معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه: توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای اصلاح هرم دانشجویی از سیاست های این معاونت است

14 10 2023
کد خبر : 5684355
تعداد بازدید : 19384

با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید؛ روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر محسن محمدی گلنکش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.​​​​​​​

 

-لطفا در ابتدا برای خوانندگان، کلیاتی از فعالیت های واحدهای زیرمجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را ارائه بفرمائید.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، وظیفه سیاستگذاری، اداره و هدایت امور آموزشی کلیه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در راستای سیاست‍ها و برنامه‌های آموزشی وزارت عتف را بر عهده دارد.

این معاونت از بخش‌های مدیریت خدمات آموزشی، مدیریت تحصیلات تکمیلی، گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش و دفتر هدایت استعدادهای درخشان، تشکیل شده است.

در حال حاضر در دانشگاه گیلان، 326 رشته گرایش تحصیلی (58 رشته گرایش در مقطع کارشناسی، 188 رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 80 رشته-گرایش در مقطع دکتری) دایر است. ضمناً درخواست بیش از 10 رشته-گرایش تحصیلی جدید نیز، برای اخذ مجوز پذیرش دانشجو، در دفتر گسترش آموزش عالی در دست بررسی است که به زودی مجوز آنها دریافت خواهد شد.

دانشگاه گیلان در سال تحصیلی جدید، میزبان چه تعداد دانشجوی نوورود خواهد بود؟

ضمن عرض تبریک آغاز سال تحصیلی 1403-1402 به خانواده بزرگ دانشگاه گیلان به ویژه به دانشجویان نورود، در سال تحصیلی جدید پذیرش تعداد 2808 نفر دانشجوی نوورود در مقطع کارشناسی (که از این تعداد، پذیرش 510 نفر، صرفاً با سوابق تحصیلی  می باشد)، تعداد 1614 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 354 نفر در مقطع دکتری تخصصی و در مجموع 4776 دانشجو پیش بینی می شود.

برای پیشرفت دانشگاه در راستای اسناد بالادستی چه برنامه هایی پیش بینی شده است؟

تحول در نظام‌های آموزش عالی امری اجتناب ناپذیر است. تحولات جوامع انسانی و رشد سریع علوم و تکنولوژی، موجب دگرگونی در نگرش، نیازها و انتظارات انسان شده است. در این راستا  نظام آموزش عالی نیز متناسب با روند رشد تغییرات، نیازمند پویایی است. دانشگاه به عنوان عالی ترین نهاد علمی، در قبال تحقق آرمان‌های توسعه ملی مسئول بوده و همواره پویا سازی ارکان خود در انطباق با برنامه‌های توسعه را در دستور کار اصلی خود قرار می دهد.

پیرو تصویب سند تحول دولت سیزدهم و مأموریتی که در اجرای این سند (تحول آموزش عالی)، بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذاشته شده است، پس از سفر معاون محترم آموزشی وزارت عتف به دانشگاه گیلان، بررسی و تدوین طرح تحول دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.

جهت تدوین این طرح در دانشگاه گیلان، 9 کمیته تعریف شد. پس از برگزاری جلسات متعدد، 11 طرح پیشنهادی تصویب و گزارش نهایی طرح به وزارت عتف ارسال شد. این سند با در نظر گرفتن اولویت مزیت های بومی منطقه ای استان تدوین شده است.

- لطفا در مورد دانشکده  های جدید علوم و فنون نوین دریایی و حفاظت از زیرساخت­ ها توضیحاتی ارائه فرمائید.

