معاون وزیر علوم در نشست خبری: نشاط،قانون مداری و کیفیت شعار وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید است

26 09 2017
کد خبر : 3265081
تعداد بازدید : 151

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری پس از نشست با شورای دانشگاه و شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه در نشستی با اصحاب رسانه، سه واژه‌ی نشاط، قانون مداری و کیفیت را شعار انتخابی وزارت علوم برای سال جاری معرفی کرد.معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست گفت: ما به لحاظ سرعت رشد علمی در کشور در سال 95 رتبه اول را در دنیا به دست آورده ایم، این در حالیست که در سال 92 دارای رتبه 25 بوده ایم که البته این رتبه نباید ما را راضی کند. وی اضافه کرد: ضمن این که بایستی سرعت رشد علمی را حفظ کنیم، لازم است به دنبال تقاضا محور کردن کارهای تحقیقاتی و تبدیل آن به تولید باشیم. وی همچنین از اختصاص 110 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به دانشجویان دکترا خبر داد و گفت: با اختصاص این مبلغ در سال جاری ماهانه حدود 700 هزار تومان تسهیلات ویژه دانشجویانی با شرایط خاص از جمله دکتری روزانه ، ارائه می شود . وی اظهار داشت: ارائه این تسهیلات، استفاده از فرصت های تحقیقاتی را برای دانشجویان فراهم می کند تا با آرامش بیشتری به کارهای پژوهشی بپردازند. معاون وزیر علوم با بیان ضرورت توجه به قانونمداری خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که اساتید محتوای برنامه ها را عینا اجرا کنند و دانشجویان نیز با پیشرفت های علم و فناوری امروز همراه باشند. دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به ارائه 15 مورد توصیه برای دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با رعایت موارد یادشده، زمینه نشاط بیشتر، نظم بهتر، اثرگذاری بیشتر دانشجویان و ارتقاء کیفیت فعالیت ها آثار مطلوب، مثبت و جدی تری فراهم می شود. وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری، با تشریح مراکز آموزش عالی کشور بیان داشت: این مراکز شامل مراکز آموزش عالی پذیرش روزانه، پذیرش غیرحضوری و نیمه حضوری (دانشگاه پیام نور) ، غیرانتفاعی، مراکز تحت عنوان واحدهای دانشگاه آزاد ، علمی و کاربری و فنی و حرفه ای هستند. دکتر شریعتی نیاسر بیان داشت: غیر از این مراکز ، چیزی به نام مرکز آموزش عالی نداریم مگر این که موسسات آموزش های آزاد مجوز را از ما می گیرند اما اجازه صدور مدرک ندارند و تنها می توانند گواهی دوره ارائه دهند.وی همچنین در پاسخ به اینکه برخی از رشته‌های دانشگاهی منقضی شده‌اند و نیازمند ادغام با رشته‌های مرتبط و یا تعریف رشته‌های جدید هستند، مطرح کرد: ما دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها رشته‌هایی را که از آن استقبال خوبی نمی‌شود را به وزارت علوم معرفی تا ما نسبت به حذف آن رشته اقدام کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید رشته‌هایی که ظرفیت‌های آن‌ها پر نمی‌شود و یا درصد بالایی از ظرفیت‌های آن خالی است شناسایی و به‌تناسب در برخی از دانشگاه‌ها کم اقبال تر حذف کنیم.

دکتر شریعتی بابیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها به دلیل اینکه از استاندارد پایینی برخوردارند برخی از رشته‌ها ظرفیتشان پر نمی‌شود، گفت: باید با همفکری و همکاری مدیریت دانشگاه‌ها رشته‌هایی که اقبال و رغبت کمتری نسبت به آن‌ها وجود دارد حذف و رشته‌هایی که متناسب با منطقه ارزش‌افزوده و مشتری بیشتری دارد را جایگزین کنیم.

وی بابیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی نیز در این راستا در حال عمل کردن است، مطرح کرد: باید رابطه‌ای هدفمند بین تحصیل و بازار کار ایجاد شود که اولاً برای فارغ‌التحصیلان بازار کار وجود داشته باشد و ثانیاً برای رشته‌ها در مراکز آموزش عالی مشتری و متقاضی در حد متناسب وجود داشته باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی از دانشگاه‌ها حدود یک‌صد رشته تحصیلی دارند اما تنها چند رشته تحصیل دارای کلاس درس هستند که باید خیلی زود نسبت به تعین وضعیت آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دانشگاه‌ها درسی به نام کارآفرینی نداریم، اظهار کرد: آنچه به دانشگاه‌ها اعلام‌ شده درس اختیاری کارآفرینی است و ما در مواد درسی دانشگاه‌ها درسی به نام کارآفرینی نداریم.

دکتر شریعتی تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌ توانند کارآفرینی که موردنیاز دانشگاه‌ها است را به دانشجویان ارائه کنند، افزود: برخی از دروس در دانشگاه‌ها را در دانشگاه‌ها اولویت‌دار اعلام‌شده‌اند که کارآفرینی، علوم زیستی، مهارت‌های زندگی و دفاع مقدس ازجمله آن‌ها هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه دانشگاه‌ها باید به موضوع کارآفرینی بیشتر بپردازند، گفت: برای اینکه دانشجو ترغیب بشود و این درس‌ها را انتخاب کند مصوبه‌های مربوط به آن اصلاح‌شده و اعلام کرده‌ایم که واحدهای مربوط به دروس مذکور در معدل تأثیر هم می‌گذارند.

دکتر شریعتی با اعلام اینکه برداشتن در درس اختیاری در دانشگاه‌ها رایگان است، خاطرنشان کرد: انتخاب واحدهای اختیاری باید پس از پاس کردن واحدهای پیش‌نیاز باشد و کسی حق ندارد در ابتدا این دروس را انتخاب کند.

وی بابیان اینکه انتخاب دروس اختیاری گزینشی از سوی مدیریت دانشگاه به دانشجو معرفی نمی‌شود، گفت: در برخی از دانشگاه‌ها برای درس دفاع مقدس 5 گروه موازی کلاس تشکیل‌شده و حتی در خصوص درس کارآفرینی بیشترین متقاضی برای تشکیل کلاس در کشور وجود دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه تبدیل درس دفاع مقدس از حالت اختیاری به یک درس عمومی در وزارت علوم شدنی نیست، گفت: سقف واحدهای تحصیلی و محتوای آن‌ها تعریف‌شده است و ما نمی‌توانیم هیچ درسی را اختیاری به مجموعه درس‌های یک‌رشته اضافه کنیم.

دکتر شریعتی بابیان اینکه اگر کارآفرینی، دفاع مقدس و یا محیط‌زیست جزء دروس اختیاری اجباری شوند باید برخی از دروس برداشته شوند، خاطرنشان کرد: گروه معارف که بخشی از نظام آموزش عالی را در حوزه دروس عمومی کمک می‌کند کاملاً مخالف هستند.

وی بابیان اینکه با در نظر گرفتن این واحدها سقف واحدهای تعریف‌شده افزایش پیدا می‌کند، گفت: غیرقانونی نمی‌توان عمل کرد و برای گنجاندن درس دفاع مقدس در محتوای آموزشی دانشگاه‌ها نیازمند مقدمات قانونی آن هستیم.

دسته بندی :
اسلایدر خبرهای سایت اصلی
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.