مروری بر آنچه که در سال 1397 در دانشگاه گیلان گذشت

09 06 2019
کد خبر : 3252518
تعداد بازدید : 517

دانشگاه گیلان در سال 1397 همچون سال های گذشته با تلاش دانشجویان،کارمندان و اساتید و با محور قرار دادن سند راهبردی دانشگاه در راستای رسالت های ذاتی خود گام بر داشت. اما با مروری بر آنچه در سال 1397 در دانشگاه گیلان گذشت می توان به موارد زیر در قالب شاخص ترین اتفاقات دانشگاه اشاره کرد.

  • دانشگاه گیلان در  سال 1397 در فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا ، دانشگاه های جوان برتر دنیا و در جمع برترین های نظام رتبه بندی بین المللی شانگهای قرار گرفت و در در حوزه مهندسی و فناوری نیز این دانشگاه در جمع دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفت.
  •  وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز با حضور در دانشگاه گیلان ایستگاه بین المللی مطالعات اکوسیستم مناطق مرطوب در دانشگاه را افتتاح کرد  و دانشگاه را به شبکه علمی کشور متصل کرد و تفاهم نامه ساخت و تجهیز دهکده ورزشی شمال کشور در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز  به امضای وزیر علوم و استاندار گیلان رسید.
  • افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، بهره برداری از خوابگاه دانشجویی جدید دختران دانشگاه با ظرفیت 304 نفر و افتتاح ساختمان اداره تربیت بدنی و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با حضور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و همچنین حضور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و قائم مقام وزیر علوم و بازدید معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم  از دانشگاه از دیگر رخدادهای دانشگاه در این سال بود.
  • تعدادی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه در جشنواره ها و مسابقات ملی و بین المللی علمی و ورزشی و فرهنگی حائز مقام شدند و عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر کشوری انتخاب شد.
  • هیأت های مختلف دانشگاهی و علمی از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، گرجستان و ... در دانشگاه حضور یافتند و برگزاری دوره مشترک کارشناسی ارشد با دانشگاه انسام فرانسه، اعزام تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد به دانشگاه های فولدای آلمان و استانبول ترکیه و اعزام تعدادی از دانشجویان دکتری برای فرصت مطالعاتی داخل و خارج کشور و حضور دانشجویان دانشگاه دولتی آستراخان برای گذراندن دوره آموزش زبان فارسی از دیگر رخدادهای بین المللی دانشگاه در این سال بود.
  • روابط عمومی دانشگاه گیلان مقام برتر جشنواره جایزه ملی روابط عمومی ایران را از آن خود کرد و بیش از 3 هزار دقیقه تولید محتوا در قالب پادکست و چند رسانه ای داشت.
  • به همت خیرین نیک اندیش دانشگاه، افتتاح، تجهیز و کلنگ زنی سه پروژه در دانشگاه گیلان انجام شد و تفاهم نامه احداث مرکز توسعه نوآوری و فناوری‌ دانشگاه  نیز با یکی دیگر از خیرین دانشگاه منعقد شد.
  • 82 قرارداد پژوهشی با سازمان ها و صنایع و 12 تفاهم نامه همکاری با سازمان ها و دانشگاه های داخلی و بین المللی منعقد شد.
  • 13 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه در قالب انتخابات به عضویت کارگروه های تخصصی وزارت علوم درآمدند.
  • 4505 دانشجوی جدید وارد دانشگاه شده  و 3487  نفر نیز از این دانشگاه در مقاطع مختلف دانش آموخته شدند.
  • از 8 استاد فرهیخته گیلان پژوه در پژوهشکده گیلان شناسی تجلیل به عمل آمد و نخستین گردهمایی دانش آموختگان ادوار مختلف دانشگاه از سال های 1346 تا 1397 برگزار شد.
  • نخستین آزمایشگاه انسان شناسی زیستی کشور در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان افتتاح شد و از سند دانشگاه کارآفرین نیز با حضور رئیس بنیاد علم ایران رونمایی شد.

اما مروری نیز بر فعالیت های معاونت های مختلف دانشگاه و مدیریت همکاری های علمی یین المللی و هیأت نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در طول سال گذشته خواهیم داشت.

فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان در این سال با برگزاری 4 همایش ملی و یک همایش بین‌المللی، چاپ 17عنوان کتاب و آماده‌سازی 36 عنوان کتاب در مرحله مقدمات چاپ، کمک به تولید علم با  14عنوان نشریه علمی- پژوهشی و یک نشریه ISI ، همچنین چاپ بیش از 1000 مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی و ارائه بیش از 500 مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین المللی ادامه یافت.

همچنین از اهم اقدامات انجام شده در این معاونت می توان به راه‌اندازی اولین آزمایشگاه انسان‌شناسی در سطح کشور در پژوهشکده گیلان شناسی، تصویب تعداد 18 طرح پژوهشی داخلی، اجرای 4 عنوان طرح پسا دکتری، برگزاری 150 عنوان کارگاه علمی- پژوهشی، فعالیت 8 گروه پژوهشی، 11 مورد شرکت اعضای هیأت علمی در کنفرانس‌های خارجی، انعقاد 82 قرارداد پژوهشی با سازمان‌ها و صنعت که تعداد 72 قرارداد به صورت پروژه‌های استانی و در جهت رفع نیازهای منطقه، انعقاد 4 پروژه پژوهشی مشترک با دانشگاه های کشور سوئد، برگزاری 50 کارگاه و رویداد استارتاپی، اجرای طرح استعدادیابی و توان‌افزایی رهبران آینده کسب و کار با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، 36 مورد حمایت از پایان نامه‌های کاربردی که توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های استان صورت گرفته است اشاره نمود.

مجوز فعالیت دو قطب علمی علوم ورزشی و تندرستی و مدلسازی ریاضی؛بهینه سازی و محاسبات ترکیباتی از وزارت علوم اخذ شد و 3 نشریه دانشگاه موفق به کسب رتبه علمی و پژوهشی شدند و دانشگاه گیلان به شبکه علمی کشور متصل شد و ایستگاه بین المللی مطالعات اکوسیستم مناطق مرطوب در دانشگاه با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

توجه ویژه به مرکز رشد و استقرار 29 شرکت در مرکز رشد و فعالیت 8 کانون خلاقیت و شکوفایی در دانشکده‌ها، حمایت از برگزاری 13 کارگاه آموزشی با حمایت مرکز رشد دانشگاه، برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای و ملی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه در استان و تهران، تصویب 34 طرح ارائه شده در شورای مرکز رشد، 7 طرح در حال پذیرش در مرکز رشد دانشگاه، اتمام عملیات سازمان‌دهی و دیجیتال‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اتمام عملیات درونداد اطلاعات کتاب شناختی کتاب‌های اهدائی شادروان مرحوم دکتر معین، راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با زیر بنای ۱۳۰۰ متر مربع در ۳ طبقه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خرید تجهیزات آزمایشگاه مرکزی به ارزش 6 میلیارد ریال و خرید تجهیزات از نمایشگاه ساخت داخل برای دانشکده فنی به ارزش 850 میلیون ریال، تعمیر دستگاه‌های پرکاربرد دانشگاه بر طبق اولویت به ارزش 2 میلیارد ریال، انعقاد تفاهم نامه با معاونت غذا و داروی استان و انتخاب آزمایشگاه مرکزی به عنوان آزمایشگاه مرجع غذا و دارو در استان گیلان، ارائه بالغ بر 300 فقره خدمات آزمایشگاهی به ارزش 500 میلیون ریال، افزایش تعداد مراکز عضو شاعا از 9 مرکز به 14 مرکز و بارگذاری اطلاعات مراکز عضو در نرم افزار جدید سایت شبکه شاعا با مدیریت دانشگاه گیلان و تجلیل از 8 استاد فرهیخته گیلان پژوه و برگزاری 40 کارگاه و نشست تخصصی در پژوهشکده گیلان شناسی از دیگر رخدادهای پژوهشی در این سال بود.

