مناسبت های امروز شنبه 28 بهمن ماه سال 1385 هجری شمسی

17 02 2007
کد خبر : 3341430
تعداد بازدید : 229
برابر با 28 محرم سال 1428 هجری قمری و 17 فوريه سال 2007 ميلادی

28 سال پيش درچنين روزی - 28 بهمن ماه سال 1357 هجری شمسي: صدها هزار تن از کارگران، کارمندان و نظاميان اعتصابی به فرمان حضرت امام خمينی (ره)به اعتصاب خود پايان دادند. بدين ترتيب به فرمان حضرت امام کليه کارکنان وزارت دارايي، شرکت پست و مخابرات، ماموران اداره راهنمايی و رانندگي، قوای ارتش و کارمندان شرکت هواپيمايی در محل کار خود حضور يافتند. همچنين در اين روز دولتهای فرانسه، لهستان، مصر، برزيل و بسياری از کشورهای آسيايی و آفريقايی حکومت اسلامی ايران را به رسميت شناختند.

23 سال پيش درچنين روزی - 28 بهمن ماه سال 1362 هجری شمسي: شيخ راغِب حَرب امام جمعه شهرک جَبشيت در منطقه بَنَطيّه به دست نيروهای اشغالگر قدس به شهادت رسيد. وی که از روحانيان مبارز و فعال اين منطقه بود قبل از شهادت نيز به علت موضع جهادگرانه در دعوت مردم جنوب لبنان به قيام بر ضد رژيم صهيونيستی بدست عمال صهيونيست دستگير شده بود. اما با اعتصاب و تحصن گسترده مردم جبل عامل آزاد شد. هنگام تشييع پيکر شيخ راغب حرب درگيريهای شديدی ميان جوانان شهرک جبشيت و نيروهای رژيم اشغالگر قدس روی داد که به کشته يا زخمی شدن عده ای از مردم لبنان منجر شد.

1367 سال پيش درچنين روزی - 28محرم الحرام سال 61هجری قمر ي:«عبذالله» و« ابوبکر» فرزندان امام حسن (ع ) به درجه رفيع شهادت نايل آمدند ، در روز عاشورا هنگاميکه تمام ياران مومن و وفادار امام حسين (ع) يکی پس از ديگری به ميدان نبرد رفتند و تا آخرين لحظه خود با دشمن جنگيدند ،نوبت به خويشان نزديک و اهل بيت سالار شهيدان رسيد . در اين ميان عبد الله و ابوبکر سرام برومند وشجاع امام حسن (ع) برای ياری عمو وامام خويش و در نهايت برای حفظ دين حق به پا خاستند و پس از کسب اجازه از ايشان ميدان رفتند . آنها هم با رشادت بسيار با کفار جنگيدندو سرانجام در اين ميدان مقدس خون خويش را نثار اسلام وبقای آن کردند .

135 سال پيش درچنين روزی - سال 1293هجری قمري: ميرزا حيدر قلی خان کابلی مشهور به سردار کابلی از عالمان بزرگ معاصر و صاحبنظر در علوم دينی و رياضی در کابل به دنيا آمد .اودر سال 1297هجری قمری به هنگام اشغال افغانستان بدست قوای انگليسی به هند عزيمت کردو مدت 7 سال در لاهور زندگی کرد . اين عالم بزرگ در اين مدت قرآن وتفسير رابخوبی آموخت و سپس به کاظمين سفر کرد ودرآنجا از محضر سيدحسن مدرس و سيدمحسن امين فيض برد و اجازه اجتهاد کسب کرد سردار کابليدر سال 1310هجری قمری به ايران آمد از آثار او : ديوان ابوطالب )ع(،الاربعين فی فضايل امير المومنين و ترجمه انجيل برنابا را ميتوان نام برد .

18 سال پيش درچنين روزی - 17فوريه سال 1989 ميلادي: معاهده تأسيس مضرب بزرگ عربی با حضور رؤسای کشورهای شمال آفريقا در مراکش به تصويب رسيد. کشورهای ليبي، الجزاير، تونس، موريتانی و مراکش هدفشان را از تشکيل مضرب عربی ايجاد منطقه ای توأم با صلح، برادری و عدالت ذکر کردند. کشورهای عضو مضرب عربی در استفاده از منابع طبيعی در امر توسعه و عمران اشتراک منافع داشتند.

193 سال پيش درچنين روزی - هفدهم فوريه سال 1814 ميلادي: ژان هانری پستالوزی دانشمند سوييسی در علوم تربيتی و از مشوقان جدّيِ گسترش تعليم و تربيت در جهان درگذشت. او به اکثر زبانهای دنيا مسلط بود. و همه آموخته هايش را به کودکان آموزش می داد. پستالوزی پيش از شروع تحقيق و مطالعه در هر علمي، ابتدا تلاش می کرد که به ساده ترين زبان، آن علم را برای کودکان بازگو کند.        

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.