با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و دغدغه های دانشجویان در حوزه هایی همچون خوابگاه، تغذیه وام هایی دانشجویی و ... ، روابط عمومی دانشگاه گفتگویی با دکتر محمدرضا باعبان زاده امشه معاون دانشجویی دانشگاه انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می کنیم.
- لطفا در ابتدا برای خوانندگان، کلیاتی از فعالیت ها و خدماتی که واحدهای زیرمجموعه معاونت دانشجویی دانشگاه به دانشجویان ارائه می دهد توضیح بفرمائید.
حوزه معاونت دانشجویی با داشتن پنج اداره شامل اداره امور خوابگاه ها، اداره تغذیه، اداره تربیت بدنی، اداره بهداشت و درمان، اداره رفاه و دو حوزه کمیسیون موارد خاص و کمیته انضباطی در زمینه خدمات رسانی به دانشجویان دانشگاه و برنامه ریزی و نظارت بر امور بهداشت و سلامت، مشاوره، تغذیه ،خوابگاه،پرداخت وام ها و تسهیلات رفاهی،بیمه، کاردانشجویی، ورزش و امور فوق برنامه دانشجویان ایرانی و دانشجویان بین الملل در خدمت دانشجویان دانشگاه در تمام مقاطع تحصیلی است.
- از برنامه های معاونت دانشجویی برای رشد و تعالی حوزه دانشجویی بفرمائید.
از جمله برنامه های مستمر معاونت دانشجویی می توان به ارتقا سطح کیفی خوابگاههای دانشجویی و سلف سرویس های دانشجویی اشاره کرد تا دانشجویان بتوانند با کمترین دغدغه در فضایی مناسب اسکان داده شده و مشغول به تحصیل شوند.
- چه اقدام هایی در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه وظایف مربوط به معاونت دانشجویی (خوابگاه ها، تغذیه، تسهیلات دانشجویی و…) انجام شده است؟
از جمله کارهای اساسی که برای بهبود سطح کیفی خوابگاه های دانشجویی و سلف سرویسهای دانشجویی انجام شد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تجهیز خوابگاه دخترانه اتقیا 1 و 2 و خوابگاه شهید انصاری به سیستم سرمایشی اسپیلت و تقویت سیستم های سرمایشی (چیلر) خوابگاه بنت الهدی، تجهیز بلوک دانشجویان بین الملل به سیستم سرمایشی اسپیلت
- رایزنی با اداره بیمه سلامت استان جهت بیمه کردن همه دانشجویان بین الملل از مهر ماه 1402
- خرید یخچال و جارو برقی، کمد، فرش و موکت برای خوابگاهها
- مکانیزه نمودن سیستم طبخ و توزیع غذا، ارتقاء سطح کیفیت طبخ و جلوگیری از ضایعات مواد غذایی(صرفه جویی در مصرف برنج و روغن)
- رنگ آمیزی خوابگاه بنت الهدی بلوکهای 2و 3و 4و اماکن عمومی خوابگاه میرزاکوچک
- اصلاح سیستم لوله کشی خوابگاه بنت الهدی
- تعمیر اتاق مسئول خوابگاه های شهید کریمی و انصاری
- سم پاشی تمامی اماکن خوابگاهی
- شستشوی فرشها، موکتها، پرده ها و روفرشی های خوابگاه ها
- تعمیر سرویسهای بهداشتی خوابگاههای پسرانه
- تعمیر اساسی حمام بلوک 6 خوابگاه میرزاکوچک
- انجام مزایده بوفه های تحت نظارت معاونت دانشجویی شامل بوفه میرزا کوچک، بوفه جنب سلف سرویس تربیت بدنی، بوفه لوازم بهداشتی و لوازم التحریر، رستوران آزاد جنب دانشکده تربیت بدنی
- پیگیری امور راه اندازی رختشویی و خشکشویی خوابگاه
- خرید میز و صندلی مورد نیاز اتاق ها و سالن مطالعه خوابگاه های دانشجویی
- پیگیری امور اینترنت خوابگاهها با همکاری مدیریت فاوا
- تعمیر و تجهیز سلف سرویسهای دانشجویی
- ایجاد فرم نظر سنجی در سامانه تغذیه جهت بررسی کیفیت غذا و رفتار پرسنل و نظارت بهتر بر امور تغذیه دانشجویان
- افزایش مبالغ وامهای دانشجویی و کاردانشجویی
- راه اندازی نانوایی در دانشگاه
- انجام مناقصه تغذیه
- درآمدزایی از خوابگاه های دانشجویی با اجاره دادن آنها در فصل تابستان و خرید سیستمهای سرمایشی برای خوابگاه ها با استفاده از درآمد حاصله
- رایزنی با وزیر علوم جهت تامین اعتبار کولرهای خوابگاه میرزا کوچک
- به مشکلات دانشجویان که به این حوزه مربوط می شود چگونه رسیدگی می شود و اولویت ها با کدام مورد است؟
مشکلات دانشجویان به سه صورت به ما اعلام میشود: یا از خود دانشجو به صورت مستقیم به حوزه معاونت دانشجویی ، یا از طریق مکاتبه با معاونت دانشجویی از طریق دبیرخانه و یا از طریق مراجعه اعضای شورای صنفی به معاونت دانشجویی. برای رفع مشکلات اساسی دانشجویان با توجه به موضوعات مطروحه با ادارات تابعه تشکیل جلسه میشود و تصمیمات و راهکارهای لازم ارائه می گردد. عمده مشکلات دانشجویان در خصوص اسکان در خوابگاه و کمبود امکانات خوابگاهی و تغذیه آنها است.
