانون خلاقیت و شکوفایی در دانشکده ها، 28 مورد کارگاه آموزشی با حمایت مرکز رشد دانشگاه برگزار شده ، برگزاری 6 نمایشگاه منطقه ای و ملی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در استان و تهران و یک نمایشگاه بین المللی در اوکراین ، تصویب 29 طرح ارائه شده در شورای مرکز رشد، آغاز عملیات سازماندهی و دیجیتال سازی پایان نامه ها و رساله های دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی دانشگاه و برنامه ی سازماندهی مجموعه منابع اطلاعاتی شادروان "مرحوم دکتر معین" ، خرید 2.2 میلیارد تومان تجهیزات ویژه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی دانشکده ها، برگزاری 2 دوره آموزش ایمنی کار در آزمایشگاه  به همراه خرید تجهیزات ایمنی ازمایشگاههای دانشکده ها، راه اندازی و فعالیت شبکه استانی آزمایشگاههای شاعا با مشارکت مهمترین موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی استان، شروع فرایند استاندارد سازی و کسب گواهی 17025برای 6 آزمایشگاه همکار مرکزی دانشگاه، از دیگر رخدادهای پژوهشی در این سال بود. در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز  فعالیت هایی در راستای برگزاری دوره های مهارتی مشترک با واحدهای درون دانشگاهی و برون دانشگاهی به منظور تقویت روحیه کارآفرینی دانشجویان( در قالب تشکل های اسلامی، کانونهای فرهنگی و هنری و اجتماعی و انجمن های علمی )به عمل آمد. همچنین در راستای ارتقای کیفیت کارهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه در بخش دانشجویان ، اساتید و کارکنان با اجرای همایش ها و کنفرانس های علمی دانشجویی، مسابقات علمی، فرهنگی ورزشی، اردوی های زیارتی تفریحی، نمایشگاه ها، انتشار نشریه های دانشجویی، برگزاری مراسم های مناسبتی مذهبی، تقویمی، بزرگداشت ارزش های دینی و ملی در قالب برنامه های مختلف از جمله برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و مناظره ها و حمایت از فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تولید محتوای دینی برای کاربران شبکه اجتماعی پشتیبانی های انجام گرفت. ـ راهیابی سه نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به مسابقات کشوری بخش شفاهی سی و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، کسب مقام سوم نشریه دانشجویی واج با صاحب امتیازی انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات انگلیسی در بخش طنز دهمین جشنواره  ـ سراسری رسانه و نشریات دانشجویی، کسب مقام دوم و سوم  دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه گیلان در مسابقات کشوری بخش هنری سی و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور، کسب مقام شایسته تقدیر نشریه گیل آبزی انجمن علمی دانشجویی شیلات در بخش نشریات دانشجویی دهمین جشنواره حرکت ـ دانشجویی، موفقیت دانشجوی  دانشگاه گیلان در جشنواره بین المللی اختراعات جهان در ژنو با اختراع خمير كاغذ از گياه آزولا، موفقیت دانشجویان انجمن علمی دانشجویی رباتیک در مسابقات جی کاپ بخشی از موفقیت های دانشجویی در این معاونت بود. در معانت آموزشی و تحصیلات تکمیلی هم در این سال، تعداد 4908 دانشجوی جدید وارد دانشگاه شدند و 2622 نفر نیز از این دانشگاه در مقاطع مختلف دانش آموخته شدند. در سال 1396، 9 نفر از اعضای هیات علمی جدید در راستای کیفیت بخشی به امور آموزشی به جمع اعضای هیات علمی دانشگاه اضافه شدند که منجر به بهبود میزان نسبت استاد به داشجو شد و همچنین شاهد ارتقای 37 نفر از اعضای هیأت علمی نیز به مرتبه استادیاری، دانشیاری و استادی بودیم. مجوز ایجاد و راه اندازی 5 رشته گرایش در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری اخذ شد. تدوين دستورالعمل راهنمای استفاده از فرصت تحقيقاتي کوتاه مدت برای دانشجويان دکتری، ايجاد و بهره برداری از سامانه هاي جديد، بهبود هرم اعضای هیات علمی و دیجیتالی کردن بایگانی آموزش از دیگر اقدامات این معاونت بود. در معاونت دانشجویی هم اقدامات مختلفی انجام شد که در بخش تغذیه ، صنعتی کردن سلف سرویس ها با خریدن دیگهای چلو پز و خورش پز برای سلف سرویس های مرکزی، تربیت بدنی ، علوم پایه و صومعه سرا همچنین ساخت و راه اندازی فودکورت در بخشی از سالن غذا خوری سلف مرکزی جهت تنوع بخشی و ارتقای رضایتمندی دانشجویان صورت گرفت . خرید میز و صندلی های جدید برای سلف سرویس تربیت بدنی در جهت ایجاد رفاه بیشتر برای دانشجویان انجام گرفت. رنگ آمیزی و زیبا سازی مسیر خوابگاه بنت الهدی تا سلف تربیت بدنی و ارتقای سیستم اتوماسیون تغذیه و تنوع بخشی به غذاهای سلف سرویس ها از دیگر کارهای انجام شده می باشد. در بخش خوابگاه -  بررسی تقاضا ها، امتیاز بندی و  اسکان 3636 نفر دانشجوی دختر و پسر متقاضی خوابگاه و افزایش ظرفیت خوابگاه کوثر و ایران پوپلین در