مقام معظم رهبري: نخبه‌پروری سياسی يکی از راه‌های استمرار فضای مطالبه در دانشگاه‌هاست

10 10 2007
کد خبر : 3336255
تعداد بازدید : 68
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی ـ عصر روز سه‌شنبه در ديدار صدها نفر از دانشجويان نخبه، برترين‌های کنکور و فعالان تشکل‌های سياسی ـ فرهنگی دانشگاه‌ها، طرح و پيگيری مطالبات گوناگون دانشگاهي، سياسی و اجتماعی را اقدامی تحسين برانگيز و تکليف و وظيفه دانشجويان خواندند و تأکيد کردند: پيگيری «مستمر، عاقلانه و منطقيِ مطالبات و آرمان‌ها، آينده روشن محيط‌های دانشجويی و دانشگاهی را تضمين خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ايشان با تمجيد از انگيزه جوانان دانشجو برای طرح ديدگاهها و خواسته های مختلف خود در اين ديدار افزودند: هميشه گفته‌ام که بايد از روزی بترسيم که جوان و دانشجوی ما انگيزه طرح مسئله و سئوال نداشته باشد که به ياری پروردگار امروز اين چنين نيست و همه بايد توان و تلاش خود را به کار گيريم تا روحيه خواستن و مطالبه در نسل جوان و به ويژه جوانان علمی و دانشگاهی هرچه بيشتر گسترش يابد.

رهبر انقلاب اسلامی با توجه به محدود بودن ظرفيتها و امکانات، پاسخگويی به همه مطالبات را در کوتاه مدت ناممکن دانستند و خاطرنشان کردند: آرمانهای بزرگ در کوتاه مدت محقق نمی شود اما طرحِ به دور از افراط و تفريط خواسته ها و پيگيری همراه با عقلانيت و اعتدال، يقيناً افق روشنی را برای دانشگاههای ما رقم خواهد زد.

حضرت آيت الله خامنه ای خطاب به جوانان و دانشجويان افزودند: بدانيد که مطالبات و پيگيريهای شما، ثمربخش و سودمند خواهد بود همچنانکه اگر جوانان مؤمن و مسئوليت شناس دانشگاهی در سالهای گذشته، پرچم عدالتخواهی را در جامعه بلند نمی کردند مسير حوادث و جهت گيريهای انتخاباتی مردم به روی کار آمدن دولتی عدالتخواه و حاکميت گفتمان عدالت طلبی در جامعه، منجر نمی شد.

رهبر انقلاب اسلامی توجه جوانان دانشجو را به «انديشيدن و پخته کردن خواسته ها، مطرح کردن مسائل با مراکز دست اندرکار، جستجوی راهکارهای اجرايی و کمک به تحقق ايده ها و انتظارات» جلب کردند و افزودند: اينها مکمل مطالبات دانشجويی است وجوانان ما بايد در کنار داعيه های سياسی ـ اجتماعی ـ علمی و دانشگاهی به اين مسائل نيز توجه کنند و آنها را جزو وظايف خود بدانند.

ايشان تحقق آرمانهای بزرگ را محتاج پيگيری اميدوارانه و استمرار عمل دانستند و افزودند: وفادار ماندن دانشجويان به مطالبات و آرمانها حتی پس از پايان دوران دانشجويي، و ساماندهی صحيح فعاليتها و محيطهای دانشگاهي، در استمرار فضای مطالبات و تحقق آنها، کاملاً مؤثر خواهد بود.

حضرت آيت الله خامنه‌ای نخبه پروری سياسی را يکی از راههای استمرار فضای مطالبه در دانشگاهها برشمردند و افزودند: رسانه ها بايد به طور جدی به معرفی نخبگان علمی و اجتماعی و سياسی بپردازند اما تشکلهای دانشجويی نيز بايد با پرورش نخبه های سياسي، فضای مباحثه و استدلال را گسترش دهند و با محکم کردن پايه های «فکری – سياسيِ» دانشجويان و تقويت روحيه و اميد در آنان، محيط را به گونه ای شکل دهند که مجموعه دانشجويی در سالهای آينده نيز همواره در اين فضا تنفس و در جهت اهداف بلند و آرمانهای والا حرکت کند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنانشان انتقاد کردن و مطالبه از همه مسئولان را، امری طبيعی دانستند و افزودند: البته نبايد با مسئولان معارضه و دشمنی کرد اما اين حرف به معنای انتقاد نکردن و مطالبه نکردن از مسئولان مختلف از جمله رهبری نيست چرا که می توان در عين صفا و دوستي، انتقاد هم کرد.

ايشان در پاسخ به سئوال يک دانشجو درباره تبيين حدود ضدولايت فقيه افزودند: ضديت يعنی دشمنی کردن اما اگر کسی معتقد به مسئله ای نبود ضد آن نيست.