با توجه به مجاورت استان گیلان با دریای کاسپین و ظرفیت و امکانات بالای بخش های مختلف دولتی و خصوصی در استان گیلان، در راستای توسعه اقتصاد دریا محور مطابق اسناد بالادستی و تحقق  برنامه های پیشنهادی مقام عالی وزارت عتف، ایجاد رشته های علوم دریایی بویژه حوزه دریانوردی شامل 12 رشته کارشناسی، 10 رشته-گرایش کارشناسی ارشد و 3 رشته-گرایش در مقطع دکتری در برنامه عملیاتی دانشگاه گیلان پیش بینی شده و تأسیس این دانشکده به منظور تعلیم و پرورش مهندسان و متخصصان حاذق برای امور دریانوردی در رشته‌های الویت دار و مورد نیاز صنایع دریایی، توسعه فعالیت های اقتصاد دریا محور و افزایش همکاری های بین المللی به ویژه با کشور های همسایه در برنامه های توسعه دانشگاه گیلان قرار گرفته است. با همکاری و مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی کشور و انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل بنادر و دریانوردی استان در سال تحصیلی جدید اولین ورودی دانشجویان رشته مهندسی کشتی (گرایش موتور کشتی) در دانشگاه گیلان ثبت نام نمودند. درخواست ایجاد سایر رشته ها مانند الکترونیک و مخابرات دریایی، دریانوردی و ....  نیز به منظور تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین دریایی در شهر بندرانزلی در حال انجام است.

همچنین به استناد ماده 9 اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور با موضوع طرح راهبردی حفاظت از زیر ساخت های کشور، مورد تاکید مقام معظّم رهبری، تأسیس دانشکده مربوطه نیز در دستور کار دانشگاه گیلان قرار گرفته است.

- از سیاست های دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی بفرمائید.

توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای اصلاح هرم دانشجویی، افزایش کیفیت دوره و تنوع بخشی به شیوه های پذیرش دانشجو شامل پذیرش دانشجوی استاد محور مبتنی بر نیاز جهت حل مشکلات صنعت و جامعه، توسعه روابط بین المللی از طریق تنوع بخشی به شیوه های جذب دانشجوی بین المللی برای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی و سیاست گذاری برای تحقق آن، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، سیاستگذاری جهت افزایش تعاملات با سایر دانشگاه های داخل و خارج از کشور از طریق تبادل دانشجو جهت گذراندن دوره فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت از برنامه های دانشگاه در این زمینه می باشد.

- شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه گیلان جهت حمایت‏ از دانشجویان ممتاز چه اقداماتی انجام داده است؟

پذیرش دانشجویان برتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در هر سال تحصیلی، پشتیبانی مادی و معنوی جهت اعزام دانشجویان مقطع کارشناسی به المپیاد علمی غیرمتمرکز دانشجویی منطقه ۲ کشور به میزبانی دانشگاه مازندران (بابلسر) و دانشگاه تربیت مدرس تهران، تقدیر از دانشجویان برتر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، رتبه‏ های برتر کنکور (زیر 10) کارشناسی ارشد و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی کشور با رتبه زیر ۱۵، معرفی دانشجویان نخبه و استعداد درخشان به بنیاد ملی نخبگان جهت بهره مندی از تسهیلات مربوطه از اقدامات این حوزه می باشد.

- در رابطه با  بورسيه صنعتي و انواع آن توضیحاتی ارائه نمائید.

 بورسیه صنعتی، همکاری قانونی بین هر یک از واحدهای اقتصادی و دانشجوی پذیرفته شده، مبتنی بر قراردادی است که مزایای مادی و غیرمادی آن، بر اساس توافق دو طرف تعیین می شود. دانشگاه گيلان در سال جاري با همكاري بنياد ملي نخبگان اقدام به پذيرش دانشجو در طرح بورسيه صنعتي (بكارگيري دانشجويان مستعد برتر در واحدهاي اقتصادي) در رشته هاي مهندسي برق. مهندسي شيمي. مهندسي مكانيك و مهندسي نساجي نموده است که سازمان سنجش آموزش کشور تعداد 3 برابر ظرفیت پذیرفته شدگان را به دانشگاه اعلام و پس از انجام مصاحبه از واجدین شرایط، اسامی پذیرفته شدگان جهت طی مراحل قانونی اداری به سازمان سنجش کشور اعلام شد.

