مرکز شتابدهنده دانشگاه گیلان افتتاح شد

13 03 2017
کد خبر : 3271068
تعداد بازدید : 794

مرکز شتاب دهی مستقر در دانشگاه گیلان به عنوان اولین مرکز شتابدهی کسب‌ و کارهای نوپا در گیلان و به عنوان یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه با ارائه ۱5 طرح از طرف صاحبان ایده های نو در حوزه به‌ طور رسمی با حضور رئیس دانشگاه گیلان،رئیس بنیاد نخبگان گیلان،رئیس پارک علم و فناوری استان، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و رئیس انجمن مدیران صنایع استان آغاز به کارکرد.

IMG_5870

دکتر سید ضیالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در این مراسم گفت: امروز تامین کار برای فارغ‌ التحصیلان مهمترین دغدغه محسوب می‌شود.وی ضمن تأکید بر تراکم و انباشت نیروهای متخصص در جامعه ابراز کرد: دانشگاه‌ها تبدیل به یک کارخانه تولید نیروی متخصص شده‌اند که محصول آن برای جامعه بلااستفاده است.

دکتر میرحسینی در ادامه گفت: مجوز مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه در اواخر سال 1394 صادر شد و این مرکز وظیفه حمایت از ایده‌هایی که منتهی به محصول می‌شوند را دارد. وی خاطرنشان کرد: برای احیا و توانمندسازی ایده‌های علمی و تبدیل‌شدن آن‌ها به محصول ورود بخش خصوصی یک ضرورت محسوب می‌شود و حضور جدی و حمایت گونه شرکت‌های خصوصی می‌تواند تضمین‌کننده ادامه حیات ایده‌های خلاق باشد.

دکتر سید حسین پیمان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان نیز گفت: استان گیلان با دارا بودن بیش از 120000 دانشجو در مراکز آموزش عالی استان، زیرساخت های مناسب ایجاد شده توسط مخابرات و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، پتانسیل بسیار بزرگی در ارتباط با راه اندازی کسب و کارهای جدید با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در صنعت IT دارد. مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان تاکید کرد که هم اکنون رشد شتاب دهنده ها در کشور زیاد شده بگونه ای که در حال حاضر 49 شتابدهنده در کشور به ثبت رسیده و دانشگاه گیلان تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت شتابدهنده ها زمینه ساز ایجاد کسب و کار های جدید باشد که مرکز رشد تلاش نمود اولین مرکز شتابدهی خدمات کسب و کار تلفن های همراه برای استفاده از این ظرفیت ها توسط شرکت همکاران راه‌ پویان همتا در دانشگاه گیلان راه اندازی شود.

مهندس توکلی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان گیلان نیز در این مراسم با تشکر ویژه از مرکز رشد دانشگاه گفت: در این مدت با توجه به پتانسیل دانشگاهی استان، شتاب‌دهنده‌های دیگری که مربو‌ط به بخش خصوصی هستند متقاضی حضور و فعالیت در استان بودند.

مهندس توکلی با بررسی مشکلات شتابدهنده ها در کشور گفت: ایده پردازان غالباً نگرانند که مالکیت معنوی ایده‌ها از دست برود. وی با اشاره به دوره شش‌ ماهه حمایت شتاب‌ دهنده‌ها تصریح کرد: سازوکار این دوره‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند محصولات زیرساختی را تأمین کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان گیلان با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا در تمام دنیا افزود: تمام این سرمایه‌گذاری‌ها دانشگاه محور بوده‌اند.

محمدرضا پژوهنده مدیر شتاب‌دهنده اکسل مستقر در دانشگاه گیلان نیز در این مراسم گفت: ۶۰ طرح در فراخوان ابتدایی پذیرفته و ۱۵ طرح منتخب شد. این طرح‌ها از روز شنبه ۲۱ اسفندماه در ۸ کارگاه شرکت کرده‌اند و حداکثر ۱۰ طرح انتخابی به مرحله شتابدهی خواهند رسید.

وی ادامه داد: ۳۵ روز آموزش برای تکمیل شدن طرح‌ها در نظر گرفته‌ شده است و تیم های برگزیده نهایی وارد مرحله شتابدهی۱۱۰ روزه خواهند شد و در این دوره مورد حمایت مالی و مشاوره ای قرار خواهند گرفت.

در انتهای این مراسم نیز مرکز شتابدهنده اکسل مستقر در دانشگاه در دانشکده معماری و هنر و با اولویت‌های سرمایه گذاری شتاب دهنده اکسل گردشگری الکترونیک، اینترنت اشیاء و سرویس‌های ارزش افزوده بر بستر موبایل و محتوا و سرویس‌های حاصل از هم‌افزایی، به صورت رسمی افتتاح شد.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.