معاون اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه: شکل گیری دانشگاه جامعه محور اسلامی؛ هدف ما در برنامه راهبردی دانشگاه است

23 10 2023
کد خبر : 6003369
تعداد بازدید : 11550

با توجه به نقش و اهمیت معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع در راستای حمایت و پشتیبانی از سایر معاونت ها و واحدهای دانشگاه در جهت تحقق اهداف کلان دانشگاه در زمینه های مختلف؛ روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر سیدرضا میرعسکری معاون اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.

- لطفا به صورت اجمالی مجموعه حمایت ها و پشتیبانی که این معاونت در راستای محقق شدن اهداف و رسالت های سایر معاونت ها و واحدهای دانشگاهی انجام می دهد را بیان کنید.

فعالیت های حوزه معاونت اداری مالی و مدیریت منابع دانشگاه، در زمینه های برقراری نظام اصول اداری، انجام هزینه ها، اجرای دقیق مقررات و ضوابط اداری و مالی است که راه را برای تحقق اهداف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مساعد می سازد. ارائه خدمات و گستردگی کار به نحوی است که باید با همه واحد های دانشگاه در ارتباط باشیم، به عنوان مثال بخش های اداری، مالی، پشتیبانی و خدمات اعم از خدمات رفاهی و کارگزینی بخش های مهمی هستند که باید به همه ی واحدهای دانشگاه خدمات بدهند و همین مهم می تواند چالش های زیادی را برای حوزه ما فرآهم آورد که تلاش ما این است که تغییرات مثبتی که صورت می گیرد برای مجموعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی مشهود و مثمر ثمر باشد. هدف ما این است که در راستای ماموریت دانشگاه و با تکیه بر سرمایه دانشی و انسانی خود و با شعار دانشگاه خلاق، پایدار و ارزش آفرین، به سمت دانشگاه نسل چهارم حرکت نماییم. همچنین درخصوص جایگاه معاونت اداری ،مالی و پشتیبانی بالاخره نگاه هر فردی می تواند نسبت به جایگاهی که قرار می گیرد متفاوت باشد.رویکرد معاونت ، حمایت و پشتیبانی از استادان بزرگوار، دانشجویان عزیز و کارکنان خدوم بوده و هست.

دغدغه معاونت در دوره جدید، بر روی سه نکته اساسی متمرکز بوده است؛ اول ساماندهی رویه ها  با تاکید بر دقت و کیفیت، دوم رعایت نظم و انضباط در امور مختلف و سومین مورد سرعت بخشیدن به امور جاری با تاکید بر این مهم که کیفیت فدای کمیت نشود.

در واقع هدف این است که امور را به سمت و سویی پیش ببریم که اتفاقات خوبی برای دانشگاهیان عزیز رخ بدهد و کاستی ها و نقص ها را مرتفع کنیم.

- با توجه به اینکه برنامه راهبردی دانشگاه درحال تدوین است، خواهشمند است توضیح دهید در این برنامه چه اهدافی را دنبال خواهید کرد؟

دانشگاه گیلان به منظور تحقق چشم‌انداز سازمان در افق 1410 و در راستای مأموريت دانشگاه، اهداف بلندمدت خود را به شرح زیر تدوين و اولویت­ بندی نمود و با تکیه بر سرمایه دانشی و انسانی خود و با شعار دانشگاه خلاق، پایدار و ارزش آفرین، به سمت دانشگاه نسل چهارم با اهداف ترويج و گسترش فرهنگ اسلامي-ايراني در ميان دانشگاهيان، افزایش سهم دانشگاه در ارتقای دانایی و رفع مسائل جامعه، پرورش فناوران، نوآوران و متخصصان متعهد و بهبود نگاه کارآفریني در دانشگاه ، تجاری­ سازی ایده­ ها مبتنی بر خلق شرکت ­های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی در زیست­ بوم علم و فناوری منطقه، ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح داخلی و بین­ المللی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری، نوآوری، طبیعی، بومی، فرهنگی و تاریخی، توسعه سرمايه انسانی، افزايش بهره وري و ارتقاء سطح رفاه دانشگاهيان، مدیریت و تنوع بخشی به منابع درآمدی و نیل به استقلال مالی و ایجاد درآمد پایدار، مشارکت در حفظ و احیای زیست بوم منطقه با تمرکز بر فرهنگ­سازی، راه­حل یابی و تحقق دانشگاه سبز و توسعه تجهیزات و زیرساخت­های نرم­ افزاری و سخت­ افزاری در دانشگاه و تحقق دانشگاه دیجیتال در حال حرکت است.