در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی تعداد 4505 دانشجوی جدید وارد دانشگاه شده  و 3487  نفر نیز از این دانشگاه در مقاطع مختلف دانش آموخته شدند. 18 عضو هیات علمی  جدید در راستای کیفیت بخشی به امور آموزشی به جمع اعضای هیات علمی دانشگاه اضافه شدند که منجر به بهبود میزان نسبت استاد به دانشجو شد و همچنین شاهد ارتقای 24 عضو هیات علمی به مرتبه های دانشیاری و استادی بودیم.  همچنین در این سال مجوز ایجاد و راه اندازی 3 رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد اخذ شد. درخواست های شورای بررسی موارد خاص ، انتقال به سایر دانشگاه ها ، انتقال از سایر دانشگاه ها برای مقطع کارشناسی ارشد، هم نیازی دروس افتاده، درخواست تاییدیه تحصیلی،  صدور گواهی اشتغال به تحصیل به وزارت علوم ، گواهی موقت پایان تحصیلات به شکل الکترونیکی اجرا شد. ، همچنین پذیرش دانشجوی بین المللی بر اساس تفاهم نامه همکاری بورسیه معرفی شده از وزارت و یا توسط دانشگاه، تدوین شیوه نامه آیین نامه یکپارچه آموزشی دوره های تحصیلی( کاردانی / کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و  حذف الزام ارائه نسخه چاپی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی از دیگر فعالیت های این معاونت بود. پاسخ به 2660 استعلام تاییدیه تحصیلی برای ادامه تحصیل و استخدام ، تایید 740 مجوز خروج از کشور در سامانه ناجا ، 27 فرصت مطالعاتی داخل و 7 مورد خارج ، پذیرش 124 دانشجوی استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد و 14 دانشجو در مقطع دکتری. بررسی تعداد 1599 پرونده در شورای بررسی موارد خاص ، تایید پذیرش تعداد 792 نفر به صورت میهمان (طی دو نیمسال ) ، موافقت با انتقال  نفر 109  به دانشگاه گیلان  از سایر فعالیتهای معاونت آموزشی دانشگاه در این سال بوده اند.  همچنین در راستای انجام فرایند بایگانی دیجیتال تعداد 700000 (هفتصد هزار) برگ کاغذ امحاء و کار بایگانی دیجیتال تعداد 20000 (بیست هزار)  پرونده  به اتمام رسیده است.

13 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه در قالب انتخابات به عضویت کارگروه های تخصصی وزارت علوم درآمدند و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه راه اندازی شد.

در معاونت فرهنگی و اجتماعی هم گسترش و تعمیق مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشگاهیان در دستور کار قرار گرفت.

کمک به پرورش استعداد ها، بروز خلاقیت و غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و نیز ایجاد فضای معنوی و با نشاط در محیط دانشگاه از طریق جلب مشارکت فعال حوزه های دانشجویی اعم از کانون ها، انجمن های علمی، تشکل های سیاسی و طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری اجتماعی و سیاسی و به کارگیری ظرفیت و امکانات فرهنگی و اجتماعی نهادهای اجرایی استان برای ارتقاء و گسترش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از جمله تلاشهای صورت گرفته در سال 97 بود.

در این سال برنامه های فرهنگی و اجتماعی در قالب  فعالیت های 65 انجمن‌ ‌علمی ‌، 24 کانون فرهنگی، هنری و اجتماعی، 7 تشکل اسلامی دانشجویی،اساتید و کارمندی و برگزاری 73 کرسی‌ آزاد اندیشی و سخنرانی با موضوعات مختلف و فعالیت های مذهبی، جشنواره های دانشجویی، نشریات دانشجویی و ...  دنبال شد.

کسب عنوان برگزیده دانشگاه های کشور در حوزه انجمن های علمی در یازدهمین جشنواره ملّی حرکت، کسب عنوان رتبه دوم در حوزه محتوای دیجیتال توسط انجمن علمی شیمی، کسب عنوان شایسته تقدیر در حوزه انجمن برتر توسط انجمن علمی روانشناسی، عنوان شایسته تقدیر در حوزه نشریه علوم پایه توسط انجمن علمی آمار ، عنوان شایسته تقدیر در حوزه اختراع توسط امیرحسین ابراهیمی دانشجوی زیست شناسی، کسب رتبه دوم اتحادیه برتر توسط اتحادیه روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، دبیری دانشجویان دانشگاه گیلان در 6 اتحادیه از 20 اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کشور و عضویت شورای مرکزی در سایر اتحادیه ها از جمله افتخار آفرینی های دانشجویان دانشگاه در حوزه معاونت فرهنگی در سال 97 بود.

