مناسبت های امروز چهارشنبه 29 آذر ماه سال 1385 هجری شمسی

20 12 2006
کد خبر : 3343035
تعداد بازدید : 276
برابر با 28 ذيقعده سال 1427 هجری قمری و 20 دسامبر سال 2006 ميلادی

71 سال پيش درچنين روزي - 29آذرماه سال1314هجری شمسي: شيخ عزُّ الدين قَسّام ازبزرگترين رهبران نهضت مردم فلسطين به شهادت رسيد. قيام شيخ عزُّالدين قسّام هنگامی آغازشد که سيل مهاجران يهودی ازکشورهای اروپايی به سوی فلسطين اشغالی پس از طرح بالفورمبنی برتشکيل دولت يهود به دست دولت استعماری انگليس شروع شده بود. اين قيام پس از شهادت اين عالم مبارز فروکش کرد. سرانجام درپی چند حرکت مخالفت آميز عليه دولت انگليس استعمارپيرکميسيونی به رياست ويليام وُلزْلی برای بررسی اوضاع به فلسطين گسيل داشت. اما اين کميسيون به تجزيه فلسطين به سه ناحيه عربي، يهودی بين المللی رأی داد.

54 سال پيش درچنين روزي - 29آذرماه سال1331هجری شمسي: محمد حسين ضيع خاتم استاد برجسته هنرخاتم کاری درگذشت. استاد به سبب آشنايی کامل به هنرخطاطی دربريدن خط برروی صدف و عاج نيز مهارت بسيارداشت و آثاری گرانبها ازايشان به يادگارمانده است که درموزه‎های داخل و خارج کشور نگهداری مي‎شود.

49 سال پيش درچنين روزي - 29آذرماه سال1336هجری شمسي: استاد ابوالحسن صبا موسيقيدان نامی ايران براثربيماری قلبی درگذشت. هنراستاد فقط درنواختن ويلن خلاصه نمي‎شد بلکه درسنتور، کمانچه، نقاشي، ادبيات، پرورش گل و صنايع ظريفه نيزمهارت داشت. استاد صبا درزمينه کاوش و تفحص درابعاد و زوايای موسيقی ديرپای ايرانی طرحی نو درافکنده ازايشان کتابی تحقيقی درباره شناسايی سازهای ايرانی درتاريخچه آنها باقی مانده است.

21 سال پيش درچنين روزي - 29آذرماه سال1364هجری شمسي: استاد غلامحسين همايونی ازخوشنويسان بزرگ و تعليق نويس مشهوردرگذشت. استاد سجايای اخلاقی داشت و صاحب زهد تقوی بود و بيش ازنيم قرن به تعليم و تربيت شاگردان و تأليف آثارمختلف پرداخت. کتابهای «تُحفَة الرَّضوی و تُحفةُ المُؤمن» ازآثارخطی ايشان است.

1193 سال پيش درچنين روزي - 28 ذيقعده سال 234 هجری قمری :« ابن مديني» از پيشروان علم حديث در بغداد درگذشت . ابن مدينی علم آموزی را در زادگاهش شهر بصره آغاز کرد و ابتدا حديث آموخت و آنچنان در فراگيری حديث موفق بود که استادان بعدی اش وی را برترين شاگرد خود ذکر کرده اند . برخی از استادان ابن مدينی در پاره‎ای از موارد معترف بودند که از ابن مدينی بهره‎ها گرفته اند. بخاری روايات ابن مدينی را در کتاب «صحيح» خود به فراوانی نقل کرده و او را در زمره علمای موثّق و معتبر حديث ذکر کرده است. از تأليفات ابن مدينی که نزديک به 200 اثر است« عِلَلُ الحَديث؛ و مَعرفَةُالرِّجال» را می توان نام برد.

1067 سال پيش درچنين روزي - 28ذ ذيقعده سال 360 هجری قمری :« سليمان بن احمد طَبراني» از مشاهير قرن چهارم هجری قمری در اصفهان دارفانی را وداع گفت . طَبرانی در سال 260 هجری قمری در شهر طَبَريِّه شام متولد شد و برای تحصيل علم حديث به حجاز ، يمن، مصر، عراق، فارس سفر کرد و به جمع آوری احاديث و اخبار پرداخت. طَبرانی سه مُعجَم نوشت که« مُعجَم کبير ؛ مُعجَم اَوسَط و مُعجَم صَغير» معروفند.

309 سال پيش درچنين روزي - 28 ذيقعده سال 1118 هجری قمری : اورَنگ زيب پسر شاه جهان و تاج محل آخرين شاه سلسله گورکانی هند در شهر احمد نِگَر دکن از دنيا رفت. اورنگ زيب بر خلاف اجدادش که اساس سلطنت هند را بر دوستی با ايران و آزادی مذهب و جلب قلوب اميران شيعی بنا نهاده بودند، به مخالفت با تشيع بر خاست؛ از اين رو روابط دوستانه هند با ايران رو به ضعف و سستی گذاشت و رفت و آمد ايران به هند محدود شد و زبان فارسی نيز در هندوستان برچيده شد . اورنگ زيب بيشتر اوقات خود را به لشکر کشی و جنگ گذراند و به همين علت در زمان او کشور هند رو به ويرانی گذاشت و خزانه دولت خالی شد و بنيان حکومت سست گرديد. بدين ترتيب استقلال هند از بين رفت و اين کشور عرصه تاخت و تاز اروپائيان شد و ديگر هيچ دولت اسلامی مستقلی در هندوستان روی کار نيامد.

185 سال پيش درچنين روزي - 20دسامبرسال1821ميلادي: سرزمين پرو به استقلال رسيد. اين کشور بيش از 290سال تحت سلطه اسپانيا بود. اما سرانجام با مبارزات مستمرمردم پرو و رهبريهای سان مارتين و سيمون بوليوار مجدداً به استقلال رسيد. پس از استقلال حکومت جمهوری درپرو برقرارشد اما همواره نظامهای خودکامه براين کشور حکومت کرده‎اند و کودتاهای نظامی اوضاع اقتصادی و سياسی اين کشور را دستخوش نوسانات شديد کرده است.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.