معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم: از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه گیلان در تصمیم گیری های کلان پژوهشی استفاده می شود

24 06 2015
کد خبر : 3290344
تعداد بازدید : 272
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه گیلان، طی نشستی با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه گفت: از ظرفیت ها و توانمندی های پژوهشی دانشگاه گیلان در تصمیم گیری های کلان پژوهشی استفاده می شود. دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست به تشریح فعالیت های علمی و پژوهشی و پتانسیل موجود در دانشگاه گیلان پرداخت. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به کمی سرمایه گذاری آموزش عالی دولتی در استان گیلان نسبت به سایر استان ها و این مسئله که دانشگاه گیلان تنها دانشگاه دولتی جامع استان است، کسب رتبه هشتم دانشگاههای سراسر کشور را در سال گذشته توسط دانشگاه گیلان مثبت ارزیابی کرد. دکتر رضی سیاست مدیریت دانشگاه را در دولت جدید ضابطه گرایی و قانون مندی دانست و گفت:سعی مدیریت جدید بر این بوده که فضای دانشگاه فضایی آرام و به دور از تنش باشد تا با ایجاد فضای همگرایی در دانشگاه به چشم اندازهای مورد نظر علمی با سرعت بیشتر دست یابیم. رئیس دانشگاه گیلان با تأکید بر این مسئله که یکی از اولویت های اصلی دانشگاه بحث پژوهش است دو برابر شدن بودجه پژوهش دانشگاه در سال گذشته را نسبت به سال 92 حاکی از اهمیت این امر دانست. وی در پایان با اشاره به لزوم اصلاح نحوه جذب اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی توسط دانشگاه ها خواستار بازنگری فرایندها در این زمینه شد. دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری هم در این نشست با اشاره به طرح آمایش علمی،مدیریت کلان پژوهشی و تقسیم کار ملی علم و فناوری به ساماندهی پژوهش و فناوری اشاره کرد و بر اهمیت زیرساخت های پژوهشی تأکید نمود. دکتر احمدی با اشاره به خواسته مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه برتر علمی در منطقه در افق 1404، حرکت به این سمت را نیازمند همدلی و همکاری همه دانشگاهیان دانست. ایشان با حمایت از توسعه آزمایشگاههای مرجع در استان ها و نظام ایمنی دانشگاه ها در جهت حمایت از اعطای مجوز به پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان قول مساعدت داد. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: از این پس هر عضو هیأت علمی ملزم به داشتن طرح تحقیقاتی می باشد که به زودی بخشنامه اجرائی آن تصویب و به دانشگاه ها اعلام می شود تا بر حسب این امر بتوان وضعیت پرداخت پژوهانه،حق التدریس ها،حق الزحمه ها و سیاست های تشویقی در جهت ارتباط با جامعه و صنعت را مدیریت کرد. وی با اشاره به مصوبه قانون بودجه که دستگاه های اجرایی را مکلف کرده است تا یک درصد از بودجه سالیانه خود را صرف پژوهش کنند گفت براساس دستورالعمل مربوطه، حداقل پنجاه درصد این بودجه باید با مشارکت دانشگاه ها هزینه شود. دکتر احمدی گفت: فردا طی مراسمی در اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در منطقه آزاد انزلی، تفاهم نامه همکاری بین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و اتاق بازرگانی ايران با هدف استفاده از توانمندی های مراکز رشد ، پارک های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی برای علمی کردن تبادلات اقتصادی و همچنین استفاده از توانمندی های بخش خصوصی و سرمایه گذاران برای تجاری کردن اختراعات،ایده ها و تحقیقات،امضا می شود. دکتر سید ضیاءالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان هم در این نشست با اشاره به سیاست های وزارت علوم مبنی بر تناسب فارغ التحصیلان دانشگاهی با نیازهای بیرون از دانشگاه بر اهمیت پژوهش در این مسیر و بومی کردن دانش با توجه به نیاز و اقلیم منطقه تأکید کرد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به ارتباط گسترده دانشگاه گیلان با بیرون از دانشگاه حجم قراردادهای دانشگاه در سال گذشته را بیش از دو و نیم برابر سال 92 برشمرد و چشم انداز روشنی را برای سال 1394 پیش بینی کرد. دکتر فرهاد شیرینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر علی باستی معاون دانشجویی دانشگاه گیلان نیز به ارائه گزارش و بیان دیدگاه ها در حوزه معاونت خود پرداختند.
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.