معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه: توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای اصلاح هرم دانشجویی از سیاست های این معاونت است
14 10 2023
کد خبر : 5684355
تعداد بازدید : 19463
با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید؛ روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر محسن محمدی گلنکش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.
-لطفا در ابتدا برای خوانندگان، کلیاتی از فعالیت های واحدهای زیرمجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را ارائه بفرمائید.
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، وظیفه سیاستگذاری، اداره و هدایت امور آموزشی کلیه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در راستای سیاستها و برنامههای آموزشی وزارت عتف را بر عهده دارد.
این معاونت از بخشهای مدیریت خدمات آموزشی، مدیریت تحصیلات تکمیلی، گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش و دفتر هدایت استعدادهای درخشان، تشکیل شده است.
در حال حاضر در دانشگاه گیلان،326 رشته گرایش تحصیلی (58 رشته گرایش در مقطع کارشناسی، 188 رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 80 رشته-گرایش در مقطع دکتری) دایر است. ضمناً درخواست بیش از 10 رشته-گرایش تحصیلی جدید نیز، برای اخذ مجوز پذیرش دانشجو، در دفتر گسترش آموزش عالی در دست بررسی است که به زودی مجوز آنها دریافت خواهد شد.
دانشگاه گیلان در سال تحصیلی جدید، میزبان چه تعداد دانشجوی نوورود خواهد بود؟
ضمن عرض تبریک آغاز سال تحصیلی 1403-1402 به خانواده بزرگ دانشگاه گیلان به ویژه به دانشجویان نورود، در سال تحصیلی جدید پذیرش تعداد 2808 نفر دانشجوی نوورود در مقطع کارشناسی (که از این تعداد، پذیرش 510 نفر، صرفاً با سوابق تحصیلی می باشد)، تعداد 1614 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 354 نفر در مقطع دکتری تخصصی و در مجموع 4776 دانشجو پیش بینی می شود.
برای پیشرفت دانشگاه در راستای اسناد بالادستی چه برنامه هایی پیش بینی شده است؟
تحول در نظامهای آموزش عالی امری اجتناب ناپذیر است. تحولات جوامع انسانی و رشد سریع علوم و تکنولوژی، موجب دگرگونی در نگرش، نیازها و انتظارات انسان شده است. در این راستا نظام آموزش عالی نیز متناسب با روند رشد تغییرات، نیازمند پویایی است. دانشگاه به عنوان عالی ترین نهاد علمی، در قبال تحقق آرمانهای توسعه ملی مسئول بوده و همواره پویا سازی ارکان خود در انطباق با برنامههای توسعه را در دستور کار اصلی خود قرار می دهد.
پیرو تصویب سند تحول دولت سیزدهم و مأموریتی که در اجرای این سند (تحول آموزش عالی)، بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذاشته شده است، پس از سفر معاون محترم آموزشی وزارت عتف به دانشگاه گیلان، بررسی و تدوین طرح تحول دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.
جهت تدوین این طرح در دانشگاه گیلان، 9 کمیته تعریف شد. پس از برگزاری جلسات متعدد، 11 طرح پیشنهادی تصویب و گزارش نهایی طرحبه وزارت عتف ارسال شد. این سند با در نظر گرفتن اولویت مزیت های بومی منطقه ای استان تدوین شده است.
- لطفا در مورد دانشکده های جدید علوم و فنون نوین دریایی و حفاظت از زیرساخت ها توضیحاتی ارائه فرمائید.
با توجه به مجاورت استان گیلان با دریای کاسپین و ظرفیت و امکانات بالای بخش های مختلف دولتی و خصوصی در استان گیلان، در راستای توسعه اقتصاد دریا محور مطابق اسناد بالادستی و تحقق برنامه های پیشنهادی مقام عالی وزارت عتف، ایجاد رشتههای علوم دریایی بویژه حوزه دریانوردی شامل 12 رشته کارشناسی، 10 رشته-گرایش کارشناسی ارشد و 3 رشته-گرایش در مقطع دکتری در برنامه عملیاتی دانشگاه گیلان پیش بینی شده و تأسیس این دانشکده به منظور تعلیم و پرورش مهندسان و متخصصان حاذق برای امور دریانوردی در رشتههای الویت دار و مورد نیاز صنایع دریایی، توسعه فعالیت های اقتصاد دریا محور و افزایش همکاری های بین المللی به ویژه با کشور های همسایه در برنامه های توسعه دانشگاه گیلان قرار گرفته است. با همکاری و مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی کشور و انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل بنادر و دریانوردی استان در سال تحصیلی جدید اولین ورودی دانشجویان رشته مهندسی کشتی (گرایش موتور کشتی) در دانشگاه گیلان ثبت نام نمودند. درخواست ایجاد سایر رشته ها مانند الکترونیک و مخابرات دریایی، دریانوردی و .... نیز به منظور تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین دریایی در شهر بندرانزلی در حال انجام است.