در حوزه معاونت دانشجویی و در اداره های خوابگاه، تربیت بدنی و فعالیت های فوق برنامه، تغذیه و رفاه نیز اقدامات مختلفی صورت گرفت  که در اداره خوابگاه ها 304 نفر به ظرفیت خوابگاه دخترانه افزوده شد. کلیه خوابگاههای مقاطع ارشد و دکتری به اینترنت پرسرعت تجهیز شد. تمامی اتاقهای بلوک 7 به کولر گازی مجهز گشت. ثبت نام و پذیرش 3700 نفر دانشجو در خوابگاه برای  نیمسال آینده، خرید و نصب گیت ورود و خروج در مجتمع خوابگاهی بنت الهدی و اعزام کارشناسان اداره خوابگاه به دانشگاه های دیگر برای تبادل تجربیات و آشنایی با فرآیند موفق جاری در ادارات همتا از جمله مهمترین فعالیت های صورت گرفته است.

در اداره تربیت بدنی و فعالیت های فوق برنامه می توان به گرفتن مجوز میزبانی پانزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور، انعقاد تفاهم نامه مابین وزیر علوم و استاندار گیلان در راستای ساخت دهکده ورزشی شمال کشور در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، کسب مقام دوم مسابقات فوتبال دانشجویان پسران دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در اردیبهشت به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد،میزبانی تیم های والیبال و  دوهمگانی و پسران و شرکت تیم های ورزشی در مسابقات منطقه 2 دانشجویان کشور، اعزام تیم های ورزشی دانشجویان دانشگاه گیلان به ششمین المپیاد دانشجویان کشور های حاشیه خزر به میزبانی کشور قزاقستان ، اعزام تیم های ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه گیلان به چهاردهمین المپیاد دانشجویان دانشگاه های کشور، تجهیز لوازم ورزشی خوابگاه پسران میرزا کوچک و خوابگاه دختران بنت الهدی، میزبانی مسابقات فوتسال دختران فهرمانی دانشجویان سراسر کشور در آبان ماه، افتتاح ساختمان اداره تربیت بدنی و فعالیت های فوق برنامه در بهمن ماه در سایت اصلی دانشگاه، اجرای طرح پایش تندرستی دانشجویان از جمله مهمترین اقدامات در اداره تربیت بدنی و فعالیت های فوق برنامه بود.

در اداره تغذیه هم می توان به تکمیل صنعتی سازی سلف سرویس ها و تداوم نصب دیگ های صنعتی. ایجاد فضای بصری در سلف سرویس ها، تنوع بخشی به غذاهای سلف و نیز زیاد کردن وعده های برنج ایرانی در برنامه غذایی دانشجویان اشاره کرد.

در اداره رفاه هم می توان به پرداخت تسهیلات رفاهی بالغ بر شش میلیارد تومان در قالب 6000 فقره  وام دانشجویی ، پرداخت حدود دویست میلیون تومان کار دانشجویی به حدود 630 نفر دانشجو و انجام بیمه سلامت برای دانشجویان غیر ایرانی و انجام بیمه حوادث برای کلیه دانشجویان دانشگاه در هر ترم اشاره کرد.

در معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع هم اقداماتی همچون پایش برنامه عملیاتی، تدوین گزارش جامع اجرای حقوق شهروندی و ارتقا رتبه دانشگاه از لحاظ اجرای شاخص‌های حقوق شهروندی در بین 54 دستگاه استانی از سوی استانداری، برگزاری 342 ساعت دوره و کارگاه آموزشی برای کارکنان دانشگاه، برگزاری جلسات بودجه‌ای مشترک با معاونت‌ها و دانشکده‌ها در راستای استفاده بهینه از منابع دانشگاه و حذف هزینه‌های غیرضروری، ساماندهی و طراحی تشکیلات تفصیلی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی مورد تأیید هیئت‌امنا، استهلاک گیری اموال، انبارگردانی، تدوین دستورالعمل‌های مالی، قیمت‌گذاری دارایی‌ها، به سامانه سپاری فعالیت‌های مالی دانشگاه  و ثبت تعداد 33000 قلم اموال و دارایی‌های دانشگاه در راستای نظارت و ایجاد انضباط مالی، سامانه‌ای کردن فعالیت‌های کارگزینی، تهیه بسته‌های انگیزشی کارکنان اعم از پرداخت‌های نقدی و تصویب دستورالعمل‌های مختلف ازجمله دستورالعمل انتخاب کارمند نمونه صورت گرفته است.

در مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی این معاونت نیز آزمایشگاه مرکزی، خوابگاه جدید دختران، ساختمان اداره تربیت بدنی و 14000 متر مربع محوطه سازی فضای دانشکده هنر و معماری با حضور مسئولین وزارت علوم افتتاح شد و سالن آموزشی، تحقیقاتی و طبقه ساختمان اداری دانشکده علوم کشاورزی مورد  بهره برداری قرار گرفت و 10 هزار درخت نیز در فضای دانشگاه کاشته شد.

در مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه گیلان در سال 1397 اقداماتی همچون حضور دانشگاه گیلان در رتبه بندی های بین المللی موسسه تایمز، لایدن، شانگهای،  سایماگو و دانشگاههای سبز صورت گرفت و دانشگاه برای نخستین بار در رده بندی دانشگاههای جوان دنیا قرار گرفت. همچنین برگزاری دوره مشترک کارشناسی ارشد با دانشگاه انسام فرانسه، اعزام دانشجویان کارشناسی ارشد علوم اجتماعی به دانشگاه فولدا آلمان، حضور دانشجویان دانشگاه دولتی آستراخان برای گذراندن دوره آموزش زبان فارسی، اعزام دانشجویان دانشکده هنر و معماری به استانبول و حضور دانشجوی دانشگاه فرایبورگ آلمان و دانشجوی دانشگاه مندل جمهوری چک برای گذراندن دوره های کوتاه مدت تحقیقاتی  از دیگر فعالیت های سال 97 بوده است.

در این سال مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی با حضور معاون وزیر افتتاح شد. علاوه بر آن با همکاری موسسه اکولوژی و جغرافیایی زین جیانگ (وابسته به آکادمی علوم چین) مرکز هواشناسی در دانشگاه گیلان افتتاح شد. برگزاری اولین نشست دانشجویان بین الملل دانشگاه،  کارگاه بین المللی مدیریت ریسک در جنگل با همکاری دانشگاه استکهلم سوئد، کارگاه آموزشی GWAS با حضور اساتیدی از کشور سوئد، کارگاه بین المللی دریای خزر و توسعه پایدار با حضوراساتیدی از کشور آلمان صورت گرفت. دانشگاه گیلان همچنین در نمایشگاههای دانشگاهی بین المللی اربیل عراق و یوری ترکیه به منظور رایزنی با دانشگاههای مختلف و جذب دانشجو نمایندگانی را اعزام داشت. انعقاد تفاهم نامه با دانشگاههای نفت و گاز قزاقستان، دانشگاه یسنوف قزاقستان، دانشگاههای سلیمانیه، صلاح الدین و حلبچه از اقلیم کردستان عراق، دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان و قرارداد اراسموس با داشنگاه تومار پرتغال صورت گرفت. دانشگاه گیلان همچنین میزبان نمایندگان سازمانهای حمایتی از کشور آلمان نظیر DAAD, DFG و بنیاد فولکس واگن بوده و همچنین نشست مدیران بین الملل دانشگاههای ایران در راستای همکاری با دانشگاههای کشور سوئد برگزار شد.

