معاون دانشجویی دانشگاه گیلان:دانشگاه طلایه دار حرکت پیشروانه در جامعه است

08 12 2015
کد خبر : 3284382
تعداد بازدید : 448

به مناسبت 16 آذر روز دانشجو،دکتر علی باستی معاون دانشجویی دانشگاه گیلان با حضور در بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه باران پاسخگوی سوالات این شبکه شد که در زیر با هم می خوانیم.

* چطور شد که نسل دانشجو و جوان کشور توانست تا این حد تاثیرگذار و نقش آفرین باشد؟

نقش دانشگاه ها به عنوان طلایه دار حرکت پیشروانه و نوگرانه یکی از کارکردهای ثانوی و طبیعی دانشگاه ها است و از طرفی دانشجویان در اجتماع و افکار عمومی، همواره به عنوان یک منبع تاثیر گذار شناخته شده اند. در معادلات تصمیم ساز و تصمیم گیری، نقش مهمی را در طول تاریخ چه قبل و چه بعد از انقلاب ایفا کرده اند. در این بین نقش روحانیونی که علاوه بر حضرت امام ، در پیشرو انقلاب نقش داشته اند؛ مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر که هم در حوزه و هم در دانشگاه اثر گذار بودند، بسیار مهم است. اگر مثالی بخواهیم بزنیم در ارتباط با حرکت های پیشروی دانشگاه ها در بعد از انقلاب می توان به مواردی همچون - تسخیر لانه جاسوسی از طرف دانشجویان پیرو خط امام.- نقش دانشجویان در 8 سال دفاع مقدس جهت حضور در جبهه ها - یا نقش دانشگاه ها در ارتقای تسلیحات دفاعی، هنگامی که در تحریم تسلیحاتی بودیم، اشاره کرد. ارتقای فن ­آوری های نانو، پزشکی هوافضا و هسته­ای مثال­های بارزی از نقش دانشگاهیان و دانشجویان هستند.

فعالیت های پانزده سال آخری که منجر به انقلاب اسلامی شد نشان دهنده یک حرکت و جریان مستمر اسلامی- سیاسی دانشجویان بود. از حرکت با قالب های سیاسی مثل تظاهرات اعتصابات ، تدوین و نشر اعلامیه تا حرکت هایی که ظاهر دینی داشت اما گرایش های سیاسی را در بطن خودش پیش می برد.(نقش مهم در روشنگری ...) نقش روحانیونی که در کنار دانشجویان بودند و در پیش برد انقلاب نقش داشتنند. مانند شهید مطهری ، شهید باهنر بسیار با اهمیت بود و باعث افزایش نقش و اثر بخشی دانشجویان بر مردمی شد که حضور توده های میلیونی را همراه داشت.

* رهبر معظم انقلاب به دام احزاب و گروه ها افتادن، دورشدن جنبش دانشجویی از آرمان ها و پشت کردن به آرمانگرایی ، سطی شدن دانشجو و طمع ورزیدن عناصر و مجموعه های سیاسی قدرت طلب بد دل بد سابقه و سوء استفاده از دانشجویان را از آفات جنبش دانشجویی بر شمردند که باید حقیقتاً از این آفات پرهیز کرد و ترسید. در این زمینه بیشتر توضیح دهید و بفرمائید دلیل حساسیت رهبر معظم انقلاب در مورد دانشجویان چیست؟

