معاون اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه: شکل گیری دانشگاه جامعه محور اسلامی؛ هدف ما در برنامه راهبردی دانشگاه است

23 10 2023
کد خبر : 6003369
تعداد بازدید : 11275

با توجه به نقش و اهمیت معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع در راستای حمایت و پشتیبانی از سایر معاونت ها و واحدهای دانشگاه در جهت تحقق اهداف کلان دانشگاه در زمینه های مختلف؛ روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر سیدرضا میرعسکری معاون اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

- لطفا به صورت اجمالی مجموعه حمایت ها و پشتیبانی که این معاونت در راستای محقق شدن اهداف و رسالت های سایر معاونت ها و واحدهای دانشگاهی انجام می دهد را بیان کنید.

فعالیت های حوزه معاونت اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه، در زمینه های برقراری نظام اصول اداری، انجام هزینه ها، اجرای دقیق مقررات و ضوابط اداری و مالی است که راه را برای تحقق اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مساعد می سازد. ارائه خدمات و گستردگی کار به نحوی است که باید با همه واحد های دانشگاه در ارتباط باشیم، به عنوان مثال بخش های اداری، مالی، پشتیبانی و خدمات اعم از خدمات رفاهی و کارگزینی بخش های مهمی هستند که باید به همه ی واحدهای دانشگاه خدمات بدهند و همین مهم می تواند چالش های زیادی را برای حوزه ما فرآهم آورد که تلاش ما این است که تغییرات مثبتی که صورت می گیرد برای مجموعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی مشهود و مثمر ثمر باشد. هدف ما این است که در راستای ماموریت دانشگاه و با تکیه بر سرمایه دانشی و انسانی خود و با شعار دانشگاه خلاق، پایدار و ارزش آفرین، به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت نماییم. همچنین درخصوص جایگاه معاونت اداری ،مالی و پشتیبانی بالاخره نگاه هر فردی می تواند نسبت به جایگاهی که قرار می گیرد متفاوت باشد.رویکرد معاونت ، حمایت و پشتیبانی از استادان بزرگوار، دانشجویان عزیز و کارکنان خدوم بوده و هست.

دغدغه معاونت در دوره جدید، بر روی سه نکته اساسی متمرکز بوده است؛ اول ساماندهی رویه ها  با تاکید بر دقت و کیفیت، دوم رعایت نظم و انضباط در امور مختلف و سومین مورد سرعت بخشیدن به امور جاری با تاکید بر این مهم که کیفیت فدای کمیت نشود.

در واقع هدف این است که امور را به سمت و سویی پیش ببریم که اتفاقات خوبی برای دانشگاهیان عزیز رخ بدهد و کاستی ها و نقص ها را مرتفع کنیم.

- با توجه به اینکه برنامه راهبردی دانشگاه درحال تدوین است، خواهشمند است توضیح دهید در این برنامه چه اهدافی را دنبال خواهید کرد؟

دانشگاه گیلان به منظور تحقق چشم‌انداز سازمان در افق 1410 و در راستای مأموريت دانشگاه، اهداف بلندمدت خود را به شرح زیر تدوين و اولویت­ بندی نمود و با تکیه بر سرمایه دانشی و انسانی خود و با شعار دانشگاه خلاق، پایدار و ارزش آفرین، به سمت دانشگاه نسل چهارم با اهداف ترويج و گسترش فرهنگ اسلامي-ايراني در ميان دانشگاهيان، افزایش سهم دانشگاه در ارتقای دانایی و رفع مسائل جامعه، پرورش فناوران، نوآوران و متخصصان متعهد و بهبود نگاه کارآفریني در دانشگاه ، تجاری­ سازی ایده­ ها مبتنی بر خلق شرکت ­های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی در زیست­ بوم علم و فناوری منطقه، ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح داخلی و بین­ المللی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری، نوآوری، طبیعی، بومی، فرهنگی و تاریخی، توسعه سرمايه انسانی، افزايش بهره وري و ارتقاء سطح رفاه دانشگاهيان، مدیریت و تنوع بخشی به منابع درآمدی و نیل به استقلال مالی و ایجاد درآمد پایدار، مشارکت در حفظ و احیای زیست بوم منطقه با تمرکز بر فرهنگ­سازی، راه­حل یابی و تحقق دانشگاه سبز و توسعه تجهیزات و زیرساخت­های نرم­ افزاری و سخت­ افزاری در دانشگاه و تحقق دانشگاه دیجیتال در حال حرکت است.

