معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه: توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای اصلاح هرم دانشجویی از سیاست های این معاونت است

14 10 2023
کد خبر : 5684355
تعداد بازدید : 19536

با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید؛ روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر محسن محمدی گلنکش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.​​​​​​​

 

-لطفا در ابتدا برای خوانندگان، کلیاتی از فعالیت های واحدهای زیرمجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را ارائه بفرمائید.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، وظیفه سیاستگذاری، اداره و هدایت امور آموزشی کلیه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در راستای سیاست‍ها و برنامه‌های آموزشی وزارت عتف را بر عهده دارد.

این معاونت از بخش‌های مدیریت خدمات آموزشی، مدیریت تحصیلات تکمیلی، گروه برنامه ریزی درسی و گسترش آموزش و دفتر هدایت استعدادهای درخشان، تشکیل شده است.

در حال حاضر در دانشگاه گیلان، 326 رشته گرایش تحصیلی (58 رشته گرایش در مقطع کارشناسی، 188 رشته-گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و 80 رشته-گرایش در مقطع دکتری) دایر است. ضمناً درخواست بیش از 10 رشته-گرایش تحصیلی جدید نیز، برای اخذ مجوز پذیرش دانشجو، در دفتر گسترش آموزش عالی در دست بررسی است که به زودی مجوز آنها دریافت خواهد شد.

دانشگاه گیلان در سال تحصیلی جدید، میزبان چه تعداد دانشجوی نوورود خواهد بود؟

ضمن عرض تبریک آغاز سال تحصیلی 1403-1402 به خانواده بزرگ دانشگاه گیلان به ویژه به دانشجویان نورود، در سال تحصیلی جدید پذیرش تعداد 2808 نفر دانشجوی نوورود در مقطع کارشناسی (که از این تعداد، پذیرش 510 نفر، صرفاً با سوابق تحصیلی  می باشد)، تعداد 1614 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 354 نفر در مقطع دکتری تخصصی و در مجموع 4776 دانشجو پیش بینی می شود.

برای پیشرفت دانشگاه در راستای اسناد بالادستی چه برنامه هایی پیش بینی شده است؟

تحول در نظام‌های آموزش عالی امری اجتناب ناپذیر است. تحولات جوامع انسانی و رشد سریع علوم و تکنولوژی، موجب دگرگونی در نگرش، نیازها و انتظارات انسان شده است. در این راستا  نظام آموزش عالی نیز متناسب با روند رشد تغییرات، نیازمند پویایی است. دانشگاه به عنوان عالی ترین نهاد علمی، در قبال تحقق آرمان‌های توسعه ملی مسئول بوده و همواره پویا سازی ارکان خود در انطباق با برنامه‌های توسعه را در دستور کار اصلی خود قرار می دهد.

پیرو تصویب سند تحول دولت سیزدهم و مأموریتی که در اجرای این سند (تحول آموزش عالی)، بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذاشته شده است، پس از سفر معاون محترم آموزشی وزارت عتف به دانشگاه گیلان، بررسی و تدوین طرح تحول دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.

جهت تدوین این طرح در دانشگاه گیلان، 9 کمیته تعریف شد. پس از برگزاری جلسات متعدد، 11 طرح پیشنهادی تصویب و گزارش نهایی طرح به وزارت عتف ارسال شد. این سند با در نظر گرفتن اولویت مزیت های بومی منطقه ای استان تدوین شده است.

- لطفا در مورد دانشکده  های جدید علوم و فنون نوین دریایی و حفاظت از زیرساخت­ ها توضیحاتی ارائه فرمائید.

با توجه به مجاورت استان گیلان با دریای کاسپین و ظرفیت و امکانات بالای بخش های مختلف دولتی و خصوصی در استان گیلان، در راستای توسعه اقتصاد دریا محور مطابق اسناد بالادستی و تحقق  برنامه های پیشنهادی مقام عالی وزارت عتف، ایجاد رشته های علوم دریایی بویژه حوزه دریانوردی شامل 12 رشته کارشناسی، 10 رشته-گرایش کارشناسی ارشد و 3 رشته-گرایش در مقطع دکتری در برنامه عملیاتی دانشگاه گیلان پیش بینی شده و تأسیس این دانشکده به منظور تعلیم و پرورش مهندسان و متخصصان حاذق برای امور دریانوردی در رشته‌های الویت دار و مورد نیاز صنایع دریایی، توسعه فعالیت های اقتصاد دریا محور و افزایش همکاری های بین المللی به ویژه با کشور های همسایه در برنامه های توسعه دانشگاه گیلان قرار گرفته است. با همکاری و مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی کشور و انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل بنادر و دریانوردی استان در سال تحصیلی جدید اولین ورودی دانشجویان رشته مهندسی کشتی (گرایش موتور کشتی) در دانشگاه گیلان ثبت نام نمودند. درخواست ایجاد سایر رشته ها مانند الکترونیک و مخابرات دریایی، دریانوردی و ....  نیز به منظور تاسیس دانشکده علوم و فنون نوین دریایی در شهر بندرانزلی در حال انجام است.