در تدوین برنامه راهبردی، ابتدا با تعیین اهداف کلان 10 گانه و راهبردهای 13 گانه  و در قالب مدل های معتبر که در فضای استراتژیک وجود داشت و تشکیل شورای راهبردی دانشگاه و تشکیل کارگروه های تخصصی در معاونت ها و واحدهای دانشگاه و مصاحبه با نخبگان  به تدوین برنامه راهبردی پرداخته ایم و فاز دوم آن که همانا تبدیل برنامه های راهبردی به عملیاتی می باشد در مراحل انتهایی خود می باشد که پس از جمع بندی گزارشات دریافتی از برنامه عملیاتی واحدهای وظیفه­ ای دانشگاه و مطابقت با الگوی مورد انتظار وزارت علوم، در پاییز گزارش نهایی آن آماده می شود.

​​​​​​​- آیا دانشگاه در راستای افزایش درآمد اختصاصی اقداماتی انجام داده است؟

تشکیل کارگروه متنوع سازی منابع درآمدی، ساماندهی قراردادهای اجاره بر اساس کارگروه تعیین بها، افزایش میزان شهریه دانشجویان بر اساس مصوبه هیات امناء، برنامه ریزی در خصوص وصول به موقع درآمدهای دانشگاه در واحدهای تابعه و گنجاندن شاخص درآمدزایی در برنامه عملیاتی معاونت اداری و مالی، مولد سازی منابع (فضاهای آموزشی، زمین و نیروی انسانی) با استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان اعم از استادان،کارمندان شاغل و بازنشسته، دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل که سرمایه های اصلی دانشگاه می باشند در جهت دستیابی به اهداف برنامه راهبردی، همچنین تبدیل و به احسن نمودن بخشی از حدود 17 هکتار زمین بایر پردیس اصلی دانشگاه که قبلا رها شده بود. (با امید به اینکه در آینده هیچ نقطه ای از دانشگاه بلا استفاده نباشد). از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

 

​​​​- به طور کلی هم اکنون دانشگاه چند پروژه عمرانی در دست اقدام دارد و پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

به طور کلی دانشگاه گیلان تعداد 11پروژه عمرانی در حال اجرا دارد. 3 پروژه عمرانی احداثی ملی با حجم 20000 متر مربع. پروژه های ملی با پیشرفت فیزیکی 64 درصد است که یکی از این پروژه های ملی احداث و تجهیز پژوهشکده حوزه دریای کاسپین است که قابلیت تکمیل و بهره برداری تا یک سال آینده را دارد. احداث 1 پروژه عمرانی استانی، 4 پروژه با مشارکت خیرین به مقدار حدود 5800 متر مربع و 3 پروژه(سالن ورزشی، موتورخانه و مدیریت سبز) با مشارکت وزارت علوم و استفاده از منابع داخلی در دست احداث است.

- چه تمهیداتی جهت رفاه بیشتر حال کارکنان در سال جاری اندیشیده شده است؟

1- امور بیمه

- برگزاری جلسات ماهانه با شرکت بیمه جهت نظارت و رسیدگی به مشکلات بیمه تکمیلی همکاران

- تشکیل کارگروه جدید بیمه تکمیلی و برگزاری جلسات جهت اخذ تصمیمات مناسب

- پیگیری امور انواع قراردادهای بیمه همکاران (بیمه های تکمیلی ، بیمه های سلامت و دفترچه های پایه ، بیمه عمر دولتی و بیمه عمرو حوادث مازاد ، بیمه نامه های مسئولیت دانشگاه ، بیمه آتش سوزی اموال منقول و غیر منقول دانشگاه و غیره )

  2- امور تسهیلات بانکی :

- برگزاری جلسه با بانک های مختلف جهت انتخاب بانک های عامل جهت استفاده از ظرفیت بانک های مختلف جهت اخذ تسهیلات برای رفاه حال کارکنان