در تدوین برنامه راهبردی، ابتدا با تعیین اهداف کلان 10 گانه و راهبردهای 13 گانه  و در قالب مدل های معتبر که در فضای استراتژیک وجود داشت و تشکیل شورای راهبردی دانشگاه و تشکیل کارگروه های تخصصی در معاونت ها و واحدهای دانشگاه و مصاحبه با نخبگان  به تدوین برنامه راهبردی پرداخته ایم و فاز دوم آن که همانا تبدیل برنامه های راهبردی به عملیاتی می باشد در مراحل انتهایی خود می باشد که پس از جمع بندی گزارشات دریافتی از برنامه عملیاتی واحدهای وظیفه­ ای دانشگاه و مطابقت با الگوی مورد انتظار وزارت علوم، در پاییز گزارش نهایی آن آماده می شود.

​​​​​​​- آیا دانشگاه در راستای افزایش درآمد اختصاصی اقداماتی انجام داده است؟

تشکیل کارگروه متنوع سازی منابع درآمدی، ساماندهی قراردادهای اجاره بر اساس کارگروه تعیین بها، افزایش میزان شهریه دانشجویان بر اساس مصوبه هیات امناء، برنامه ریزی در خصوص وصول به موقع درآمدهای دانشگاه در واحدهای تابعه و گنجاندن شاخص درآمدزایی در برنامه عملیاتی معاونت اداری و مالی، مولد سازی منابع (فضاهای آموزشی، زمین و نیروی انسانی) با استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان اعم از استادان،کارمندان شاغل و بازنشسته، دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل که سرمایه های اصلی دانشگاه می باشند در جهت دستیابی به اهداف برنامه راهبردی، همچنین تبدیل و به احسن نمودن بخشی از حدود 17 هکتار زمین بایر پردیس اصلی دانشگاه که قبلا رها شده بود. (با امید به اینکه در آینده هیچ نقطه ای از دانشگاه بلا استفاده نباشد). از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

 

​​​​- به طور کلی هم اکنون دانشگاه چند پروژه عمرانی در دست اقدام دارد و پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

به طور کلی دانشگاه گیلان تعداد 11پروژه عمرانی در حال اجرا دارد. 3 پروژه عمرانی احداثی ملی با حجم 20000 متر مربع. پروژه های ملی با پیشرفت فیزیکی 64 درصد است که یکی از این پروژه های ملی احداث و تجهیز پژوهشکده حوزه دریای کاسپین است که قابلیت تکمیل و بهره برداری تا یک سال آینده را دارد. احداث 1 پروژه عمرانی استانی، 4 پروژه با مشارکت خیرین به مقدار حدود 5800 متر مربع و 3 پروژه(سالن ورزشی، موتورخانه و مدیریت سبز) با مشارکت وزارت علوم و استفاده از منابع داخلی در دست احداث است.

- چه تمهیداتی جهت رفاه بیشتر حال کارکنان در سال جاری اندیشیده شده است؟

1- امور بیمه

- برگزاری جلسات ماهانه با شرکت بیمه جهت نظارت و رسیدگی به مشکلات بیمه تکمیلی همکاران

- تشکیل کارگروه جدید بیمه تکمیلی و برگزاری جلسات جهت اخذ تصمیمات مناسب

- پیگیری امور انواع قراردادهای بیمه همکاران (بیمه های تکمیلی ، بیمه های سلامت و دفترچه های پایه ، بیمه عمر دولتی و بیمه عمرو حوادث مازاد ، بیمه نامه های مسئولیت دانشگاه ، بیمه آتش سوزی اموال منقول و غیر منقول دانشگاه و غیره )

  2- امور تسهیلات بانکی :

- برگزاری جلسه با بانک های مختلف جهت انتخاب بانک های عامل جهت استفاده از ظرفیت بانک های مختلف جهت اخذ تسهیلات برای رفاه حال کارکنان

3- امور مربوط به پرداخت های رفاهی

  • در مجموع پرداخت های رفاهی سال 1401 نسبت به 1400 بیش از دو برابر افزایش داشته است.
  • تصویب افزایش پرداخت های فصلی از 500 هزارتومان به یک میلیون تومان در هیئت رئیسه دانشگاه
  • تصویب افزایش هدیه تولد کارکنان از 200 به 500 هزارتومان
  • تصویب اضافه کارجبرانی از ابتدای خرداد 1402
  • تصویب عناوین پرداخت های مناسبتی در سال 1402
  • در همین راستا تاکنون رفاهی فصلی سه ماهه اول و روز کارمند به میزان یک میلیون تومان به همکاران پرداخت شده است.
  • پرداخت کمک هزینه رفاهی سلامت که علاوه بر پرداخت سهم 50 درصد حق بیمه قرارداد بیمه درمان تکمیلی، ماهانه  مبالغی از 50 تا 350 هزارتومان متناسب با تعداد فرزند به همکاران پرداخت می شود.
  • پرداخت کمک هزینه رفاهی به بازنشستگان