همچنین به استناد ماده 9 اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور با موضوع طرح راهبردی حفاظت از زیر ساخت های کشور، مورد تاکید مقام معظّم رهبری، تأسیس دانشکده مربوطه نیز در دستور کار دانشگاه گیلان قرار گرفته است.

- از سیاست های دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی بفرمائید.

توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای اصلاح هرم دانشجویی، افزایش کیفیت دوره و تنوع بخشی به شیوه های پذیرش دانشجو شامل پذیرش دانشجوی استاد محور مبتنی بر نیاز جهت حل مشکلات صنعت و جامعه، توسعه روابط بین المللی از طریق تنوع بخشی به شیوه های جذب دانشجوی بین المللی برای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی و سیاست گذاری برای تحقق آن، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، سیاستگذاری جهت افزایش تعاملات با سایر دانشگاه های داخل و خارج از کشور از طریق تبادل دانشجو جهت گذراندن دوره فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت از برنامه های دانشگاه در این زمینه می باشد.

- شورای هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه گیلان جهت حمایت‏ از دانشجویان ممتاز چه اقداماتی انجام داده است؟

پذیرش دانشجویان برتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در هر سال تحصیلی، پشتیبانی مادی و معنوی جهت اعزام دانشجویان مقطع کارشناسی به المپیاد علمی غیرمتمرکز دانشجویی منطقه ۲ کشور به میزبانی دانشگاه مازندران (بابلسر) و دانشگاه تربیت مدرس تهران، تقدیر از دانشجویان برتر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، رتبه‏ های برتر کنکور (زیر 10) کارشناسی ارشد و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی کشور با رتبه زیر ۱۵، معرفی دانشجویان نخبه و استعداد درخشان به بنیاد ملی نخبگان جهت بهره مندی از تسهیلات مربوطه از اقدامات این حوزه می باشد.

- در رابطه با  بورسيه صنعتي و انواع آن توضیحاتی ارائه نمائید.

 بورسیه صنعتی، همکاری قانونی بین هر یک از واحدهای اقتصادی و دانشجوی پذیرفته شده، مبتنی بر قراردادی است که مزایای مادی و غیرمادی آن، بر اساس توافق دو طرف تعیین می شود. دانشگاه گيلان در سال جاري با همكاري بنياد ملي نخبگان اقدام به پذيرش دانشجو در طرح بورسيه صنعتي (بكارگيري دانشجويان مستعد برتر در واحدهاي اقتصادي) در رشته هاي مهندسي برق. مهندسي شيمي. مهندسي مكانيك و مهندسي نساجي نموده است که سازمان سنجش آموزش کشور تعداد 3 برابر ظرفیت پذیرفته شدگان را به دانشگاه اعلام و پس از انجام مصاحبه از واجدین شرایط، اسامی پذیرفته شدگان جهت طی مراحل قانونی اداری به سازمان سنجش کشور اعلام شد.

نوع دیگر بورسیه صنعتی که دانشگاه گیلان در آن به صورت مستقل دانشجو می پذیرد و برای اولین بار در دانشگاه اجرا شده است، پذیرش دانشجو در رشته مهندسی علوم دامی و انعقاد قرارداد همکاری با شرکت نوید مرغ می باشد که امید است با همکاری سایر مراکز صنعتی استان بتوانیم با شرکت های بیشتری قرارداد بسته و در راستای اشتغال دانش آموختگان دانشگاه گام موثری برداریم.

- اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه در رابطه با اعضای هیات علمی شامل چه مواردی است؟

برگزاری کارگاه های دانش افزایی، دریافت پرونده های ترفیع اعضای هیأت علمی به صورت الکترونیکی و بررسی آنها، بررسی و اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیات علمی، برگزاری جلسات هیات ممیزه به منظور بررسی درخواست های ارتقای مرتبه، فرصت مطالعاتی، تبدیل وضعیت پرونده های دارای مدت مازاد و احتساب سوابق همکاران در ایام پیمانی، تدوین شیوه نامه انتخاب عضو هیات علمی سرآمد آموزشی، تقدیر از اعضای هیأت علمی سرآمد آموزشی در سطح دانشگاه و معرفی سرآمدان آموزشی برتر به وزارت عتف و نیز به روز رسانی سامانه حق التدریس جهت بهبود عملکرد و امکان گزارش گیری های متنوع از آن، از جمله اقدامات انجام شده در این رابطه می باشد. همچنین پیگیری راه اندازی سامانه ارتقا و سامانه حق الزحمه پارساهای تحصیلات تکمیلی در دستور کار این حوزه قرار دارد.

- سخن پایانی؟

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تلاش می کند تا با لطف و عنایت حضرت حق تعالی در راستای وظایف محوله، منشأ خیر و برکت برای دانشگاه، استان و کشور باشد. بسیار خوشحال خواهیم بود که اساتید بزرگوار و دانشجویان گرامی، ما را از پیشنهاد های ارزنده خود بهره مند سازند.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

23 07 2024

تأکید بر تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به دانشکده‌ها در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از معاونت پژوهش و فناوری

رئیس دانشگاه گیلان ظهر امروز از فضای اداری، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ مرکزی، مرکز نشر، کلینیک صنعت و... در مجموعه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بازدید کرد و ضمن گفتگو با همکاران این مجموعه، دغدغه‌های آنان را جویا شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان پس از این بازدید، در نشستی با مدیران این مجموعه، ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت دانشکده‌ها و واحدها در راستای تسریع امور گفت: به منظور تسریع فرآیند پژوهشی و توسعه امور فناوری و نوآوری در دانشگاه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری، ارتباط با صنعت و جامعه و... در دانشکده‌ها برای پیشبرد امور و تأمین نیازهای آن مجموعه ضروری است. دکتر دوستار با مهم دانستن نقش دانشکده‌ها در توسعه اهداف پژوهشی و فناورانه دانشگاه، تصریح کرد: تفويض اختيارات پژوهشي و واگذاری تصميم‌گيري‌ها به دانشكده‌ها، علاوه بر كاهش تشريفات اداري منجر به تشویق اعضای هیأت علمی به تولید آثار پژوهشی، خواهد شد. شایان ذکر است معاون و مدیران پژوهش و فناوری نیز در این نشست، گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده و نیازهای مجموعه خود در زمینه‌های مختلف ارائه کردند.

21 07 2024

تأکید بر برنامه محوری و داشتن چشم انداز، در بازدید رئیس دانشگاه گیلان از دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی

رئیس دانشگاه گیلان صبح امروز به همراه جمعی از معاونین و مدیران دانشگاه از اماکن آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی بازدید کرد و از نزديک در جريان روند فعاليت این دانشکده‌ها قرار گرفت و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران این دانشکده‌ها برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این سه دانشکده‌، در قالب یک مجموعه به عنوان پیشانی دانشگاه گیلان است گفت: این ویترین باید در همه ایام مذهبی و ملی از لحاظ بصری در جامعه نمایان باشد. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در این دانشکده‌ها افزود: باتوجه به ماهیت آزمایشگاهی فعالیت دانشکده‌های علوم‌پایه و شیمی و تعداد آزمایشگاه‌ها، در تلاشیم با اتمام ساختمان دانشکده علوم‌پایه در مجتمع مرکزی دانشگاه و نیز ساماندهی فضاهای موجود، مشکلات موجود را مرتفع نماییم. وی با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی آنها در پیشبرد امور اجرایی دانشکده‌ها تصریح کرد: باید در تمامی زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، عمرانی، کارگاهی، تعمیرات و تجهیزات، آزمایشگاهی، ارتباط با صنعت و... ضمن هماهنگی با نیازمندی گروه‌های آموزشی، چشم‌انداز و برنامه‌های دانشکده‌ها به صورت شفاف مشخص باشد و درخصوص اقدامات انجام شده مستندسازی شود. دکتر دوستار با بیان اینکه با تکیه صرف بر بودجه دولتی نمی‌توان به مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه به درستی عمل کرد گفت: ظرفیت بودجه دولت محدود است و با بودجه دولتی نمی‌توانیم به همه مأموریت‌ها و وظایف تعریف‌شده عمل کنیم بنابراین دانشکده‌ها باید به دنبال درآمدزایی باشند تا از محل همان درآمدها برای حل مشکلات و برآورده کردن مطالبات خود اقدام کنند. رئیس دانشگاه برای حل چالش مدیریت واحد فضای فیزیکی دانشکده‌های علوم‌پایه، شیمی و علوم‌ریاضی؛ پیشنهاد راه اندازی دانشکدگان علوم را ارائه نمود. رؤسای دانشکده‌های علوم پایه، شیمی و علوم ریاضی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای دانشکده پرداختند و در زمینه تعمیرات و تجهیزات آزمایشگاهی، فضای فیزیکی آموزشی و پژوهشی، مسائل فرهنگی و... بحث و گفتگو کردند.