3- امور مربوط به پرداخت های رفاهی

  • در مجموع پرداخت های رفاهی سال 1401 نسبت به 1400 بیش از دو برابر افزایش داشته است.
  • تصویب افزایش پرداخت های فصلی از 500 هزارتومان به یک میلیون تومان در هیئت رئیسه دانشگاه
  • تصویب افزایش هدیه تولد کارکنان از 200 به 500 هزارتومان
  • تصویب اضافه کارجبرانی از ابتدای خرداد 1402
  • تصویب عناوین پرداخت های مناسبتی در سال 1402
  • در همین راستا تاکنون رفاهی فصلی سه ماهه اول و روز کارمند به میزان یک میلیون تومان به همکاران پرداخت شده است.
  • پرداخت کمک هزینه رفاهی سلامت که علاوه بر پرداخت سهم 50 درصد حق بیمه قرارداد بیمه درمان تکمیلی، ماهانه  مبالغی از 50 تا 350 هزارتومان متناسب با تعداد فرزند به همکاران پرداخت می شود.
  • پرداخت کمک هزینه رفاهی به بازنشستگان

4- امور خانه های سازمانی:

  • ثبت نام، واگذاری،تسویه حساب و پیگیری مشکلات خانه های سازمانی

تشکیل کارگروه خانه های سازمانی (مرکب از نمایده ساکنین کوی شهید عضدی و وحدت، اداره اموال ، اداره رفاه و دفتر طرح های عمرانی )

  • تصویب و پیگیری انجام تغییرات و تبدیل واحدهای تخلیه شده کوی شهید عضدی به دو واحد که کار تعمیرات 3 واحد آن (که تبدیل به 6 واحد خواهد شد در حال تکمیل است. و پیگیری تبدیل ان به مهمانسرا که یکی از نیازهای دانشگاه داشتن مهمانسرای مناسب است.
  • پیگیری مقررات مصوّب در خصوص خانه های سازمانی از جمله اخذ تعهدنامه محضری قبل از سکونت مبنی بر نداشتن منزل مسکونی (خود یا  همسر ) پیگیری تخلیه کلیه واحدهایی که مالکیت آنها ا طریق استعلام مشخص شده بود.
  • اجرای بندهای مرتبط قانون جوانی جمعیت از جمله تمدید دو برابری مدت سکونت در خانه های سازمانی برای همکاران دارای سه فرزند

5- امور قرارداد های فروشگاهی :

  • اجرای تفاهم نامه همکاری با شرکت تدبیر سبز شمال ، شرکت زاد شفق ، با شرکت پایش رایانه
  • انعقاد با مراکز جدید از جمله فروشگاهای  لوازم خانگی و ...
  • پیگیری گسترش مراکز طرف قرارداد و بالابردن کیفیت قرارداهای مربوطه.
  • پیگیری اقلام غیر نقدی و ... که روش صحیح تر گسترش اینگونه اقدامات احیای تعاونی مصرف دانشگاه است.

6- امور مراکز اقامتی و مهمانسرا :

  • پیگیری امور مربوط به مهمانسرای تهران و صدور معرفینامه برای مهمانسرای دانشگاههای دیگر
  • با توجه به تصویب در اختیار گرفتن 8 واحد از خوابگاه اتقیاء در ستاد رفاهی جهت انجام تهاتر مهمانسرا با دانشگاههای دیگر امکان سفر ارزان همکاران به شهرهای مشهد مقدس، تبریز، اردبیل و همدان در تابستان جاری برای تعداد بالغ بر 100 خانوار همکاران و همچنین پذیرش همکاران سایر دانشگاهها در گیلان فراهم شد و رضایتمندی خوبی در همکاران دانشگاهها و همچنین همکاران میهمان از سایر دانشگاهها نسبت به قبل ایجاد نمود. 
  • تصویب تبدیل دو واحد از خانه های سازمانی صومعه سرا به مهمانسرا که برآورد اولیه آن انجام شده و در حال پیگیری است
  • پیگیری تصویب تبدیل تعدادی از واحدهای بازسازی شده کوی شهید عضدی به مهمانسرا
  • نصب کنتور آب مجزا برای واحدهای مستقر در کوی عضدی جهت تعیین دقیق آب بها
  • تعمیر و تجهیز فضای فیزیکی بلا استفاده موجود در پردیس بین الملل جهت استفاده به عنوان مهمانسرا

7- امور بازنشستگی

- در جهت چابک سازی اداره رفاه جهت انجام وظایف محوله ، با انجام مطالعات اولیه ، پیشنهاد واگذاری امور بازنشستگی به اداره کارگزینی در شورای اداری معاونت اداری و مالی به تصویب و مراحل تصویب نهائی آن در حال پیگیری است .