4- امور خانه های سازمانی:

  • ثبت نام، واگذاری،تسویه حساب و پیگیری مشکلات خانه های سازمانی

تشکیل کارگروه خانه های سازمانی (مرکب از نمایده ساکنین کوی شهید عضدی و وحدت، اداره اموال ، اداره رفاه و دفتر طرح های عمرانی )

  • تصویب و پیگیری انجام تغییرات و تبدیل واحدهای تخلیه شده کوی شهید عضدی به دو واحد که کار تعمیرات 3 واحد آن (که تبدیل به 6 واحد خواهد شد در حال تکمیل است. و پیگیری تبدیل ان به مهمانسرا که یکی از نیازهای دانشگاه داشتن مهمانسرای مناسب است.
  • پیگیری مقررات مصوّب در خصوص خانه های سازمانی از جمله اخذ تعهدنامه محضری قبل از سکونت مبنی بر نداشتن منزل مسکونی (خود یا  همسر ) پیگیری تخلیه کلیه واحدهایی که مالکیت آنها ا طریق استعلام مشخص شده بود.
  • اجرای بندهای مرتبط قانون جوانی جمعیت از جمله تمدید دو برابری مدت سکونت در خانه های سازمانی برای همکاران دارای سه فرزند

5- امور قرارداد های فروشگاهی :

  • اجرای تفاهم نامه همکاری با شرکت تدبیر سبز شمال ، شرکت زاد شفق ، با شرکت پایش رایانه
  • انعقاد با مراکز جدید از جمله فروشگاهای  لوازم خانگی و ...
  • پیگیری گسترش مراکز طرف قرارداد و بالابردن کیفیت قرارداهای مربوطه.
  • پیگیری اقلام غیر نقدی و ... که روش صحیح تر گسترش اینگونه اقدامات احیای تعاونی مصرف دانشگاه است.

6- امور مراکز اقامتی و مهمانسرا :

  • پیگیری امور مربوط به مهمانسرای تهران و صدور معرفینامه برای مهمانسرای دانشگاههای دیگر
  • با توجه به تصویب در اختیار گرفتن 8 واحد از خوابگاه اتقیاء در ستاد رفاهی جهت انجام تهاتر مهمانسرا با دانشگاههای دیگر امکان سفر ارزان همکاران به شهرهای مشهد مقدس، تبریز، اردبیل و همدان در تابستان جاری برای تعداد بالغ بر 100 خانوار همکاران و همچنین پذیرش همکاران سایر دانشگاهها در گیلان فراهم شد و رضایتمندی خوبی در همکاران دانشگاهها و همچنین همکاران میهمان از سایر دانشگاهها نسبت به قبل ایجاد نمود. 
  • تصویب تبدیل دو واحد از خانه های سازمانی صومعه سرا به مهمانسرا که برآورد اولیه آن انجام شده و در حال پیگیری است
  • پیگیری تصویب تبدیل تعدادی از واحدهای بازسازی شده کوی شهید عضدی به مهمانسرا
  • نصب کنتور آب مجزا برای واحدهای مستقر در کوی عضدی جهت تعیین دقیق آب بها
  • تعمیر و تجهیز فضای فیزیکی بلا استفاده موجود در پردیس بین الملل جهت استفاده به عنوان مهمانسرا

7- امور بازنشستگی

- در جهت چابک سازی اداره رفاه جهت انجام وظایف محوله ، با انجام مطالعات اولیه ، پیشنهاد واگذاری امور بازنشستگی به اداره کارگزینی در شورای اداری معاونت اداری و مالی به تصویب و مراحل تصویب نهائی آن در حال پیگیری است .

8- امور ستاد رفاهی :

ستاد رفاهی دانشگاه با ترکیبی جدید ، مصوبات خوبی داشته است  که در بندهای مختلف به آن اشاره شد.

- پیگیری برگزاری جلسات و مصوبات ستاد رفاهی

9- مهد کودک :

پیشنهاد مکان (خانه فرهنگ دانشگاه و یا سالنی از مسجد دانشگاه) در ستاد رفاهی دانشگاه طرح گردید  و نیازمند تصمیم گیری نهایی است. بدیهی است احداث از صفر آن که نیاز به جایابی زمین و پیگیری دریافت بودجه لازم دارد قاعدتاً سخت­تر و وقت گیرتر خواهد بود.

