مناسبت های امروز شنبه 14 بهمن ماه سال 1385 هجري شمسي

03 02 2007
کد خبر : 3342060
تعداد بازدید : 240
برابر با 14 محرم سال 1428 هجري قمري و 3 فوريه سال 2007 ميلادي

سال پيش درچنين روزي - 14 بهمن ماه سال 1357 هجري شمسي:حضرت امام خميني رهبر فقيه انقلاب اسلامي در مصاحبه مطبوعاتي در مدرسه علوي اعلام كردند شوراي انقلاب و حكومت يقين خواهند كرد و حكومت موقت موظف خواد بود مقدمات رفراندم را آماده كند. همچنين پس از تدوين قانون اساسي اين قوانين به آراي عمومي گذاشته مي شود. حضرت امام دولت بختيار را غير قانوني اعلام كردند و فرمودند:« كاري نكنيد كه مردم را به جهاد دعوت كنم » حضرت امام در گفتگويي اعلام كردند: تا زماني كه بختيار استعفا ندهد او را به حضور نخواهم پذيرفت . در اين اوضاع ، بختيار سر سپرده بيگانه در كوچه ها و خيابانهاي تهران اقدام به كشتار مردم انقلابي مي كردند و در شهرستانها نيز به قلع و قمع مردم بي دفاع مي پرداخت.

17 سال پيش درچنين روزي - 14 بهمن ماه سال 1368 هجري شمسي: شادروان دكتر سيد حسين سادات ناصري از استادان برجسته زبان و ادبيات فارسي در مأموريتي علمي به افغانستان دارفاني را وداع گفت . استاد سادات ناصري عمر خود را وقف تدريس و تعليم زبان و ادبيات فارسي كرد و آثار ارزنده اي چون كتاب سرآمد فرهنگ و نصر ايراني و نيز تصحيح ايران محتشم كاشاني تصحيح ديوان حافظ ، تصحيح نهج البلاغه و تصحيح تاريخ كامل ابن اسير را از خود به يادگار گذاشت.

1367 سال پيش درچنين روزي - درماه محرم الحرام سال61هجري قمري: «حبيب بن مظاهراسدي» كهنسال ترين يارامام حسين (ع) درحماسه عاشورا به شهادت رسيد. وي ازجمله تابعين و اصحاب نزديك مولا علي (ع) و ازياران مخلص ووفادارامام حسن و امام حسين (ع) بود. حبيب بن مظاهرپس ازورود ابن زياد به كوفه مخفيانه به كربلا رفت و به اباعبدالله الحسين (ع) پيوست. او با اجازه ازامام خويش مردم قبيله بني اسد را دعوت كرد تا به ايشان بپيوندند اما آنان با رويارويي با اولين گروه دشمن راه بازگشت را درپيش گرفتند. حبيب بن مظاهردرروزعاشورا بعد ازنبردي شجاعانه بدست حُصين بن تميم به شهادت رسيد.

1098 سال پيش درچنين روزي - 14محرم الحرام سال330هجري قمري: «ابوعبدالله حسين بن حجّاج بغدادي» شاعرايراني نژاد شيعه مذهب و ازعلما و نويسندگان قرن چهارم هجري قمري متولد شد. او درسرودن شعرذوقي سرشارداشت و به سبب داشتن قريحه شاعري به معلم ثاني ملقب بود. حجاج بغدادي به علت سبك خاصش درطنز همچنين رواني و دلچسبي مضامين و الفاظي كه براي اشعارش انتخاب مي كرد شاعري ممتازشناخته شد. او ازسرايندگان واقعه غديرخم و مداح اهل بيت عصمت و طهارت بود. شريف رضي دانشمند معاصروي منتخب اشعارحجاج بغدادي را دركتابي بنام «الحُسن من شِعرالحُسين» گردآوري كرده است.

164 سال پيش درچنين روزي - 14محرم الحرام سال1264هجري قمري: سيد صدرالدين عاملي اصفهاني ازمراجع شيعه دراصفهان بدرود حيات گفت. نسب او با چندين واسطه به ابراهيم بن موسي بن جعفر(ع) مي رسد. ايشان دوره فقه و اصول، حديث، عروض و ادبيات را نزد علماي بزرگ گذراند و سپس تحقيق و مطالعه و تدريس را آغاز كرد. اُسوه عترت، منظومه رضاعيه و چندين حاشيه بركتب مهم و مرجع اهل شيعه ازمهمترين آثارعاملي اصفهاني محسوب مي شوند.

125 سال پيش درچنين روزي - سوم فوريه سال 1882 ميلادي : نخستين بار در تاريخ بشر براي هدايت جريان برق از سيم مسي استفاده شد. ساموتل مورس اولين دانشمندي بود كه از مس به منزله بهترين هادي الكتريسيته استفاده كرد. 1100 فوت سيم مسي را بدور اتاق خود كشيد و از يك سر آن جريان الكتريسيته را عبور داد و از سر ديگر آن نيروي برق دريافت كرد. مورس با اين آزمايش دريافت كه مس بيشتر از هر فلز ديگري قدرت هدايت جريان الكتريسيته را دارد.

92 سال پيش درچنين روزي - سوم فوريه سال 1915 ميلادي :‍ در دورا جنگ جهاني اول نخستين بار كانال سوئز مورد حمله قرار گرفت. در اين روز نيروهاي آلماني و قواي عثماني باهم به كانال سوئز كه تحت حمايت و سلطه انگليس بود حمله كردند. اما نيروهاي متحد آلمان و عثمان در اين نبرد شكست خوردند و كانال سوئز در تصرف انگليسيها باقي ماند.

64 سال پيش درچنين روزي - سوم فوريه سال 1943 ميلادي : نبرد استالينگراد از خونين ترين و مشهورترين جنگهاي جهاني دوم در جبهه شرق اروپا در روسيه شوروي آغاز شد. اين نبرد حدود دويست روز بطول انجاميد و با شكست كامل آلماني ها و اسارت كليه افراد آلماني پايان يافت. گفتني است كه در سال 1992 ميلادي اولين بار مورخان روس فاش كردند. كه در نبرد استالينگراد بيش از يك ميليون سرباز روسي جان خود را از دست دادند.    

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.