8- امور ستاد رفاهی :

ستاد رفاهی دانشگاه با ترکیبی جدید ، مصوبات خوبی داشته است  که در بندهای مختلف به آن اشاره شد.

- پیگیری برگزاری جلسات و مصوبات ستاد رفاهی

9- مهد کودک :

پیشنهاد مکان (خانه فرهنگ دانشگاه و یا سالنی از مسجد دانشگاه) در ستاد رفاهی دانشگاه طرح گردید  و نیازمند تصمیم گیری نهایی است. بدیهی است احداث از صفر آن که نیاز به جایابی زمین و پیگیری دریافت بودجه لازم دارد قاعدتاً سخت­تر و وقت گیرتر خواهد بود.

 10- تشکیل کارگروه ورزش کارکنان :

با توجه به درخواست و پیگیری همکاران دانشگاه و با توجه به بخشنامه های صادره سال 1400 وزارتخانه که تشکیل کارگروه ورزش را در بر عهده ادارت تربیت بدنی دانشگاه ها  گذاشته است، و از طرفی به دلیل اینکه امور ورزش و سلامت با امور فاهی کارکنان گره خورده است تشکیل کارگروه ورزش کارکنان از طرف تعدادی از همکاران علاقمند به ورزش، ذیل ستاد رفاهی پیشنهاد گردیده است که موضوع در حال بررسی و پیگیری است.


11-  پیگیری اصلاح پیوست رفاهی آیین نامه استخدامی کارکنان:

اصلاح پیوست رفاهی آیین نامه استخدامی کارکنان از جمله موضوع حق مسکن که در جلسات منطقه ای از طرف دانشگاه گیلان پیشنهاد شد و مکاتبات لازم برای اصلاح موارد مرتبط با وزارتخانه انجام پذیرفت و در حال پیگیری است.

12 – اجرای بندهای رفاهی قانون جوانی جمعیت :

  • تمدید مدت سکونت همکاران دارای سه فرزند
  • پیگیری موضوع مهد کودک
  • پیگیری پرداخت هدیه رفاهی به همکارانی که در سال 1402 فرزندشان متولد شده است .
  • به ویژه موضوع حق مسکن که پیگیری از طریق جلسه منطقه و مکاتبات لازم انجام شده است.
  • پیگیری موضوع مهد کودک که در بندهای قبل توضیح داده شد.

 

- آیا امکانات فعلی دانشگاه (منابع انسانی و مالی) پاسخگوی نیازهای توسعه ای دانشگاه است؟

تعداد دانشجویان1395

تعداد دانشجویان1402

تعداد هیئت علمی

تعداد کارمند

پایان سال 1395

ابتدای سال 1402

تعداد  کاهش در هفت سال اخیر (بازنشست، فوت و...)

تعداد افزایش در هفت سال گذشته

پایان سال 1395

ابتدای سال 1402

تعداد  کاهش در هفت سال اخیر(بازنشست، فوت و...)

تعداد افزایش در هفت سال گذشته

16575

18692

583

562

117

78

580

487

222

95

 

با توجه به افزایش 11 درصدی تعداد دانشجو  و کاهش تعداد اعضای هیئت علمی و کارمندان در هفت سال اخیر، به نظر می رسد دانشگاه از نظر تعداد نیروی انسانی نیازمند استفاده ی بهینه از نیروی انسانی می باشد.

و اما بحث فیزیکی دانشگاه، با توجه به اینکه دانشگاه در حال حاضر 200 هزار مترمربع فضای کالبدی در دست بهره برداری دارد و قدمت اکثر ساختمان ها بین 30 تا 50 سال است در 15سال اخیر که تعداد دانشجویان 3 برابر شده است فضای فیزیکی دانشگاه کمتر از 30% افزایش یافته است. در حال حاضر حدود 25800 متر مربع فضا از منابع ملی استانی و ردیف های متمرکز در دست احداث است که تکمیل آنها می تواند بخشی از مشکلات را حل نماید.

