معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:مدیریت سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال نیازمند فرهنگ‌سازی است

30 05 2014
کد خبر : 3299992
تعداد بازدید : 250
دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز در جمع اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان گیلان که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد اظهار کرد:در حال تجربه اتفاق‌های جدیدی در عرصه علمی کشور هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بالغ بر 5 هزار هیئت علمی در رشته کشاورزی داریم، افزود: با وجود این مسئله در تولید محصولات اولیه کشاورزی ملت مانده‌ایم.

معاون رئیس جمهور تاسیس و تجهیز آزمایشگاه‌ها بدون کاربرد را موجب از بین بردن سرمایه برای ایجاد فرصت‌های شغلی دانست و افزود: برای مدیریت سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

دکتر ستاری، با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معاونت بزرگی در دولت نیست، گفت: علوم محض دانش یکی از بخش‌های عرصه دانش در کشور است که همه دولت‌ها در این عرصه در نقاط مختلف دنیا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان را بخش دیگری از عرصه دانش در کشور خواند و خاطرنشان کرد: اکنون 14 ستاد در بخش علوم محض دانش در کشور فعال است که در هیچ‌کدام از این ستادها هیچ فردی از معاونت علمی ریاست جمهوری عضو نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پیگیری فعالیت ستاد دریایی اظهار کرد: این ستاد یکی از ستادهای بخش علوم محض دانش در کشور است.

وی با بیان اینکه دولت نباید در بخش تجاری‌سازی پول خرج کند، گفت: با این کار آن صنعت زمین می‌خورد و حمایت از تجاری‌سازی باید با اعطای تسهیلات کم‌بهره با دوره تنفس بالا و تضامین کافی حمایت شود.

معاون رئیس جمهور شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از دغدغه‌های این معاونت دانست و تصریح کرد: در راستای حمایت از این شرکت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان تا 15 سال از معافیت مالیاتی و گمرکی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها برای تامین منابع درآمدی خود از اعضای هیئت علمی بخواهند شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس کنند، افزود: هفته گذشته در این راستا دستورالعملی به همه دانشگاه‌های کشور اعلام شده و هر شرکت دانش‌بنیان موظف است 5 درصد درآمد خود را به دانشگاه دهد.

دکتر ستاری به ورودی بنیان نخبگان کشور و نحوه جذب محققات و پژوهشگران برتر اشاره کرد و یادآور شد: نفرات اول کنکور و المپیادی‌‌ها بیشترین مخاطبان بنیاد هستند که برای جذب این افراد در استان خود باید همه نوع امکانات در اختیار آنها گذاشته شود.

وی متذکر شد: برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان معاونت پژوهشی وزارت بهداشت با 60 نفر نخست کنکور بایو قرارداد امضا کرده که سالانه نفری 100 میلیون تومان به آنها حقوق دهد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نخبگان باید در قبال هر کمک و حمایت از طرف دولت به کشور خدمت کنند، خاطرنشان کرد: بحث شناسایی بازار و فرهنگ‌سازی در این راستا را از دیگر دغدغه‌های معاونت علمی‌فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد.

وی متذکر شد: پژوهشکده‌ها باید یاد بگیرند از محل فروش محصولات دانش‌بنیان تولید ثروت کنند که این امر مستلزم ایجاد تحول بزرگی در موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها است.

دکتر رضی رئیس دانشگاه گیلان هم در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، رمز پیشرفت کشورها  و موفقیت ملت ها را ناشی از عمل کردن به دانش و توجه به فناوری و گرایش به اقتصاد دانش بنیان دانست  و گفت: این پیشرفت از طریق مراکز علمی و تحقیقاتی محقق می شود.
رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه اسناد بالادستی نظام نیز تبدیل دانش به ثروت و بنیانگذاری اقتصاد بر مبنای علم را یک از اولویت های اصلی فعالیت مراکز علمی و تحقیقاتی دانسته اند گفت: دانشگاه گیلان در اجرایی شدن این تصمیمات و تجاری سازی محصولات تلاش می کند و به عنوان تنها دانشگاه جامع استان گیلان و بزرگترین دانشگاه شمال کشور با 18 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی در این زمینه تلاش می کند.
 وی با اشاره به وجود 190 رشته در این دانشگاه گفت: نزدیک به 40 درصد دانشجویان در این دانشگاه را دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شامل می شوند که این روند بیانگر ظرفیت خوبی برای تجاری سازی دانش است.
دکتر رضی با بیان اینکه امروزه دانشی که به تجاری سازی و کارآفرینی تبدیل شود از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: دانشگاه گیلان با 5 ستاد از حوزه های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور همکاری دارد.
وی، میکرو، نانو، انرژی های نو، آب و زیست فناوری را از حوزه های همکاری دانشگاه گیلان با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد و خواستار عضویت بیشتر اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان در کارگروه های این معاونت شد.
دکتر رضی با بیان اینکه بها دادن به دانشگاههای نخبه پرور در سراسر کشور یکی از اولویت های مهم معاونت علمی و فناوری است گفت: باید تلاش شود با توجه به تنوعی که در استان گیلان وجود دارد تجاری سازی بیش از گذشته تقویت شود.
رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: تلاش می شود تا عقب ماندگی ها در راه اندازی مراکز رشد و واحدهای فناوری در سطح دانشگاهها جبران شود که در این راستا نیازمند حمایت دولت هستیم.
 وی همچنین خواستار حمایت از طرح های کلان ملی که توسط دانشگاهیان دانشگاه گیلان به معاونت فناوری ریاست جمهور ارائه می شود، شد.

دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان هم در این مراسم با بیان اینکه استان گیلان در دانش و تحقیق از جایگاه خوبی در کشور برخوردار است گفت: علی رغم این افتخارات، بیکاری یکی از جدی ترین معضلات استان است.

وی با بیان اینکه 75 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان بیکار هستند گفت: این معضل اصلا قابل پذیرش نیست و برای استان شکننده است.

استاندار گیلان افزود: از هر سه فارغ التحصیل گیلانی یک نفر وارد جذب بازارکار می شود و عدم استفاده از پتانسیل این نخبگان آسیب جدی در توسعه کشور است.

نجفی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان نقش محوری در پیشرفت جوامع دارند گفت: باید از بنیه و توانمندی های دانشجویان و دانش آموختگان در توسعه کشور بهره مند شویم که در این راستا شرکت های دانش بنیان می توانند تکیه گاه خوبی باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه 76 درصد صنایع صنعتی و کارخانجات استان طی سالهای اخیر در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل هستند گفت: باید از ظرفیت دانشگاهیان برای احیای این مراکز استفاده کنیم.

دکتر نجفی با اشاره به بخش گردشگرپذیری استان که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد گفت: سرمایه گذاری گردشگری در استان محدود به استان نیست بلکه سرمایه گذاری ملی است در این راستا نیازمند احداث اقامتگاههای زیبا برای گردشگران هستیم.

استاندار گیلان در پایان با بیان اینکه بدون علم و فناوری به توسعه پایدار نخواهیم رسید گفت: شکوفایی اقتصادی بدون تکیه به شرکت های دانش بنیان بی معنا خواهد بود.

شایان ذکر است در این مراسم دکتر برزیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و دکتر حاتم زاده رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان و چند نفر از اساتید دانشگاه و نخبگان استان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

 

دریافت فایل صوتی سخنرانی دکتر ستاری

دریافت فایل تصویری سنخنرانی دکتر ستاری

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.