حضرت آيت الله خامنه‌ای درباره برخی مسائل که در زمينه سخنان رهبری در ديدارهای خصوصی مطرح می شود افزودند: اگر به دلايلی از جمله آگاه شدن دشمن، مصلحت نباشد که سخنی بيان شود، طبعاً نه آن حرف و نه خلاف آن گفته نخواهد شد، بنابراين حرفهای بنده، همان مسائلی است که در ديدارهای مختلف با مردم و مسئولان بيان می کنم و ايجاد اين شائبه که رهبری در جلسات خصوصي، مطلبی خلاف حرفهای عمومی خود بيان کرده است، صحيح نيست.

حضرت آيت الله خامنه ای حمايت از دولت را به معنای تاييد همه کارهای آن ندانستند و افزودند: دولت کنوني، انصافاً خدمتگزار، پرکار، با ارزش و صددرصد مورد اعتماد است اما اين مسائل به معنای اطلاع رهبری از جزئيات همه فعاليتهای دولت و تأييد آنها نمی باشد و حمايت از دولت به معنای مخالفت با انتقاد از آن نيست.

ايشان افزودند: اطلاع داشتن رهبری از همه رويدادها و جزئيات فعاليت همه دستگاهها و وزارتخانه ها نه لازم و نه ممکن است و دليلی ندارد رهبری وارد محيطهای اجرايی شود چرا که مسئوليتها مشخص است.

رهبر انقلاب اسلامی در پايان سخنانشان پيشرفت علم و انديشه سياسي، تعميق «انديشه و ايمان و معرفت ديني»، گسترش روشن بينی دينی و دست يافتن به قلمروهای جديد در عرصه علم و سياست و معرفت را انتظار مردم و رهبری از دانشجو و دانشگاه خواندند و تأکيد کردند: سنت آفرينش الهی بر پيروزی حق استوار است و هرجا ايمان و مجاهدت باشد پيشرفت و پيروزی نيز خواهد بود و به همين علت ما به آينده دانشگاهها کاملاً اميدواريم.

در آغاز اين ديدار، 11 نفر از دانشجويان برتر و نمايندگان تشکلهای مختلف دانشجويي، به بيان ديدگاههای خود درباره مسائل دانشگاهی – علمی – فرهنگی – اجتماعی و سياسی پرداختند.

دانشجویان در سخنان خود بر اين نکات تأکيد کردند:

- استفاده جدی تر از دانشگاه و دانشگاهيان برای دستيابی به اهداف علمی سند چشم انداز 20 ساله

- لزوم استقلال تشکلهای دانشجويی از جريانها و جناحهای سياسی

- استفاده بيشتر از نخبگان دانشگاهی در تصميم سازيها و تصميم گيريها

- نفوذ روزافزون آرمانها و ايده های پرطراوت انقلاب اسلامی در ميان ملتها

- توجه کامل به نقشه جامع علمی کشور و جنبش نرم افزاری

- گسترش و تقويت انجمن های علمی دانشجويی در دانشگاهها

- ايجاد شبکه دانش پايی برای مديريت روند توليد، انتقال و توسعه دانش

- ضرورت توجه بيشتر استادان به شاگردپروری از طريق فعال کردن دانشجويان در مأموريتهای علمی

- پيشنهاد تشکيل کريدور علم و فناوری در نظام آموزش عالی وبنيادهای کار آفرينی

- توجه به پويايی و افزايش قدرت تحليل دانشجويان و دانشگاهيان

- پيوند ميان مديران اجرايی و نظريه پردازان حوزه و دانشگاه

- تشکيل شبکه تحقيقات دانشگاهی و ترويج رويکرد تحقيق محور در نظام تدريس دانشگاهها

- ارتباط بيشتر مسئولان آموزش عالی با دانشجويان

- افزايش اميد و نشاط ملی در پرتو حاکميت گفتمان مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی درجامعه

- توجه بيشتر مسئولان به عدالت اجتماعی و مشکلات معيشتی

- ضرورت افزايش کارآمدی فارغ التحصيلان دانشگاهها

- ضرورت تسريع دستگاه قضايی در رسيدگی به پرونده های دانشجويی

- ايجاد تعادل در ظرفيت رشته های مختلف دانشگاهی

- ضرورت حاکميت گفتمان «آزادانديشي، عقلانيت و عدالت محوري» در دانشگاهها

- دقت در اجرای کامل و منطقی سياستهای اصل 44

- پيگيری طرح «وحدت فرهنگي» در دانشگاههای جهان اسلام

- توجه به ماهيت «ذاتاً فکری و فرهنگي» تشکلهای دانشجويی و پرهيز از نگاه ابزاری و سياسی به اين تشکلها

- تقويت روحيه نقدپذيری و پاسخگويی در مسئولان

- استفاده از ظرفيتهای همه نيروهای معتقد به انقلاب و امام

- افزايش توليدات فرهنگی و هويت ساز برای تقويت اتحاد ملی

- رسيدگی به مسائل و مشکلات صنفی دانشجويان

- و توجه رسانه ها به ترويج الگوهای علمی و دانشگاهی به جای توجه صرف به الگوهای هنری و ورزشی

در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه ای اقامه شد و سپس دانشجويان روزه خود را همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی افطار کردند.

تصاویر دیدار

      

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.