 

- چه برنامه های عملیاتی برای ارتقای کیفی و امکانات دانشگاه در نظر دارید؟

در خصوص برنامه هایی که ما برای دانشگاهیان داریم در حوزه اداری، ارتقا وضعیت همه جانبه کارکنان شاغل و بازنشسته برای ما بسیار حائز اهمیت است.

ارتقا کارکنان در کانون توجه ما بوده و با تغییر برخی از فرآیندها و نوع نگرش، پیگیر افزایش ظرفیت ها و کاهش محدودیت های اداری، با هدف خدمت رسانی بهتر به کارکنان هستیم.

در حوزه مالی نیز طبیعتا تاکید بر عدالت، انصاف، نظم و در عین حال سرعت به گونه ای که رضایت همکاران را به دنبال داشته باشد و حداکثر حمایتی را که می شود از خانواده دانشگاهیان انجام داد در کانون توجه قرار گرفته است.

این نگاه با همین تاکیدات برای اساتید و دانشجویان نیز مد نظر مجموعه است و بازسازی فرایندها با تاکید بر همین نگاه دنبال می شود امید انکه عملا بتوانیم به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

همچنین تاکید بر سرعت عمل در امور مربوط به مجموعه و پاسخگویی بهینه (البته با توجه و لحاظ نمودن محدودیت های مختلف) بخشی از امیدافرینی و ایجاد انگیزه را در خانواده دانشگاه گیلان محقق خواهد کرد

-  سخن پایانی:

تاکید من بر عدالت و انصاف است و بسیار بر روی این مسئله حساس هستم که هیچ حقی از کسی تضییع نشود.
در بعضی موارد نیز با یک سری محدودیت های قانونی مواجه هستیم ولی در عین حال تلاش می‌کنیم که همکاران گرامی و دانشجویان از اینکه در دانشگاه گیلان کار می‌کنند احساس خوبی داشته باشند و  با انگیزه لازم برای رسیدگی به امور فعالیت نمایند.  همچنین از دانشجویان، کارکنان و اساتید درخواست داریم که پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما ارسال نمایند. حتی که اگر انتقادات منصفانه نباشد، امکان دارد، زاویه تاریکی از امور مربوطه را به ما نشان دهد، و از یک دریچه ی دیگر، این انتقاد می تواند، بستر جدیدی فرآهم نماید که ما بتوانیم خود را واکاوی کنیم و ضمن بازسازی امور، تغییرات مثبتی را پیش رو داشته باشیم.

همچنین امیدوارم ، با حمایت ها و پشتیبانی که این معاونت در راستای محقق شدن اهداف و رسالت های سایر معاونت ها و واحدهای دانشگاهی انجام می دهد، بتوانیم رضایت حق تعالی و احساس رضایت و امید بیشتر در دانشگاه را ایجاد نماییم.

طبیعتا دغدغه ما این است که زیرساخت های دانشگاه را ارتقا و کارهای نیمه‌تمام را هر چه زودتر انجام بدهیم و تغییرات جدی صورت بگیرد و تاکید جدی بر رعایت عدالت و انصاف که تنها با دقت نظر مسوولان و کمک همکاران دانشگاهی قابل اجراست، نه صرفا با تلاش حوزه اداری و مالی چنانچه به درستی اجرایی شود، قطعا در افزایش امید و انگیزه همکاران تاثیرگذار خواهد بود.

در آخر ، وظیفه می دانم از زحمات همه عزیزانی که در این مدت، ما را همراهی کردند ، تشکر نمایم و امیدورام حضرت حق به همه، آن گونه که شایسته  هستند، پاداش دهد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

01 07 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تفویض اختیار، لازمه توسعه و پویایی دانشگاه است