عدم درک و تحلیل سیاسی دانشجویان، باعث استفاده ابزاری احزاب از دانشجویان خواهد گردید. عموماً اینگونه جریان ها اراده و خصوصیات مثبت فرد را گرفته و تنها منافع خود حزب مهم خواهد بود. این مورد ممکن است گاهاً باعث دور شدن جنبش دانشجویی از آرمان ها و پشت کردن به مفاهیم ایدئولوژیک انقلاب اسلامی شود. مثال مناسبی که بخواهیم در این ایام به آن اشاره کنیم. مناسبت 16 آذر است که در سال 1332 هجری شمسی 30 نفر از دانشجویان مبارز، در سالها قبل از انقلاب یک واقعه تاریخی و به یاد ماندنی را بر جای گذاشتند. هر چند در کوران انقلاب و پس از آن واقعه هایی بودند که می توانستند تداعی کننده روز دانشجو باشد، با این حال این روز را روز دانشجو نامیدند. حال اگر یک عده بیایند و به نام دانشجو در نقطه مقابل حرکت شانزده آذر، که انتقال پیام استکبارستیزی عدالت خواهی و آزادی خواهی است ، حرکت کنند، در حقیقت پشت کردن به آرمان ها است. این موضوع که باعث طمع ورزی مجموعه های سیاسی و قدرت طلب خواهد شد و باعث استفاده جریان هایی خواهد گردید که به سمت حرکت دانشجویی آمده و خودشان را به آن می چسبانند. عموماً درک سطحی باعث چنین آفاتی خواهد شد. در اسلام آمده است که یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت برتر و بالاتر است. این نشان دهنده این است که با تفکر ، عبادت معنا پیدا می کند . تعصب ها کاهش می یابد و منطق جایگزین می شود. یک نفر اهل تفکر است که می تواند در صورتی که خطایی در او به وجود آید ، اشتباه خود را بپذیرد.

* چگونه می توانیم از این آفات پرهیز کنیم؟

  • درک و تحلیل درست سیاسی است که بسیار کمک خواهد کرد
  • دانشجو نباید بی تفاوت به مسائل جامعه باشد.
  • در حوزه علم و تحصیل کوشا باشد و در عین حال تهذیب اخلاق و معنویت داشته باشد. به خودسازی خود اهمیت دهد و به تربیت و تزکیه نفس بپردازد.

*رسالتی که دانشگاه در جهت اعتلای جامعه و سرنوشت یک کشور و ملت دارد بر کسی پوشیده نیست بفرمائید جامعه ما چقدر در بهره مندی از توانمندی های دانشجویان موفق است؟ آیا آنگونه که باید از دانشجویان برای تعالی اسلام و کشور بهره می بریم؟

غیر از راهکارهایی که خود دانشجویان در ساختار سازمان های مردم نهاد جهت ارتقای جامعه می توانند به کار ببندند، روشهایی جهت استفاده از توانمندی های دانشجویان موفق در ساختار دولتی در نظر گرفته شده است. در دانشگاه ها: شرایطی جهت برگزاری ، برقراری انجمن های علمی دانشجویی، جهت بهره گیری از توانمندی آنها در توسعه علمی کشور می تواند به کار گرفته شود.

اردوهای جهادی دانشجویی: باز از پتانسیل دانشجویان جهت برطرف کردن مشکلات مناطق محروم استان استفاده می شود.

مراکز رشد واحدهای فناوری و پارک های علم و فناوری که در استان و دانشگاه ها در حال فعالیت هستند هدف آنها جذب کارآفرینان ، دانشجویان و دانش آموختگان در زمینه های فناوری و ... می باشد یا تاسیس شرکت های دانش بنیان و استفاده از چتر حمایتی آنها.

بنیاد نخبگان که سازمانی است جهت شناسایی ، جذب و پشتیبانی مادی ، معنوی از نخبگان و تسهیلاتی را برای دانشجویان موفق و نخبه در نظر می گیرد که این می تواند شامل تسهیلات نظام وظیفه نیز باشد. صندوق توسعه و فناوری که زیر مجموعه های ریاست جمهوری هستند.

در عین حال نقش دانشگاه ها در ارتقای نسل خود و سیاست گذاری قابل توجه است. دانشگاه های نسل اول که هدف آنها تنها آموزش بود و نسل دوم که کارکرد پژوهشی داشتند، در حال ارتقاء به نسل سوم و چهارم که دانشگاه های کار آفرین و حکمت آفرین هستند می باشند که باعث ارتقاء و توسعه اقتصادی خواهد شد و هدف تغییر نگرش دانشگاه به سمت تولید ثروت و حل مشکلات جامعه از طریق دانشگاهیان (دانشجویان و اساتید) است.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.