نیمسال اول تحصیلی 97-96 و تعمیرات اساسی بلوک 5 خوابگاه پسران و تعمیرات در بلوکهای خوابگاه های میرزاکوچک خان و بنت الهدی، بازدید های منظم و مکرر از خوابگاهها به منظور بهبود وضعیت بهداشت و شرایط عمومی  خوابگاه ها،  تعامل با اعضای محترم شورای صنفی دانشجویان در راستای هم افزایی به منظور کاهش مشکلات دانشجویان و جذب اعتبارات از صندوق رفاه دانشجوئی، جذب اعتبارات سیستم سرمایش به منظور تجهیز بلوک های 6 و 7 پسران (میرزا کوچک خان) در اداره رفاه دانشجویی:پرداخت تسهیلات بالغ برشش میلیارد و سیصد میلیون تومان به  4500 فقره وام دانشجویی صورت گرفت . و حدود 500 نفر از دانشجویان در واحدهای مختلف دانشگاه مشغول به کار دانشجویی شدند. تمامی دانشجویان دانشگاه همانند سالهای گذشته تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند. همچنین کلیه دانشجویان دکتری روزانه از وام ویژه دکتری به مبلغ ماهیانه 600 هزار تومان بهره مند شدند. در بخش اداره تربیت بدنی و امور فوق برنامه نیز مسابقات ورزشی منطقه دو کشور به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد و دانشجویان دانشگاه  حائز مقام های برتر شدند. در معاونت اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه هم اقداماتی همچون تدوین برنامه عملیاتی ، تدوین گزارش عملکرد اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج ساله دانشگاه ، تشکیل ستاد آمار و تدوین گزارشها و سالنامه های  آماری ، تدوین و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،برگزاری دوره های آموزشی کارکنان و مدیریتی ،مبادله موافقت نامه ملی و استانی، جذب اسناد خزانه ، تدوین بودجه 97 و پی گیری اخذ اعتبارات  سال 96 بصورت صد در صد ،  تدوین دستورالعمل های مالی ، اداری، تهیه ترازنامه عملکرد مالی دانشگاه، انجام حسابرسی های مالی، تبدیل وضع 18 نفر از کارکنان ، تکمیل و سامانه ای کردن فعالیتهای کارگزینی، احداث، تکمیل، بازسازی پروژه های عمرانی- محوطه سازی ، سیستم های  تاسیساتی–ساختمان های آموزشی –رفاهی –ورزشی- خوابگاهها و بهره برداری از دانشکده فناوری نوین و شروع عملیات اجرایی آزمایشگاه مرکزی صورت گرفت. در مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گیلان هم در سال 96، اقداماتی همچون برای حضور دانشگاه گیلان در رتبه بندی­ های بین­ المللی موسسه تایمز، لایدن، سایماگو و دانشگاههای سبز، محوریت همکاریهای علمی دانشگاههای ایران و سوئد، برقراری دوره کارشناسی ارشد مشترک با دانشگاه انسام فرانسه، برگزاری دوره کوتاه مدت آموزشی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه آتیرائو قزاقستان، اعطای بورس تحصیلی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی برای یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه داغستان روسیه و اعزام دانشجویان گروه موسیقی به دانشگاه استانبول ترکیه صورت گرفت. برگزاری کارگاه های بین المللی (هواشناسی کشاورزی با حضور اساتیدی از برزیل و هلند  و کارگاه نماتد شناسی با حضور استاد دانشگاه روستوک آلمان )، اعزام دانشجویان گروه زبان روسی به دانشگاه آستراخان روسیه برای دوره دانش افزایی، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاههای اولندبرگ آلمان، تومار پرتغال، آتیرائو قزاقستان، پیرائوس یونان، مدیترانه شرقی قبرس و...، برگزاری دوره دانش افزایی برای دانشجویان دانشگاه استانبول ترکیه از دیگر فعالیت های این مدیریت بود. اما هیأت نظارت،  ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان که بر عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالس استان گیلان  نظارت دارد در سال 96 با اعزام گروه های کارشناسی و ارزیاب و دریافت مستندات و گزارشهای عملکردی ، فعالیت تمامی مراکز و واحدهای آموزش عالی استان را مورد بررسی قرارداد و ضمن نظارت بر عملکرد، به ارزیابی و سنجش فعالیت های پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی آنها پرداخت که طی این بررسی ها، گروه های اعزامی هیأت نظارت استانی از 18 مرکز پیام نور ؛ 15 مرکز و واحد دانشگاه آزاد ؛ 18 مؤسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی ؛ 29 مرکز دانشگاه علمی و کاربردی ؛ 7 آموزشکده فنی و حرفه ای ؛ 2 پردیس دانشگاهی فرهنگیان و 4 واحد پژوهشی استان بازدید به عمل آوردند و ضمن تهیه و ارائه گزارش تحلیلی از عملکرد و  این مراکز آموزش عالی مراتب را به مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت عتف ارسال کردند. این هیأت همچنین به منظور به روز رسانی سامانه آموزش عالی کشور و تسریع در امر گسترش رشته ها و نظارت مستمر و مؤثر بر عملکردها ، کارگاه آموزشی آشنایی کارشناسان مراکز آموزش عالی استان با سامانه مذکور را برگزار کرد.
دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.