 10- تشکیل کارگروه ورزش کارکنان :

با توجه به درخواست و پیگیری همکاران دانشگاه و با توجه به بخشنامه های صادره سال 1400 وزارتخانه که تشکیل کارگروه ورزش را در بر عهده ادارت تربیت بدنی دانشگاه ها  گذاشته است، و از طرفی به دلیل اینکه امور ورزش و سلامت با امور فاهی کارکنان گره خورده است تشکیل کارگروه ورزش کارکنان از طرف تعدادی از همکاران علاقمند به ورزش، ذیل ستاد رفاهی پیشنهاد گردیده است که موضوع در حال بررسی و پیگیری است.


11-  پیگیری اصلاح پیوست رفاهی آیین نامه استخدامی کارکنان:

اصلاح پیوست رفاهی آیین نامه استخدامی کارکنان از جمله موضوع حق مسکن که در جلسات منطقه ای از طرف دانشگاه گیلان پیشنهاد شد و مکاتبات لازم برای اصلاح موارد مرتبط با وزارتخانه انجام پذیرفت و در حال پیگیری است.

12 – اجرای بندهای رفاهی قانون جوانی جمعیت :

  • تمدید مدت سکونت همکاران دارای سه فرزند
  • پیگیری موضوع مهد کودک
  • پیگیری پرداخت هدیه رفاهی به همکارانی که در سال 1402 فرزندشان متولد شده است .
  • به ویژه موضوع حق مسکن که پیگیری از طریق جلسه منطقه و مکاتبات لازم انجام شده است.
  • پیگیری موضوع مهد کودک که در بندهای قبل توضیح داده شد.

 

- آیا امکانات فعلی دانشگاه (منابع انسانی و مالی) پاسخگوی نیازهای توسعه ای دانشگاه است؟

تعداد دانشجویان1395

تعداد دانشجویان1402

تعداد هیئت علمی

تعداد کارمند

پایان سال 1395

ابتدای سال 1402

تعداد  کاهش در هفت سال اخیر (بازنشست، فوت و...)

تعداد افزایش در هفت سال گذشته

پایان سال 1395

ابتدای سال 1402

تعداد  کاهش در هفت سال اخیر(بازنشست، فوت و...)

تعداد افزایش در هفت سال گذشته

16575

18692

583

562

117

78

580

487

222

95

 

با توجه به افزایش 11 درصدی تعداد دانشجو  و کاهش تعداد اعضای هیئت علمی و کارمندان در هفت سال اخیر، به نظر می رسد دانشگاه از نظر تعداد نیروی انسانی نیازمند استفاده ی بهینه از نیروی انسانی می باشد.

و اما بحث فیزیکی دانشگاه، با توجه به اینکه دانشگاه در حال حاضر 200 هزار مترمربع فضای کالبدی در دست بهره برداری دارد و قدمت اکثر ساختمان ها بین 30 تا 50 سال است در 15سال اخیر که تعداد دانشجویان 3 برابر شده است فضای فیزیکی دانشگاه کمتر از 30% افزایش یافته است. در حال حاضر حدود 25800 متر مربع فضا از منابع ملی استانی و ردیف های متمرکز در دست احداث است که تکمیل آنها می تواند بخشی از مشکلات را حل نماید.

 

- چه برنامه های عملیاتی برای ارتقای کیفی و امکانات دانشگاه در نظر دارید؟

در خصوص برنامه هایی که ما برای دانشگاهیان داریم در حوزه اداری، ارتقا وضعیت همه جانبه کارکنان شاغل و بازنشسته برای ما بسیار حائز اهمیت است.

ارتقا کارکنان در کانون توجه ما بوده و با تغییر برخی از فرآیندها و نوع نگرش، پیگیر افزایش ظرفیت ها و کاهش محدودیت های اداری، با هدف خدمت رسانی بهتر به کارکنان هستیم.

در حوزه مالی نیز طبیعتا تاکید بر عدالت، انصاف، نظم و در عین حال سرعت به گونه ای که رضایت همکاران را به دنبال داشته باشد و حداکثر حمایتی را که می شود از خانواده دانشگاهیان انجام داد در کانون توجه قرار گرفته است.

