معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم: هیچ کاهشی در رشد انتشار مقالات علمی نداریم

28 06 2015
کد خبر : 3289594
تعداد بازدید : 317
معاون پژوهش و فناوری وزير علوم گفت : برخلاف برخی گزارشات که منبع استناد آنها معلوم نيست از سال 2012 تا کنون هيچ کاهشی درانتشار مقالات و ارجاع ديگران به مقالات دانشمندان ايرانی نداشته ايم . دکتر وحيد احمدی درمراسم افتتاحيه چهل و هفتمين همايش سراسری معاونان پژوهشی دانشگاه ها ، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که امروز در دانشگاه تحصيلات تکميلی و فناوری های پيشرفته کرمان برگزار شد ، با تاکيد بر ضرورت بازنگری و مرور نقاط قوت و ضعف برنامه های حوزه پژوهش و فناوری کشور گفت : معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم جهت ايجاد تحول دراين زمينه ، 16 برنامه راهبردی را تدوين کرده است. وی در ادامه انسجام سياستگذاري، برنامه ريزی و امور اجرايی در حوزه علم، فناوری ونوآوری را اولين برنامه راهبردی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ذکرکرد و از مراحل نهايی تدوين و تصويب نگاشت نهادی نظام علم، فناوری ونوآوري با همکاری معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری خبر داد. دکتر احمدی در بخش ديگری از سخنان خود از هدفمند سازی مأموريت مراکز دانشگاهي، پژوهشی و فناوری براساس رويکرد پژوهش، فناوری مبتنی بر نوآوری به عنوان ديگر برنامه تدوين شده نام برد و حمايت از ايجاد و توسعه شرکت های دانش بنيان توسط اعضای هيئت علمی و دانشجويان ، ايجاد دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO) و راه اندازی و تأسيس مراکز نوآوری را از جمله برنامه های در دست اقدام در اين زمينه ذکر کرد. دبير شورای عالی عتف گفت : توسعه زيرساخت هاي پژوهشي، فناوری و نوآوری برنامه راهبردی ديگری است که در آن بايد به ارتقای نشريات علمی ،انجمن های علمی و موسسات پژوهشی دست پيدا کنيم که ارتقاي وضعيت کيفی نشريات علمی در سطح مجلات معتبر جهانی ، تدوين اولويت های صدور مجوز تاسيس موسسات پژوهشی در وزارت علوم و دستگاه های اجرايی و تدوين برنامه راهبردی و ساماندهی موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم براساس ماموريت گرايی از جمله اقدامات در اين راستا است. وی اظهار داشت : 80درصد پايان نامه هايی که هم اکنون در دانشگاه ها به سر انجام می رسد غير کاربردی بوده و در جهت نيازهای کشور نيستند و ما برنامه ريزی کرده ايم در قدم اول 20درصد اين پايان نامه ها به صورت کاربردی نگاشته شوند . معاون پژوهش و فناوری وزير علوم با اعلام اينکه حدود 50درصد جمعيت دانشگاهی کشور در بخش علوم انسانی هستند گفت : شورای تحول پژوهش علوم انسانی در معاونت پژوهش و فناوری ايجاد شده است و علاوه بر صدور مجوز 19 نشريه علمی در گروه علوم انسانی ، برنامه راهبردی ايجاد مراکز پژوهشی علوم انسانی نيز تدوين و تاکنون 6مرکز ايجاد شده است. وی در ادامه گفت : اولويت های پژوهشی دستگاه های اجرايی در شورای عتف تصويب و ابلاغ شده و برای 33طرح کلان ملی نيز از ميان دستگاه های اجرايی حمايت مالی جلب شده است زيرا اين طرح ها قبلا به دليل نبود بودجه و اعتبار با مشکل مواجه شده بودند. دکتر احمدی توسعه کسب و کار دانش بنيان و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی را برنامه راهبردی وزارت علوم دانست که برای اجرايی شدن آن ، مشارکت در اجرای کامل قانون حمايت از شرکت های دانش بنيان ، انتقال کارگروه ارزيابی شرکت ها به شورای عالی عتف ،توسعه دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوري و تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات در دست انجام است. وی افزود : تقويت ارتباط صنعت و دانشگاه و مشارکت هدفمند دستگاه های اجرايی با دانشگاه ها برنامه راهبردی ديگری است که در راستای اجرای آن ، تفاهم نامه ای با وزارت صنعت ، معدن و تجارت امضا شد و 100نفرنيز برای دوره پسا دکترا و 50 نفر برای فرصت مطالعاتی معرفی شدند.
دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.