مرکز رشد دانشگاه گیلان از صاحبان ایده های فناورانه حمایت می کند

08 05 2016
کد خبر : 3279703
تعداد بازدید : 476

روابط عمومی دانشگاه گیلان در ادامه گفتگوهای خود با مدیران دانشگاهی،این بار دقایقی میزبان دکتر سید حسین پیمان رئیس مرکز رشد دانشگاه گیلان بود و گفتگویی با محوریت تبدیل علم به ثروت،نحوه حمایت از ایده های فناورانه و مرکز رشد دانشگاه با ایشان ترتیب داد که این گفتگو تقدیم شما خوانندگان می شود.

در ابتدا کلیاتی در ارتباط با تجاری سازی فناوری و چگونگی مرکز رشد با خوانندگان بفرمائید. موضوع تجاری‌سازی فناوری و ایجاد شرکت‌های زایشی مبتنی بر یافته‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه یکی از رویکردهای کلیدی حاکم بر دانشگاه‌های پیشرو دنیا می‌باشد. امروزه نقش دانشگاه ها در غالب كشورهاي جهان متحول شده و رسالت دانشگاه به تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص محدود نمي شود، بلكه دانشگاه ها و مؤسسه هاي تحقيقاتي، در واقع اميد جوامع تلقي مي شوند و مهمترين و سازنده ترين نقش را در تحول و پيشرفت جامعه و حل مشكل هاي آن ايفا مي كنند كه با نقش اوليه و سنتي آن كاملاً متفاوت است. در بیشتر دانشگاه های موفق جهان، تولید درآمد پس از آموزش و پژوهش، به عنوان سومین نقش دانشگاه ها معرفی می شود. بر این مبنا در برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران فعالیت های تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت در قالب برنامه های کارآفرینی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گنجانده شده و مسیری که برای آن ترسیم شده راه اندازی هسته ها و واحدهای فناور در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری می باشد. از این رو ایجاد مراکز رشد دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین گام های دانشگاهها برای تبدیل شده به دانشگاه کارآفرین تلقی می شود.

نحوه شکل گیری مرکز رشد دانشگاه چگونه بوده است؟

در همین راستا مرکز رشد دانشگاه گیلان از  بهمن ماه 1394 موافقت اصولی خود را از  وزارت علوم دریافت نموده و به صورت مستقل از پارک علم و فناوری عملا مشغول به کار گردید و هم اکنون دفتر این مرکز در طبقه همکف پردیس دانشگاهی قرار دارد. مرکز رشد واحدهاي فناور داشگاه گیلان که به اختصار مرکز رشد نامیده می شود، مرکزي است که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه هاي جدید توسط کارآفرینانی که با اهداف اقتصادي مبتنی بر دانش و فن فعالیت می کنند، پشتیبانی می نماید. این حرفه ها در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمینه هاي مختلف منتهی به محصول یا خدمات جدید فعالیت می کنند.

آیا مرکز رشد صرفا محلی برای حمایت از کسب و کارهای رشته های فنی است؟

 تمامی اساتید و دانشجویان رشته های موجود در دانشکده های دانشگاه، قابلیت راه اندازی کسب و کار مخصوص به خود در مرکز رشد دانشگاه را دارند. بعضی ها تصور می کنند مرکز رشد متعلق به دانشکده فنی است. این درحالی است که دانشکده های هنر و معماری، ادبیات و علوم انسانی و تربیت بدنی و علوم ورزشی از ظرفیت های بسیار بالایی برای راه اندازی کسب و کارهای جدید همراه با نوآوری می باشند.

حمایت مرکز رشد دانشگاه از صاحبان ایده به چگونه است؟ مرکز رشد دانشگاه در گام اول از صاحبان ایده در قالب هسته فناور و سپس واحد فناور حمایت می نماید. حمایت های صورت گرفته نیز می تواند در قالب ارائه تسهیلات قرض الحسنه، تامین دفتر کار یا آزمایشگاه مورد نیاز و یا حتی مشاوره های حقوقی و بازار  باشد.

هم اکنون چند شرکت در مرکز رشد مشغول فعالیت هستند؟

هم اینک 2 واحد فناور در این مرکز مستقر شده و تعداد 12 درخواست نیز که عمدتا توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه گیلان ارائه شده منتظر تصمیم گیری برای استقرار در مرکز رشد می باشند. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 15 تا 20 واحد فناور از خدمات مرکز رشد دانشگاه گیلان بهره مند شوند.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.