- چه اقدام هایی در آینده می خواهید انجام دهید؟
یکی از اقدامات بسیار خوبی که دانشگاه گیلان در حال انجام دادن است تاسیس خوابگاه متاهلی برای دانشجویان متاهل در کوی وحدت به تعداد 18 واحد است. این موضوع از لحاظ جوانی جمعیت کشور نیز حائز اهمیت است. انشاله حداکثر تا بهمن ماه 1402 پروژه بازسازی کوی وحدت تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
یکی از کارهای که در آینده بسیار نزدیک انجام خواهد شد تجهیز خوابگاه های بنت الهدی و شهید انصاری به دستگاه های تشخیص چهره و گیت می باشد. معاونت دانشجویی قصد پارکت کردن اتاق های خوابگاه، تغییر دربهای اضطراری به درب های ضد حریق و دوجداره کردن پنجره ها را نیز دارد.
مذاکره با شرکت اتوبوسرانی جهت استفاده از اتوبوسهای آنها جهت انتقال دانشجویان از مرکز رشت تا خوابگاه بنت الهدی و برعکس
- با توجه به حساسیت هایی که بر روی معاونت دانشجویی وجود دارد ارتباط این معاونت را با دانشجویان چگونه ارزیابی می کنید و دانشجویان و معاونت دانشجویی چطور با یکدیگر تعامل برقرار می کنند؟
به نظر بنده بین معاونت دانشجویی و دانشجویان ارتباط بسیار صمیمانه و خوبی وجود دارد. بنده اعتقاد دارم که معاونت دانشجویی باید همیشه در کنار دانشجویان باشد و نه در مقابل آن که قطعا همیشه در کنار آنهاست. دانشجویان همواره می توانند مستقیما مشکلات خود را یا با بنده و مدیر دانشجویی و یا با همکاران حوزه درمیان بگذارند. طبیعی است که جهت انسجام بهتر امور بهتر است طرح مشکلات و موضوعات مورد نظر از طریق شورای صنفی دانشجویان صورت گیرد.
- قبل از اینکه وارد سمت معاونت دانشجویی شوید چه اهدافی داشتید و هم اکنون که مدتی از حضور شما در این معاونت می گذرد فکر می کنید چقدر به اهدافتان رسیده اید؟
قبل از ورود بنده به این حوزه دوست داشتم شرایط رفاهی دانشجویان به گونه ای تغییر یابد که دانشجو فقط به فکر آموزش و پژوهش باشد. این مهم در حال انجام است. به عنوان مثال ما توانستیم در سال جاری بخش اعظم خوابگاه های دانشجویی را به سیستمهای سرمایشی اسپیلت مجهز کنیم، تعمیرات عمده ای در خوابگاه ها انجام دهیم، رنگ آمیزی خوابگاه ها را انجام دهیم و خیلی از کارهای دیگر. یکی از اهداف بنده تغییر برنج مصرفی دانشجویان از برنج خارجی به برنج ایرانی است که این موضوع انشاله در سال جدید حل خواهد شد. انشاله با حمایت رئیس دانشگاه و وزارت علوم به بخش اعظمی از اهداف در چند سال آینده خواهیم رسید.
- سخن پایانی؟
از شما بخاطر ترتیب دادن این مصاحبه تشکر و قدردانی می کنم. انشاله خداوند متعال توفیق خدمت صادقانه را به بنده اعطا کند تا به عنوان سرباز امام زمان بتوانم به جامعه دانشگاهی خدمت کنم.