این نگاه با همین تاکیدات برای اساتید و دانشجویان نیز مد نظر مجموعه است و بازسازی فرایندها با تاکید بر همین نگاه دنبال می شود امید انکه عملا بتوانیم به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

همچنین تاکید بر سرعت عمل در امور مربوط به مجموعه و پاسخگویی بهینه (البته با توجه و لحاظ نمودن محدودیت های مختلف) بخشی از امیدافرینی و ایجاد انگیزه را در خانواده دانشگاه گیلان محقق خواهد کرد

-  سخن پایانی:

تاکید من بر عدالت و انصاف است و بسیار بر روی این مسئله حساس هستم که هیچ حقی از کسی تضییع نشود.
در بعضی موارد نیز با یک سری محدودیت های قانونی مواجه هستیم ولی در عین حال تلاش می‌کنیم که همکاران گرامی و دانشجویان از اینکه در دانشگاه گیلان کار می‌کنند احساس خوبی داشته باشند و  با انگیزه لازم برای رسیدگی به امور فعالیت نمایند.  همچنین از دانشجویان، کارکنان و اساتید درخواست داریم که پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما ارسال نمایند. حتی که اگر انتقادات منصفانه نباشد، امکان دارد، زاویه تاریکی از امور مربوطه را به ما نشان دهد، و از یک دریچه ی دیگر، این انتقاد می تواند، بستر جدیدی فرآهم نماید که ما بتوانیم خود را واکاوی کنیم و ضمن بازسازی امور، تغییرات مثبتی را پیش رو داشته باشیم.

همچنین امیدوارم ، با حمایت ها و پشتیبانی که این معاونت در راستای محقق شدن اهداف و رسالت های سایر معاونت ها و واحدهای دانشگاهی انجام می دهد، بتوانیم رضایت حق تعالی و احساس رضایت و امید بیشتر در دانشگاه را ایجاد نماییم.

طبیعتا دغدغه ما این است که زیرساخت های دانشگاه را ارتقا و کارهای نیمه‌تمام را هر چه زودتر انجام بدهیم و تغییرات جدی صورت بگیرد و تاکید جدی بر رعایت عدالت و انصاف که تنها با دقت نظر مسوولان و کمک همکاران دانشگاهی قابل اجراست، نه صرفا با تلاش حوزه اداری و مالی چنانچه به درستی اجرایی شود، قطعا در افزایش امید و انگیزه همکاران تاثیرگذار خواهد بود.

در آخر ، وظیفه می دانم از زحمات همه عزیزانی که در این مدت، ما را همراهی کردند ، تشکر نمایم و امیدورام حضرت حق به همه، آن گونه که شایسته  هستند، پاداش دهد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

13 11 2022

آیت الله فلاحتی: در عرصه جهاد تبیین باید بیش از پیش تلاش کنیم

نماینده ولی فقیه در استان گیلان در نشست هم اندیشی با رؤسای دانشگاه ها و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان که دقایقی قبل به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد به اهمیت جهاد تبیین و و تلاش وافر در این حوزه تاکید کرد. آیت الله فلاحتی در این نشست با بیان اینکه دشمن در صدد نا امید کردن جوانان این مملکت است گفت: پیشرفت های جوانان این مرز و بوم مایه یاس دشمنان است که به هر طریق ممکن در حال اختلال در جریان رشد و شکوفایی این نظام هستند. نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه پیشرفت ها و موفقیت های کشور در حوزه های علمی، انرژی هسته ای، صنایع مختلف و ... قابل کتمان نیست یادآور شد: دشمن به دنبال ترویج ولنگاری، مایوس کردن ملت نسبت به آینده، سیاه نمایی و بدبین کردن مردم نسبت به مسولان هست. وی تصریح کرد: کسی که دارای بینش سیاسی و اجتماعی باشد در تجزیه و تحلیل ها گمراه نمی شود و افق ها رو می بیند و ما باید سعی کنیم در محیط علمی هیچ چیزی جای علم را نگیرد. آیت الله فلاحتی در ادامه بر اهمیت وفاق عملی و میدانی مدیران اشاره کرد و گفت: ما باید از ظرفیت های غنی منابع انسانی خود استفاده کنیم که دشمن به دنبال ضربه زدن به این منابع هست. وی همچنین به نقش پدرانه مدیران اشاره کرد و اذعان کرد که مدیریت در سطح خرد تا کلان می بایست همواره نقش پدرانه داشته باشد و بر اهمیت سعه صدر مدیران در کنار نقش پدرانه تاکید کرد. آیت الله فلاحتی با تاکید بر جریان سازی رسانه ای و جریان سازی میدانی به نقش و اهمیت فضای مجازی و تلاش رسانه های معاند در راستای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دشمن با پروژه های مختلف همچون کشته سازی و صرف هزینه های هنگفت سعی در ایجاد اغتشاش و نا امیدی بین مردم دارد که همچون گذشته در این امر موفق نخواهد شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست به صورت اجمالی به تشریح وضعیت دانشگاه در ایام اخیر پرداخت و به نامه 53 نهج البلاغه؛ نامه امام علی (ع) به مالک اشتر با محوریت ضرورت خودسازی، مردم‌گرایی، حق‌گرایی، شناخت افکار گوناگون اجتماعی و ... اشاره کرد و گفت: اگر مدیران ما در حوزه های مختلف به مفاد این نامه توجه کنند بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد. شایان ذکر است در این نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان، رؤسای دانشگاه های استان و مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های گیلان نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود در حوزه های مختلف همچون جهاد تبیین، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، کم کردن فاصله مدیریتی با مخاطبین، فضای مجازی، اقناع سازی و روشنگری پرداختند.      