22 07 2024

قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد صربستان منعقد شد

به منظور توسعه روابط علمی و با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای مشارکت فعال استادان و محققان در زمینه علم و فناوری، قرارداد همکاری مشترک بین دانشگاه گیلان و دانشگاه بلگراد کشور صربستان منعقد شد. ​​​​​​​دو مؤسسه در چارچوب این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا تلاش خود را برای همکاری علمی و آموزشی میان اعضای هیات علمی، دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی برای انجام فعالیت در زمینه‌های مشترک به کار گیرند.  انجام سفرهای کوتاه‌مدت و بلندمدت ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان؛ برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی مشترک؛ امکان بهره‌گیری از فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد فرصت برای دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی برای شرکت در برنامه‌های مبادله‌ای؛ ایجاد برنامه‌های آموزشی مشترک برای اخذ مدرک تحصیلی مشترک؛ انجام طرح‌های پژوهشی مشترک میان اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو دانشگاه و ... از جمله مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌روند.  

20 07 2024

مسئول جدید بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان معرفی شد

در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه گیلان، اعضای شورای بسیج اداری کارمندان دانشگاه و رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه قدس گیلان برگزار شد، بهروز کریمیان به عنوان مسئول بسیج اداری کارمندان دانشگاه گیلان منصوب و از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین این مجموعه تقدیر شد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های علی‌اکبر حسین‌خواه مسئول پیشین بسیج اداری کارکنان دانشگاه، برای بهروز کریمیان آرزوی توفیق نمود.  رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به این جمله امام راحل که بسیج شجره طیبه است، گفت: تبیین جایگاه بسیج در کلام امام خمینی (ره) جمله حکیمانه ای است که بار معنایی زیادی برای ما دارد.  وی با تأکید به اهمیت نقش بسیج در پیشبرد امور افزود: هم‌افزایی بسیج کارمندان در کنار بسیج استادان و دانشجویان در دانشگاه می‌تواند منجر به جهاد تبیین، جهاد علمی، جهاد خدمت و امیدآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه شود. 

20 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان در نشست با اعضای شورای صنفی کارمندان: شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه است

عصر امروز نشست رئیس دانشگاه گیلان با اعضای پنجمین دوره شورای صنفی کارمندان دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست درخصوص مسائل مرتبط با کارمندان دانشگاه در زمینه‌های اداری، رفاهی و... بحث و گفتگو شد.  دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با تاکید بر اینکه شورای صنفی به عنوان بازوی مشورتی مجموعه مدیریتی دانشگاه در ارائه ایده‌ها و دیدگاه‌ها است گفت: ارائه راهکارهای بهینه در راستای حل مشکلات مرتبط با منابع انسانی بسیار راهگشا است اما با توجه به محدودیت‌هایی که در ساختارها، منابع مالی، منابع انسانی و... وجود دارد شاید نشود انتظارات را به صورت صد در صدی برآورده کرد. رئیس دانشگاه گیلان ضمن مهم خواندن نقش شورای صنفی در راستای تحکیم روابط سازنده و پویا بین کارمندان و مدیران دانشگاه، یکی از کارهای اصلی شورا را جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه‌های کارمندان دانست و افزود: امنیت شغلی و فکری کارمندان دانشگاه بسیار مهم است و انعکاس دغدغه‌های کارمندان ضروری است.  شایان ذکر است در این نشست مهرداد محمدی دبیر شورای صنفی کارمندان و سایر اعضای شورا نیز به ارائه دیدگاه‌ها و بیان دغدغه‌های کارمندان دانشگاه در زمینه‌های تسهیلات رفاهی، ارزشیابی کارمندان، مسائل مرتبط با بیمه تکمیلی و... پرداختند.