نوع دیگر بورسیه صنعتی که دانشگاه گیلان در آن به صورت مستقل دانشجو می پذیرد و برای اولین بار در دانشگاه اجرا شده است، پذیرش دانشجو در رشته مهندسی علوم دامی و انعقاد قرارداد همکاری با شرکت نوید مرغ می باشد که امید است با همکاری سایر مراکز صنعتی استان بتوانیم با شرکت های بیشتری قرارداد بسته و در راستای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه گام موثری برداریم.

- اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه در رابطه با اعضای هیات علمی شامل چه مواردی است؟

برگزاری کارگاه های دانش افزایی، دریافت پرونده های ترفیع اعضای هیأت علمی به صورت الکترونیکی و بررسی آنها، بررسی و اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیات علمی، برگزاری جلسات هیات ممیزه به منظور بررسی درخواست های ارتقای مرتبه، فرصت مطالعاتی، تبدیل وضعیت پرونده های دارای مدت مازاد و احتساب سوابق همکاران در ایام پیمانی، تدوین شیوه نامه انتخاب عضو هیات علمی سرآمد آموزشی، تقدیر از اعضای هیأت علمی سرآمد آموزشی در سطح دانشگاه و معرفی سرآمدان آموزشی برتر به وزارت عتف و نیز به روز رسانی سامانه حق التدریس جهت بهبود عملکرد و امکان گزارش گیری های متنوع از آن، از جمله اقدامات انجام شده در این رابطه می باشد. همچنین پیگیری راه اندازی سامانه ارتقا و سامانه حق الزحمه پارساهای تحصیلات تکمیلی در دستور کار این حوزه قرار دارد.

- سخن پایانی؟

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تلاش می کند تا با لطف و عنایت حضرت حق تعالی در راستای وظایف محوله، منشأ خیر و برکت برای دانشگاه، استان و کشور باشد. بسیار خوشحال خواهیم بود که اساتید بزرگوار و دانشجویان گرامی، ما را از پیشنهاد های ارزنده خود بهره مند سازند.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