04 05 2024

با حضور دانشگاه گیلان، بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی برگزار شد

بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 با حضور 14 نفر از روسا و نمایندگان اتحادیه در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد. در این نشست نقش آفرینی فعال دانشگاه­ها در تدوین اسناد مرتبط با توسعه دریامحور، برگزاری نشست با وزیر و معاونان وزارت عتف،  توجه به توسعه همکاری و تعاملات در سطح ملی و بین المللی، به روز رسانی بانک اطلاعات متخصصان دریایی کشور، انتشار نشریه بین المللی و همکاری دانشگاه ها در بهره برداری از کاوشگر خلیج فارس نیز  از سوی حاضران پیشنهاد شد و در ادامه اقدامات دانشگاه ها در راستای سیاست های توسعه دریامحور از جمله توجه و تمرکز دانشگاه­ها به مزیت­ های منطقه­ ای بویژه بهره ­برداری پایدار از دریا در استان های ساحلی، راه اندازی رشته های جدید یا به روز رسانی سرفصل ها،  برگزاری همایش هایی علمی مانند همایش توسعه دریامحور، تاریخ و تمدن خلیج فارس، شناورهای تندرو، و اقتصاد آبی تشریح شد. در این نشست که با حضور روسا و نمایندگان پژوهشگاه ملی اقیانوس ­شناسی و علوم جوی و علوم و فنون دریایی خرمشهر، خلیج فارس، مازندران، گیلان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی(ره)، گنبد کاووس، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی برگزار شد، مشکلات دانشگاه های عضو در جذب دانشجو، تمرکزایی در سیاست گذاری ها، عدم دریافت آموزش­های تجربی در رشته های دریایی، نبود بازار کار مناسب و حمایت ناکافی از دانش آموختگان این رشته ها و ضرورت جذب نخبگان دانشگاهی در رشته های دریایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و یکی از راه های مهم فائق آمدن به این مشکلات توجه به حرکت به سمت نسل چهارم دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین از طریق حمایت از موضوع توسعه فناوری های دانش بنیان و توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به منظور ایجاد کانون های جذب دانش آموختگان دانشگاه عنوان شد. اتحادیه دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی ضمن تجلیل از تدبیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابلاغ سیاست­های کلی توسعه دریامحور، اجرای آن را به عنوان گام مهمی در تحقق راهبرد تمدن نوین اسلامی ارزیابی می کند و آمادگی کامل اعضا را برای همکاری در تدوین برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها اعلام می نماید. اعضای اتحادیه با توجه به محور مندرج در سیاست­های کلی توسعه دریامحور مبنی بر «تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی» که ناظر بر فعالیت­های پژوهشگاه و دانشگاه­های عضو این اتحادیه می­باشد، مجموعه ­ای از اقدامات مشتمل بر اجرای برنامه­ های تحقیقاتی عملیاتی و پایش ­های مستمر در حوضه ­های آبی پیرامونی،  راه ­اندازی رشته­ های جدید دریایی و دوره های تحصیلات تکمیلی و پسادکتری و توسعه پارک­ ها و مراکز رشد، را در دستور کار قرار داده است تا در نهایت با «افزایش تولید با مشارکت جامعه دریایی کشور»، سهم تولید دانش­ بنیان دریایی را از تولید ناخالص داخلی به جایگاه قابل قبولی در سطح منطقه و جهان برساند. اعضای شورای­ عالی اتحادیه حمایت قاطع خود را از اقدامات امنیت­ ساز و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اعمال حاکمیت ملی اعلام می­نماید و اقدام مهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در اجرای طولانی ترین دریانوردی تاریخ ایران و دور زدن کره زمین توسط ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران را ارج می نهد. اعضای اتحادیه با هدف صیانت از نام خلیج فارس، با انجام تحقیقات علمی مستمر تولید مدارک علمی و انتشار آن در مجلات معتبر علمی، غنی ­سازی بانک داده­ها و اطلاعات اقیانوس­ شناسی خلیج فارس، و گردآوری مستندات تاریخی مرتبط با آن را به عنوان یکی از اصلی ­ترین رسالت­ های خود تعریف نموده و حمایت از تحقیقات مرتبط با خلیج فارس را به عنوان یکی از موضوعات محوری در دستور کار اعضا مدنظر قرار می دهد. اتحادیه حمایت خود را از اقدامات ارزشمند در زمینه تحقیقات علمی جنوبگان اعلام می نماید و خواستار پشتیبانی از این فعالیت ها به عنوان یکی از اولویت­های تحقیقاتی کشور است.