سومین نشست شورای دانشگاه در دوره مدیریت جدید، دقایقی قبل در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست از ضرورت به‌ صف‌سپاری امور و تفویض اختیار به دانشکده ها و واحدها برای سرعت تصمیم‌گیری و رشد و توسعه دانشگاه در همه حوزه ها سخن گفت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از کلیه کارمندان و اعضای هیات علمی در راستای برگزاری امتحانات دانشجویان گفت: برای توسعه،  تحرک و پویایی دانشگاه نیاز است ما امور را به صف در دانشکده ها و واحدها واگذار کنیم و ستاد کار تصمیم گیری و پشتیبانی از صف را انجام دهد تا شاهد شتاب و سرعت بیشتری در انجام امور دانشگاه باشیم. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه در دانشگاهی با این حجم از دانشجو و وسعت، انجام تمامی فعالیت ها در یک معاونت صرفا با چند نیروی آن معاونت قابل انجام نیست تصریح کرد: ما باید از ظرفیت های کلیه دانشکده ها در راستای انجام امورات مرتبط با حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... استفاده کنیم. دکتر دوستار در ادامه خاطرنشان کرد: نیم قرن از فعالیت دانشگاه گیلان می گذرد و ما در نیمه دوم سال جاری برنامه ای در راستای 50 سالگی دانشگاه خواهیم داشت که یکی از برنامه های دانشگاه در این زمینه، برپایی نمایشگاهی از 50 سال خدماتی که دانشگاه در زمینه های مختلف به جامعه ارائه کرده است خواهد بود. وی با اشاره به تغییرات مدیریتی انجام شده در دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: چرخه مدیریتی برای ارتقاء سیستم لازم است. دکتر دوستار همچنین به انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در روز جمعه 16 تیر ماه 1403و حساسیت و اهمیت آن اشاره کرد و تاکید کرد: هر کسی هر تریبونی در اختیار دارد برای تبیین ضرورت شرکت در انتخابات از آن استفاده کند و امیدواریم با مشارکت مردم و حضور پرشور در صندوق های رای برگ زرینی دیگر از حماسه حضور مردم را شاهد باشیم. حجت الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان هم در این نشست ضمن تبریک روز مباهله و ایام غدیریه، به نقش اسوه و الگو بودن اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم استادان دانشگاه در کنار رشد علمی، نگاه ویژه ای نیز به رشد و تعالی دینی داشته باشند. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان با مهم خواندن نقش آفرینی مردم برای حضور حداکثری در انتخابات گفت: امیدواریم همچون گذشته در روز جمعه شاهد عزت و سربلندی ایران عزیز باشیم. شایان ذکر است موافقت با راه اندازی چهار رشته - گرایش جدید در دانشکده های فنی، معماری و هنر و مهندسی مکانیک از جمله مصوبات شورای دانشگاه بود. ​​​​​​​      

01 07 2024

نشست رئیس دانشگاه با مدیران کل امور اقتصادی و دارایی و امور مالیاتی استان برگزار شد

صبح امروز رئیس دانشگاه گیلان به همراه معاونین اداری مالی و مدیریت منابع و پژوهش و فناوری در اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان حضور یافت و با علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان در ارتباط با مولدسازی دارایی‌های دانشگاه در راستای تکمیل پروژه‌های عمرانی و توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل دانشجویی و... بحث و گفتگو کرد. همچنین در نشست دیگری که با حسن صیاد مدیرکل امور مالیاتی استان برگزار شد، در ارتباط با برخورداری از اعتبار مالیاتی برای قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه با هدف فراهم‌کردن فرصت مناسب برای برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت، جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی و حمایت از نخبگان دانشگاهی برای رفع نیازهای استان، بهره‌مندی شركت‌های دانش‌بنیان و مركز رشد دانشگاه از معافیت مالیاتی و... بحث و تبادل نظر شد. شایان ذکر است در این نشست بر تقویت همکاری مشترک در راستای مهارت آموزی و آموزش دانشجویان دانشگاه با مباحث مالیاتی نیز تأکید شد.     