همچنین به استناد ماده 9 اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور با موضوع طرح راهبردی حفاظت از زیر ساخت های کشور، مورد تاکید مقام معظّم رهبری، تأسیس دانشکده مربوطه نیز در دستور کار دانشگاه گیلان قرار گرفته است.
- از سیاست های دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی بفرمائید.
توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای اصلاح هرم دانشجویی، افزایش کیفیت دوره و تنوع بخشی به شیوه های پذیرش دانشجو شامل پذیرش دانشجوی استاد محور مبتنی بر نیاز جهت حل مشکلات صنعت و جامعه، توسعه روابط بین المللی از طریق تنوع بخشی به شیوه های جذب دانشجوی بین المللی برای توسعه فرهنگ ایرانی– اسلامی و سیاست گذاری برای تحقق آن، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، سیاستگذاری جهت افزایش تعاملات با سایر دانشگاه های داخل و خارج از کشور از طریق تبادل دانشجو جهت گذراندن دوره فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت از برنامه های دانشگاه در این زمینه می باشد.
- شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه گیلان جهت حمایت از دانشجویان ممتاز چه اقداماتی انجام داده است؟
پذیرش دانشجویان برتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در هر سال تحصیلی، پشتیبانی مادی و معنوی جهت اعزام دانشجویان مقطع کارشناسی به المپیاد علمی غیرمتمرکز دانشجویی منطقه ۲ کشور به میزبانی دانشگاه مازندران (بابلسر) و دانشگاهتربیت مدرس تهران، تقدیر از دانشجویان برتر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، رتبه های برتر کنکور (زیر 10) کارشناسی ارشد و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی کشور بارتبه زیر ۱۵، معرفی دانشجویان نخبه و استعداد درخشان به بنیاد ملی نخبگان جهت بهره مندی از تسهیلات مربوطه از اقدامات این حوزه می باشد.
- در رابطه با بورسيه صنعتي و انواع آن توضیحاتی ارائه نمائید.
بورسیه صنعتی، همکاری قانونی بین هر یک از واحدهای اقتصادی و دانشجوی پذیرفته شده، مبتنی بر قراردادیاست که مزایای مادی و غیرمادی آن، بر اساس توافق دو طرف تعیین می شود. دانشگاه گيلان در سال جاري با همكاري بنياد ملي نخبگان اقدام به پذيرش دانشجو در طرح بورسيه صنعتي (بكارگيري دانشجويان مستعد برتر در واحدهاي اقتصادي) در رشته هاي مهندسي برق. مهندسي شيمي. مهندسي مكانيك و مهندسي نساجي نموده است که سازمان سنجش آموزش کشور تعداد 3 برابر ظرفیت پذیرفته شدگان را به دانشگاه اعلام و پس از انجام مصاحبه از واجدین شرایط، اسامی پذیرفته شدگان جهت طی مراحل قانونی اداری به سازمان سنجش کشور اعلام شد.
نوع دیگر بورسیه صنعتی که دانشگاه گیلان در آن به صورت مستقل دانشجو می پذیرد و برای اولین بار در دانشگاه اجرا شده است، پذیرش دانشجو در رشته مهندسی علوم دامی و انعقاد قرارداد همکاری با شرکت نوید مرغ می باشد که امید است با همکاری سایر مراکز صنعتی استان بتوانیم با شرکت های بیشتری قرارداد بسته و در راستای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه گام موثری برداریم.
- اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه در رابطه با اعضای هیات علمی شامل چه مواردی است؟
برگزاری کارگاه های دانش افزایی، دریافت پرونده های ترفیع اعضای هیأت علمی به صورت الکترونیکی و بررسی آنها، بررسی و اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیات علمی، برگزاری جلسات هیات ممیزه به منظور بررسی درخواست های ارتقای مرتبه، فرصت مطالعاتی، تبدیل وضعیت پرونده های دارای مدت مازاد و احتساب سوابق همکاران در ایام پیمانی، تدوین شیوه نامه انتخاب عضو هیات علمی سرآمد آموزشی، تقدیر از اعضای هیأت علمی سرآمد آموزشی در سطح دانشگاه و معرفی سرآمدان آموزشی برتر به وزارت عتف و نیز به روز رسانی سامانه حق التدریس جهت بهبود عملکرد و امکان گزارش گیری های متنوع از آن، از جمله اقدامات انجام شده در این رابطه می باشد. همچنین پیگیری راه اندازی سامانه ارتقا و سامانه حق الزحمه پارساهای تحصیلات تکمیلی در دستور کار این حوزه قرار دارد.
- سخن پایانی؟
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تلاش می کند تا با لطف و عنایت حضرت حق تعالی در راستای وظایف محوله، منشأ خیر و برکت برای دانشگاه، استان و کشور باشد. بسیار خوشحال خواهیم بود که اساتید بزرگوار و دانشجویان گرامی، ما را از پیشنهاد های ارزنده خود بهره مند سازند.