25 06 2024

رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان: اقتصاد، فرهنگ و روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر محمد دوستار طی گفتگویی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: با توجه به حادثه‌ای که اتفاق افتاد آیت‌الله رئیسی در مسیر خدمت به مردم به شهادت رسید، انتخابات زود هنگام پیش‌بینی نشده‌ای را باید برگزار کنیم، اقدامات شایسته و بسیار خوبی که شهید آیت‌الله رئیسی انجام داده بود و ارتباط بسیار خوبی که با مردم توانست برقرار کند و نمود آن را در تشییع پیکر شهدای خدمت و ابراز احساسات مردم در مراسم‌ دیدیم لذا سطح انتظارات و توقعات مردم از ریاست جمهور ارتقا یافته است. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان در خصوص ملاک انتخاب رئیس جمهور اصلح، افزود: در انتخاب رئیس جمهور بعدی باید فردی را انتخاب کنیم که بتواند نظر مردم را با مردمی بودن و سفرهای مختلف و سرکشی استان‌ها و حضور در شهرستان‌ها و پیگیری پروژه‌های مصوب مطالبات مردم را برآورد کند. رئیس دانشگاه گیلان در خصوص اولویت‌های امروز جامعه، گفت: مسائلی مانند تورم، اشتغال، مسکن باید از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی باشد، آیت‌الله رئیسی توانسته بود با سیاستگذاری مناسب در عرصه بین‌المللی اتفاقات خوبی در حوزه ارتباط با کشورهای همسایه و پیمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس وجهه مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اقتصادی آن به زودی شامل کشور می‌شود. دکتر دوستار در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند هدایت افکار عمومی برای انتخاب نامزد اصلح نقش آفرینی کنند؟ تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که تریبون دارند و مورد اعتماد مردم هستند به ویژه جامعه دانشگاهی در خصوص تبیین شاخص‌های فرد اصلح ا توجه به شرایط زمانی و مکانی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و غیره روشنگری کنند و اعلام کنند چه کسانی می‌توانند در این عرصه هدایتگر جامعه بوده و نقش آفرینی موثری داشته باشند و به مردم کمک کنند تا در انتخاب مناسب دقت لازم را مدنظر قرار دهند و بتوانند فردی اصلح، شایسته و مناسب این زمان انتخاب کنند تا ادامه دهنده مسیر شهدای خدمت باشد. وی تأکید کرد: جامعه دانشگاهی اعم از اساتید و تشکل‌های دانشجویی و سیاسی نقش محوری در انتخابات دارند، می‌توانند از طریق برگزاری گفتگوها، میزگردها و مناظرات نقش مؤثر داشته باشند، در این راستا اولا باید تبیین شود که در عصر حاضر چه رئیس جمهوری با چه ویژگی‌هایی مناسب کشور ماست، همچنین نیازمندی‌های جامعه در عرصه‌های مختلف چیست که نیازمند این است دانشجویان و اساتید از طریق گفتمان تبیین لازم را داشته باشند. رئیس دانشگاه گیلان بیان کرد: دانشجوها و تشکل‌های سیاسی به خاطر اینکه به روز هستند بیشتر مورد اعتماد افراد هستند خانواده‌ها و اقشار مختلف به آنها مراجعه می‌کنند یا رسانه‌هایی در اختیار دارند، لذا باید تبیین و گفتگو در خصوص اهمیت مشارکت و ضرورت تحقق مشارکت حداکثری در عرصه داخلی و خارجی برای مردم و به خصوص رای اولی‌ها بازگو شود، علاوه بر این ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته تبیین شود تا مردم با آگاهی و بینش دقیق نامزد اصلح و مورد اعتماد را برای قوه مجریه انتخاب کنند. دکتر دوستار با بیان اینکه دانشجویان با نگاه آرمانگرایانه‌ای که دارند سعی می‌کنند ایده‌آل‌ها را دنبال کنند و از این رو نقدها و چالش‌های موجود را هم بدون محافظه‌کاری بیان می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به نگرش علمی و بینش نظام‌مندی که دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه کسب می‌کنند برای حل چالش‌ها و بحران‌ها و نواقص راه‌حل‌های عالمانه و علمی با توجه به مطالب تخصصی که در دانشگاه کسب کردند، ارائه می‌دهند. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی زمینه ساز بسیاری از اتفاقات خوب هستند، دانشجویان می‌توانند در قالب تشکل‌ها، میزگردها، گفتگوها و مناظرات دیدگاه خود را مطرح کنند، لذا هر چقدر تشکل‌های دانشجویان فعال، اثربخش و هدفمندتر باشد زمینه مشارکت در انتخابات هم افزایش پیدا می‌کند. دکتر دوستار تصریح کرد: اگر تشکل دانشجویی بخواهد تریبون آزاد یا گفتمان پیرامون موضوع انتخابات داشته باشد، دانشگاه مقدمات لازم را برای تبیین انتخاب اصلح و تحقق مشارکت حداکثری فراهم می‌کند تا بتواند انتخابات پرشوری را با حضور پرشور جوانان آینده‌ساز رقم بزند زیرا تشکل‌های دانشجویی تحرک بخش در انتخابات هستند، جامعه را به حرکت در می‌آورند. در این دوره هم آمادگی لازم در دانشگاه وجود دارد تا با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات لازم فرصت را برای تشکل‌های دانشجویی فراهم کند. رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: ملاک انتخاب اصلح و معیاری که بر اساس آن می‌توان انتخاب کرد شامل ویژگی‌های سلبی و ایجابی است یعنی فرد نباید شهره به فساد بوده یا رابطه باز باشد بلکه باید آدم جدی، پیگیر، کاردان و متخصص باشد البته بخشی از این‌ها از طریق هیئت اجرایی نظارت و شورای نگهبان انجام می‌شود و بخشی از آنها هم مثل جدیت، مردمداری، ساده زیستی، آشنایی به قوانین، تجربه، مدیریت اجرایی باید از ویژگی‌های برجسته و مورد توجه باشد، نکته بعدی این است که مطالبه الان مردم چیست؟ موضوعات اقتصادی، فرهنگی و بهبود روابط بین‌الملل در اولویت مطالبات مردم است ما باید افرادی را انتخاب کنیم که در این حوزه‌ها تجربه پیشین آنها نشان می‌دهد که موفق عمل کرده‌اند، بر اساس آن می‌توان پیش بینی کرد که می‌توانند موفق باشند و با تیم قوی، هماهنگ و جدی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نیاز مردم و جامعه را حل کنند. وی با بیان اینکه معیار انتخاب اصلح مطالبه مردم در عصر حاضر بوده لذا اقتصاد، فرهنگ، روابط بین‌الملل سه مؤلفه مهم در انتخابات است، گفت: در عرصه انتخابات تشکل‌های سیاسی دانشجویی، سازمان های مردم نهاد، رسانه‌ها، هیئت‌های مذهبی، خبرگزاری‌ها، به خصوص صدا و سیما، فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در تحرک بخشی به انتخابات مؤثرتر عمل کنند. دکتر دوستار بیان کرد: هر کسی که تریبون دارد مثل ائمه جماعات باید به تشویق مشارکت در این عصر حاضر بپردازند با مردم گفتگو کنند و همچنین اعزام سخنران، مبلغ به مساجد روستاها می‌تواند زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کند، علاوه‌بر این فعالیت در عرصه مجازی توسط جوانان علاقمند که تبیین‌گر خوبی هستند، هم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مجموع این عوامل مؤثر می‌تواند کمک کند تا با هم افزایی و هماهنگی زمینه انتخاب رئیس جمهور اصلح و تحقق مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان استان گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان در راستای رسالت خود جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و تبیین انتخاب اصلح اقدام به برگزاری نشست‌های گفتمان بین اساتید، تبیین ضرورت مشارکت در انتخابات، معیارهای انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری می‌کند، همچنین با تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی هم گفت‌وگو شده تا نقش تبیین‌گری خود را انجام دهند و به عبارتی دانشگاه گیلان بدون گرایش خاصی از نامزدها، نقش تبیینی خود را مثل سنوات گذشته ایفا می‌کند.       منبع خبر: ایسنا

