مرکز آپا با هدف آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای در دانشگاه گیلان راه اندازی شد

28 06 2015
کد خبر : 3289519
تعداد بازدید : 283
نشست راه اندازی مرکز آپا( آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه گیلان با حضور مهندس تسلیمی معاون ارتباطات و عملیات مرکز ماهر کشور و مدیران استانی در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با اشاره بر لزوم توسعه زیرساخت های شبکه ای و تربیت نیروی متخصص ماهر در این زمینه، خواستار توجه ویژه به مباحث مربوط به امنیت فضای تبادل و تولید اطلاعات شد. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با تأکید بر این مطلب که دانشگاه گیلان علاوه بر نقش آفرینی در تولید علم، به نیازهای علمی و تخصصی جامعه نیز توجه دارد افزود تا کنون 150 نفر در مقطع کارشناسی ارشد IT از دانشگاه گیلان فارغ التحصیل شده اند که چهل مورد از پایان نامه های دفاع شده در زمینه امنیت شبکه بوده است. دکتر رضی با اشاره به اهمیت مدیریت حوادث رایانه ای و آسیب پذیری امنیتی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: دانشگاه گیلان با راه اندازی این مرکز درصدد است تا علاوه بر آگاهی رسانی به کارشناسان سازمان های دولتی و غیردولتی به ارائه خدمات تخصصی با محوریت امنیت سامانه های سخت افزاری و هوشمند بپردازد. با توجه به اینکه این مرکز تنها آزمایشگاه آپا در شمال کشور است، امیدواریم به سرعت تجهیز شود و علاوه بر خدمات رسانی در استان گیلان، نیازهای استان های همجوار را نیز در مدیریت حوادث رایانه ای مرتفع نماید. مهندس رضایتی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان هم در این نشست با اشاره به اهمیت امنیت در فضای مجازی ایجاد مراکز آپا را در تأمین امنیت فضای مجازی بسیار اساسی و مهم ارزیابی کرد. مهندس رضایتی در ادامه بر حمایت از فارغ التحصیلان و دانشجویان در تولید نرم افزارهای رایانه ای تآکید کرد و نقش مراکز آپا را در ایجاد اشتغال مهم ارزیابی کرد. در ادامه مهندس تسلیمی معاون ارتباطات و عملیات مرکز ماهر، مرکز آپا را بازوی سازمان فناوری و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان برشمرد و از فعالیت هشت مرکز آپا در کشور خبر داد. مهندس تسلیمی با تأکید بر اهمیت ادارات کل ICT در تعامل سازنده با دستگاه های استان، گفت امیدواریم همان گونه که دانشگاه گیلان توانست بسیار زودتر از بسیاری از دانشگاه ها مرکز آپای دانشگاهی را افتتاح کند،بتواند با حمایت های مناسب در آینده نزدیک خروجی خوب و مناسبی برای استان داشته باشد. دکتر رضا ابراهیمی آتانی عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه گیلان و مسئول راه اندازی مرکز آپای دانشگاه گیلان هم در این نشست گزارشی از روند شکل گیری این مرکز در دانشگاه ارائه کرد. شایان ذکر است در پایان مراسم گواهینامه راه اندازی مرکز آپای استان گیلان به دانشگاه گیلان داده شد. متن گواهینامه به شرح زیر است: به استناد اقدام چهارم از راهبرد دوم سند افتا و نظام ملی مقابله با حوادث رایانه ای، همچنین نظر به اهمیت و ضرورت راه اندازی و گسترش مراکز همکار در زمینه تشخیص، تحلیل و هماهنگی ملی پاسخ به حوادث امنیتی رایانه ای، و با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه گیلان، مرکز آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای (آپا) دانشگاه گیلان به عنوان یکی از مراکز همکار مرکز ملی مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه ای(ماهر) اعلان می گردد.
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.