اما هیأت نظارت،  ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان که بر عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان گیلان  نظارت دارد در سال 97  با اعزام گروه های کارشناسی و ارزیاب و دریافت مستندات و گزارشهای عملکردی ، فعالیت تمامی مراکز و واحدهای آموزش عالی استان را مورد بررسی قرارداد و ضمن نظارت بر عملکرد، به ارزیابی و سنجش فعالیت های پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی آنها پرداخت که طی این بررسی ها، گروه های اعزامی هیأت نظارت استانی از 18 مرکز پیام نور ؛ 15 مرکز و واحد دانشگاه آزاد ؛ 18 مؤسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی ؛ 14 مرکز دانشگاه علمی و کاربردی ؛ 7 آموزشکده فنی و حرفه ای ؛ 2 پردیس دانشگاهی فرهنگیان و 2 موسسه آموزش عالی آزاد بازدید به عمل آوردند و ضمن تهیه و ارائه گزارش تحلیلی از عملکرد و  این مراکز آموزش عالی مراتب را به مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت عتف ارسال کردند. همچنین در راستای کیفیت آموزش و دانش افزایی و آشنایی اعضای هیات علمی جدیدالورود با وظایف سازمانی، کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات اداری و آموزشی و پژوهشی را برای اساتیدی که در سال اخیر جذب دانشگاه شده اند برگزار کرد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.  

19 06 2024

سرپرست دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بسیج استادان: بسیج درخت تنومندی برای خدمت رسانی به جامعه است

گرامیداشت روز قشر بسیج استادان با حضور سرپرست دانشگاه گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و جمعی از استادان بسیجی استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.  دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران افزود: بسیج یکی از نوآوری های امام راحل بود که هم اکنون به درخت تنومندی برای خدمت رسانی در جامعه تبدیل شده است.  وی با اشاره به چندوجهی بودن بسیج در جامعه تصریح کرد: بسیج متعلق به قشر خاصی نیست و به جغرافیای خاصی تعلق ندارد و باتوجه به نیاز جامعه در مسائل فرهنگی، سازندگی، دفاعی، علمی و... در همه زمان ها و مکان ها برای حل مشکلات جامعه متبلور می شود.  سرپرست دانشگاه با بیان اینکه اکنون در جنگ ترکیبی به سر می بریم افزود: لازمه مبارزه با جنگ ترکیبی جهاد است که رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را اقدامی قطعی و فوری برای مبارزه با دشمنان دانسته اند. وی با اشاره به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری جهش تولید است تأکید کرد: یکی از عرصه های جهاد تبیین توسط استادان دانشگاهی، ایجاد شرکت های دانش بنیان است که این فرصت مناسبی برای تبیین نقش آفرینی های اساتید بسیجی در عرصه تولید و صنعت خواهد بود.  دکتر دوستار با بیان اینکه بسیج به دنبال خدمت بی منت است، یکی از راه های نیل به مطالبات مقام معظم رهبری را همکاری و همفکری دانشگاهیان دانست و تصریح کرد: زمانی که متعلق به مردم است نباید صرف تقابل با یکدیگر شود و چنانچه دانشگاه ها نسبت به آگاه سازی اهمیت انتخابات به دانشجویان وارد عمل شوند، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و اثرگذار خواهیم بود.  سرپرست دانشگاه ضمن امیدواری به اینکه دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین بیش از پیش همت گمارند، تحکیم روابط استادان با دانشجویان را منجر به ترویج دستاوردهای انقلاب به دانشجویان و انتشار امیدواری در جامعه دانست.  دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این مراسم، ضمن گرامیداشت روز بسیج اساتید که با سالروز شهادت شهید چمران آمیخته شده، از مرحوم دکتر رحمدل استاد بسیجی دانشگاه گیلان یاد کرد و گفت: دکتر رحمدل از مفاخر تأثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس بود که در آثار خود به نیکویی بین علم و اخلاق و ایمان پیوند زد.  دکتر حبیبی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم شهید چمران ولایت مداری و مردم داری بود گفت: تبلور این ویژگی را در شهید آیت الله رئیسی دیدیم همانگونه که ایشان از نزدیک در کنار مردم حضور داشتند و پیگیر حل مشکلات مردم بویژه مردم مناطق محروم بودند.  وی ضمن تأکید بر صداقت گفتار و رفتار شهید آیت الله رئیسی با مردم، ایشان را احیاگر گفتمان انقلاب اسلامی دانستند که مورد اقبال مردم قرار گرفت و افزود: ارادت خاص شهید آیت الله رئیسی به مردم، یک ارادت کاملاً قلبی، واقعی و دو طرفه بود که شاهد وداع باشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان بودیم.  دکتر حبیبی با اشاره به ظرفیت های جامعه دانشگاهی برای ترویج گفتمان جامعه به سمت مطالبات مقام معظم رهبری گفت: در حوزه جهاد تبیین، انتظارات از اساتید فرهیخته بیش از سایرین است زیرا با تربیت نیروهای جوان و آینده ساز کشور، فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای همتراز انقلاب اسلامی خواهند داشت که برای رشد و تعالی کشور اثرگذار باشند.  مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ضمن اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رویداد سیاسی بزرگ کشور گفت: پشتیبانی رأی آحاد مردم برای انتخاب رئیس جمهور می تواند نخبگانی شایسته را در مسیر رشد و تعالی کشور سوق دهد.  گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی استادان بسیجی تجلیل به عمل آمد. 