24 06 2024

حکم رئیس دانشگاه گیلان به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

حکم دکتر محمد دوستار به سمت رئیس دانشگاه گیلان در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. شصتمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر محمدمهدی طهرانچی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر محمد دوستار عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد به سمت رئیس دانشگاه گیلان انتخاب شد. شایان ذکر است دکتر دوستار 28 فروردین 1403 از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شده بود.

23 06 2024

سرپرست دانشگاه در جمع اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع): لازمه کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است

اعضای هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع)، شامگاه امشب در تالار مسجد دانشگاه میزبان سرپرست دانشگاه بودند و طی نشستی به بیان مسائل مرتبط با هیأت پرداختند. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: تصمیمات و مبنای رفتار ما تحت تأثیر هیجانات یا عقلانیت است که هر کدام از این دو، مسیر حرکتی خاص خود را دارد. دکتر دوستار با بیان اینکه هر دو مسیر لازمه زندگی است خاطرنشان کرد: عنصر کنترل هیجانات و عقلانیت، معنویت راستین است. وی فعالیت های مذهبی در دانشگاه را خصوصاً در قشر دانشجویی با اهمیت خواند و تصریح کرد: دانشجویان هیأت باید در کارهای خود دارای هدف باشند و لازمه این کار نیز برنامه ریزی برای ترویج، تبلیغ و تثبیت معنویت است. سرپرست دانشگاه توجه به فرائض دینی و برنامه های معنوی را در فضای دانشگاه و به طور خاص در خوابگاه های دانشجویی مهم خواند و به انتظار رهبر معظم انقلاب از دانشجویان مبنی بر «تحصیل، تهذیب و ورزش» اشاره کرد و گفت: شما عزیزان دانشجو به عنوان خادمین اهل بیت، تهذیب را در دانشگاه زمینه سازی می کنید. شایان ذکر است در ابتدای این نشست نیز علی زارعی مسئول هیأت دانشجویی باقرالعلوم (ع) دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات هیأت دانشجویی در طول سال پرداخت و سایر اعضای هیأت نیز به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

23 06 2024

در نشست سرپرست دانشگاه با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر، بر تقویت زمینه های همکاری مشترک تأکید شد

به مناسبت هفته دادگستری، سرپرست دانشگاه گیلان به همراه مدیر حقوقی، قراردادها و رسیدگی به شکایات در دادگستری شهرستان سنگر حضور یافت و با رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در ارتباط با تقویت همکاری های مشترک و استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه گفتگو کرد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و تشکر از زحمات خدمتگزاران این عرصه، به قدمت 50 ساله فعالیت علمی و پژوهشی دانشگاه و ظرفیت های آموزشی و اساتید مجرب این دانشگاه اشاره کرد و گفت: گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از جمله، گروه حقوق، مشاوره، روان شناسی، علوم اجتماعی و... می توانند در خدمت دادگستری باشد تا در موضوعات مختلف شاهد همکاری مشترک استادان با دادگستری باشیم. سرپرست دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان رشته حقوق باید به صورت حضوری و از نزدیک دادگاه را ببینند تا مباحثی که در کلاس درست می خوانند را در دادگستری به صورت عملی تجربه کنند. وی پیشنهاد کرد دانشجویان دانشگاه برای کسب تجربه عملی به صورت گروه های چند نفره در دادگستری حضور یابند و یا قضات دادگستری با حضور در دانشگاه دادگاه های فرضی برگزار نمایند. دکتر دوستار در ادامه به ظرفیت های مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با خانواده از قبیل طلاق و ... این مرکز می تواند کمک یار دادگستری باشد و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، شاهد پیوند بیشتر دانشگاه و جامعه باشیم. مجتبی طاهری رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر در این نشست با بیان اینکه دانشگاه گیلان یک نعمت برای استان است افزود: دانشجویان حقوق در دانشگاه مباحث را به صورت تئوری یاد می گیرند که لازمه مهارت همه جانبه آنان تعلیم عملی در دادگستری است که انتظار می رود با همکاری مشترک و برگزاری کارگاه ها و میزگردهای مشترک علم و عمل با هم توامان شود. رئیس حوزه قضایی شهرستان سنگر با اشاره به نگاه منتقدانه دانشگاه در موضوعات و مسائل مختلف، بر هموارکردن این مسیر تأکید کرد و گفت: دانشگاه با نگاه همه جانبه به موضوعات می تواند به دادگستری و قاضی کمک کند. وی با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت دانشگاه برای حل مشکلات گفت: چنانچه تمرکز دانشگاه صرفاً به علم باشد موفق نخواهد بود و می تواند با همکاری با دستگاه ها برای حل چالش ها و مشکلات جامعه قدم مؤثرتری بردارد. طاهری با اشاره به نقش تحول دانشگاه در قوه قضائیه گفت: دادگستری سنگر باید پیشقدم همکاری با دانشگاه باشد زیرا انتظار می رود با برگزاری کارگاه های مشترک، کارگاه و دادگاه های مجازی و... ظرفیتی برای همکاری بیشتر با اساتید دانشگاه و منابع علمی معتبر ایجاد شود.