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان از پردیس دانشگاهی بازدید کرد

رئیس دانشگاه گیلان عصر امروز به همراه جمعی از مدیران دانشگاه از بخش های مختلف پردیس دانشگاهی بازدید کرد و پس از آن در نشستی که با حضور مدیران پردیس برگزار شد حضور یافت. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن مهم خواندن متنوع سازی راه‌های درآمدی پردیس دانشگاهی، بر اهمیت مرکز آموزش‌های آزاد و تخصصی دانشگاه تأکید کرد. دکتر دوستار گفت: در کنار رسالت‌های آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی، باید از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای درآمدزایی دانشگاه استفاده بهینه کنیم. دکتر مرجان عباسی رئیس پردیس دانشگاهی هم در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت و نیازهای پردیس در حوزه‌های مختلف و مرکز آموزش های تخصصی و آزاد پرداخت. شایان ذکر است رئیس دانشگاه گیلان علاوه بر بازدید از پردیس دانشگاهی، از ستاد برگزاری آزمون های سراسری در دانشگاه که در پردیس دانشگاهی مستقر است بازدید کرد و قول مساعدت در خصوص رفع نیازهای این ستاد داد.

30 06 2024

رئیس دانشگاه گیلان: تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان، بر نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب اثرگذار است

نشست هم‌اندیشی معاونین آموزشی دانشگاه‌های استان گیلان پیرامون درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس استان با حضور استادان مرتبط با این درس، در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد که رئیس دانشگاه گیلان در این نشست، تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای دانشجویان را لازمه نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب دانست. دکتر دوستار رئیس دانشگاه در این نشست، با تأکید بر ضرورت تبیین ارزش های حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان اظهار کرد: نسل جوانی که با آن مواجه هستیم جبهه، جنگ و بحران های کشور را ندیده و با اخبار مبهم از سوی دشمنان روبروست که آشناکردن دانشجویان با فرهنگ دفاع مقدس و توصیف ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس حائز اهمیت است. رئیس دانشگاه گیلان با بیان اهمیت ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تصریح کرد: آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بهانه‌ای است که این ارزش ها بصورت شفاف در کلاس درس به دانشجویان منتقل شود. دکتر دوستار ضمن اشاره به ضرورت تجلیل از چهره‌های ماندگار دفاع مقدس در استان در راستای دوام ارزش های انقلاب گفت: با مشارکت رؤسای دانشگاه‌های استان و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده گیلان‌شناسی برای مستندسازی و جمع‌آوری آثار خاطرات رزمندگان و فرزندان آنان می‌توان چهره‌های نام آور در حوزه دفاع مقدس در استان را شناسایی و نسبت به گرامیداشت این سرمایه‌های ارزشمند در مناسبات مختلف، اهتمام ورزید. رئیس دانشگاه گیلان ضمن اعلام آمادگی برای برنامه‌ریزی ترویج ارزش‌های انقلاب در میان نسل جوان دانشگاهی، آموزش درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها در گلزار شهدای انقلاب، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزه دفاع مقدس برای دانشجویان و استادان، انجام پایان نامه و فعالیت‌های دانشجویی به‌ویژه دانشجویان رشته‌های هنر و معماری در حوزه دفاع مقدس و... را از مهمترین اقدامات دانشگاهی در جهت گرامیداشت و ترویج نمادهای انقلاب و دفاع مقدس دانست. دکتر حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به نقش دانشگاه در اشاعه فرهنگ و گفتمان انقلاب گفت: باتوجه به مصوبه آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس جزو دروس عمومی الزامی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و تاکنون استادان نام ‌آشنایی نیز برای ترویج این درس زحمت کشیده‌اند. دکتر حبیبی با اشاره به اهیمت پاسداشت ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری، درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به حدود چهار هزار و نهصد دانشجوی گیلانی توسط 28 استاد مجوزدار تدریس شده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب و بکارگیری استادان جدید نیز در حال انجام است.

30 06 2024

تأکید بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان در سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی

سومین نشست شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان در اتاق شورای حوزه ریاست برگزار شد که در این نشست رئیس دانشگاه گیلان بر مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان تأکید کرد. دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت برنامه‌های پیشگیرانه در حفظ و تأمین سلامت روانی جامعه دانشگاهیان، تعامل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را با مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه مهم خواند و اجرای برنامه‌های نشاط محور در برهه‌های زمانی خاص و مبتنی بر تقویم روانشناختیِ نرخ مراجعه و مراقبت و تأمین سرمایه روانی دانشجویان را ضروری برشمرد. رئیس شورای سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان ضمن ضروری دانستن تعامل متقابل و مؤثر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با عملکرد و اهداف پیشگیرانه مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی، بر لزوم ارائه درس مهارت‌های زندگی و تکمیل کارنامه سلامت دانشجویان در فرایند ثبت نام تأکید کرد. دکتر دوستار همچنین اجرای طرح‌های مرتبط با حوزه و عملکرد مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه همچون طرح پات (پیشگیری از افت تحصیلی) و طرح خدا قوت (هدایت تحصیلی برای امتحانات) را بسیار مهم و مؤثر دانست. دکتر عذرا زبردست رئیس مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت نیم‌رخ روانی دانشگاه در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه نخست ۱۴۰۳ و همچنین گزارش مالی سال جاری ارائه کرد و سایر اعضای جلسه نیز به بیان نظرها و دیدگاه های خود پرداختند.

