مسن ترین دانشجوی دانشگاه گیلان: اگر روزی بخواهم دوباره از نو شروع کنم حتماً همین مسیر را انتخاب خواهم نمود

06 12 2016
کد خبر : 3274198
تعداد بازدید : 500

به بهانه روز دانشجو، روابط عمومی دانشگاه گیلان به سراغ مهدی تاج مهری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران پردیس دانشگاهی"مسن ترین دانشجوی دانشگاه گیلان رفت تا از زبان وی حال و هوای تحصیل در سن 72 سالگی را جویا شود که ماحصل این گفتگوی خودمانی تقدیم می شود.

لطفاً خودتان را کامل معرفی کنید؟

مهدی تاج مهری متولد بیست و نهم آبان ماه یکهزار و سیصد و بیست چهار در رشت محله ساغری سازان. دوره ابتدایی در دبستان علمیه ساغری سازان رشت گذراندم.

از سوابق تحصیلی خود بفرمائید؟

دوران متوسطه را در دبیرستان شاهپور (شهید بهشتی) رشت گذارندم و در سال 1344 موفق به اخذ دیپلم ریاضی از این دبیرستان شدم.

از همان دوران نوجوانی علاقه زیادی به ادامه تحصیل در رشته راه و ساختمان در دانشگاه داشتم که متأسفانه در آن زمان موفق نشدم. پس از انجام خدمت سربازی مشغول کار در بازار شدم و هم زمان در سال 1350 در کنکور مدرسه عالی بازرگانی رشت قبول شده و نهایتاً در سال 1354 موفق به اخذ مدرک لیسانس از این مرکز علمی شدم. اما این موفقیت هرگز نتوانست ذره ای از علاقه ام به رشته راه و ساختمان (عمران) بکاهد. بیاد دارم در سال 1339 که کلاس نهم بودم از طرف دبیرستان به همکلاسی هایم به اتفاق معلم و استاد بسیار خوبمان آقای خمامی زاده بعنوان گردش علمی برای بازدید به منجیل و هرزویل رفته بودیم. با دیدن سد منجیل علاقه زیادی به سد سازی پیدا کردم و از آن پس آرزو داشتم که کاسب خوبی باشم تا همواره بتوانم سازه های بزرگی را محاسبه و به اجرا درآورم. بهمن ماه سال 91 توانستم در رشته عمران دانشگاه آزاد لشت نشاء ثبت نام کنم و تیرماه سال 95 فارغ التحصیل و در مهرسال 1395 در دانشگاه پردیس گیلان در رشته سازه عمران (ارشد) پذیرفته شدم.

انگیزه های شما از ادامه تحصیل؟

هدفم از تحصیل در این رشته هیچگونه انگیزه مادی و استخدامی و ارتقاء سمت سازمانی نبوده و فقط و فقط به جهت علاقه و دست یابی های علمی در این رشته می باشد.

فعلاً هیچگونه فعالیت اقتصادی ندارم و تمام وقتم را با خواندن درسهایم می گذارنم و تا زمانی که توانایی یادگیری داشته باشم به راهم ادامه خواهم داد. زیرا هیچ چیز به اندازه حل یک مسأله؛ مساله تحلیل و مقاومت و ... خوشحالم نمی کند.

اگر به گذشته برگردید باز همین مسیر را انتخاب می کنید؟

اگر روزی بخواهم دوباره از نو شروع کنم حتماً همین مسیر را انتخاب خواهم نمود. مضافاً به اینکه سعی خواهم نمود تا اشتباهاتی را که در سال 1344 منجر به عدم موفقیتم در کنکور در این رشته شد را اصلاح نمایم.

خاطره ای از دوران تحصیل دارید؟

خاطرات زیادی از دوران تحصیلم دارم که مسلماً نه وقت گنجایش آن را دارد و نه مجالی برای مطرح کردن آنهاست. اما یکی از خاطرات شیرین دوران ابتدایی ام را برایتان نقل می کنم.

مدیر دبستان علمیه ما مرحوم آقای کهرباسی (که خدا رحمتشان کند) انسانی بسیار شریف و زحمت کش بودند، ایشان علاوه بر ریاست مدرسه درس ریاضی را با دانش آموزان مقطع پنجم و ششم هم زمان بطور فوق العاده نیز کار می کردند زیرا به ریاضی بسیار اهمیت می دادند. در آن زمان تحصیل در مدارس در دو نوبت صبح(8تا12) و بعد از ظهر (2-4) برگزار می شد و بعد از ظهر پنجشنبه ها مدارس تعطیل بود. که درس فوق برنامه ریاضی ما نیز در عصر پنجشنبه توسط مرحوم آقای کهرباسی برگزار می شد. و من آن سال کلاس پنجم بودم . کلاس پنجم و ششم مدرسه ما نیز در دو کلاس مجاور هم بودند که توسط یک درب از یکدیگر جدا می شد. و ایشان هر دو کلاس را با هم اداره می کردند یک روز یک مسئله ریاضی برای دانش آموزان کلاس ششم مطرح کردند که کسی نتوانست پاسخگوی آن باشد. لاجرم آن را برای کلاس ما تکرار کردند و من همیشه در این گونه مواقع اولین کسی بودم که دستم را بالا می بردم (از ترس اینکه دیگران از من جلوتر نباشند) زیرا می دانستم تا زمانی که به پای تابلو برسم حل آنرا پیدا خواهم کرد.

صورت مسئله از این قرار بود که دو دایره مساوی در داخل یک مستطیل محاط شده بود، با توجه به اینکه شعاع دایره معلوم بود ایشان مساحت و محیط مستطیل را می خواستند . که من توانستم آنرا حل کنم.

عرض مستطیل= شعاع ضرب در دو                                       و طول مستطیل= شعاع ضرب در چهار

مساحت= طول ضرب در عرض                                           محیط = (طول +عرض) ضرب در دو

کنکور مشکل بود؟

کنکور چندان مشکل نبود با اینکه بعد از فراغت از امتحانات پایان دوره کارشناسی زمان زیادی برای مطالعه نداشتم ولی خوشحالم که در آزمون ارشد موفق شدم.

آیا به جز کتابهای درسی؛ کتابهای دیگری هم می خواندید؟

به جز کتابهای درسی به کتابهای دیگر سری عمران برای آزمون ارشد اگر دسترسی پیدا می کردم تا حد امکان مطالعه می کردم.

سخن آخر

فکر می کنم که علاقه و پشتکار برای دستیابی به موفقیت پشتوانه مهمتری است که می تواند موج منفی سن و سال را خنثی نماید به مصداق خواستن توانستن است.

photo_2016-12-06_04-20-40

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.