23 06 2024

در راستای تحقق وعده های داده شده به دانشجویان، نشست سرپرست دانشگاه با مدیرکل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان برگزار شد

ظهر امروز سرپرست دانشگاه گیلان به همراه تعدای از مدیران دانشگاه در اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی گیلان حضور یافت و با مدیریت این مجموعه در ارتباط با چگونگی استفاده از اموال تملیکی در راستای تجهیزات خوابگاه های دانشجویی دخترانه و پسرانه، خوابگاه دانشجویان متأهل و سایر ملزومات اداری و آموزشی مورد نیاز دانشگاه رایزنی کرد. شایان ذکر است در بازدید ماه های اخیر دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه از خوابگاه های بنت الهدی (دختران)، میرزاکوچک خان (پسران)، اتقیاء و شهید انصاری(دختران) یکی از خواسته های پرتکرار دانشجویان داشتن ملزوماتی همچون کولر، ماشین لباسشویی و ... بود که در این نشست در ارتباط با فراهم کردن این تجهیزات رایزنی اولیه انجام شد و علاوه بر این رایزنی، سایر اقدامات لازم نیز توسط مجموعه مدیریتی دانشگاه در راستای رفاه حال دانشجویان در حال پیگیری است.

23 06 2024

ترجمه کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

کتاب «استعمار زدایی از جامعه شناسی» توسط دکتر هادی نوری، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان ترجمه شد.   از منظر رویکرد استعمارزدایی از جامعه‌شناسی، بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، جامعه‌شناسی «استعمار» نشد؛ بلکه از همان ابتدای کار خود همواره استعماری بود. مقصود این است که جامعه‌شناسی هم منطق معرفت استعماری را درونی کرد و هم خود آن معرفت را بازتولید و تقویت کرد. منظور از معرفت استعماری شیوه‌های مسلط اندیشه و دانستنی است که باعث تولید و بازتولید تفاوت استعماری شدند. از این رو، دنیای استعمار و امپراتوری‌ها تنها هیاهوی پس‌زمینه جامعه‌شناسی نبود، بلکه این رشته برای درونی‌سازی شیوه‌های استعماری اندیشه و بازنمایی جهان به‌وجود آمد. این سبک استعماری تولید دانش با گذشت بیش از یک قرن هم‌چنان در شکل‌گیری کردار جامعه‌شناختی اثرگذار است. در این راستا، کنش‌های مربوط به آینده جامعه‌شناسی نیازمند بررسی جدی گذشته این رشته است.

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در بین دانشگاه ها و مؤسسات کشور و حضور در بین دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

22 06 2024

مدیران پنج گروه آموزشی منصوب شدند

بنا به پیشنهاد رؤسای دانشکده های مهندسی مکانیک، منابع طبیعی، فنی و مهندسی شرق گیلان و علوم کشاورزی طی احکام جداگانه ای از سوی سرپرست دانشگاه گیلان، دکتر حامد محدث دیلمی به سمت مدیر گروه آموزشی حرارت و سیالات دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر مهرداد نیکوی به سمت مدیر گروه آموزشی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی، دکتر مجتبی مرادی به سمت مدیر گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، دکتر فاطمه رحیمی اجداد به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی بیوسیستم و دکتر بهنام شفیعی ثابت به سمت مدیر گروه آموزشی مهندسی آب دانشکده علوم کشاورزی منصوب شدند. شایان ذکر است پیش از این دکتر جواد محمودی مهر، دکتر ایرج حسن زاد، دکتر سید حسین پیمان، دکتر سید امین بدری و دکتر افشین اشرف زاده به ترتیب مسئولیت گروه های حرارت و سیالات، جنگلداری، مهندسی بیوسیستم، مهندسی صنایع و مهندسی آب را عهده دار بودند. روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران گروه پیشین، برای مدیران گروه های جدید منصوب شده آرزوی موفقیت می نماید.