مناسبت های امروز دوشنبه 7 اسفند ماه سال 1385 هجري شمسي

26 02 2007
کد خبر : 3341115
تعداد بازدید : 68
برابر با 7 صفر سال 1428 هجري قمري و 26 فوريه سال 2007 ميلادي

61 سال پيش درچنين روزي - هفتم اسفند ماه سال 1324 هجري شمسي: علّامه علي اكبر دهخدا اديب و شاعر؛ و محقق گرانقدر ايراني بدرود حيات گفت. دهخدا در سال 1297 هجري قمري در شهر تهران بدنيا آمد وپس از اتمام تحصيل در مدرسه سياسي قديم تهران، براي ادامه تحصيل به اروپا رفت بازگشت اين دانشمند گرانمايه به وطن، مقارن با نهضت مشروطه بود، و او با توجه به خصوصيات آزاديخواهي خود به مشروطه خواهان پيوست. علّامه دهخدا همراه با ميرزا جهانگير خان شيرازي روزنامه سياسي - انتقادي صور - اسرافيل را در تهران منتشر كرد. دهخدا با نوشتن مقالاتي كوتاه و انتقادي با عنوان چَرَند و پَرَند در اين روزنامه، جايگاهي خاص در ميان مردم بدست آورد. نوشته وي بيشتر با امضاي دَخو؛ و گاه با نام نخود همه آش و روزنومه چي در روزنامه چاپ مي شد. مهمترين آثار ادبي دهخدا لغت نامه دهخدا؛ و اَمثالُ حِكَم است.

14 سال پيش درچنين روزي - هفتم اسفند ماه سال 1371 هجري شمسي: آيت الله ميرزا هاشم آملي از عالمان نام آور حوزه علميه قم درگذشت. وي تحصيلات خود را در تهران؛ قم و نجف به پايان رساند و سپس به تدريس سطوح عالي و خارج پرداخت. از آيت الله آملي تأليفات متعددي باقيست جمله كَشفُ الحَقايِق؛ مَجمَعُ الاَفكار؛ و مُنتَهَي الاَفكار؛ را مي توان برشمرد

120 سال پيش درچنين روزي - 7صفرسال1308هجري قمري: ميرزا محمد علي حبيب آبادي متخلص به معلم شاعرو مؤلف بزرگ ايراني درقريه حبيب آباد اصفهان بدنيا آمد. او تحصيلات علوم قديم را دركنارآموختن علوم جديد به انجام رساند اما بيش ازهرچيزبه شعرعلاقه داشت. ازاين رو ازسال1324هجري قمري به سرودن شعرپرداخت و ابتدا آزاد، و سپس معلم متخلص مي كرد. ازميرزا محمد علي حبيب آبادي آثاري باقيست كه ازميان آنها«مَكارمُ الآثار درباره احوال فضلا و علما، مقامات معنوي و احوال شيخ الاسلام هاي اصفهان» را مي توان برشمرد.

17 سال پيش درچنين روزي - 7صفرسال1411هجري قمري: حضرت آيت الله العظمي سيّد شهاب الدّين مرعشي نجفي ازمراجع بزرگ شيعيان جهان بدرود حيات گفت. نَسَب اين عالم بزرگوارباچندين واسطه به امام زين العابدين)ع( مي رسد. ايشان پس ازسفربه ايران درسال1342هجري قمري ابتدا درمشهد و سپس درقم حوزه تدريس تشكيل داد و تا پايان عمردرهمين شهرمقدّس مسكن گزيد. آيت الله مرعشي نجفي علاوه برچندين باب مدرسه، كتابخانه عمومي درقم تأسيس كرد كه مهمترين اثرايشان است. اين مركزازجمله بزرگترين كتابخانه هاي جهان اسلام است. ازآثارتأليفي اين عالم بزرگواركتاب «مُلحَقاتُ اِحقاقِ الحَق» را مي توان نام برد كه مستندترين اثري است كه تاكنون درمناقب اهل بيت عليهم السّلام نگاشته اند.

205 سال پيش درچنين روزي - 26 فوريه سال 1802 ميلادي: ويكتور هوگو نويسنده و شاعر بزرگ فرانسوي بدنيا آمد. او انساني آزاديخواه و آزاد منش بود و همواره از مردم محروم اجتماع خود حمايت مي كرد. هوگو از اعضاي فرهنگستان علوم فرانسه؛ و مجلس مغنِّنِه كشورش بود و در دوران حكومت ناپلئون سوم با سياست استبدادي او آشكارا مخالفت مي كرد. از اين رو حدود 20 سال درتبعيد بسر برد و در همين مدت آثار ادبي ارزنده خود را خلق كرد. از معروفترين كتابهاي ويكتور هوگو بينوايان؛ گوژ پشت نُتردام و مردي كه مي خندد را مي توان نام برد.

31 سال پيش درچنين روزي - 26 فوريه سال 1976 ميلادي: جبهه آزاديبخش پوليساريو استقلال سرزمين صحرا را با نام جمهوري دموكراتيك صحرا اعلام كرد. پس از گسترش مبارزات چريك هاي آزاديخواه در مغرب در سال 1975 ميلادي اسپانيا، مغرب و موريتاني موافقت نامه اي امضا كردند. به موجب اين موافقت نامه اداره سرزمين صحرا به دو كشور مغرب و موريتاني واگذار شد. اما مردم اين سرزمين خواهان استقلال كامل بودند از اين رو با مبارزات مستمر خود پس از خروج كامل اسپانيايي ها از كشورشان به استقلال كامل دست يافتند.

62 سال پيش درچنين روزي - 26آوريل سال 1945 ميلادي: كنفرانس تاريخي ژنو در همين شهر در سويس با شركت وزيران خارجه 19 كشور جهان آغاز شد. در اين كنفرانس وزيران امور خارجه كشورهاي آسيايي، اروپايي، و امريكا درباره مسايل خاور دور به تبادل نظر و مذاكره پرداختند. كنفرانس ژنو بعد از77 روز با موفقيت نسي به پايان رسيد؛ گفتني است كه نماينده چين اولين بار در اين كنفرانس بين المللي شركت داشت.    

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.