07 05 2024

سرپرست دانشگاه گیلان در نشست شورای آموزش عالی استان: با همگرایی باید مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم

نشست هم اندیشی شورای آموزش عالی استان با حضور دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه های استان گیلان، رئیس بنیاد نخبگان، مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و رئیس بسیج اساتید و دانشجویی استان به میزبانی دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه معین استان برگزار شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تبریک هفته معلم گفت: امیدواریم در جلسات ماهانه شورای آموزش عالی که از این پس به صورت دوره ای در یکی از دانشگاه های استان تشکیل خواهد شد با همگرایی و تبیین مباحث مرتبط با حوزه آموزش عالی ، مسیر حرکتی آموزش عالی استان را مشخص کنیم. دکتر دوستار گفت: برگزاری نشست شورای آموزش عالی فرصت مناسبی برای جهت‌گیری کلی استان در بحث آمایش علمی است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند در قالب این نشست از ردیف‌های قانونی و جداول اعتباری و ظرفیت‌های برنامه و بودجه در قانون هفتم توسعه و بودجه امسال مطلع شوند. وی ادامه داد: نشست شورای آموزش عالی استان باید به جهت‌گیری آموزش عالی استان و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، کمک کند تا رفع چالش‌ها منجربه تصمیم‌سازی درست در حوزه آموزش عالی شود، زیرا دغدغه جهت‌گیری آموزش عالی در استان بسیار مهم است. سرپرست دانشگاه گیلان ادامه داد: همراهی و حضور نمایندگان مجلس در نشست‌های شورای آموزش عالی می‌تواند در آسیب‌شناسی‌ها و رفع خلأهای قانونی کمک‌کننده باشد، زیرا مجلس می‌تواند در زمینه کاهش ورود به رشته‌های علوم فنی و پایه هشدار بدهد یا مشوق‌هایی تعیین شود تا خانواده‌ها به این رشته‌های تحصیلی گرایش یابند. دکتر دوستار بیان کرد: آمایش آموزش عالی کمک می‌کند تا کاربردی کردن علم و بازار کار رشته‌های تحصیلی بعد از فراغت از تحصیل بررسی شود. بنابراین باید در این نشست‌ هم‌اندیشی ظرفیت‌ها و چالش‌ها احصا شود و با هم‌افزایی ضمن رفع چالش‌ها در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها اقدام کنیم. دکتر محمدرضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه تا زمانی روحیه جهاد و ایثار بین مسؤولان نهادینه نشود، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اظهار کرد: گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه آموزش وضعیت مطلوبی ندارد، باید متخصصان و دانشمندان در این حوزه ورود کنند. وی ادامه داد: باید در شورای آموزش عالی استان اولویت‌ها تبیین شود و از نظرات عالمان و نخبگان در این نشست‌ها بهره‌مند شویم، زیرا حرف آنها نافذ و راهگشاست، باید دبیرخانه‌ای ایجاد شود تا دستور و مصوبات جلسه مشهود باشد. عضو کمیسیون اصل نود گفت: در استان‌ ظرفیت‌های علمی و آموزشی بسیاری داریم که باید از این‌ها بهره‌مند شویم، اولویت‌های آموزش عالی در استان احصا و علت گرایش نداشتن به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس بیان کرد: باید از ظرفیت هر ۱۳ نماینده استان در رفع چالش‌ها و تقویت ساختار حوزه آموزش عالی بهره‌مند شویم. دکتر احمدی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی، اقتصاد دریامحور و نساجی ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که نیازمند اقدامات ارزشمند در حوزه آموزش عالی هستند، از نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد در دانشگاه بهره‌مند شویم. وی گفت: خیلی مهم است که تولید علم کارآمد باشد، آیا متناسب با هزینه‌هایی که برای علم می‌کنیم نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؟ علمی مفید است که در راستای پیشرفت کشور، انقلاب و نظام باشد و این امر با تربیت نیروهای کارآمد محقق می‌شود. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه دانشگاه باید در تصمیم‌سازی‌های استان حرف اول را بزند، افزود: باید برخی تصمیم‌گیری‌های استان را به دانشگاه بسپاریم، طرح و پیشنهادها در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی باید از پژوهش‌های دانشگاهیان باشد. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان هم در این نشست گفت: ظرفیت های آموزش عالی در استان بیش از آن چیزی است که داریم مشاهده می کنیم. مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان اظهار امیدواری کرد که با تشکیل شورای آموزش عالی استان و شورای اندیشه ورز استانی ، چالش های استان در حوزه های مختلف شناسایی شود تا با کمک نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی مشکلات حل شود. شایان ذکر است در این نشست رئیس بنیاد نخبگان استان، رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی و کاربردی، فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، مسئول بسیج دانشجویی استان و چند تن از مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در ارتباط با مسائلی همچون عدالت آموزشی، توسعه رشته های کاربردی، بودجه، آمایش آموزش عالی، برنامه تحولی، تشکیل دبیرخانه شورا و ... به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند و از دکتر دوستار در راستای برگزاری مجدد جلسات شورای آموزش عالی استان پس از حدود سه سال وقفه تقدیر کردند.  