25 06 2024

رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان: اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر محمد دوستار طی گفتگویی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید، انتخابات زود هنگام پیش‌بینی نشده‌ای را باید برگزار کنیم، اقدامات شایسته و بسیار خوبی که شهید آیت‌الله رئیسی انجام داده بود و ارتباط بسیار خوبی که با مردم توانست برقرار کند و نمود آن را در تشییع پیکر شهدای خدمت و ابراز احساسات مردم در مراسم‌ دیدیم لذا سطح انتظارات و توقعات مردم از ریاست جمهور ارتقا یافته است. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان در خصوص ملاک انتخاب رئیس جمهور اصلح، افزود: در انتخاب رئیس جمهور بعدی باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند نظر مردم را با مردمی بودن و سفرهای مختلف و سرکشی استان‌ها و حضور در شهرستان‌ها و پیگیری پروژه‌های مصوب مطالبات مردم را برآورد کند. رئیس دانشگاه گیلان در خصوص اولویت‌های امروز جامعه، گفت: مسائلی مانند تورم، اشتغال، مسکن باید از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی باشد، آیت‌الله رئیسی توانسته بود با سیاستگذاری مناسب در عرصه بین‌المللی اتفاقات خوبی در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس وجهه مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اقتصادی آن به زودی شامل کشور می‌شود. دکتر دوستار در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد اصلح نقش آفرینی کنند؟ تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که تریبون دارند و مورد اعتماد مردم هستند به ویژه جامعه دانشگاهی در خصوص تبیین شاخص‌های فرد اصلح ا توجه به شرایط زمانی و مکانی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره روشنگری کنند و اعلام کنند چه کسانی می‌توانند در این عرصه هدایتگر جامعه بوده و نقش آفرینی موثری داشته باشند و به مردم کمک کنند تا در انتخاب مناسب دقت لازم را مدنظر قرار دهند و بتوانند فردی اصلح، شایسته و مناسب این زمان انتخاب کنند تا ادامه دهنده مسیر شهدای خدمت باشد. وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و تشکل‌های دانشجویی و سیاسی نقش محوری در انتخابات دارند، می‌توانند از طریق برگزاری گفتگوها، میزگردها و مناظرات نقش مؤثر داشته باشند، در این راستا اولا باید تبیین شود که در عصر حاضر چه رئیس جمهوری با چه ویژگی‌هایی مناسب کشور ماست، همچنین نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلف چیست که نیازمند این است دانشجویان و اساتید از طریق گفتمان تبیین لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: دانشجوها و تشکل‌های سیاسی به خاطر اینکه به روز هستند بیشتر مورد اعتماد افراد هستند خانواده‌ها و اقشار مختلف به آنها مراجعه می‌کنند یا رسانه‌هایی در اختیار دارند، لذا باید تبیین و گفتگو در خصوص اهمیت مشارکت و ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در عرصه داخلی و خارجی برای مردم و به خصوص رای اولی‌ها بازگو شود، علاوه بر این ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته تبیین شود تا مردم با آگاهی و بینش دقیق نامزد اصلح و مورد اعتماد را برای قوه مجریه انتخاب کنند. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشجویان با نگاه آرمانگرایانه‌ای که دارند سعی می‌کنند ایده‌آل‌ها را دنبال کنند و از این رو نقدها و چالش‌های موجود را هم بدون محافظه‌کاری بیان می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نگرش علمی و بینش نظام‌مندی که دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه کسب می‌کنند برای حل چالش‌ها و بحران‌ها و نواقص راه‌حل‌های عالمانه و علمی با توجه به مطالب تخصصی که در دانشگاه کسب کردند، ارائه می‌دهند. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات خوب هستند، دانشجویان می‌توانند در قالب تشکل‌ها، میزگردها، گفتگوها و مناظرات دیدگاه خود را مطرح کنند، لذا هر چقدر تشکل‌های دانشجویان فعال، اثربخش و هدفمندتر باشد زمینه مشارکت در انتخابات هم افزایش پیدا می‌کند. دکتر دوستار تصریح کرد: اگر تشکل دانشجویی بخواهد تریبون آزاد یا گفتمان پیرامون موضوع انتخابات داشته باشد، دانشگاه مقدمات لازم را برای تبیین انتخاب اصلح و تحقق مشارکت حداکثری فراهم می‌کند تا بتواند انتخابات پرشوری را با حضور پرشور جوانان آینده‌ساز رقم بزند زیرا تشکل‌های دانشجویی تحرک بخش در انتخابات هستند، جامعه را به حرکت در می‌آورند. در این دوره هم آمادگی لازم در دانشگاه وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات لازم فرصت را برای تشکل‌های دانشجویی فراهم کند. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: ملاک انتخاب اصلح و معیاری که بر اساس آن می‌توان انتخاب کرد شامل ویژگی‌های سلبی و ایجابی است یعنی فرد نباید شهره به فساد بوده یا رابطه باز باشد بلکه باید آدم جدی، پیگیر، کاردان و متخصص باشد البته بخشی از این‌ها از طریق هیئت اجرایی نظارت و شورای نگهبان انجام می‌شود و بخشی از آنها هم مثل جدیت، مردمداری، ساده زیستی، آشنایی به قوانین، تجربه، مدیریت اجرایی باید از ویژگی‌های برجسته و مورد توجه باشد، نکته بعدی این است که مطالبه الان مردم چیست؟ موضوعات اقتصادی، فرهنگی و بهبود روابط بین‌الملل در اولویت مطالبات مردم است ما باید افرادی را انتخاب کنیم که در این حوزه‌ها تجربه پیشین آنها نشان می‌دهد که موفق عمل کرده‌اند، بر اساس آن می‌توان پیش بینی کرد که می‌توانند موفق باشند و با تیم قوی، هماهنگ و جدی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نیاز مردم و جامعه را حل کنند. وی با بیان اینکه معیار انتخاب اصلح مطالبه مردم در عصر حاضر بوده لذا اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر دوستار بیان کرد: هر کسی که تریبون دارد مثل ائمه جماعات باید به تشویق مشارکت در این عصر حاضر بپردازند با مردم گفتگو کنند و همچنین اعزام سخنران، مبلغ به مساجد روستاها می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند، علاوه‌بر این فعالیت در عرصه مجازی توسط جوانان علاقمند که تبیین‌گر خوبی هستند، هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مجموع این عوامل مؤثر می‌تواند کمک کند تا با هم افزایی و هماهنگی زمینه انتخاب رئیس جمهور اصلح و تحقق مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان در راستای رسالت خود جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تبیین انتخاب اصلح اقدام به برگزاری نشست‌های گفتمان بین اساتید، تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری می‌کند، همچنین با تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی هم گفت‌وگو شده تا نقش تبیین‌گری خود را انجام دهند و به عبارتی دانشگاه گیلان بدون گرایش خاصی از نامزدها، نقش تبیینی خود را مثل سنوات گذشته ایفا می‌کند.       منبع خبر: ایسنا

24 06 2024

حکم رئیس دانشگاه گیلان به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

حکم دکتر محمد دوستار به سمت رئیس دانشگاه گیلان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. شصتمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدمهدی طهرانچی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر محمد دوستار عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد به سمت رئیس دانشگاه گیلان انتخاب شد. شایان ذکر است دکتر دوستار 28 فروردین 1403 از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.