29 06 2024

دانشگاه گیلان در میان بهره ورترین دانشگاه ها از نظر انتشار مقالات بین المللی بر اساس اعلام پایگاه WOS قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، بنابر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه گیلان رتبه 8 را در میان 22 دانشگاه جامع با قدمت بالای 40 سال در ایران بر اساس گزارش پایگاه وب آو ساینس، کسب نمود.  در این گزارش، دانشگاه‌ها بر مبنای نظام رتبه بندی ملی ISC در گونه بندی های جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی به تفکیک قدمت و نیز به صورت تفصیلی بررسی شده است.  بر اساس 16 شاخص مورد بررسی در این رتبه بندی که مربوط به مقالات منتشر شده در سال 2020 است، دانشگاه گیلان در شاخص های تعداد کل مقالات رتبه 8، تعداد مقالات نشریات Q1 رتبه 9، متوسط ضریب تأثیر رتبه 15، مجموع مقالات در ضریب تأثیر نشریه رتبه 8، مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 9، مقالات نمایه نیچر رتبه 8، هم انتشاری صنعت و دانشگاه رتبه 17، سرانه مقالات اعضای هیأت علمی رتبه 10، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات Q1 اعضای هیأت علمی رتبه 12، سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 14، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه اعضای هیأت علمی رتبه 11، سرانه مقالات در ضریب تأثیر نشریه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه 13، سرانه مقالات با مشارکت بین المللی رتبه 12، سرانه مقالات نمایه نیچر رتبه 5 و در سرانه هم انتشاری صنعت و دانشگاه های اعضای هیأت علمی رتبه 19 را کسب کرده است.  

23 06 2024

دانشگاه گیلان در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اعلام آخرین نتایج پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، دانشگاه گیلان در پنج حوزه موضوعی مهندسی، شیمی، علوم کشاورزی، علوم مواد، علوم گیاهی و جانوری  با 7211 مدرک، 95014 استناد و 43 مقاله برتر، رتبه 27 در میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر جهان را کسب کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی 2014-2024، تعداد 9019 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمامی حوزه های موضوعی انتخاب شده اند که 134 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از ایران می باشد. شایان ذکر است پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، مؤسسات، انتشارات و کشورهای برتر در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، مؤسسات پراستناد برتر دنیا را در 22 حوزه  شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/ روان شناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته ای انتخاب می کند. بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند. 

26 06 2024

مدیران جدید دانشگاه منصوب شدند

طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان، دکتر آمنه آقاربیع عضو هیأت علمی گروه معماری به سمت سرپرست دانشکده معماری و هنر، مهندس ناصر حمیدزاده عضو هیأت علمی گروه عمران به سمت سرپرست مدیریت امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرشید مهردوست عضو هیأت علمی گروه علوم کامپیوتر به سمت سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، دکتر روح اله منعم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی به سمت سرپرست مدیریت برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، منصوب شدند. شایان ذکر است در مراسم های جداگانه ای، از تلاش های دکتر حسینعلی عابددوست رئیس پیشین دانشکده معماری و هنر، مهندس محمد فرحی تاج مدیر پیشین امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی، دکتر فرید فیضی رئیس پیشین مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی و دکتر مهیار خانی مقدم مدیر پیشین برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی، تقدیر به عمل آمد.  روابط عمومی دانشگاه گیلان ضمن تقدیر از تلاش های مدیران پیشین، برای مدیران جدید منصوب شده، آرزوی موفقیت می نماید.