05 05 2024

در نشست سرپرست دانشگاه گیلان با نماینده جوان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی عنوان شد / دانشگاه باید در همه امور مرجع استان باشد

دقایقی قبل سرپرست دانشگاه گیلان میزبان نماینده جوان رشت و خمام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که در این نشست در ارتباط با زمینه های مختلف استفاده از ظرفیت های نمایندگان در راستای توسعه دانشگاه و مرجعیت دانشگاه در مسائل مختلف استان و کشور بحث و تبادل نظر شد. دکتر محمد دوستار سرپرست دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه انتظار از نمایندگان مجلس بالاست گفت: ما باید از ظرفیت های کلیه نمایندگان استان و به طور خاص نمایندگان مرکز استان در مجلس شورای اسلامی در راستای اعتلای نام و جایگاه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر دوستار گفت: هر زمان سازمان ها و شرکت های استان در راستای حل مشکلات خود به دانشگاه رجوع کردند آن زمان می توانیم بگوییم که دانشگاه در ماموریت ها و رسالت های خود موفق عمل کرده است. سرپرست دانشگاه گیلان در ادامه با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه زمینه ساز رونق تولید، اشتغال و جهش تولید است تصریح کرد: درب های دانشگاه به روی صنایع استان باز است تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و متخصصین دانشگاهی ما برای حل مشکلات راهکار عملی ارائه نمایند. نماینده مقام عالی وزارت علوم در استان گیلان همچنین در این نشست بر اهمیت مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی ما می بایست در کنار دروس تئوری، مهارت آموزی را نیز به عنوان یک اصل به دانشجویان یاد دهد. دکتر مهدی فلاح نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دانشگاه را خانه خود دانست و گفت: امیدوارم با همگرایی با سایر نمایندگان بتوانیم از ظرفیت های ملی و استانی برای رشد و توسعه دانشگاه استفاده کنیم. دکتر فلاح با اشاره به شعار سال و راهکارهای افزایش تولید و تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ما با تمام توان آماده پیگیری مسائل دانشگاه در سطح ملی هستیم. نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد: که ماحصل برگزاری این نشست ها توسعه و ارتقای دانشگاه شود.  

05 05 2024

حضور دانشگاه گیلان در بین برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 2024

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، در آخرین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی تایمز 2024،  دانشگاه گیلان رتبه 400-351 را کسب کرد. در سال جاری 75 دانشگاه از کشور ایران حضور دارند، این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته 65 دانشگاه بوده است که 9 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. روش‌شناسی رتبه‌بندی آسیایی تایمز همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین‌المللی (7.5) بهره گرفته است. امسال در رتبه‌بندی آسیایی تایمز 739 دانشگاه از 31 کشور حضور دارند که دانشگاه‌ شینهوا ، دانشگاه پکن ، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه توکیو  در رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.  ​​​​​​​